2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Binnenkort heb ik zowel 2 stuks AL130 Visaton midwoofers als NEO3PDR B&G tweeters over uit andere projecten. Die kan ik niet zomaar laten liggen, hier is een mooie 2-weg van te maken. Leuk om mee te nemen straks bij de luisterdag in Breda in mei 2012.

Ik heb alvast een tekening gemaakt. Dit kastje wordt gebouwd uit platen van 8 of 9mm multiplex (afhankelijk van wat ik snel kan krijgen) en 12 mm MDF. Loodbitumen wordt als extra demping tussen de zijwanden en boven- en onderkant geplaatst tussen het multiplex en MDF.

De kast wordt van een V-transmissie voorzien om staande golven dood te slaan. Onderin zit nog een brace voor extra stevigheid.

Ik zal het wel netjes bouwen, maar nog niet afwerken (fineren of spuiten) totdat het kastje een definitieve bestemming krijgt.
Bijlagen
AL130-NEO3PDR-vooraanzicht.png
AL130-NEO3PDR-zijaanzicht.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Is er een speciale reden dat je geen bitumen tussenlaag op de achterwand doet?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Daar ga ik liever voor stevigheid in plaats van optimale demping. Dus ik wil de trillingen die door de woofer worden aangeslagen op de baffle optimaal dempen door de zijwanden en bovenwanden. Op de achterkant heeft dat geen zin meer. Het wordt ook een betere mix van verschillende sterktes, het creëren van chaos om energie uit te smeren en te dempen tot onder een hoorbaar niveau. Het is geen hogere wetenschap, beetje gezond verstand met ervaring gecombineerd.

Verder overal golden ratio verhoudingen, zowel intern de kastverhoudingen, plaatsing braces en BR poort, als plaatsing van de drivers op de baffle verticaal. De woofer 1:1.618 en de tweeter 1:2.618.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door hannesie »

Als Walt het een beetje aanpast kan hij dit zo gebruiken voor zijn nieuwe setje. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Henkjan »

hoe ga je die bitumen en t hout aan elkaar lijmen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
hoe ga je die bitumen en t hout aan elkaar lijmen?
Contactlijm?

Leuk om die V-transmissielijn weer terug te zien. Moet ik denken aan zelfbouwen zoals dat (ruim) 20 jaar geleden ging. Niks mis mee trouwens, oude technieken!

Zou je de baffle niet ook in een sandwich met loodbitumen of massaplaat (isomat) willen bouwen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik deed dat vroeger geloof ik met bruislijm, meteen ook doorsmeren op het hout. Ik zie wel, contactlijm is ook een goede optie.

De baffle doe ik zonder massaplaat, ik heb het wel overwogen maar het kost me een extra bitumenmat voor een relatief klein oppervlak. Ik ga hem denk ik bij nader inzien wel van 15mm multiplex maken, dat heb ik nog liggen en dan kan ik de rest van de panelen uit een enkele 122x61cm plaat halen voor twee kasten. Dan wordt hij in totaal 27mm dik met de 12mm MDF erbij, sterk zat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Ik deed dat vroeger geloof ik met bruislijm, meteen ook doorsmeren op het hout. Ik zie wel, contactlijm is ook een goede optie...
en dan "van binnen uit" opbouwen zeker? dus eerst de binnenkast, dan bitumen er op, en dan de buitenkast daarop? Baffle als laatste?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Vinculum »

jeroen_d schreef:
Leuk om mee te nemen straks bij de luisterdag in Breda in mei 2012.
Dacht ik 1 van de weinigen te zijn met een micro monitor in Breda kom jij hiermee! ;)
En Dre is ook al bezig...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Ik deed dat vroeger geloof ik met bruislijm, meteen ook doorsmeren op het hout. Ik zie wel, contactlijm is ook een goede optie...
en dan "van binnen uit" opbouwen zeker? dus eerst de binnenkast, dan bitumen er op, en dan de buitenkast daarop? Baffle als laatste?
Helemaal goed. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef:
Als Walt het een beetje aanpast kan hij dit zo gebruiken voor zijn nieuwe setje. :D
Als hij het opschaalt naar de breedte van de C-Quenze, inderdaad. Inwendig is bij mij breedte, diepte, hoogte gelijk aan 136x220(gemiddeld)x356mm, dat geeft ca 10.7 liter. Ik laat wat panelen op de juiste breedte zagen en verder gaat het in elkaar met behulp van een decoupeerzaag, bovenfrees, en wat handigheid met lijm en lijmklemmen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door hannesie »

Dan komen de drivers ook mooi op 1 lijn. :mrgreen:

Lijkt mij ook voor een AMT wel lekker.
kast.png
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Chris_T »

Heej wat leuk, ik was ook van plan een keer met deze units een 2-weg monitor te maken. Deels om te kunnen vergelijken met de HDS152+DXT combi.
Ik krijg het idee dat de AL130 (in een VIB130TL) wat 'aangenamer' klinkt dan de HDS152.
De vraag is nog of dat aan de kastbouw/filtering van mij ligt of inherent is aan de unit.
Zal mijn monitoren hoe dan ook meenemen naar de ZBAD dit jaar (protokast of niet ^^), bij uitstek een mooi moment voor een vergelijk.

De v-transmissielijn is mij verder onbekend, zit dat tussen een MLTL en BR principe in?
Heeft de v-opening daarbij ook een lowpass functie op de poort?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door wouter »

Dan hoop ik ook eindelijk eens verder te gaan met mijn AL130 KE25SC monitor, kunnen we een leuke line up maken :wink:

Die AL130 klinkt erg mild en rustig in een VIB130TL is mijn ervaring, ligt aan de constructie en misschien ook aan de filtering. Ik heb het in een compacte gesloten versie niet meer zo gehoord, in die VIB130 heb je volgens mij geen backwave invloeden.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door fritzie »

Het Lijmen met contact lijm gaat niet lukken de oplosmiddelen lossen de bitumen op en zit niet goed vast
Ik zelf heb er testje gedaan met een klein stukje bitumen te lijmen op hout met bison tix

mvg bert
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ok, bedankt, dan doe ik het met schuimlijm zoals een aantal jaren geleden en dat ging prima.
De v-transmissielijn is mij verder onbekend, zit dat tussen een MLTL en BR principe in?
Heeft de v-opening daarbij ook een lowpass functie op de poort?
Het is eigenlijk helemaal geen transmissielijn, meer een doorlaat luik van de backwave naar boven toe in de kast. De backwave kan niet goed terugkaatsen door de V weer naar de woofer. Daarmee ben je een groot deel van de staande golf in de hoogte richting kwijt. De V zal inderdaad enigszins een lowpass functie hebben waardoor er minder middengebied door de poort heen komt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ik ben voor het eten even langs de Gamma gefietst en heb daar hardhouten multiplex gehaald. Ik heb nog even vergeleken, het hardhouten multiplex was zwaarder dan berken multiplex én goedkoper. Voor een tientje was ik klaar, want ik heb een Gamma-pas dus zagen is gratis.

Ik heb een plaatje van 122x61cm laten verzagen, op zijn kant gelegd, in 3 delen van 13.6cm en 2 delen van 37.4cm. Het multiplex was 9mm dik, dus ik moet mijn tekening even bijwerken. De 3 delen van 13.6cm worden verder verzaagd tot 2 delen van 13.6x35.6cm, dit worden de achterpanelen van de 2 kastjes. De overblijvende stukken dienen dan op maat te worden gemaakt voor boven- en onderkant. De 2 delen van 37.4cm worden verzaagd tot 4 zijpanelen voor de 2 kastjes.
Gamma hardhouten multiplex.jpg
Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan. :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

Dan ben ik je net misgelopen Jeroen, ik zie dat jij meer progressie maakt dan ik!

Ik zit zwaar te twijfelen tussen zelf bouwen of kant en klare Dayton kastjes. Beide hebben hun voor en nadelen.

Wellicht moet ik ook maar voor open baffle gaan, lekker simpel :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

NTMB

Niet twijfelen, maar bouwen!!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Walt »

EBDDKTK :rock:

(eerst proberen die Dayton kastjes te kopen)

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door wouter »

Jeroen, wil je please een beetje uitgebreid de ontwikkeling toelichten :goeie: :wink:

Ik ben benieuwd hoe individuele driver responscurves en de ontwikkeling van de filtercurves per toegevoegd filterelement er uit gaan zien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door jeroen_d »

Ja hoor, ik wil straks ook nog wel de maattekening posten. Maar aangezien diktes van materialen nog niet overal definitief zijn wacht ik daar mee.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan. :)
Henkjan is vroeg met pasen dit keer. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
jeroen_d schreef:
Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan. :)
Henkjan is vroeg met pasen dit keer. :D
:lol: nee hoor, dit ding is al eerder hier voorbij gekomen hoor. maar bedankt voor de reminder, minder dan een maand te gaan :rock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
jeroen_d schreef:
Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan. :)
Henkjan is vroeg met pasen dit keer. :D
:lol: nee hoor, dit ding is al eerder hier voorbij gekomen hoor. maar bedankt voor de reminder, minder dan een maand te gaan :rock:
Vertel! Waar kan ik hem vinden?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”