Scan Speak Maxima S.E.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Arno,
Ik denk ook dat de bezemsteel de oorzaak is maar zou het niet zo kunnen zijn dat het zo geweest is dat in plaats van de bezemsteel het pakket er van weerhouden heeft om te krimpen deze het pakket juist uit elkaar gedrukt heeft?
Als dit het geval is lijkt mij bezemsteel afzagen en een andere manier gebruiken om het "deksel" te bracen.
Bijvoorbeeld een stuk 18mm mdf van ongeveer 10cm haaks op het "deksel" lijmen en misschien zelfs in een kruis.
Om vervolgens het hele spul weer mooi op elkaar te lijmen.
@Adelbijl,
Echt onwijs sneu dat dit gebeurd is. Ik volg dit project al vanaf het begin en vond het echt geweldig mooi worden ben/was ook heel erg benieuwd naar het eindresultaat.
Wacht.... terwijl ik dit zit te typen schiet me iets te binnen.....
Je bent dan wel je gleufjes tussen iedere plak kwijt maar aan de andere kant bijna 100 procent zeker dat dit niet nog eens gebeurt en de draadstangen enz zijn niet nodig.
Lijm het pakket weer op elkaar en pak het in in een glasvezelmat met epoxy of polyesther. Ik denk ook dat dit de reden is waarom het bijvoorbeeld bij de Humble statements niet gebeurd is, deze zijn ook helemaal in polyesther ingepakt.
Gr,
Harm.
Ik denk ook dat de bezemsteel de oorzaak is maar zou het niet zo kunnen zijn dat het zo geweest is dat in plaats van de bezemsteel het pakket er van weerhouden heeft om te krimpen deze het pakket juist uit elkaar gedrukt heeft?
Als dit het geval is lijkt mij bezemsteel afzagen en een andere manier gebruiken om het "deksel" te bracen.
Bijvoorbeeld een stuk 18mm mdf van ongeveer 10cm haaks op het "deksel" lijmen en misschien zelfs in een kruis.
Om vervolgens het hele spul weer mooi op elkaar te lijmen.
@Adelbijl,
Echt onwijs sneu dat dit gebeurd is. Ik volg dit project al vanaf het begin en vond het echt geweldig mooi worden ben/was ook heel erg benieuwd naar het eindresultaat.
Wacht.... terwijl ik dit zit te typen schiet me iets te binnen.....
Je bent dan wel je gleufjes tussen iedere plak kwijt maar aan de andere kant bijna 100 procent zeker dat dit niet nog eens gebeurt en de draadstangen enz zijn niet nodig.
Lijm het pakket weer op elkaar en pak het in in een glasvezelmat met epoxy of polyesther. Ik denk ook dat dit de reden is waarom het bijvoorbeeld bij de Humble statements niet gebeurd is, deze zijn ook helemaal in polyesther ingepakt.
Gr,
Harm.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Nee. Hout werkt in de lengterichting niet noemenswaardig, dus die bezemsteel is niet van lengte veranderd.hrscharft schreef:Ik denk ook dat de bezemsteel de oorzaak is maar zou het niet zo kunnen zijn dat het zo geweest is dat in plaats van de bezemsteel het pakket er van weerhouden heeft om te krimpen deze het pakket juist uit elkaar gedrukt heeft?
In feite komt het erop neer dat je dit soort constructies moet vermijden. Als je het materiaal bijtijds behandelt, en het klimaat waarin het staat niet te sterk schommelt, dan kan het vaak goed gaan. Je bent er in elk geval niet van verzekerd dat het goed gaat.
Wat hier gebeurd is was onvermijdelijk. Net voor de vorstperiode, toen de relatieve luchtvochtigheid hoog was, heeft ts de kasten in elkaar gelijmd. Toen kelderde de luchtvochtigheid en begon de onvermijdelijke krimp.
Gewoon die plak er tussenuit frezen/schaven/schuren, de bezemsteel eruit zagen, nieuwe plak ertussen lijmen. Dan het hele zaakje binnen en buiten dik in de primer en dan maar weer eens verder kijken.
Ben nooit een fan geweest van de plakjesmethode
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Ik heb nog even wat meer plaatjes gekeken, en de lange deuvels zijn duidelijk ook een boosdoener.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Oke dus deuvels icm met een koude/relatief vochtige werkplek waren de oorzaak maar hoe denk jij over het plan om het na het lijmen in te pakken met een glas of carbon mat icm epoxy of polyester dan?
Gr,
Harm
Gr,
Harm
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Beste Arno,
Je Hebt helemaal gelijk ook de deuvels zijn de boosdoener. er is namelijk ook een topkast gescheurd.
Ik heb me gewoon enorm vergist in de krimp (werking) van het MDF + het feit dat het MDF in de dikte natuurlijk zwak is maar ook daar had ik niet verwacht zo zwak....
Maar goed nogmaals, het doet even zeer maar al doende leert men, Om geen risico te lopen ga ik ook afzien van de plakjes methode. en met gebogen platen werken. Het verlies dat ik hierdoor heb is geen naadjes meer over de zijkant! Maar ik blijf wel bij de twee kleuren in de kast in combinatie met de inleg baffle.
Zie hieronder al weer de eerste tekeningen.
Je Hebt helemaal gelijk ook de deuvels zijn de boosdoener. er is namelijk ook een topkast gescheurd.
Ik heb me gewoon enorm vergist in de krimp (werking) van het MDF + het feit dat het MDF in de dikte natuurlijk zwak is maar ook daar had ik niet verwacht zo zwak....
Maar goed nogmaals, het doet even zeer maar al doende leert men, Om geen risico te lopen ga ik ook afzien van de plakjes methode. en met gebogen platen werken. Het verlies dat ik hierdoor heb is geen naadjes meer over de zijkant! Maar ik blijf wel bij de twee kleuren in de kast in combinatie met de inleg baffle.
Zie hieronder al weer de eerste tekeningen.
Re: Scan Speak Maxima in een nieuw jasje
franks schreef:Hallo Aldebijl,
Heb net je project zitten bekijken, en vind het prachtig.
Mocht je interesse hebben, ik heb nog een mal liggen, om gebogen zijwanden te maken van plaatjes mdf (4mm).
Ik heb zo de wanden van mijn luidsprekers gemaakt (24 mm), de radius is ongeveer 55 cm dacht ik, het is supersterk en werkt erg snel.
zie mijn topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9807
Ik woon in de buurt, dus dat is geen probleem.
Verder zou ik je adviseren om de bracings van de sub ook nog onderling te verbinden, zodat de constructie nog stijver wordt.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Beste adelbijl,
persoonlijk gebruik ik voor buigprojecten altijd 3mm triplex van de gamma. Heet daar hobbyplaat oid.
Dit laat zich erg goeg buigen zonder al te veel spanning ook over relatief kleine radi.
Groet,
Harm.
persoonlijk gebruik ik voor buigprojecten altijd 3mm triplex van de gamma. Heet daar hobbyplaat oid.
Dit laat zich erg goeg buigen zonder al te veel spanning ook over relatief kleine radi.
Groet,
Harm.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Je hoeft toch niet helemaal opnieuw te beginnen.
De gescheurde plaat of er tussenuit "slopen" en een nieuwe aanbrengen.
Of de scheur flink opfrezen en dichtzetten met goede plamuur.
Daarna alle V-tjes dichtplamuren en een laag buigplex over de kasten trekken.
Nabehandelen met polyester of epoxy en klaar.
Zie topic Humble Statement.
Zonde om al je werk nu weg te gooien.
De gescheurde plaat of er tussenuit "slopen" en een nieuwe aanbrengen.
Of de scheur flink opfrezen en dichtzetten met goede plamuur.
Daarna alle V-tjes dichtplamuren en een laag buigplex over de kasten trekken.
Nabehandelen met polyester of epoxy en klaar.
Zie topic Humble Statement.
Zonde om al je werk nu weg te gooien.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Je bent niet de eerste die zich daarin vergist. Het probleem met gestapeld MDF is gewoon dat het bij droogtewerking in de zwakste richting wordt belast, zodra zich ergens in de kast materiaal bevindt wat niet gelijkmatig meekrimpt. Je kan dit deels opvangen door bracings van hetzelfde materiaal in dezelfde richting te stapelen (of zó), maar het kan dus ook komen door een baffle waarvan de vezelrichting haaks op die van de kast staat.ALDEBIJL schreef:Ik heb me gewoon enorm vergist in de krimp (werking) van het MDF + het feit dat het MDF in de dikte natuurlijk zwak is maar ook daar had ik niet verwacht zo zwak....
Een les voor toekomstige stapelaars kan zijn dat je het materiaal slechts verwerkt wanneer de luchtvochtigheid laag is. Dan wordt het in de dwarsrichting in elk geval niet op trek maar op druk belast, wanneer de luchtvochtigheid verandert.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Dan moeten de verbindingen wel van het sterke soort zijn; de krachten ten gevolge van zwellen zijn ook aanzienlijk.Marp schreef:Een les voor toekomstige stapelaars kan zijn dat je het materiaal slechts verwerkt wanneer de luchtvochtigheid laag is. Dan wordt het in de dwarsrichting in elk geval niet op trek maar op druk belast, wanneer de luchtvochtigheid verandert.
Misschien is het verstandig je te verdiepen in de ouderwetse schrijnwerkerij (meubelmakerij), veel van de principes van vroeger gelden nog steeds.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Kogel is door de kerk, Oude kasten gaan de kachel in.
We gaan gewoon opnieuw beginnen. Ik ga niet allemaal oplossingen zoeken om dit toch werkend te krijgen en dan nog een keer mijn kop stoten.
Ik ben al wat aan het tekenen geweest en we gaan de zijpanelen gewoon buigen door MDF lagen in een mal te lijmen.
Dan kan ik alle RVS platen en dergelijke wel gebruiken. en heeft de kast ongeveer dezelfde vorm alleen mist deze dan de naden van elke laag.
We gaan gewoon opnieuw beginnen. Ik ga niet allemaal oplossingen zoeken om dit toch werkend te krijgen en dan nog een keer mijn kop stoten.
Ik ben al wat aan het tekenen geweest en we gaan de zijpanelen gewoon buigen door MDF lagen in een mal te lijmen.
Dan kan ik alle RVS platen en dergelijke wel gebruiken. en heeft de kast ongeveer dezelfde vorm alleen mist deze dan de naden van elke laag.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Beste ALDEBIJL,
Als je ze toch weg wilt gooien... Mijn broer is ook nog steeds bezig om een set Maxima's te bouwen. Wat zijn de kasten je nog waard?
Groet, Frank
Als je ze toch weg wilt gooien... Mijn broer is ook nog steeds bezig om een set Maxima's te bouwen. Wat zijn de kasten je nog waard?
Groet, Frank
Re: Scan Speak Maxima S.E.
@Frank
Uhm dat je broer een maxima aan het bouwen is natuurlijk goed nieuws! want het is een mooie speaker!
Maar of ik de kasten ga verkopen... ik denk het niet.
Als ik me bedenk laat ik het je weten.
Mijn vloerstaande topkasten staan nog wel te koop met of zonder speaker bezetting. En de enkele subwoofer is ook te bespreken.
Uhm dat je broer een maxima aan het bouwen is natuurlijk goed nieuws! want het is een mooie speaker!
Maar of ik de kasten ga verkopen... ik denk het niet.
Als ik me bedenk laat ik het je weten.
Mijn vloerstaande topkasten staan nog wel te koop met of zonder speaker bezetting. En de enkele subwoofer is ook te bespreken.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Zo begonnen aan de Scan Speak Maxima S.E. 2.0
Vandaag de buigmal gemaakt en de eerste 2 zijwanden opgesloten!
Hierbij de foto's
Vandaag de buigmal gemaakt en de eerste 2 zijwanden opgesloten!
Hierbij de foto's
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op di 28 feb 2012, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Veel te weinig ribben in je mal. Zo verdeel je de druk niet goed, en krijg je deuken in je panelen.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Arno,
Ze zien er anders prima uit! En als ik met mijn oog over de zijkanten kijk is het kaars recht!
Voor in de mal is het wel 1 balk
Ze zien er anders prima uit! En als ik met mijn oog over de zijkanten kijk is het kaars recht!
Voor in de mal is het wel 1 balk
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Toch moet je naar alle waarschijnlijkheid goed schuren met een lange schuurklos. Of er deuken inzitten kun je niet altijd goed zien op kaal mdf. Ga je lakken dan zie je opeens veel meer...
Uiteraard heb ik de wijsheid niet in pacht, maar ik heb inmiddels wel aardig wat buigwerk verricht.
Uiteraard heb ik de wijsheid niet in pacht, maar ik heb inmiddels wel aardig wat buigwerk verricht.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Dit zijn de panelen van dre's termino's. Zoals je ziet heb ik veel meer ribben gebruikt, en zelfs hier waren nog deukjes te zien (in dit geval was dat geen enkel probleem, want ze waren toch maar voor dre
).

Re: Scan Speak Maxima S.E.
Arno,
Ik heb de zijpanelen al gebogen met de mal zoals in mijn vorige post. En ik kan er geen deuken in ontdekken. ook als ik een lat boven op de panelen leg kan ik geen deuken ontdekken.
Ik heb ook een paneel gelijmd met 3mm MDF, deze begon wel te vervormen. maar de zijpanelen buig ik met 6mm MDF en zien er dus prima uit.
Verder,
Gisteren ook weer druk bezig geweest met de zijpanelen.
Heb de mal aangepast zodat ik overige bewerkingen op de zijpanelen kon uitvoeren terwijl ze netjes ingeklemd waren.
Als eerste haaks zagen op de tafelzaag.
Daarna in de subwoofer zijpanelen een sponning gefreesd (niet nodig voor de topkasten)
En als laatste de achterzijde van de panelen met de frees ook vlak gefreesd.
Ik heb de zijpanelen al gebogen met de mal zoals in mijn vorige post. En ik kan er geen deuken in ontdekken. ook als ik een lat boven op de panelen leg kan ik geen deuken ontdekken.
Ik heb ook een paneel gelijmd met 3mm MDF, deze begon wel te vervormen. maar de zijpanelen buig ik met 6mm MDF en zien er dus prima uit.
Verder,
Gisteren ook weer druk bezig geweest met de zijpanelen.
Heb de mal aangepast zodat ik overige bewerkingen op de zijpanelen kon uitvoeren terwijl ze netjes ingeklemd waren.
Als eerste haaks zagen op de tafelzaag.
Daarna in de subwoofer zijpanelen een sponning gefreesd (niet nodig voor de topkasten)
En als laatste de achterzijde van de panelen met de frees ook vlak gefreesd.
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op vr 09 mar 2012, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Scan Speak Maxima S.E.
Dat gaat snel zo zeg, je hebt je nieuwe design snel uitgewerkt.
Worden de topkasten nu even groot als de laagkasten?
Worden de topkasten nu even groot als de laagkasten?
Re: Scan Speak Maxima S.E.
He Ronald,
Nee de topkasten blijven smaller dan de baskasten. Maar aangezien de zijkanten van de bas kast en top kast wel parallel gaan lopen zijn de zijkanten wel identiek. (dit was bij de laagjes speaker ook zo). Dus alleen de baffle en achterzijde van de topkast worden smaller waardoor deze smaller zal zijn.
Nee de topkasten blijven smaller dan de baskasten. Maar aangezien de zijkanten van de bas kast en top kast wel parallel gaan lopen zijn de zijkanten wel identiek. (dit was bij de laagjes speaker ook zo). Dus alleen de baffle en achterzijde van de topkast worden smaller waardoor deze smaller zal zijn.
