Applying Physics Makes Auditory Sense

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Lea.Coch

Bericht door Lea.Coch »

Ronkel schreef:
By the way, hier een website behorende bij de tekst over het nieuwe model van het gehoor: http://www.a3ccm-apmas-eakoh.be/. Je kunt daar ook de PDF downloaden. Waarom het document niet in een blad gepubliceerd is of geciteerd wordt door andere auteurs is mij een raadsel. Het is verschenen in 2010.
Hallo forumleden,

Hier een Prezi: prezi.com/ahuqkgq4lajr/applying-physics-makes-auditory-sense/

http://prezi.com/ahuqkgq4lajr/applying- ... ory-sense/

Na verificatie van de geluidsexperimenten vermeld in hun boek

en na verificatie van het experiment
http://www.a3ccm-apmas-eakoh.be/pcbwp/experiments.htm

ben ik van mening dat deze - "Toepassen van Fysica Zinvol bij het Horen" - theorie representatief is voor het werkingsprincipe van het menselijk oor en voor het slakkenhuis.

Met vriendelijke groeten,
Lea.Coch
Tom Magchielse

lea.coch

Bericht door Tom Magchielse »

Lea.Coch schreef:
Ronkel schreef:
By the way, hier een website behorende bij de tekst over het nieuwe model van het gehoor: http://www.a3ccm-apmas-eakoh.be/. Je kunt daar ook de PDF downloaden. Waarom het document niet in een blad gepubliceerd is of geciteerd wordt door andere auteurs is mij een raadsel. Het is verschenen in 2010.
Hallo forumleden,

Hier een Prezi: prezi.com/ahuqkgq4lajr/applying-physics-makes-auditory-sense/

Na verificatie van de geluidsexperimenten vermeld in hun boek

en na verificatie van het experiment
http://www.a3ccm-apmas-eakoh.be/pcbwp/experiments.htm

ben ik van mening dat deze - "Toepassen van Fysica Zinvol bij het Horen" - theorie representatief is voor het werkingsprincipe van het menselijk oor en voor het slakkenhuis.

Lea.Coch
Als je een theorie wilt publiceren die tegen alle geaccepteerde wijsheid ingaat, moet je wel van heel goeden huize komen.
Dus dat het niet gepubliceerd kan worden verbaast niet. Mijn eerste indruk is dat de beschrijving van het geleiden van golven in de onderste helft van het slakkenhuis, veel te eenvoudig is. Golven op de grensvlakken van twee media, waarvan het ene wel schuifspanningen kan opnemen, en het andere niet, zijn bekend uit de seismiek, en zijn wel een stukje complexer. En de in de theorie vervatte kwadratische relatie tussen extern geluid en de opgewekte zenuwprikkels is toch zonder grondig bewijs moeilijk te accepteren. We wachten op nadere onderbouwing..
groet, Tom
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Werking diffusor

Bericht door jeroen_d »

Of de nieuwe theorie klopt weet ik niet, maar de geformuleerde bezwaren in het boek "Toepassen van Fysica Zinvol bij het Horen" tegen de geldende theorie/modellen kun je toch ook niet zomaar opzij schuiven. Als je objectief bent, dan ben je net zo kritisch tegen geldende als nieuwe theorie.
markbakk

Bericht door markbakk »

Lea.Coch schreef:
Lea.Coch
Duhhh...
@Tom
Blij dat je hier regelmatig je mening en kennis deelt. Wel blijf ik met mijn vragen zitten. Eerder in deze thread gaf je zelf aan dat je in je praktijkervaring reflecties rond 4ms als storend hebt ervaren: ik leid daaruit af dat je in elk geval geen serieuze bedenkingen hebt tegen mijn idee/stelling dat je laterale eerste reflecties gewoon qua niveau aan moet pakken wil je ruimtelijke informatie en/of timbre in stereo- of multikanaalsopnames zoveel mogelijk behouden. De werkelijkheid is vast niet zo heel eenvoudig, maar even goed...
Tom Magchielse

jeroen_d schreef:
Of de nieuwe theorie klopt weet ik niet, maar de geformuleerde bezwaren in het boek "Toepassen van Fysica Zinvol bij het Horen" tegen de geldende theorie/modellen kun je toch ook niet zomaar opzij schuiven. Als je objectief bent, dan ben je net zo kritisch tegen geldende als nieuwe theorie.
Staat dit topic eigenlijk wel op de goede plek?
Maar los daarvan: ik heb mijn best gedaan om het stuk nog eens, zonder vooringenomenheid, te lezen. Ik ervaar het als een samenraapsel van oude en nieuwe theorieen die er naar behoefte bijgesleept worden. Essentieel in het hele betoog schijnt te zijn dat de door de gehoorbeentjes overgebrachte krachten een stroming in het perilymfe van de scala tympani moeten opbouwen, en daarvoor wordt een wet van Bernoulli opgevoerd. Hoe deze stroming tot de bewegingen van het orgaan van Corti moeten leiden, die zoals we weten toch echt nodig zijn voor geluidswaarneming, blijft in het onzekere. Wel worden plotseling cochleaire potentialen opgevoerd, die zelfs een vectorsom blijken te hebben, maar die verder vaag blijven.
Om de één of andere reden komen de auteurs tot de conclusie dat bij dit proces het membraan van Reissner in de weg zit, omdat het alleen bewegingen loodrecht op zijn oppervlak zou toestaan, zoals gewoon voor een membraan, en dat daarom de gebruikelijke geleidingstheorieen niet waar kunnen zijn. Het membraan van Reissner is echter extreem dun, zoals je op een microfote van een coupe van de Cochlea kunt zien. Het membraan van Reissner scheidt de Scala Vestibuli van de Scale Media hetgeen nodig is omdat de ionensamenstelling van de vloeistoffen erin (perilymfe resp endolymfe) sterk verschilt. Als je naar die coupes kijkt krijg je de indruk dat de Grote Ontwerper van dit alles dat membraan extra dun heeft gemaakt zodat het alleen de ionen tegenhoudt, maar verder niet mechanisch in de weg zit...
Het stuk gaat nauwelijks in op de zeer speciale mechanische eigenschappen van het basilair membraan, anders dan via de mededeling dat het geen karakteristiek afgesloten transmissielijn kan zijn. In werkelijkheid is dit membraan de sleutel tot de werking van het oor, zowel wat betreft klankwaarneming als de maskering. En zijn de eigenschappen zo afwijkend van die van een gewone elastische scheidingswand, dat men wel moet concluderen dat dit basilair membraan ook bepalend is voor de voortplanting van de drukvariaties in de cochlea. Dat Von Békésy dat alleen maar kon vermoeden, omdat hij geen beter model had dan een rubber vel (anno 1954) is geen reden om nu te proberen met allerlei hydrodynamica dit allang achterhaalde model onderuit te halen. Kortom: herlezing van één en ander doet mijn begrip niet toenemen.
groeten,
Tom
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je Tom voor je post. Wat ik er voor mezelf uit haal is dat ik er veel te weinig van af weet om een oordeel te kunnen vellen. Ik zal de boeken in moeten...
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Bedankt voor je commentaar Tom :goedzo:
Lea.Coch

Bericht door Lea.Coch »

Tom Magchielse schreef:
jeroen_d schreef:
Voor de goede orde moet ik jullie ook nog meedelen dat ik, al weer heel wat jaren, contacten heb met em. prof. dr. ir. Heerens, de fysische auteur van het boekje “Applying Physics Makes Auditory Sense”.

En ook ben ik, vanuit België, samen met Mangelinckx Yves, de co-auteur van de geluidsexperimenten, nauw betrokken bij de experimenten die Heerens en de Ru hebben ontwikkeld. Ik heb van Heerens dan ook in de loop van de tijd een groot aantal technisch-fysische geschriften, die de basis vormen voor het boek, van hem ontvangen. Wat ik er voor mezelf uit haal is dat ik er veel van af weet om een oordeel te kunnen vellen.
Tom Magchielse schreef:
Aan Ronkel of beheerder(s) van dit forum:
Kan een topic voor "Applying Physics Makes Auditory Sense" aangemaakt worden?
Een topic waar zaken aangaande zulke technisch-fysische geschriften op een goede plek staan dan.

Lea Coch
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Lea.Coch schreef:
Kan een topic voor "Applying Physics Makes Auditory Sense" aangemaakt worden?
Een topic waar zaken aangaande zulke technisch-fysische geschriften op een goede plek staan dan.
Gedaan! Ik ben erg benieuwd naar de discussie die hopelijk gaat volgen tussen mensen die deskundig zijn op dit onderwerp.
Tom Magchielse

Re: Applying Physics Makes Auditory Sense

Misschien is het handig eerst de gangbare theorie eens te bekijken, zodat we kunnen nagaan waarin Heerens cs verschillen.
De bewegingen van het trommelvlies worden overgedragen door de gehoorbeentjs naar het ovale venster. Die gehoorbeentjes werken als een hefboom, met een zekere mechanische versterking. Die versterking wordt bepaald door hun onderlinge stand, die wordt beheerst door twee spiertjes. In de gangbare theorie dienen die spiertjes o.a. voor een reflex bij overbelasting, Heerens veronderstelt ook een continue bijsteling van de overdracht, als een AVC.
De bewegingen van het ovale venster leiden tot drukvariaties in de achterliggende vloeistof (perilymfe). Heerens veronderstelt dat hierdoor een capillaire stroming optreedt, die het signaal overdraagt door de scala vestibuli, en zo naar het basilair membraan. Een eenvoudiger verklaring is dat de drukvariaties zich zeer snel als drukgolf door de vloeistof in de scala vestibuli kunnen verspreiden, zodat daar instantaan overal dezelfde druk bestaat. Die druk drijft vervolgens het basilair membraan aan, dat door zijn bijzondere structuur lokaal frequentie-afhankelijk gaat bewegen.(vermoedelijk gelooft Heerens dat ook). Waar Heerens een lopende golf ofwel door stroming, ofwel mechanisch in het basilair membraan veronderstelt, doen wij het zonder.
Op het basilair membraan bevindt zich het orgaan van Corti, waarin zich haarcellen bevinden die getooid zijn met zeer fijne haartjes, de cilia. Deze cilia worden aan de top vastgehouden door een tectaal membraan, terwijl ze met hun basis in een soort zenuwmembraan zitten, in de haarcel, die beweegt. Bij zenuw-en spiermembranen is er een verschil in concentratie van Na+ en K+ ionen tussen binnen en buitenzijde, hetgeen leidt tot een diffusiepotentiaal (rustpotentiaal, ca 60 mV) Door het openen van ion-specifieke kanalen in het celmembraan kunnen de ionen door het membraan stromen, waardoor de rustpotentiaal "instort", en een actiepotentiaal optreedt. In de nasleep hiervan gaan Ca+ ionen naar binnen, waardoor bij spiercellen samentrekking optreedt. Dat openen van de ionen-kanalen gebeurt bij zenuw-en spiercellen langs chemische weg, door de reactie van een receptor eiwit met de transmitterstof (stoffen als acetylcholine bij spieren, dopamine e.d. in de hersenen). Bij de haarcellen vermoedt men dat de ionen-kanalen mechanisch geopend worden, door de mechanische bewegingvan de cilia. Er wordt vermoed dat de instroom van Ca+ ionen ook hier een soort samentrekking, althans een mechanische reactie van actine, tot gevolg heeft. Dit is een belangwekkend idee, het betekent n.l. dat de mechanische beweging van de cilia een extra mechanische beweging uitlokt; m.a.w. er is een vorm van meekoppeling. De Franse onderzoeker Jaques Prost veronderstelt zelfs dat deze meekoppeling zo sterk is, dat het systeem op de grens van oscilleren werkt. Dat geeft een grote versterking, verklaart tegelijk ook de mogelijkheid dat het oor bij gebrek aan input (bij doofheid b.v.) spontaan gaat oscilleren. De regelwerking van dit systeem, via ion-concentraties, fungeert dan als sterketregelaar.
Dit laatste deel van het betoog vinden we ook niet bij Heerens.
Zo heb ik het altijd begrepen, ik houd me aanbevolen voor commemtaar.
groeten,
Tom
Lea.Coch

Bericht door Lea.Coch »

Tom Magchielse schreef:
Misschien is het handig eerst de gangbare theorie eens te bekijken, zodat we kunnen nagaan waarin Heerens cs verschillen.
De bewegingen van het trommelvlies worden overgedragen door de gehoorbeentjes naar het ovale venster. Die gehoorbeentjes werken als een hefboom, met een zekere mechanische versterking. Die versterking wordt bepaald door hun onderlinge stand, die wordt beheerst door twee spiertjes. In de gangbare theorie dienen die spiertjes o.a. voor een reflex bij overbelasting, Heerens veronderstelt ook een continue bijstelling van de overdracht, als een AVC.

De bewegingen van het ovale venster leiden tot drukvariaties in de achterliggende vloeistof (perilymfe).

Heerens veronderstelt dat hierdoor een capillaire stroming optreedt, die het signaal overdraagt door de scala vestibuli, en zo naar het basilair membraan.
Nee dat beweert Heerens niet.
Hij stelt dat de heen- en weergaande beweging van het trommelvlies via de hefboomwerking van de gehoorbeenketen overgedragen wordt naar het ovale venster.
En dan wordt die beweging uiteraard overgedragen op de onsamendrukbare perilymfe vloeistof in het slakkenhuis.
Die perilymfe is opgesloten in het kanaal dat bij het topje van het slakkenhuis [helicotrema] is dubbelgevouwen, maar daar niet afsluit. Overigens, het deel tussen ovale venster en helicotrema heet scala vestibuli en het deel tussen helicotrema en het (dicht bij het ovale venster gelegen) ronde venster heet scala tympani.
Wat Heerens vervolgens beweert, is dat die heen- en weergaande beweging in die beide kanaal delen in zijn geheel evenwijdig aan de kanaal-as plaatsvindt.
Dat resulteert er dus in dat als het ovale venster het slakkenhuis in beweegt het ronde venster tegengesteld daaraan, dus er uit beweegt. Zover feitelijk nog niets nieuws.

Heerens beweert dus dat er een periodiek heen- en weergaande beweging – wat je dus ook ‘stroming’ mag noemen – plaats vindt in het perilymfe slakkenhuiskanaal – wat je dan ook weer een ‘capillair’ mag noemen.

Waar Heerens overduidelijk op wijst is dat de door Von Békésy geformuleerde – en vervolgens door iedereen binnen de wetenschappelijke gehoorwereld altijd als juist aanvaarde - hypothese dat de mechanische invloed van het derde kanaal – de scala media, gelegen tussen scala vestibuli en scala tympani – in de werkingsmodellen verwaarloosd mag worden omdat het Reissner membraan – dienst doende als scheidingswand tussen scala vestibuli en scala media – zodanig dun en slap is dat hydromechanisch bezien scala vestibuli en scala media als één geheel beschouwd kunnen worden, apert onjuist is.
Die vereenvoudiging van al die werkingsmodellen is in strijd met de daarvoor bestaande fysische wetten.
Een eenvoudiger verklaring is dat de drukvariaties zich zeer snel als drukgolf door de vloeistof in de scala vestibuli kunnen verspreiden, zodat daar instantaan overal dezelfde druk bestaat. Die druk drijft vervolgens het basilair membraan aan, dat door zijn bijzondere structuur lokaal frequentie-afhankelijk gaat bewegen.(vermoedelijk gelooft Heerens dat ook).
Dit is gebaseerd op de bestaande gehoortheorie, waarbij de op het ovale venster overgebrachte drukvariaties overal in de scala vestibuli dezelfde druk opwekken.
Maar ook dat is dus onjuist. Want volgens de wetten van de hydrodynamica levert de doorstroomdiameter van het helicotrema [die is ruwweg 1/3 van die van scala vestibuli en scala tympani] geen drukreductie van enige betekenis op in het volledige perilymfe kanaal.
Dan levert diezelfde hydrodynamica op dat net als in de scala vestibuli ook in de scala tympani diezelfde ‘drukvariaties’ zouden moeten gelden.
En dan houd je helemaal geen drukverschil over dat de aandrijving verzorgt van het basilair membraan.
Waar Heerens een lopende golf ofwel door stroming, ofwel mechanisch in het basilair membraan veronderstelt, doen wij het zonder.
Neem mij niet kwalijk dat ik dit toch moet opmerken, maar ook hier leest en vervolgens interpreteert Tom Magchielse het boek van Heerens volkomen verkeerd.

Heerens beweert namelijk juist niet dat er een geluidsenergie transporterende lopende golf in het slakkenhuis aanwezig is. Hij beweert dat die heen- en weergaande beweging overal in het perilymfe kanaal een drukeffect opwekt dat evenredig is met het kwadraat van de lokale perilymfe snelheid en dat vervolgens kan worden afgeleid dat dit drukeffect evenredig is met de momentane geluidsenergie.

Heerens heeft namelijk met het genereren van de oplossing van de niet-stationaire Bernoulli vergelijking in het geval van heen- en weergaande beweging van een niet-viskeuze onsamendrukbare vloeistof in een stroombuis dat ook bewezen. Dat bewijs is ook op Internet als PDF door hem gepubliceerd.
En dat leidt dan tot een stimulus van het basilair membraan die per definitie kwadratisch is.

Dus instantaan is er weldegelijk overal, maar dan wel in zowel de scala vestibuli als de scala tympani, dezelfde drukvariatie. En omdat in de scala media de daarin aanwezige endolymfe vloeistof niet noemenswaard beweegt, kan het basilair membraan reageren op die drukstimulus.

Heerens beschrijft ook dat wat Von Békésy en in navolging van hem anderen hebben waargenomen – een ‘golvend verschijnsel’ op het basilair membraan niets anders is dan een ‘fasegolf’.
Alle delen van het basilair membraan die resonantiefrequenties hebben die hoger zijn dan die van de aangeboden stimulus bewegen [volgens de theorie van de mechanica van tweede orde resonantie systemen] nagenoeg in fase mee met het overal aangeboden signaal.
Daar waar de resonantiefrequentie overeenkomt met die van de aangeboden stimulus gaat het basilair membraan opslingeren, maar zal dat doen met een fasevertraging van 90 graden.
Daar waar de resonantiefrequenties weer lager zijn dan die van de aangeboden stimulus reageert het basilair membraan weer uitermate gering en met een fase verschil van 180 graden.
Allemaal volgens diezelfde mechanica.

Wat dan resulteert in een soort ‘golvende beweging’ die altijd van de locaties met hogere resonantie frequenties loopt richting de plaatsen van de lagere resonantiefrequenties.
Dat is het beste te vergelijken met de ‘wave’ in een stadion. Dat is ook een dergelijke fasegolf.
Op het basilair membraan bevindt zich het orgaan van Corti, waarin zich haarcellen bevinden die getooid zijn met zeer fijne haartjes, de cilia. Deze cilia worden aan de top vastgehouden door een tectaal membraan, terwijl ze met hun basis in een soort zenuwmembraan zitten, in de haarcel, die beweegt. Bij zenuw-en spiermembranen is er een verschil in concentratie van Na+ en K+ ionen tussen binnen en buitenzijde, hetgeen leidt tot een diffusiepotentiaal (rustpotentiaal, ca 60 mV) Door het openen van ion-specifieke kanalen in het celmembraan kunnen de ionen door het membraan stromen, waardoor de rustpotentiaal "instort", en een actiepotentiaal optreedt. In de nasleep hiervan gaan Ca+ ionen naar binnen, waardoor bij spiercellen samentrekking optreedt. Dat openen van de ionen-kanalen gebeurt bij zenuw-en spiercellen langs chemische weg, door de reactie van een receptor eiwit met de transmitterstof (stoffen als acetylcholine bij spieren, dopamine e.d. in de hersenen). Bij de haarcellen vermoedt men dat de ionen-kanalen mechanisch geopend worden, door de mechanische beweging van de cilia.

Dat bestrijdt Heerens ook nergens in het boek. Het enige dat hij stelt is dat het elektrische signaal via de gehoorzenuw naar de hersenen evenredig is met het in frequenties uitgesplitste geluidsenergie signaal.
Er wordt vermoed dat de instroom van Ca+ ionen ook hier een soort samentrekking, althans een mechanische reactie van actine, tot gevolg heeft. Dit is een belangwekkend idee, het betekent n.l. dat de mechanische beweging van de cilia een extra mechanische beweging uitlokt; m.a.w. er is een vorm van meekoppeling. De Franse onderzoeker Jaques Prost veronderstelt zelfs dat deze meekoppeling zo sterk is, dat het systeem op de grens van oscilleren werkt. Dat geeft een grote versterking, verklaart tegelijk ook de mogelijkheid dat het oor bij gebrek aan input (bij doofheid b.v.) spontaan gaat oscilleren. De regelwerking van dit systeem, via ion-concentraties, fungeert dan als sterketregelaar.
Dit laatste deel van het betoog vinden we ook niet bij Heerens.
Inderdaad stelt Heerens dat dit gehypothetiseerde fenomeen niet optreedt. Hij wordt daarin gesterkt door het feit dat veel recent onderzoek het bestaan van dat fenomeen, wat doorgaans de cochleaire versterker genoemd wordt, nergens in het slakkenhuis getraceerd kan worden.
Hij formuleert de hypothese dat het gedifferentieerde en gekwadrateerde geluidsdruk signaal, dat dus zowel een ‘DC’ component – bij een constant geluidsignaal is dat ook een gelijkspanningssignaal in het slakkenhuis – in de vorm van de omhullende als een momentane ‘AC’ component die uitgesplitst wordt naar frequentie.

En vervolgens dient volgens Heerens die ‘DC’ component als stuursignaal voor het gemiddeld bijstellen van de signaaloverdracht via trommelvlies en gehoorbeenketen.
Zo heb ik het altijd begrepen, ik houd me aanbevolen voor commemtaar.
Mag ik Tom Magchielse erop wijzen dat zijn lijfspreuk:
Niets weet U zo zeker als wat U gelooft.
ook voor hem geldt.

Sterker nog: Die zekerheid van het geloof is in het verleden door goed wetenschappelijke onderbouwing meermalen tot de grond toe afgebroken.
Waarom dan niet ook bij dit onderwerp?

En dan nog wat: Bij het lezen van wetenschappelijke geschriften is denken dat je begrijpt wat er staat en daaruit interpreteren niet hetzelfde als echt begrijpen wat er staat en dan interpreteren.

Wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn heeft dat in zijn boek ‘The Structure of Scientific Revolutions’ ook duidelijk verwoord: Aanhangers van twee met elkaar concurrerende paradigma’s spreken elkaars taal niet.

Overigens heeft Heerens een paar demonstratie opstellingen gemaakt, waarmee je zondermeer aantoont dat die door hem berekende drukverlagingen in zo’n kanaal ook optreden.

Als je bvb. aan een rek twee vellen A4 papier op enige afstand parallel aan elkaar aan draadjes ophangt en er vervolgens met een blaaspijp lucht tussen blaast, dan bewegen die twee velletjes altijd naar elkaar toe.
Dat is conform de statische variant van het Bernoulli effect.

Ga je nu tussen die twee velletjes met een roerspaan evenwijdig aan die velletjes op en neer [of heen en weer] bewegen, dan kun je bij een lage frequentie al wat merken van het niet-stationaire Bernoulli effect.
Spectaculairder wordt het als de resonantie frequentie voor het om de middellijn van zo’n velletje kantelen wordt bereikt. Dan wordt die kanteling extreem opgevoerd.
Verhoog je vervolgens de frequentie van die roerspaan weer, dan worden beide velletjes naar elkaar toe gedreven tot ze zelfs de randen van de roerspaan gaan raken.

Lea Coch
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Geven de plaatjes op deze pagina de situatie goed weer?:
http://www.oorzaken.nl/de_cochlea.htm

En de stromingen die optreden door dit plaatje?
Afbeelding
Lea.Coch

Bericht door Lea.Coch »

Ik heb die vragen ook voorgelegd aan Heerens.

De eerste vraag:

Geven de plaatjes op deze pagina de situatie goed weer?:

http://www.oorzaken.nl/de_cochlea.htm

Deels wel en deels niet.

De eerste animatie:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... JE8WduJKV4

geeft tot het tijdstip 2:40 een onberispelijke weergave van de anatomie van het slakkenhuis.

Vanaf 2:40 wordt daar door middel van animatie de nu geldende hypothetische werking uitgelegd.
En daar gaan het huidige werkingsparadigma en het door Heerens opgestelde paradigma al gauw onderling sterk verschillen met grote consequenties.

Bij 3:06 wordt gesuggereerd dat door de met hogere frequenties optredende drukverschil pulsen tussen scala vestibuli en scala tympani het gehele deel van de partitie [scheidingswand] tussen die twee kanalen dicht bij het ovale/ronde venster [base genoemd in het Engels] in zijn geheel mee gaat resoneren op het ritme van het oorspronkelijke geluidsaanbod.
Bij 3:10 geeft men datzelfde weer voor de drukverschil pulsen met lage frequenties in de buurt van het helicotrema [in het Engels ook wel apex genoemd].

Hier gaat het al fundamenteel verschillend werken in het paradigma van Heerens.
Die perilymfe in het slakkenhuiskanaal gaat in zijn geheel heen en weer bewegen. Precies zoals in het onderstaande plaatje is weergegeven.
Die weergave geldt voor de bewegingssituatie waarbij de stijgbeugel naar binnen gaat. In de teruggaande beweging van de stijgbeugel moeten de pijlrichtingen uiteraard omgekeerd worden.

Daarmee kan gelijk de laatste vraag worden beantwoord:

En de stromingen die optreden door dit plaatje?
cochcross_0000.gif
cochcross_0000.gif (60.49 KiB) 9861 keer bekeken
[/url]

Die is dus goed voor de naar binnen gaande beweging van de stijgbeugel.

Terug naar de eerste animatie:

Tot 3:22 geeft men dan nog combinaties van die bewegingen weer. Voor het bestaande paradigma.

Bij 3:30 wordt dan aangegeven hoe het basilair membraan en het orgaan van Corti daarop reageert.

Maar in het paradigma van Heerens worden door het optreden van die tijdsafhankelijke potentiaalstroming overal in het slakkenhuiskanaal drukdalingen gegenereerd evenredig met het geluidsenergie signaal.
Daardoor gaan in de flexibele wanden van de scala media [het Reissner membraan tussen scala media en scala vestibuli en het basilair membraan tussen scala media en scala tympani] uitbollen, waardoor de scala media ‘opzwelt’. Dat laatste kan optreden, ondanks het onsamendrukbaar zijn van de endolymfe in de scala media, omdat de scala media via het endolymfe kanaal [ductus endolymfaticus] in verbinding staat met een zakje [saccus endolymfaticus] in de schedelholte, dat zich in een neutrale drukomgeving bevindt. Dat zakje dient eigenlijk dan als ‘expansievaatje’.

[Een tijdsafhankelijke potentiaalstroming is dus een periodiek variabele stroming van niet-viskeuze onsamendrukbare vloeistof zonder rotaties of wervels in die stroming, waarvoor Heerens de in dat geval geldende niet-stationaire vergelijking van Bernoulli heeft opgelost, wat dan resulteert in drukvariaties in de vorm van drukdaling evenredig met het kwadraat van de opgewekte tijdsafhankelijke vloeistofsnelheid ]

Door dat periodiek ‘zwellen’ van de scala media worden dus niet, zoals in het bestaande gehoor paradigma wordt verondersteld, de haarbundels samengedrukt tussen basilair membraan en tectoriaal membraan maar juist gerekt. Want die haarbundels zitten zowel aan het basilair membraan als aan het tectoriaal membraan vast.

Dan heb je gelijk in de cochlea de oorzaak van gehoorschade veroorzaakt door extreem lawaai vastgelegd: De haarbundels van de buitenste haarcellen worden losgetrokken van het tectoriaal membraan. Dat wordt dan perceptief gehoorverlies genoemd.

Vanaf 3:45 laat men dat indrukken van die haarbundels in detail zien.

Het laatste deel gaat dan over de ionenuitwisseling, waardoor het elektrische signaal wordt opgewekt. Daar geeft Heerens geen commentaar op.

De tweede animatie is vergelijkbaar:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... eTriGTENoc

Ook daar weer het indrukken van de haarbundels, terwijl je voor jezelf gelijk kunt bedenken dat het samendrukken door zeer sterke geluidspulsen eigenlijk niet tot schade kan leiden, terwijl het uitrekken en lostrekken van het tectoriaal membraan in het geval van het Heerens paradigma met onherstelbare schade tot gevolg veel logischer is.

Heerens heeft – als lijder aan de ziekte van Ménière, een idiopathische aandoening van evenwichtsorgaan en gehoor – naast dat nieuwe gehoorparadigma ook uitgevonden dat bij hem en veel van zijn lotgenoten die kwaal aanzienlijk minder tot [mits in een pril stadium begonnen met zijn ’kaliumdieet’] zelfs helemaal geen klachten meer oplevert indien je de dagelijkse inname van kalium beperkt tot de in de VS aanbevolen ADH waarde van 1600 – 2000 mg per dag.
De gehoorproblemen bij Ménière worden namelijk bepaald door het opzwellen van de scala media, die gevuld is met zeer kaliumrijke endolymfe.
Zijn hypothese daarbij was dat die zwelling wordt veroorzaakt door sterk toegenomen osmose door een te hoge kaliumconcentratie in de endolymfe.
Ook bij postmortaal onderzoek van Ménière patiënten is reeds jaren bekend dat bij hun cochlea massale schade van de haarbundels van buitenste haarcellen wordt waargenomen.

Terug naar die website van Hoorzaken:

Heerens heeft dus ernstig bezwaar tegen de voorstelling, waarbij het slakkenhuiskanaal wordt uitgerold en gelijktijdig het bestaan van de scala media wordt ontkend.

De animatie van Mamano :

De animatie van Mamano.png
De animatie van Mamano.png (4.32 KiB) 9861 keer bekeken
[/url]

waarbij de buitenste haarcellen op de aangeboden geluidstrilling gaan samentrekken en weer ontspannen en waarbij ook de stof prestin als veroorzaker van zogenaamde motiliteit een rol zou spelen, kan, gezien het feit dat slechts een fractie van de al in micrometers gemeten cel-afmeting als compressie-effect wordt behaald, nauwelijks serieus genomen worden.

Is dus ook onlogisch als je bedekt dat eerst het basilair membraan door de drukgolf moet worden gestimuleerd en dan vervolgens die buitenste haarcel daarop acuut moet reageren om tenslotte de binnenste haarcellen, die aan de rand van het basilair membraan verankerd zijn, voldoende moet stimuleren om het elektrische signaal naar de hersenen mogelijk te maken.

Lea Coch
Lea.Coch

Bericht door Lea.Coch »

Heerens heeft mij ook nog een mooi voorbeeld gegeven van de voorspellende kracht van zijn gehoorparadigma.

Het gaat dan om het beluisteren van geluidscomplexen, bestaande uit reeksen opeenvolgende zuivere tonen met geringe, maar gelijke frequentieverschillen.

Die heeft hij ook op het internationale gehoordeskundigen forum [AUDITORY List] geplaatst, maar daar hebben ze er totaal niet op gereageerd.

In de bestaande gehoortheorie is dat fenomeen volslagen onvoorspelbaar.

Maar wat iedereen met een beetje normaal functionerend gehoor kan horen is een opmerkelijk zweving patroon.

Heerens stelde voor om met het rekenprogramma van Yves Mangelinckx

http://www.a3ccm-apmas-eakoh.be/pcbwp/pcbwp.htm

[ //www.a3ccm-apmas-eakoh.be/downloads/file ... t-2010.zip ]

de volgende opeenvolgende geluidsfragmenten samen te stellen en te beluisteren:

1. Gedurende 10 seconden de volgende frequentie als zuivere toon laten horen:

6015 Hz

Dan hoor je, zoals men algemeen verwacht, een constante fluittoon die niet echt mooi klinkt.

2. Gedurende 10 seconden de volgende frequentiereeks te laten horen:

6000 + 6005 + 6010 + 6015 + 6020 + 6025 + 6030 Hz

En allemaal startend als sinusvormige frequentiebijdrage.

Dan hoor je diezelfde hoge fluittoon, maar dan nu met een zweving van 5 Hz.

3. Gedurende 30 seconden de volgende combinatie van reeksen

6000 + 6010 + 6020 + 6030 Hz

en:

6005,0333 + 6015,0333 + 6025,0333 Hz

Dus de tussenliggende frequenties van de eerste reeks maar dan alledrie 1/30 Hz in frequentie verhoogd.

[met 1/30 verlaagd mag ook, of zelfs willekeurig verlaagd of verhoogd]

En allemaal startend als sinusvormige frequentiebijdrage tot het totale geluid.

Geloof het of niet, maar dan hoor je een hoge fluittoon, die start met een zweving van 5 Hz, die geleidelijk overgaat in een zweving van 10 Hz, bereikt bij 7,5 seconde. Vervolgens verandert dat weer geleidelijk in een hoge fluittoon met een zweving van 5 Hz, bereikt bij 15 seconden, waarna het hele ritueel zich weer herhaalt om te eindigen bij 30 seconden met een zweving van 5 Hz.

4. Verander de sinusbijdragen in de eerste of tweede reeks door cosinusbijdragen.

En dan hoor je dat het patroon begint bij 10 Hz, daalt tot 5 Hz bij 7,5 seconden, weer toeneemt tot 10 Hz bij 15 seconden en dat daarna het patroon zich weer herhaalt en via een daling tot 5 Hz bij 22,5 seconden naar 10 Hz bij 30 seconden.

En dan moeten wij ons bedenken dat van zo’n frequentiereeks bij een nominale centerfrequentie van 6015 Hz binnen de bestaande gehoortheorie geen enkele frequentiebijdrage door ons gehoor gescheiden kan worden waargenomen.

Sterker nog voor die centerfrequentie kun je ook 3000 of 300 Hz kiezen, zolang je maar zorgt dat de amplitudeverhouding van de bijdragen volgens een 1/f reeks verloopt.

Alleen de gehoorde toon wordt anders, het zwevingpatroon blijft hetzelfde.

Lea Coch
markbakk

Bericht door markbakk »

Prachtige bijdragen in dit topic. Dank aan LC, van wie ik me maar niet aan de indruk kan onttrekken dat hij/zij op zeer korte afstand van Heerens zich beweegt. Even dacht ik: we hebben met Pim zelf van doen. Keep up the good work. Ook al is deze discussie op ons forum misschien wat minder op z'n plaats (maar we hebben plek genoeg toch?)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Plek zat! Ik waardeer het zeer, deze discussie en ben dankbaar dat hij hier mag plaatsvinden.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik kan deze discussie ook zeer waarderen, ook mijn dank voor de uitgebreide uitleg!

Ik had nog wel een vraag over de opbouw van het slakkenhuis: mag je veronderstellen dat deze een 'stijve' wand vormt, een wand die dus niet beweegt? Verder lijken in de plaatjes de scala vestibuli en scala tympani wat taps toe te lopen richting de helicotrema. Klopt dat met de werkelijkheid? Dit zou dan venturi-effect geven: een extra drukverlaging t.o.v. de druk ter plaatse van het ronde en ovale venster.
Lea.Coch

Bericht door Lea.Coch »

bertor schreef:
Ik kan deze discussie ook zeer waarderen, ook mijn dank voor de uitgebreide uitleg!

Ik had nog wel een vraag over de opbouw van het slakkenhuis: mag je veronderstellen dat deze een 'stijve' wand vormt, een wand die dus niet beweegt? Verder lijken in de plaatjes de scala vestibuli en scala tympani wat taps toe te lopen richting de helicotrema. Klopt dat met de werkelijkheid? Dit zou dan venturi-effect geven: een extra drukverlaging t.o.v. de druk ter plaatse van het ronde en ovale venster.

Ik [Heerens] ben altijd bereid om gedegen uitleg te geven aan oprechte belangstellenden.

Vraag:
Ik had nog wel een vraag over de opbouw van het slakkenhuis: mag je veronderstellen dat deze een 'stijve' wand vormt, een wand die dus niet beweegt?
Antwoord:

Ja dat hele slakkenhuis vormt eigenlijk een holte in het relatief zeer dikke en in absolute zin hardste bot in ons lichaam.

De elasticiteitsmodulus van dit bot is ruwweg [ 10 Gigapascal = 10^10 Pa ] 0,1 van die van gietijzer.

Zowel in de bestaande theorie als in het nieuw geformuleerde paradigma zijn de akoestische/mechanische drukken zeer gering.

Om een indicatie te geven: het 0 dB SPL [Sound Pressure Level] geluidsniveau komt overeen met een druk van 20 micropascal bij een frequentie van 1000 Hz.

De dB SPL schaal verloopt evenredig met het kwadraat van de geluidsdruk. Dus 60 dB SPL komt dan overeen met een 30 dB niveau van de geluidsdruk.

Dat is een factor 1000. Dus de daarbij optredende geluidsdruk bedraagt: 20 milli-pascal.

Dat is nog altijd maar 2x10^-10 atmosfeer.

Met dergelijke drukvariaties mag er zondermeer van worden uitgegaan dat die botstructuur daar niet merkbaar door kan vervormen.

Als je dat uitrekent met gebruikmaking van die elasticiteitsmodulus van dat bot kom je uit op relatieve vervormingen van 2x10^-14.

Bij een slakkenhuis van 2 cm groot levert dat een vervorming op van 4x10^-16 meter. Vervormingen die vele malen kleiner zijn dan de afmetingen van een waterstofatoom.

Vraag:
Verder lijken in de plaatjes de scala vestibuli en scala tympani wat taps toe te lopen richting de helicotrema. Klopt dat met de werkelijkheid?
Antwoord:

Ja dat klopt met de werkelijkheid. Dat wordt ook aan de orde gesteld in het boekje op pagina 25 en 26.

[ http://www.a3ccm-apmas-eakoh.be/sequent ... -sense.htm ]

Vraag:
Dit zou dan venturi-effect geven: een extra drukverlaging t.o.v. de druk ter plaatse van het ronde en ovale venster.
Antwoord:

Ja dat levert in dat perilymfe kanaal van de scala tympani inderdaad het Venturi effect op.

En dat manifesteert zich inderdaad ter plaatse als een extra drukverlaging.

Heerens legt dan ook in zijn boekje op pagina 26 uit dat dit wat hem betreft de oorzaak is van een relatief toenemende gevoeligheid voor lagere tonen richting het helicotrema.

Hij verwijst gelijktijdig daarbij de uitleg van het ‘uit de bocht vliegen’ van de akoestische golven in het slakkenhuis, berekend door Manoussaki et al. [Rev. Phys. Letter publicatie] op basis van het whispering gallery effect in het gekromde slakkenhuiskanaal als pure onzin naar het rijk der fabelen.

Groeten

Lea Coch
John P

Bericht door John P »

markbakk schreef:
Prachtige bijdragen in dit topic. Dank aan LC, van wie ik me maar niet aan de indruk kan onttrekken dat hij/zij op zeer korte afstand van Heerens zich beweegt. Even dacht ik: we hebben met Pim zelf van doen. Keep up the good work. Ook al is deze discussie op ons forum misschien wat minder op z'n plaats (maar we hebben plek genoeg toch?)
http://www.encyclo.nl/begrip/cochlea
de-auditieve
Contacteer:

Bericht door de-auditieve »

Ik heb een vraagje / vraagjes voor Pim Heerens.

Komt men in de gehoorwereld en de geluidsregistratie wereld
- die gebaseerd is op het gehoor -,
en waar men altijd uitgaat van de zogenaamde dB [SPL]
[Sound Pressure Level] waarden
incorrect uit met het bepalen van de geluidsenergie ?

In de gehoorwereld en de geluidsregistratie wereld - die gebaseerd is op het gehoor - gaat men toch altijd uit van de zogenaamde dB [SPL] [Sound Pressure Level] waarden.

Die worden dan gevonden door gebruik te maken van de zogenaamde ‘kleinste kwadraten’
[root-mean- square] gemiddelde berekening.

[ Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_p ... sure_level
en:
http://en.wikipedia.org/wiki/Root-mean-square ]

Corrigeert men dan niet goed?
- Omdat men het differentiëren en kwadrateren van ons gehoor buiten beschouwing laat.
- En alleen maar gebruik maakt van de Fletcher-Munson curve om het dalende frequentieverloop ervan bij ons gehoor te corrigeren.

Komt men met het bepalen van de geluidsenergie dan incorrect uit ?

Pim,
Op welke manier kan men uit een analoog geluidsaanbod het correcte geluidsenergie spectrum aanmaken ?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

de-auditieve, je kunt gewoon als Lea.Coch verder gaan hoor. Aan spelletjes hebben we hier geen behoefte.
de-auditieve
Contacteer:

jeroen_d schreef:
de-auditieve, je kunt gewoon als Lea.Coch verder gaan hoor. Aan spelletjes hebben we hier geen behoefte.
Jeroen,

Met deze wil ik [ Mangelinckx Yves ] meedelen dat gebruikersnaam de-auditieve toebehoort aan:
Mangelinckx Yves, Hasselt, België.
Deze gebruikersnaam de-auditieve heb ik vandaag geregistreerd.
Met deze wil ik meedelen dat de-auditieve gebruikersnaam dus in naam is van Mangelinckx uit Hasselt.
Met deze wil ik meedelen dat ik, Mangelinckx Yves, onder gebruikersnaam de-auditieve een vraag stelde.
Ik zie er dus geen spelletje in, in het registreren van een gebruikersnaam de-auditieve voor mij: Mangelinckx Yves.

Ik wil wel duidelijk meegeven dat de vraag van de-auditieve in mijn naam, Mangelinckx Yves, is gesteld.

Voor alle duidelijkheid:
de-auditieve is Mangelinckx Yves

Voor alle duidelijkheid:
Lea.Coch is niet Mangelinckx maar ik denk wel, dat jij met Lea.Coch, Pim Heerens aan het woord hebt.

Met vriendelijke groeten.
de-auditieve (Mangelinckx Yves, Hasselt, België)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Deze Yves Mangelinckx?

Die commentaar krijgt van Lea Coch en nog wat andere virtuele figuren?

Ik zou zeggen, ga je gang en veel plezier hier!
de-auditieve
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Deze Yves Mangelinckx?

Deze Yves Mangelinckx?!
Jazeker: Yves Mangelinckx

Jazeker:
16 comments

open access:

This three compartment cochlear model can account for elaborate modelling of the physics of the cochlea. It is well illustrated. Bernoulli's law is applied under quasi-static conditions.

Boomgaard 6B:

After verifying the sound experiments, we are of the opinion that this - Applying Physics Makes Auditory Sense - theory is representative for the working principle of the human ear and for the cochlea.

open access:

We can see for ourself that Heerens has derived the analytical solution for the non-stationary non-viscous incompressible time dependent wiggle-waggle movements directed along the core of the perilymph duct.

open access:

Because in that case the reduction of the complex set of Navier-Stokes equations to the non-stationary Bernoulli equation is fully permitted. And this finally results in the fact that everywhere inside the perilymph duct the evoked pressure variations are proportional to the sound energy stimulus.

open access:

By resonance in the basilar membrane, i.e. the frequency-place related distributed resonance capability, the stimulus can evoke simultaneously all the frequency contributions of the sound energy signal, including exact phase relation for each contribution, which will be sent to the auditory cortex.

open access:

The sound pressure variations in front of the eardrum evoke movement of the perilymph fluid in the cochlea. This transfer of accoustic pressure variations to perilymph velocity means that the incoming signal is differentiated in time.

open access:

And subsequently, it is the velocity of the perilymph fluid that causes pressure differences on either side of the Reissner membrane and basilar membrane based on Bernoulli's law.

open access:

Effectively this means that the sound signal is first differentiated and subsequently squared in the human ear. The pressure differences then set the basilar membrane into motion to stimulate the auditory nerves via the organ of Corti.

open access:

Here Bernoulli's law is applied under quasi-static conditions which is allowed because the low viscosity and incompressibility of the perilymph fluid and the low Reynolds number during the time dependent movements guarantee the necessary laminar flow conditions.

open access:

Apparently Lighthill has never considered the possibility that the observed movements of the basilar membrane could be caused by another phenomenon than a sound energy transporting traveling wave.

open access:

Is it a vibration energy transporting wave or is it a phase wave, originated out of the manner in which the resonators in the basilar membrane are grouped?

open access:

By the way that is also – but not in an extended way – explained in the booklet. Heerens there describes why that ‘waves’ always run from base to apex. It is conform to the mechanics of the peculiar basilar membrane system that this phase wave behavior is prescribed.

open access:

I would like to congratulate the authors, with the book.

open access:

I also would like to congratulate the authors, with the book.

open access:

Conditions for a potential flow: fulfilled? Yes. While for the flow, inside the perilymph duct, not just one single but all conditions for a potential flow and thus for the analytical solution according to Bernoulli’s relation for non-stationary flow are fulfilled.

open access:

And it is that solution based on the sound and solid use of hydrodynamic rules and laws that is the straight forward outcome.
Dank je, voor de verwelkoming.

Mvg,
de-auditieve (Mangelinckx Yves)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Waar gaat dit over?? Het lijkt 1 groot spamtopic.
Plaats reactie