Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Zo dan mijn eerste (nou ja 2e) post op het forum, ik lees al een tijdje ongeregistreerd mee maar had zoiets van "hey dit lijkt wel een leuk clubje"
Ik ben altijd al gek van muziek geweest, en heb dan ook altijd wel muziek aan staan. Maar het moet wel goed klinken.

In de auto en thuis, in de auto geloof ik dat nu wel dat zit wel goed maar thuis wilde ik ook eens wat anders, nou speel ik nog steeds op een 5.1 setje of nou ja al 4 jaar lang als 2.1 op een goede oude JBL set van vroeger nog met guldens betaald.

Ondertussen zit er een Primare i21 versterker aan en mijn muziek komt via een Moodlab DAC vanaf mijn PC (lossless daar waar mogelijk) en een zelf gemaakte Phono preamp voor mijn opgekalavaterde diyachtige ploat'n speuler, een 30 jaar oude Japanse Micro Seiki DD-33

Ik heb een beetje rond lopen kijken en vond de frugal horn, en gezien ik er alleen maar lovende reacties over hoor heb ik de stoute schoenen ook maar eens aangetrokken, nou zat ik te kijken naar een flatpack, maar 230 euro voor 1 plaat 18 MDF met een CNC gezaagd vond ik wat gretig (lees bij het asociale af, tja sorry mensen van Romuh.nl de drivers bestel nog wel bij jullie op hoor ;))

Al goed ik heb de bouwtekening te pakken gekregen en eens snel lopen uit pennen hoe groot ik de plaatjes moet hebben, uit eindelijk kan alles zonder probleem uit 1 plaat MDF gezaagd worden totale kosten 23 euro ex de korting stickertjes van de formido ;)

Ik heb toen ook maar meteen een klein Bosch cirkelzaagje gekocht met 25% korting word het altijd interessant, handig ding had ik veel eerder moeten hebben :D

4 platen laten zagen van 90 bij 46 cm en 8 van 90 bij 14 en dan heb je voldoende voor 2 behuizingen, eigenlijk is dit een heel simpele behuizing om te maken, maar verstek zagen schrikte mij altijd af, maar dat gaat perfect met dat cirkelzaagje.
Eigenlijk is dat ook de reden waarom ik zelf niet eerder normale (lees geen subwoofer) behuizingen heb gemaakt.

Dus wat heb je nodig, nou houtlijm, een potlood, een decoupeerzaag tja en dat is het officieel wel, ik heb dan alleen de decoupeerzaag gebruikt voor het hoorn gedeelte aan de achterkant maar de rest is allemaal met het cirkelzaagje gedaan.
Naast lijm heb ik ook het hele zaakje vol geblaft met spijkertjes uit mijn luchtdruk tacker.

De behuizing is nog niet af, ik moet nog speakers bestellen en de voorplaten nog op maat maken, en de driver omtrek in frezen (die leen ik even van een vriend van me)

Maar ik ben benieuwd op het resultaat, kleur heb ik een mooie matte crème wit gekozen ik denk dat ik de onderste plaat mat zwart maak voor een beetje contrast, of misschien de hele achterhoorn.
Bijlagen
IMG_20120227_205625[1].jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Vinculum »

Interessant topic! Ben zelf ook geïnteresseerd geraakt in de frugalhorn. Afgezien van de idd overdreven prijs voor een flatpack is dit voor budgetbouwers leuk om te maken met bijv een chr70 ofzo. Waarom heb je gekozen voor de Alpair 7? Zou ook mijn keus zijn maar ben benieuwd naar je redenen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door hrscharft »

Leuk om je MK3 hier op het forum nou ook te vinden.
Hij zit hier ook al een poosje in de planning maar dan met een setje Fostex units. Waarom de fostex?.... nou omdat ik daar goed aangekomen ben via een mede forumlid.
Ben erg nieuwsgierig naar hoe ze klinken bij jou strax.

Verder lees ik 'Ploat'n speuler' in je post een medebouwer Oet Grunn' ?

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door sevenup »

Ik heb toen de oudere versie gemaakt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... n&start=61
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Bart-Jan »

Erg leuk! Ik heb een tijd lang met plezier naar een leen-setje van Rumoh geluisterd. Bij een luisterdag-middagje met collega's speelden ze de een prachtige set Scanspeak Reference van de vloer als het om accoustische muziek ging. Als het om stevige rock gaat dan versmeren de bassen wat. Maar ik vind het bijzonder indrukwekkende speakers vinden!

Vergeet niet om voor het verlijmen van de zijplaat alvast dempmateriaal aan te brengen; anders krijg je dat erg moeilijk in de 'achterste punt'...
Ik heb begrepen dat het beste resultaat verkregen wordt door een mix van verschillende materialen. Even googlen of wat rondvragen lijkt mij.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Vinculum schreef:
Interessant topic! Ben zelf ook geïnteresseerd geraakt in de frugalhorn. Afgezien van de idd overdreven prijs voor een flatpack is dit voor budgetbouwers leuk om te maken met bijv een chr70 ofzo. Waarom heb je gekozen voor de Alpair 7? Zou ook mijn keus zijn maar ben benieuwd naar je redenen.
De Alpair 7 leek mij een iets degelijkere driver met iets meer power handeling, ik hoop er ook iets meer bass uit te krijgen.
Dus eigenlijk puur op gevoel.
hrscharft schreef:
Leuk om je MK3 hier op het forum nou ook te vinden.
Ben erg nieuwsgierig naar hoe ze klinken bij jou strax.

Verder lees ik 'Ploat'n speuler' in je post een medebouwer Oet Grunn' ?
Hey Harm ik woon in Dedemsvaart, net op de rand van Drenthe - Overijssel (5minuten op de Harleytrapson en ik zit in Drenthe ;))
sevenup schreef:
Ik heb toen de oudere versie gemaakt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... n&start=61
Mooi uitgevoerd ziet er goed uit!
Bart-Jan schreef:
Erg leuk! Ik heb een tijd lang met plezier naar een leen-setje van Rumoh geluisterd. Bij een luisterdag-middagje met collega's speelden ze de een prachtige set Scanspeak Reference van de vloer als het om accoustische muziek ging. Als het om stevige rock gaat dan versmeren de bassen wat. Maar ik vind het bijzonder indrukwekkende speakers vinden!

Vergeet niet om voor het verlijmen van de zijplaat alvast dempmateriaal aan te brengen; anders krijg je dat erg moeilijk in de 'achterste punt'...
Ik heb begrepen dat het beste resultaat verkregen wordt door een mix van verschillende materialen. Even googlen of wat rondvragen lijkt mij.

Ik heb ze nog nooit gehoord dus dit word ook een experimentje, het dempings materiaal debakel heb ik al gezien hoe of wat dit ga ik er ook nog wel in plakken voordat ik de zijkant er op lijm.
Ik heb aan Rumoh gevraagd of ze een dempings setje konden regelen en dat was geen probleem..

Wel zet ik er een 2,2ohm 20wat weerstand tussen om toch op de 8ohm per speaker te komen, gezien je deze breedbanders niet moet overbelasten en ik denk dat de versterker hem dan te snel te veel sap geeft.

Wellicht dat ik er een subje bij maak maar daar moet ik dan nog een leuk ontwerpje voor vinden.


Ik hoop alleen dat ze goed klinken en er niet te weinig bass is, ik heb een belachelijk brede smaak aan muziek dus er komt ook vanalles door, van Jazz tot Dubstep van Metallica tot Wibi Soerjadi.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Vinculum »

resetter schreef:
Ik hoop alleen dat ze goed klinken en er niet te weinig bass is
Hup, niet lullen maar bouwen! Er zijn er meer die dat willen weten! ;)
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Het is slecht weer dus niet zo veel kunnen doen, gisteren nog even wat mdf vuller langs de onderkant van de hoorn geweest om te zorgen dat daar alles mooi rond is en strak doorloopt op de boven liggende plaat.

Ook had ik het idee om outriggers te gaan gebruiken op de speakers maar die dingen zijn verrekte duur.

Gezien dit het zelfbouwaudio forum is maken we die dingen zelf wel :D, spikes heb ik al besteld via ebay, dus daar is het even op wachten maar de rigger zelf schieten aardig op.
Men neme een strip plaatstaal van de formido 3cm breed 6mm dik 2meter lang kosten quanta een tientje.
Ik heb met de snijplotter een paar stickers gemaakt om de strips op maat te zagen en af te ronden, en ook de schroefgaten er in te boren.

Ik was bezig met het afschuren van het ruwe oppervlak van die strips maar toen begon het te regenen voordat ik ze alle 4 klaar had, altijd handig zo`n bandschuurmachine.
Bijlagen
DIY Outriggers
DIY Outriggers
DIY Outriggers afgerond
DIY Outriggers afgerond
Handige stukjes gereedschap
Handige stukjes gereedschap
2x Horn
2x Horn
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Onderkant van de hoorn is nu mooi afgerond en strak in de plamuur, baffle platen zijn ook op maat gezaagd, ik wacht nu alleen nog op de drivers zodat ik die kan infrezen.
Ik vertrouw maten op tekeningen niet altijd en het zou lullig zijn als het net niet paste of net te ruim is, plus ik heb gewoon liever de speakers er naast zodat ik kan zien dat ze goed zitten.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Drivers en demping zijn besteld, spikes zijn ook binnen dus eens kijken of ik een draad tapje heb ik deze maat.

Ik zit even met een paar dingetjes in mijn kop ik weet niet of ze nut hebben, als ik de speakers ingevreest heb wil ik eigenlijk met wat epoxy (spul voor glasvezelmatjes) de randen en het gefreesde oppervlakte in smeren zodat het mdf dit opzuigt en de rand mooi stevig is.
Zou dit een na of voordeel zijn qua geluid, mijn idee is dat het beter is ook qua sealing gezien je nu een hard oppervlakte hebt.

Ook heb ik nog een matje bitumen over met een aluminium liner, zou het iets schelen / helpen als ik die achter de baffle monteer, dus puur achter de speaker.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Vandaag een frees geleend, een cirkel geleider in elkaar geflanst en de gaten voor de Alpairs gemaakt, verzonken uiteraard, heb de baffles al in elkaar gelijmd, dus morgen kan ik de demping er in plakken en de zijkant er op lijmen.
IMG_20120311_175247[1].jpg
Gaatjes afwerken en in de primer zetten als dat lukt in 1 dag ;) (en ja gaatjes want ik lijm en nagel ze in elkaar, lucht tackers ideaal)


De Alpairs staan al een poosje in te spelen en ik sta al verbaast van het detail dat deze dingen weergeven gewoon in het doosje :X

Kijken wat het doet in de behuizing.

:edit hoewel er in lijmen is een slecht idee, ik moet de binding posts nog plaatsen / ontvangen via den post.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

Demping is aangebracht ik wacht nog even met de BAF gezien ik de aansluit terminals nog niet heb :/
IMG_20120312_160915[1].jpg
IMG_20120312_163309[1].jpg
Ben al wel een stukje verder met de DIY outriggers, de spikes zijn binnen gekomen mooi setje uit de USA (lekker goedkoop via ebay ;))

Alleen de draad op de spikes was net geen 8mm metrisch dus op de spikes heb ik even een M8 draadtap gezet, en M8 draad getapt in het staal.
Draadtap
Draadtap
Spikes met M8 draad
Spikes met M8 draad
Daarna het schroefdraad op de spikes wat ingekort, en met loctite in de platstaaf gedraaid, dit zal nou wel goed doorgehard zijn dus ik ga het overgebleven gaatje opvullen met kneed epoxy en dan afvlakken.
Platstaaf met Spikes
Platstaaf met Spikes
Ook heb de gefreesde baffle in gesmeerd met verdunde epoxy (spul voor glasvezel matten) om de rand wat extra stevigheid te geven, en verdund zodat het MDF dit extra opzuigt en de pakking op de speaker een wat harder oppervlakte heeft om op af te sluiten.
Baffle geïnpregneerd
Baffle geïnpregneerd
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

De gaatjes in de outriggers gevuld, en vlak geschuurd. En ondertussen ook in de primer, morgen even met de hand vlakken en de laatste pitjes vullen en afwerken, dan kan de mat zwarte verf er op.
Gevlakte outriggers.
Gevlakte outriggers.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door bartsegers »

héél fancy!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Vinculum »

Deze zou ik wel graag in Breda willen horen!
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door S3R »

Mooi idee die outriggers zelf maken!
Heb ze altijd al mooi en duur gevonden.
Gebruikersavatar
resetter
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 16:01
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door resetter »

S3R schreef:
Mooi idee die outriggers zelf maken!
Heb ze altijd al mooi en duur gevonden.
Klopt voor ongeveer de prijs van 1 normale outrigger kan je ze zelf maken, 2 meter platstaf kost ongeveer een tientje, de spikes had ik voor 20 dollar voor een set van 8 stuks, voor de rest gewoon wat meuk wat je waarschijnlijk al in de schuur hebt liggen.
Afgezien van dat kost het je wat tijd en een likje verf, maar hier gaat gewoon action spuit verf op daar is niets mis mee ;)

Het weer zit niet mee dus de primer droogt niet echt snel maar nog 1 plekje vlakschuren en dan kan de kleur er op.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door sevenup »

toch grappig om te zien hoe de frugelhorn is veranderd qua design. Dit is volgens mij niet echt een hoorn meer. Meer een transmissielijn met exponentiële uitgang. Heeft ook geen compressiekamerlid.

Mijn versie was een keer extra gevouwen en had wel een compressiekamer.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door blueznl »

Ik blijf dit volgen, ik ben nog steeds waanzinnig geinteresseerd in dit type speaker, en heb zelf ook plannen in die richting, ergens van de zomer.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door hrscharft »

gheghe gaat dit DE nieuwe needle worden... ??
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Vinculum »

hrscharft schreef:
gheghe gaat dit DE nieuwe needle worden... ??
Nou daar zat ik ook al aan te denken. Voor nieuwkomer in de hobby is dit een leuk project. Iets heel aparts maar toch niet te moeilijk om te bouwen en door de single driver zijn de kosten niet enorm. Voor een kleine 200 euro heb je een setje staan met Alpairs.

Zal ik ook een setje maken? Neeej, wees sterk!!
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door ff lunche »

het is een fraai project maar
wat voegt die toeter aan de achterkant nu toe vwb het geluid ?
Lijkt me dat die best minder diep kan zijn, Daarmee doe je wellicht het fraaie design geweld aan maar ze zijn dan wel makkelijker te plaatsen. Mocht dat een probleem zijn
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door hrscharft »

Zal ik ook een setje maken? Neeej, wees sterk!!
idd want strax moet je net nieuwe setje elysiums alweer plaats maken voor een nieuwe set terwijl je je subs nog niet eens af hebt. ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Vinculum »

Haha touche!

Nee beneden ga ik even niets anders maken. Heb ook nog maar 1 idee om wat rondliggende drivers op te maken en dan moet het maar weer even over zijn. (ben benieuwd hoelang ik dat volhou...)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Frugel Horn Mk3 Alpair 7.3

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Nee beneden ga ik even niets anders maken
dat heb ik eerder gehoord :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”