Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Mooi,even tijd voor wat bezinning :shock:
Hmm ik begrijp je niet helemaal. Er gaat hoe dan ook ,>300V doorheen. Met een laag amperage. Ik zie het probleem niet zo.
Kijk dit soort uitlatingen doet begrijpen waarom je de schakelaars parallel zet :?
Er gaat geen 300V DOOR ,er staat 300V OVER als ie niet gesloten is want anders is het 0V,stroom gaat er door :-s .
Dus als één kontakt niet tegen die hoge spanning kan,zet je er twee in serie,verdeeld de (open)spanning over de twee.

Dan nog dit; 6,3V wisselspanning geeft gelijkgericht niet 6,3V gelijkspanning maar meer,niet goed voor de buisjes.
Maar ja ,het haalt het niet bij een trafo voor 110V op 230V :roll: .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Zitten er toevallig niet twee wikkelingen van 115 volt Veff prim op die trafo
Je zou denken dat als je 6.3 gelijkricht dat er dan veel meer uit zou komen maar dat is met gewone diodes niet het geval.
de weerstand van die diodes slokken het gewoon op zodat je zelfs te weinig dc over houd.

wat je dan doet is je gebruikt shottky diodes van BV 35 ampere
maar dan nog zal je het netaan redden vooral als ze allemaal op dc wilt gloeien.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Ja die 2x115V zou ik ook nazien :^o
Gelijkrichten om er daarna een stabIC aan te hangen dan is het wat aan de krappe kant.
Maar zomaar gelijkgericht naar de buizen,kan met een 5V~ wikkeling naar 6,3V= gloei niet met 6,3V~,dan moet er een weerstand in serie.Je kunt wel de elko zo klein nemen dat er effektief 6,3V= overblijft maar dan bromt de boel weer (bijna)even erg.
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Aaad »

6,3 volt ~ gelijkrichten plus elco geeft 1,4 (=wortel 2) maal 6,3V minus ong.1,4 volt voor de gelijkrichter.
Dan kom ik op bijna 7,5 volt. Lijkt me niet gezond voor de gloeidraden.
De weerstanden staan naar massa en doen niets af aan de gloeispanning maar souperen in dit geval 37 mA.
Als die trafo inderdaad maar 115 primair had,
dan moet je die uitkomsten verdubbelen. :shock:
Ik hoop dat de gloeidraden nog leven.

Aad
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik zou met een paar vermogens weerstanden natuurlijk een spannings deler kunnen maken, en als nog iets met deze trafo kunnen doen...
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

De voedingstrafo is basic, met alleen maar 2 draden primair...
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ok, ik weet de stroom bij 6.3 V AC voor de voor de gloeidraad. Hoe reken ik dan uit hoeveel volt ik DC nodig heb?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Barry2001 »

Voor de gloeidraad? Ook 6.3V. Je kunt ze trouwens gewoon doormeten, de gloei van de buisjes, of ze het overleefd hebben: Ohms moet dit weinig tot niets zijn, anders zijn ze kaduuk.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Hmm ik had verwacht dat er een andere spanning uit zou komen... Ik zag de 2 buisjes eens meten. Ik heb er maar 1 gebruikt dus...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Barry2001 »

evostars schreef:
Hmm ik had verwacht dat er een andere spanning uit zou komen... Ik zag de 2 buisjes eens meten. Ik heb er maar 1 gebruikt dus...
Waaruit komt een andere spanning? Of begrijp ik je vraag verkeerd... je vraag is of er 6.3V AC of DC op de buis moet? Daarop is het anwoord: ja.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik bedoel dat ik het niet verwacht had dat 6.3 V ac dezelfde stroom opleverd als 6.3v dc. Ik dacht dat er voor ac wellicht andere formules waren dan voor dc...
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Als de gloeidraad van de buis 300 ma trekt op AC doet hij dat op DC ook.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Awel, als ze zeggen 6,3V~ over welke spanning hebben we het dan :? Wisselspanning veranderd steeds,de spanning hangt af van het ogenblik dat je kijkt.Je kunt bijv.de topwaarde opgeven,of de gemiddelde waarde,maar gangbaar is dat de effektieve waarde wordt vermeld.Waarom effektief :-s omdat het de waarde is van een gelijkspanning die dezelfde uitwerking heeft :o .Wordt ook wel met RMS aangeduid,Root Mean Square,dat is dan de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten (P=V²/R en P=RxI²) omdat het effekt (warmte) evenredig is met het kwadraat :cry: .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Met andere woorden als bij AC piek to piek 4 is is Vmax 2 en de Veff 1,414 Volt.
Daar komt dan dus ook uit dat je de waarde van dc kan berekenen door wortel 2 ofwel 1.414 maal 6,3 Veff is 8,9082.
Maar door de weerstand van 1 de diode en 2 trafo krijg je dan een bepaald verlies wat dus ligt aan het aantal ampere wat er wordt verbruikt.

Of zit ik dan weer verkeerd te rekenen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Ja,hoor 't zit helemaal snor :D .
Alleen daar eindigt het verhaal niet :o
Zoals je al zei,van die 8,9V gaan de diodes- en trafo-verliezen af,iets van 1,5V,hou je 7,4V over...als topwaarde.
Tot die top laad je dan een C op,100 keer/seconde,maar daartussen ontlaad de verbruiker de C weer.Hoe dikker C hoe minder dat ontladen voorstelt.Zou je zeggen neem dan een hele dikke,heeft behalve de ruimte en de knip nog een bezwaar.
Dat bijladen heeft ook z'n beperkingen,kan maar met een max.stroom afhangkelijk van trafo en diodes,en spanningsverschil bij laden zodat er altijd een rimpel blijft en bij teveel verbruik de top zelfs niet meer bereikt wordt.
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Aaad »

nl3prc schreef:
...............Maar door de weerstand van 1 de diode en 2 trafo krijg je dan een bepaald verlies wat dus ligt aan het aantal ampere wat er wordt verbruikt.......

Of zit ik dan weer verkeerd te rekenen
Bij het berekenen van de trafo is rekening gehouden met ijzer en koper verliezen.
Daarom wordt op de secundaire hoogspanning van buizentrafo's (veel windingen met dun draad)meestal 10% extra windingen gegeven.
Bij 12 volt trafo's en dik draad (enkele amperes) heb ik gemerkt dat je met 5% toeslag al goed uitkomt.
Bij gebruik van gelijkgerichte spanning voor de gloei kan je als vuistregel nemen 1000 uF per ampere verbruikte stroom om brom te vermijden. Dan heb je zeker niet teveel capaciteit toegepast.

Aad
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ja dat met die gloei kan wel kloppen ik meet daar ook meestal iets van 6.8

Ah!buis schreef:
Ja,hoor 't zit helemaal snor :D .
Alleen daar eindigt het verhaal niet :o
Zoals je al zei,van die 8,9V gaan de diodes- en trafo-verliezen af,iets van 1,5V,hou je 7,4V over...als topwaarde.
Tot die top laad je dan een C op,100 keer/seconde,maar daartussen ontlaad de verbruiker de C weer.Hoe dikker C hoe minder dat ontladen voorstelt.Zou je zeggen neem dan een hele dikke,heeft behalve de ruimte en de knip nog een bezwaar.
Dat bijladen heeft ook z'n beperkingen,kan maar met een max.stroom afhangkelijk van trafo en diodes,en spanningsverschil bij laden zodat er altijd een rimpel blijft en bij teveel verbruik de top zelfs niet meer bereikt wordt.
Anne
Als ik het dan goed begrijp trekt de C tijdens het laden gewoon te veel ampere omdat hij dan te groot wordt

Ik simuleer net even een diode met forward R van 240 Ohm om te kijken of je zo ook een buizen EZ81 gelijkrichter kan simuleren in spice
er gaat 300 Veff in klopt het dan dat je 311 Volt over houd bij een belasting van 150 ma
Of moet het lager uitkomen dan de Veff ik heb namelijk niet erg veel ervaring met buizen diodes
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Kijk,hier de krommetjes van een EZ81.
Voor 300V interpoleren tussen 250 en 350V
Anne
Bijlagen
EZ81belast.JPG
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Aaad »

evostars schreef:
Ik zou met een paar vermogens weerstanden natuurlijk een spannings deler kunnen maken, en als nog iets met deze trafo kunnen doen...
edit 10/3:
een spanningsdeler met 2 weerstanden gaat niet werken.
Zodra de gloeidraad in het circuit wordt opgenomen wijzigt nl de verhouding in de deler
en daarmee de spanning.

Niet zo'n mooie oplossing dus, maar je kan een serie weerstand toepassen.
Je kan de gloeidraad dan deel laten uitmaken van de spanningsdeler.
Per buis berekenen:
(Aanwezige spanning - gewenste spanning) / stroomverbruik
geeft dan de waarde van de serie weerstand.

Voor het vermogen van die weerstand:
Weggesluisde spanning in het kwadraad/weerstand

Ik zou het dan wel per buis doen om niet op al te zware weerstanden
uit te komen

Aad
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ah!buis schreef:
Awel, als ze zeggen 6,3V~ over welke spanning hebben we het dan :? Wisselspanning veranderd steeds,de spanning hangt af van het ogenblik dat je kijkt.Je kunt bijv.de topwaarde opgeven,of de gemiddelde waarde,maar gangbaar is dat de effektieve waarde wordt vermeld.Waarom effektief :-s omdat het de waarde is van een gelijkspanning die dezelfde uitwerking heeft :o .Wordt ook wel met RMS aangeduid,Root Mean Square,dat is dan de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten (P=V²/R en P=RxI²) omdat het effekt (warmte) evenredig is met het kwadraat :cry: .
Anne
Kijk, dat bedoelde ik. Mooi!
En Aad, 1000 uF per amp. Das mooi want ik heb nog wat C's liggen, uit een buizen mic voeding.
Tnx for all the info!
:-)
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ow, en Aad, ik bedoelde een spannings deler voor de primaire kant van de trafo, om op 110 Volt uit te komen.
Maar dat hoeft allemaal niet... Ik krijg een nieuwe trafo toegestuurd en de oude gaat retour.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Die 1mf (1000µ) per 1 A gaat mischien goed werken als je genoeg spanning heb zodat er nog een Stab. achter kan als je met gewone diodes 6,3 gaat gelijkrichten heb je toch al snel 10mf (10000µ) nodig om op 340 ma de boel redelijk vlak te hebben.
Dan is het zelfs zo dat ook als het goed uitpakt je geen weerstand nodig hebt.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

MOOI want ik heb nog een 10000 uF liggen!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

evostars schreef:
MOOI want ik heb nog een 10000 uF liggen!
Je weet dat een 12AX7 300 Ma trekt.
Ik zelf het het getest met een diode blokje 2KBP02 een elco van 10000µ op buis 6N2PEV en hier trekt de gloei 340 Ma
Dus kan je wel nagaan dat je met een 12AX7 een weerstandje in serie met de gloei moet zetten.
Met 2 Ohm zou je in de richting komen.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik meet/reken het nog wel ff door.
Eerst op de trafo wachten :-(
Plaats reactie