Haalbaarheid passieve voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
RobertD schreef:Nee, niet door er een weerstand voor te zetten.
Daarmee wordt de totale ingangsweerstand wel hoger, maar de nieuwe weerstand en de werkelijke ingangsimpedantie vormen dan samen een spanningsdeler, waardoor je te weinig signaal op je filter krijgt.
Hoe is jouw filter opgebouwd?
Heb je schema's?

Ik ben bang dat je met een 10k regelaar in een 10k ingangsweerstand een raar regel gedrag krijgt. Een factor 5 (10k regelaar en 50k ingangsweerstand) zou beter zijn.
Je kan je ingangsweerstanden verhogen naar 50k (één weerstand van 10k en de potmeter van 10k in het schema) maar dan moet je ook de terug koppel weerstand van 22k verhogen met een factor 5, verhogen dus naar 100k. Helaas komt zo'n hoge weerstand in terugkoppeling de ruis niet echt ten goede. Als je met wat minder versterking toe kan, zou je eerst 50k kunnen proberen voor de terug koppeling.
Je kan je ingangsweerstanden verhogen naar 50k (één weerstand van 10k en de potmeter van 10k in het schema) maar dan moet je ook de terug koppel weerstand van 22k verhogen met een factor 5, verhogen dus naar 100k. Helaas komt zo'n hoge weerstand in terugkoppeling de ruis niet echt ten goede. Als je met wat minder versterking toe kan, zou je eerst 50k kunnen proberen voor de terug koppeling.
