2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Moderator: Beheerdersteam
2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Binnenkort heb ik zowel 2 stuks AL130 Visaton midwoofers als NEO3PDR B&G tweeters over uit andere projecten. Die kan ik niet zomaar laten liggen, hier is een mooie 2-weg van te maken. Leuk om mee te nemen straks bij de luisterdag in Breda in mei 2012.
Ik heb alvast een tekening gemaakt. Dit kastje wordt gebouwd uit platen van 8 of 9mm multiplex (afhankelijk van wat ik snel kan krijgen) en 12 mm MDF. Loodbitumen wordt als extra demping tussen de zijwanden en boven- en onderkant geplaatst tussen het multiplex en MDF.
De kast wordt van een V-transmissie voorzien om staande golven dood te slaan. Onderin zit nog een brace voor extra stevigheid.
Ik zal het wel netjes bouwen, maar nog niet afwerken (fineren of spuiten) totdat het kastje een definitieve bestemming krijgt.
Ik heb alvast een tekening gemaakt. Dit kastje wordt gebouwd uit platen van 8 of 9mm multiplex (afhankelijk van wat ik snel kan krijgen) en 12 mm MDF. Loodbitumen wordt als extra demping tussen de zijwanden en boven- en onderkant geplaatst tussen het multiplex en MDF.
De kast wordt van een V-transmissie voorzien om staande golven dood te slaan. Onderin zit nog een brace voor extra stevigheid.
Ik zal het wel netjes bouwen, maar nog niet afwerken (fineren of spuiten) totdat het kastje een definitieve bestemming krijgt.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Hallo Jeroen,
Is er een speciale reden dat je geen bitumen tussenlaag op de achterwand doet?
Groetjes Walter
Is er een speciale reden dat je geen bitumen tussenlaag op de achterwand doet?
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Daar ga ik liever voor stevigheid in plaats van optimale demping. Dus ik wil de trillingen die door de woofer worden aangeslagen op de baffle optimaal dempen door de zijwanden en bovenwanden. Op de achterkant heeft dat geen zin meer. Het wordt ook een betere mix van verschillende sterktes, het creëren van chaos om energie uit te smeren en te dempen tot onder een hoorbaar niveau. Het is geen hogere wetenschap, beetje gezond verstand met ervaring gecombineerd.
Verder overal golden ratio verhoudingen, zowel intern de kastverhoudingen, plaatsing braces en BR poort, als plaatsing van de drivers op de baffle verticaal. De woofer 1:1.618 en de tweeter 1:2.618.
Verder overal golden ratio verhoudingen, zowel intern de kastverhoudingen, plaatsing braces en BR poort, als plaatsing van de drivers op de baffle verticaal. De woofer 1:1.618 en de tweeter 1:2.618.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Als Walt het een beetje aanpast kan hij dit zo gebruiken voor zijn nieuwe setje. 
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Contactlijm?Henkjan schreef:hoe ga je die bitumen en t hout aan elkaar lijmen?
Leuk om die V-transmissielijn weer terug te zien. Moet ik denken aan zelfbouwen zoals dat (ruim) 20 jaar geleden ging. Niks mis mee trouwens, oude technieken!
Zou je de baffle niet ook in een sandwich met loodbitumen of massaplaat (isomat) willen bouwen?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik deed dat vroeger geloof ik met bruislijm, meteen ook doorsmeren op het hout. Ik zie wel, contactlijm is ook een goede optie.
De baffle doe ik zonder massaplaat, ik heb het wel overwogen maar het kost me een extra bitumenmat voor een relatief klein oppervlak. Ik ga hem denk ik bij nader inzien wel van 15mm multiplex maken, dat heb ik nog liggen en dan kan ik de rest van de panelen uit een enkele 122x61cm plaat halen voor twee kasten. Dan wordt hij in totaal 27mm dik met de 12mm MDF erbij, sterk zat.
De baffle doe ik zonder massaplaat, ik heb het wel overwogen maar het kost me een extra bitumenmat voor een relatief klein oppervlak. Ik ga hem denk ik bij nader inzien wel van 15mm multiplex maken, dat heb ik nog liggen en dan kan ik de rest van de panelen uit een enkele 122x61cm plaat halen voor twee kasten. Dan wordt hij in totaal 27mm dik met de 12mm MDF erbij, sterk zat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
en dan "van binnen uit" opbouwen zeker? dus eerst de binnenkast, dan bitumen er op, en dan de buitenkast daarop? Baffle als laatste?jeroen_d schreef:Ik deed dat vroeger geloof ik met bruislijm, meteen ook doorsmeren op het hout. Ik zie wel, contactlijm is ook een goede optie...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dacht ik 1 van de weinigen te zijn met een micro monitor in Breda kom jij hiermee!jeroen_d schreef:Leuk om mee te nemen straks bij de luisterdag in Breda in mei 2012.
En Dre is ook al bezig...
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Helemaal goed.Henkjan schreef:en dan "van binnen uit" opbouwen zeker? dus eerst de binnenkast, dan bitumen er op, en dan de buitenkast daarop? Baffle als laatste?jeroen_d schreef:Ik deed dat vroeger geloof ik met bruislijm, meteen ook doorsmeren op het hout. Ik zie wel, contactlijm is ook een goede optie...
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Als hij het opschaalt naar de breedte van de C-Quenze, inderdaad. Inwendig is bij mij breedte, diepte, hoogte gelijk aan 136x220(gemiddeld)x356mm, dat geeft ca 10.7 liter. Ik laat wat panelen op de juiste breedte zagen en verder gaat het in elkaar met behulp van een decoupeerzaag, bovenfrees, en wat handigheid met lijm en lijmklemmen.hannesie schreef:Als Walt het een beetje aanpast kan hij dit zo gebruiken voor zijn nieuwe setje.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dan komen de drivers ook mooi op 1 lijn. 
Lijkt mij ook voor een AMT wel lekker.
Lijkt mij ook voor een AMT wel lekker.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Heej wat leuk, ik was ook van plan een keer met deze units een 2-weg monitor te maken. Deels om te kunnen vergelijken met de HDS152+DXT combi.
Ik krijg het idee dat de AL130 (in een VIB130TL) wat 'aangenamer' klinkt dan de HDS152.
De vraag is nog of dat aan de kastbouw/filtering van mij ligt of inherent is aan de unit.
Zal mijn monitoren hoe dan ook meenemen naar de ZBAD dit jaar (protokast of niet ^^), bij uitstek een mooi moment voor een vergelijk.
De v-transmissielijn is mij verder onbekend, zit dat tussen een MLTL en BR principe in?
Heeft de v-opening daarbij ook een lowpass functie op de poort?
Ik krijg het idee dat de AL130 (in een VIB130TL) wat 'aangenamer' klinkt dan de HDS152.
De vraag is nog of dat aan de kastbouw/filtering van mij ligt of inherent is aan de unit.
Zal mijn monitoren hoe dan ook meenemen naar de ZBAD dit jaar (protokast of niet ^^), bij uitstek een mooi moment voor een vergelijk.
De v-transmissielijn is mij verder onbekend, zit dat tussen een MLTL en BR principe in?
Heeft de v-opening daarbij ook een lowpass functie op de poort?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dan hoop ik ook eindelijk eens verder te gaan met mijn AL130 KE25SC monitor, kunnen we een leuke line up maken
Die AL130 klinkt erg mild en rustig in een VIB130TL is mijn ervaring, ligt aan de constructie en misschien ook aan de filtering. Ik heb het in een compacte gesloten versie niet meer zo gehoord, in die VIB130 heb je volgens mij geen backwave invloeden.
Die AL130 klinkt erg mild en rustig in een VIB130TL is mijn ervaring, ligt aan de constructie en misschien ook aan de filtering. Ik heb het in een compacte gesloten versie niet meer zo gehoord, in die VIB130 heb je volgens mij geen backwave invloeden.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Het Lijmen met contact lijm gaat niet lukken de oplosmiddelen lossen de bitumen op en zit niet goed vast
Ik zelf heb er testje gedaan met een klein stukje bitumen te lijmen op hout met bison tix
mvg bert
Ik zelf heb er testje gedaan met een klein stukje bitumen te lijmen op hout met bison tix
mvg bert
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ok, bedankt, dan doe ik het met schuimlijm zoals een aantal jaren geleden en dat ging prima.
Het is eigenlijk helemaal geen transmissielijn, meer een doorlaat luik van de backwave naar boven toe in de kast. De backwave kan niet goed terugkaatsen door de V weer naar de woofer. Daarmee ben je een groot deel van de staande golf in de hoogte richting kwijt. De V zal inderdaad enigszins een lowpass functie hebben waardoor er minder middengebied door de poort heen komt.De v-transmissielijn is mij verder onbekend, zit dat tussen een MLTL en BR principe in?
Heeft de v-opening daarbij ook een lowpass functie op de poort?
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ik ben voor het eten even langs de Gamma gefietst en heb daar hardhouten multiplex gehaald. Ik heb nog even vergeleken, het hardhouten multiplex was zwaarder dan berken multiplex én goedkoper. Voor een tientje was ik klaar, want ik heb een Gamma-pas dus zagen is gratis.
Ik heb een plaatje van 122x61cm laten verzagen, op zijn kant gelegd, in 3 delen van 13.6cm en 2 delen van 37.4cm. Het multiplex was 9mm dik, dus ik moet mijn tekening even bijwerken. De 3 delen van 13.6cm worden verder verzaagd tot 2 delen van 13.6x35.6cm, dit worden de achterpanelen van de 2 kastjes. De overblijvende stukken dienen dan op maat te worden gemaakt voor boven- en onderkant. De 2 delen van 37.4cm worden verzaagd tot 4 zijpanelen voor de 2 kastjes. Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan.
Ik heb een plaatje van 122x61cm laten verzagen, op zijn kant gelegd, in 3 delen van 13.6cm en 2 delen van 37.4cm. Het multiplex was 9mm dik, dus ik moet mijn tekening even bijwerken. De 3 delen van 13.6cm worden verder verzaagd tot 2 delen van 13.6x35.6cm, dit worden de achterpanelen van de 2 kastjes. De overblijvende stukken dienen dan op maat te worden gemaakt voor boven- en onderkant. De 2 delen van 37.4cm worden verzaagd tot 4 zijpanelen voor de 2 kastjes. Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Dan ben ik je net misgelopen Jeroen, ik zie dat jij meer progressie maakt dan ik!
Ik zit zwaar te twijfelen tussen zelf bouwen of kant en klare Dayton kastjes. Beide hebben hun voor en nadelen.
Wellicht moet ik ook maar voor open baffle gaan, lekker simpel
Groetjes Walter
Ik zit zwaar te twijfelen tussen zelf bouwen of kant en klare Dayton kastjes. Beide hebben hun voor en nadelen.
Wellicht moet ik ook maar voor open baffle gaan, lekker simpel
Groetjes Walter
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
EBDDKTK
(eerst proberen die Dayton kastjes te kopen)
Groetjes Walter
(eerst proberen die Dayton kastjes te kopen)
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Jeroen, wil je please een beetje uitgebreid de ontwikkeling toelichten
Ik ben benieuwd hoe individuele driver responscurves en de ontwikkeling van de filtercurves per toegevoegd filterelement er uit gaan zien.
Ik ben benieuwd hoe individuele driver responscurves en de ontwikkeling van de filtercurves per toegevoegd filterelement er uit gaan zien.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Ja hoor, ik wil straks ook nog wel de maattekening posten. Maar aangezien diktes van materialen nog niet overal definitief zijn wacht ik daar mee.
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Henkjan is vroeg met pasen dit keer.jeroen_d schreef:Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
hannesie schreef:Henkjan is vroeg met pasen dit keer.jeroen_d schreef:Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 2-weg BR met AL130 en NEO3PDR
Vertel! Waar kan ik hem vinden?Henkjan schreef:hannesie schreef:Henkjan is vroeg met pasen dit keer.jeroen_d schreef:Voor wie wil weten wat dat speakertje is dat achter het multiplex staat, vraag het Henkjan.nee hoor, dit ding is al eerder hier voorbij gekomen hoor. maar bedankt voor de reminder, minder dan een maand te gaan
