Haalbaarheid passieve voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Nee, niet door er een weerstand voor te zetten.
Daarmee wordt de totale ingangsweerstand wel hoger, maar de nieuwe weerstand en de werkelijke ingangsimpedantie vormen dan samen een spanningsdeler, waardoor je te weinig signaal op je filter krijgt.

Hoe is jouw filter opgebouwd?
Heb je schema's?
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Zal ff scannen.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Dank allen voor jullie input.
Ik besloten om eerst maar weer eens een 2dehands vv te kopen. Dan kan ik lekker op gemak experimenteren met passief.
Ik ga vanmiddag een BAT VK-40 ophalen.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hmmmzz,
Die BAT is wel erg bizar mooi. Wat een soundstage; en dat vooral naar achteren toe.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hmmmzzz.
Thanks, ik ga dit overwegen. Dat ebay nog geen klacht heeft van DACT.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

RobertD schreef:
Nee, niet door er een weerstand voor te zetten.
Daarmee wordt de totale ingangsweerstand wel hoger, maar de nieuwe weerstand en de werkelijke ingangsimpedantie vormen dan samen een spanningsdeler, waardoor je te weinig signaal op je filter krijgt.

Hoe is jouw filter opgebouwd?
Heb je schema's?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ik ben bang dat je met een 10k regelaar in een 10k ingangsweerstand een raar regel gedrag krijgt. Een factor 5 (10k regelaar en 50k ingangsweerstand) zou beter zijn.

Je kan je ingangsweerstanden verhogen naar 50k (één weerstand van 10k en de potmeter van 10k in het schema) maar dan moet je ook de terug koppel weerstand van 22k verhogen met een factor 5, verhogen dus naar 100k. Helaas komt zo'n hoge weerstand in terugkoppeling de ruis niet echt ten goede. Als je met wat minder versterking toe kan, zou je eerst 50k kunnen proberen voor de terug koppeling.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ok dank,
Maar in de ingang zit geen potmeter van 10k. Dat is een door mij doorgekraste 10k weerstand. :oops:
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

OK, dat had ik niet goed gezien. Ik vroeg me al af wat het doel daarvan kan zijn. Doet verder niets af aan het verhaal.
Plaats reactie