Snijplank sure 4x100 tk2050

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

Beste mensen,

Naast alle 'cracks" die echt zelf dingen bedenken en bouwen op hoog niveau, is dit een bouwverslag van een eenvoudige sure 4 x 100 W met een paar naar ik hoop aardige modificaties.

Het doel:
Een 4 weg open baffle systeem bouwen waarvan alleen de bron standaard is, n.l. een apple TV waar alle loss less files op staan.

De voorwaarden:
- Niet te gek duur want het is een experiment, en ik ben helaas geen soldeerbout ridder :D dus kan het ook fout lopen.
- Wel zo goed mogelijk zowel klank als ook opbouw en "uiterlijk". Alles er uit halen wat er in zit dus!
- Actief via een Behringer dcx2496 , want daar is veel over te vinden/aan te modificeren en hij is balanced.
- Dus balanced want dat lijkt me gewoon leuk om te bouwen. En ik zie de voordelen er van ook wel zitten.
- En gebruiken wat er al is, want dan houden de volgende generaties ook nog wat over :wink:

Dit laatste heeft al meteen een aantal keuzes opgeleverd. Ik had al professionele voedingen liggen van een niet geslaagd experiment, die zijn regelbaar van 30-56 volt en hebben maar 1 rail. Daarom gekozen voor de Sure bordjes en niet voor een IRS2092 ontwerp van ebay waar men heel enthousiast over is diyaudio.com.
Ook de behuizing was snel gekozen! Ik had nog twee oude snijplanken liggen van prachtig hout (vroeger onderdeel van ons keukenblad en er uitgezaagd om de spoelbak en het fornuis te plaatsen) die moesten ook maar eens hergebruikt.
Komt ook omdat ik in mijn jeugd die prachtige versterkers met houten zijkanten de mooiste vond!
Kortom een retro behuizing moet het worden.
sure 1.jpg
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

De snijplank is verzaagd en er is voor 30 eurie aan metaal ingekocht om wat moois te gaan maken.
sure2.jpg
sure3.jpg
sure5.jpg
Doel is om het zo compact mogelijk te houden zodat de versterkers naast de boxen kunnen staan zonder te veel op te vallen.

Achterop moeten:
4 x xlr aansluiting
230 volt stekker ingang
neutrik speacon 8 ingang

Want ik wil met 1 kabel naar mijn versterker (een spin zoals ik nu weet). en dan weer met 1 kabel naar de boxen. Ook die spullen zijn besteld (bij Bax-shop.nl).

Het leuke van "pro" spullen is dat ze niet idioot duur zijn zoals veel HiFi spullen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door CoenvanDongen »

Ben benieuwd! De snijplank ziet er al heel "classy" uit :wink:
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

Weer een stapje gezet,

De aluminium delen zijn verwerkt en het resultaat is best aardig.
sure7.jpg
Grootste probleem is dat alu snel krast en je ziet alle vette vingers als donkere vlekken. Dus alles mat gemaakt met 3M schuur spons (professioneel spul voor metaalbewerking) en netjes een laagje metaal vernis er op.

Meteen doorgehaald en de sure bordjes onder handen genomen. Modificaties zijn geïnspireerd op het werk van forum lid meiborg die ook met deze bordjes bezig is. Helaas heb ik de verkeerde vishay condensatoren besteld (veel te grote 0,33 uF 5% 850V). Dus alleen de spoelen vervangen en panasonic condensatoren geplaats van 1000 uF 50Volt (ik werk met 30 volt en de standaard condensatoren zijn 35V dus wat krap dacht ik). Ook de weerstanden overbrugd van het DC offset netwerkje, en inderdaad bijna 0V offset is het resultaat :D
Het plaatsen van de spoelen is een rot werk, en is ook niet zo netjes geworden als bij meiborg. Ik heb pootjes gemaakt door een U te vouwen van koperdraad, deze op de Wurt spoelen te solderen en daarna een stukje uit het midden te knippen. Netjes losse pootjes lukt mij niet :( Gelukkig kan je ze niet zien, maar wel horen.
sure10.jpg
Nu eerste opbouwen en dan testen
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Vraag: Hoe van balanced naar se ?

Bericht door peterhenk »

Een vraag aan dit forum!

Ik moet dus van balanced naar single ended en van 3 kanalen (Behringer dcx2496) naar 4 kanalen (sure 4x100).

Mijn eerste "wilde" idee was om dit op te lossen met 3 input trafos in iedere versterker en de dacs in de DCX2496 meteen aan te sluiten op de XLR stekker uitgangen (dus de hele uitgangsprint overbruggen).
Slide1.jpg
Dat blijkt niet te kunnen, dus een andere optie nodig.

A. Wel 3 trafo's inbouwen in de versterker (zit te kijken naar Monacor ltr-110) met een verhouding 1:1. Op 1 van die trafo's wil ik dan twee versterker kanalen aansluiten om de lage tonen aan te sturen. Dan zit je wel met de helft van de spanning per kanaal en ik vermoed dat dat niet zomaar gaat.
De vraag is: Moet ik dan een 1:2 trafo gebruiken voor de lage tonen om dit te compenseren? Of moet het nog anders?

B. Actief gaan. Dus met opamps aan de slag zoals project 87 van ESP (Elliot Sound Products) dan kan je de ingangs signalen beter regelen. Wel heb je 18V +/- nodig in de versterker. De voeding (heb ik n.l. al liggen) zou dan in de DCX2496 kunnen, en dan via de 4e XLR aansluiting naar de versterker kunnen (wel goed markeren!!).
ESP p87-f1.gif
(plaatje met dank aan ESP)
De vraag is of je dan storing krijgt in de andere kanalen door het veld dat opgewekt wordt in de kabel (ondanks de balanced configuratie?). Als ik het goed begrepen heb is dat niet zo want het zou hier gaan om DC en dat "ziet" de input niet.

De A optie is de schoonste, en die zou ik graag doen. De B optie is wel leerzaam want dan zou ik een PCB moeten maken en opbouwen.

Graag advies :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door BertDB »

ik zou je 4de kanaal bufferen, niet zomaar 'aftappen'.
Dat kan héél invoudig met een opampje zonder veel externe componenten hoor O:)

Mss wordt een transfo best wel een dure optie, want het kan ook eenvoudiger.
je kan heel makkelijk van balanced naar single ended door enkel de 'hot' en de 'massa' te gebruiken.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

Dank voor je input Bert!

Moet ik dan alle kanalen bufferen voor de beste klank? En... heb je een schemaatje voor die buffer :wink:

Wat betreft Balanced naar SE: Ik had die optie al gelezen maar je levert dan wel iets in omdat je werkt met 1 signaal en niet de "som" van hot en min waardoor je storingen weg laat vallen toch?
Of je dat hoort met 5 meter kabel weet ik overigens niet.

Die trafos zijn best te betalen 10 zeuro incl. BTW 60 euro voor een goede oplossing is best goedkoop denk ik dan. Al een hoop gespaard met mijn recycling van voeding en "snijplanken" dus dat moet kunnen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door BertDB »

een buffer is in principe één van de simpelste circuits :mrgreen:

Afbeelding

Een transfo is zeer zeker de betere oplossing doordat je daar effectief gebruik maakt van het gebalanceerde signaal (en common-mode signalen elimineert).
Als het van het budget kan, doen ! :wink:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door meiborg »

Hee Peterhenk,

Je werkt lekker door, zo'n vaart zit er bij mij niet in ;). Vergis je neit in min soldeer werk hoor, ik ben daar absoluut niet goed in. Ben benieuwd of je ze ook onderling kunt vergelijken of heb je alles in een keer aangepakt? Verder leuk idee met die snijplank, ik houd ook wel van mooi houten paneeltjes.

Mvg Reinder
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

Hallo Reinder,

Ja gaat nu lekker snel.

Vergelijken gaat inderdaad niet meer want alles in 1 keer gedaan.

Welke extra modificaties raad je mij nog aan? Ik heb de veel te grote Vishays 0,33uF liggen. Wel zonde om daar niets mee te doen.

Peter
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

En nu lijkt het op een versterker

Bericht door peterhenk »

Het RVS bevestiging materiaal van RS is binnen en ook alle XLR en andere chassisdelen.

Dus wat plaatjes
Sure1.jpg
sure 2.jpg
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

nog 4

Bericht door peterhenk »

sure10.jpg
sure9.jpg
sure3.jpg
sure5.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door ray5150 »

peterhenk schreef:
Grootste probleem is dat alu snel krast en je ziet alle vette vingers als donkere vlekken. Dus alles mat gemaakt met 3M schuur spons (professioneel spul voor metaalbewerking) en netjes een laagje metaal vernis er op.
Maar waarom dan niet gelijk geanodiseerd aluminiumplaat genomen ?
Hoef je niets meer aan te doen !
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door BertDB »

netjes ! :rock:
en met het hout ziet het er best gaaf uit !
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

ray5150 schreef:
Maar waarom dan niet gelijk geanodiseerd aluminiumplaat genomen ?
Hoef je niets meer aan te doen !
Tja, even niet aan gedacht :? De platen laten anodiseren heeft ook nog door m'n hoofd gespeeld, zou alleen niet weten wat dat kost en waar je dat kan laten doen

Het vlekken had ik overigens niet zo sterk verwacht! Kan ook zijn omdat ik alles altijd "netjes" met snij-olie tap. Dat is toch rotzooi denk ik.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door EppeRRR »

Gaaf hoor :D
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door meiborg »

Heel mooi, ook het idee van de transformatoren, benieuwd het gasgaat . Je kan die vishay gewoon parallel naast de buffer zetten, die waarde is niet kritiek.

Mvg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door cobaltjeh »

Erg gaaf kastje, echter jammer dat ik erg slechte ervaring heb met de sure bordjes.
Ik hoop dat ze bij jou geen rook geven. :oops:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door ray5150 »

peterhenk schreef:
ray5150 schreef:
Maar waarom dan niet gelijk geanodiseerd aluminiumplaat genomen ?
Hoef je niets meer aan te doen !
Tja, even niet aan gedacht :? De platen laten anodiseren heeft ook nog door m'n hoofd gespeeld, zou alleen niet weten wat dat kost en waar je dat kan laten doen
Hoeft niet. een beetje behoorlijke gesorteerde metaalhandel heeft dat op voorraad. zijn grote platen die ze op maat kunnen knippen.
En anders http://www.kokkelink.nl, daar haal ik het zelf ook.
(maar ik neem aan dat in of om Leiden ook wel een metaalgroothandel zit.)
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

Reinder: dank voor je hulp, zal straks weer wat gaan klooien :wink:

Cobaltjeh: Hoop ook dat het goed gaat, maar heb wel begrepen dat de latere versies stabieler zijn.

Vandaag zijn overigens de Monacor ltr-110 trafotjes besteld. Die wil ik natuurlijk netjes inbouwen en daar moet een printje voor komen. Nu is het makkelijkste denk ik om gaatjes board te nemen. Mooier zou een echt printje zijn, maar dat heb ik nog nooit gedaan (en weet ook niet zo best hoe dat moet :roll: )
ltr-110.pdf
(56.84 KiB) 174 keer gedownload
Eerst de spullen maar eens binnen krijgen zodat ik de afstand tussen de pootjes op kan meten.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Monacor ltr-110

Bericht door peterhenk »

En ja hoor.... net even gekeken en een veel beter pdf bestandje gevonden over de Monacor ltr-110
LTR110.pdf
(445.59 KiB) 61 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door ray5150 »

Ziet eruit als standaard pitch, past gewoon op gaatjesprint.
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door peterhenk »

Ha Ray,

Dat gaat het ook worden om de boel te testen. Daarna wellicht m'n eerste printje maken als alles goed werkt.
6550forever
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 21:34

Re: Snijplank sure 4x100 tk2050

Bericht door 6550forever »

Hoi Peter,

Mooi gemaakt! =D>
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Rook en toen waren het er nog maar 7

Bericht door peterhenk »

Tja,

Cobaltjeh sprak voorspellende woorden. Gisteren alles getest en toen was er rook (geen witte :wink: ). De oorzaal was het "hot" inprikken van de cinch kabel. Volgens mij moet het daar toch tegen kunnen?

Meteen waren alle kanalen weg en gaf mijn voeding overbelasting aan..... kortsluiting. Aangezien 0 kanalen niet zo handig is, de boel van de hitte-geleidende pasta ontdaan (wasbenzine en daarna spiritus) en met de multimeter aan de slag. Ik kon alleen een afwijking vinden bij de TK2050, en bij nader onderzoek zat er ook een donker plekje op de pootjes. De hele chip er van af gesneden en daarna met de soldeerbout de pootjes verwijderd. Ook meteen de in en uitgangen verwijderd.

Weer getest en nu heb ik een 3 kanaals versterker. Dat helpt meteen het probleem van het samentrekken van 2 uitgangen de wereld uit :lol: want ik ga ze nu beiden als 3 kanaals gebruiken.

Het klinkt overigens echt heel prima, en dat zonder de bypass condensatoren. Wel meteen besloten om de IRS 2092 weg te gaan bewandelen met mijn volgende project. Niet zozeer omdat ik denk dat dat beter klinkt, maar voornamelijk omdat die PCB's veel ruimer zijn opgezet, bijna geen SMD onderdelen hebben en dus handelbaarder zijn voor een houtwurm zoals ik.
Laatst gewijzigd door peterhenk op ma 19 mar 2012, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie