Welke Pass Versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Welke Pass Versterker?

Bericht door studiostevus »

Heren (dames hier?),

Ik ben al een tijdje aan het denken om een Nelson Pass versterker te gaan bouwen. Nu ik een onverwachts bod heb gekregen op mijn huidige versterker, is dit ineens een stuk urgenter en interessanter.

Ik ben alleen tussen de Alephs, de X'en, en de F's het overzicht een beetje kwijtgeraakt. Dus wellicht dat jullie kunnen helpen met het bepalen welke het beste voor mij geschikt is. Over de setup die ik heb:

-Audio Physic Tempo 2SE (modified) speakers. Deze hebben een lage efficientie, 83dbm@8Ohm
-Audio Physic Rhea subwoofer (active). Wordt aangesloten op speakerterminals. Deze zou zo opgezet moeten zijn dat er geen effect op de main versterker optreedt.
-Zelfbouw Aikido Pre. Deze heeft een gain van 14db
-Diverse bronnen

Over wat ik luister en wil horen:
-Vooral Jazz en wat Pop
-Natuurlijke sound, transparantie
-Geen overdreven kleuring
-Hoeft niet oerend hard, maar mijn kamer van 30m2 moet wel goed gevuld kunnen worden

Ik ben benieuwd! :mrgreen:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Gijs »

Ik zit een beetje met dezelfde twijfel, heb inmiddels de printjes voor f4 en f5 al liggen omdat t kiezen me zwaar valt.
Heb nu de hersenspinsel om 1 kast met dikke voeding op te bouwen, waarbij de versterkerbordjes met koeling makkelijk uit te wisselen moet zijn.
Voor zover ik weet worden alle Pass versterkers opgebouwd rond een +/-18 volt voeding, dus t moet te doen zijn.

Tussen droom en uitwerking ligt nog wel een flinke kloof :oops:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door studiostevus »

En dan is er nu ook nog de F5Turbo.

Naast de Aleph 1 tot en met 5, en de X, en de J....

Hoog tijd dat iemand ons helpt...
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Ik draai al een hele tijd met een AX200 en een Aleph 4 uit mijn hoofd.
Ook ben ik nu bezig met een F5 Turbo.
De oudere F versies zijn bijna allemaal ontworpen voor hoog rendement systemen.
Als omschrijving over de klank verschillen tussen de Aleph en AX uitvoering is eigenlijk simpel de Aleph is wat muzikaler maar de AX heeft meer controle en resolutie wat zich duidelijk uit in drukke passages.
Ik wil niet voor je beslissen dat moet je zelf doen maar ikzelf kom steeds weer terug op de AX als beste compromis hoewel bijv Diana Krall beter klinkt op de Aleph.

Rob
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door ray5150 »

Gijs schreef:
Voor zover ik weet worden alle Pass versterkers opgebouwd rond een +/-18 volt voeding, dus t moet te doen zijn.
Nou nee, hoor. Ik ben momenteel bezig met een Aleph 5, en die gaat op +/- 34 VDC.
Klik.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Gijs »

...weer wat geleerd :goeie:


Ik heb vooral de Zen variaties, en nu de firstwatt lijn in mn hoofd, die draaien volgens mij wel allemaal op 18 volt
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door studiostevus »

Ik neig richting de F5 turbo... ik denk dat ik de extra power wel nodig ga hebben met mijn speakers...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

studiostevus schreef:
Ik neig richting de F5 turbo... ik denk dat ik de extra power wel nodig ga hebben met mijn speakers...
Ik wil geen party-pooper zijn, maar ik zie nog niet 1 topic van een versterker die je hebt gebouwd. Gelukkig zijn Pass-versterkers bijzonder eenvoudig van opzet, maar is het niet beter om met wat eenvoudigs te beginnen waar ook wat minder kosten mee gepaard gaan? Vooral de voeding en koeling kunnen bijzonder snel in de kosten lopen.
Een 300 VA ringkern en twee LM4780's in brug/parallel levert even veel vermogen, vergelijkbare/betere THD+N cijfers en aangezien je dan niet belachelijk veel vermogen aan het verstoken bent kun je af met minder koelvermogen=goedkoper. (200,- euro met mooie behuizing en connectoren moet dan wel lukken)

Ik begrijp volledig dat een klasse A bak "vet" is, maar we zien liever een complete showcase aan het einde van het verhaal dan dat er een half gemaakte kit op de "marktplaats"-afdeling belandt.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door studiostevus »

Ontzettende weddingcrasher! :D

Je hebt gelijk, dit wordt mijn eerste versterker, na het bouwen van een dac/mediaspeler (v1, v2, v3) en een buizenpreamp, en een aantal cd-speler gemodificeerd. Maar ik hou er nou eenmaal niet van om tweedeklasse zaken te bouwen.. daar luister ik namelijk niet graag naar, en ga ik me aan irriteren. De apparaten waar je niet graag naar luistert, dat zijn juist de projecten die liggen te verstoffen in de kast...


Edit: ik herinner me net dat ik ook nog eens een Class D amp heb gebouwd... ligt inderdaad te verstoffen in de kast...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

Ok dan. Ik houd je niet tegen hoor. Ik vind klasse a altijd alleen onnodig kostbaar. Maarja. Dit type versterkers wordt erg gehyped in het diy circuit. Ik zie het als een musclecar. Heel vet, maar een golf gti rijdt waarschijnkijk beter. :lol:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door markbakk »

En dan zijn er ook nog andere leuke klasse-A-ontwerpen, zoals de ExtremA van onze oud-forumgenoot... Je alleen oriënteren op de ontwerpen van Nelson Pass zou ik niet doen. Ik begrijp best dat er een cultus rond die versterkers bestaat, maar je moet je oren ook niet tekort doen.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Gijs »

...tot je een tijdje in een dikke auto gereden hebt, daarna valt t niet mee weer te genieten in je golfje....

Tuurlijk is het een luxe, net zoals een buizenversterker bijvoorbeeld, of een setje luidsprekers van een paar ruggen. Maar daar gaat t nou net om :sure:
En zo lang je je versterker niet buiten zet, wordt de overtollige warmte weer gebruikt om je kamer te verwarmen, dus de verspilling is minimaal :D
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door ray5150 »

Een John Lynsley Hood is ook een mooi ontwerp om mee te nemen in je overweging.
Hier een uitgebreid topic waarin ik er een heb gebouwd :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=7&t=9958

Eventueel kan ik je van een set (nieuwe) printen voor deze versterker voorzien, stuur maar een PB als je intresse hebt.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

Die F5 "Turbo" V2 is nu wel hip.
Componenten zijn ook prima te betalen.
I have FQP19N20 the TO220 version of the FQA
Die zijn maar 1,50 euro. Meestal kiezen DIY'ers exotisch kostbare torren of exemplaren die niet meer geproduceerd worden waardoor ze kostbaar worden.
Bijlagen
F5turbo.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door ray5150 »

Tja, en dan nog trafo'$, elco'$ en koelblokken en dat gaat in de papieren lopen.... :mrgreen:
oftewel staar je niet blind op alleen het schema, er komt nog veel meer bij kijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 08 mar 2012, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door markbakk »

SuperR schreef:
Die F5 "Turbo" V2 is nu wel hip.
Ik zou toch wel willen weten wat de PSRR van zo'n versterker nu is. Wel heel simpele voeding van de ingangstrap...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Tja, en dan nog trafo'$, elco'$ en koelblokken en dat gaat in de papieren lopen.... :mrgreen:
Maar wel goedkope torren :)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

Gijs schreef:
daarna valt t niet mee weer te genieten in je golfje.... Tuurlijk is het een luxe
Maar wat wil je dan? Een versterker die goed "meet" of eentje die je gaaf vindt? Zou je iets willen bouwen met deze specs?
Bijlagen
welkeklasse.png
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door v-bro »

Van mijn klasse A bouwsels uit het verleden is er niet een meer die ik ooit nog aansteek, en van de Pass versterkers kan mij persoonlijk er geen een boeien, tenzij mijn verwarming hartje winter het zou begeven dan zou ik er graag mijn koude kadetten over vleien...

Gebrek aan alles, controle, raffinement, neutraliteit, efficientie en knoop daar een onophoudelijk hoog prijskaartje aan en dan ben je verkocht lijkt me....

Als studie object en/of fun om te bouwen is het misschien nog wel de moeite, een kleintje dan anders is het al zonde geld naar mijn mening.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Gijs »

Wat ik wil ? Een systeem waarvan ik zoveel mogelijk tranen van in mn ogen krijg als ik muziek luister. Dat hoeft niet per se het systeem te zijn met de mooiste cijfers, is mijn bescheiden ervaring.

Wat voor mij meeteld is dat ik nu een kant en klare klasse A versterker gebruik die ontworpen is door Nelson Pass, en dat by far de mooiste versterker is die ik thuis heb gehoord. Als ik iets ga bouwen moet t beter zijn dan wat ik nu heb.
Verder is mijn electronische kennis vrij beperkt, dus een zo simpel mogelijk is voor mij en pre.

Maar wat wil jij dan, SupeRR ? Je schrijft dat je amper ervaring met klasse A versterkers hebt, maar je hebt er wel een duidelijk oordeel over. Waar baseer je dat op, en hoe reeel is dat ? Waar luister jij nu naar, en waarom ?

Is t ook niet zo dat een mooie versterker opbouwen zowiezo een aardige hand geld kost ? Een buizenversterker loopt vaak behoorlijk in de papieren, en ook bijvoorbeeld Hypex modules kosten een flinke duit.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door SuperR »

De reden dat ik het zeg is dat ik op het forum zie dat "nostalgie" een aardige portie van de topics inneemt;
Buizenversterker, klasse A-versterkers, Philips fullrange drivers etc.

Niet alles van "vroeger" is beter. De tijd staat niet stil. Een klasse A versterker is niet per definitie beter dan een klasse AB of D/T/G/H. Ik vind het daarom jammer om vanuit DAT standpunt op zoek te gaan naar een klasse A versterker. Echter, als je verschillende versterkers hebt beluisterd en je de Nelson Pass varianten telkens als beste hebt bestempeld wordt dit het laatste wat ik er over zeg. In dat geval hoop ik dat je de variant weet te vinden waar je het meest plezier mee hebt.

Ik ben niet begonnen met reageren in dit topic uit frustratie of jaloezie, maar meer om duidelijk te maken dat klasse A niet zaligmakend is. Ook ik heb de rusttroom van mijn versterker vrij hoog (100mA ofzo) staan. Waarom? Omdat het geen kwaad kan en ik de warmte kwijt kon, maar niet omdat ik dan een tiende Watt langer in klasse A speel..

Ik luister thuis trouwens naar een naar hifi-begrippen bescheiden set;
PC met FLACS en M-Audio Audiophile 2496
Advance acoustics MPP-202 voorversterker
Analog Device ADSP-21369 DSP
Sub met Peerless NE315 in 60L BR met IRS2092 klasse D versterker
Focal Chorus 816V's met LME49811 en Thermaltrak torren.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Gijs »

Ik ben het met je eens dat er meer wegen naar een mooi geluid kunnen leiden en er zitten zeker ook nadelen aan een klasse A versterker. Dat mn huidige versterker 50 watt in klasse A geeft betekent dat ie constant ergens tussen de 300 en 400 watt opstookt, ook als ik alleen op de achtergrond naar de radio luister. Dat vind ik eigenlijk niet meer kunnen.
Aan de andere kant heb ik afgelopen jaren een redelijk stapeltje versterkers geprobeerd, onder andere een zelfbouw chipamp met LM3875, een Hiraga le Monstre, een Muse versterkertje met TDA2021 als basis, Lafayette 224 buizenbak. De dikke klasse A Forte versterker steekt daar met kop en schouders bovenuit. Meer details, veel mooier gevoel van ruimte, het laag onder controle.

Om op de auto anologieen terug te komen deed de Lafayette me het meest denken aan een oude Volvo denken, een 244 ofzo, type noeste werker. De chipamp ging meer richting golfje GTI met altijd een lijntje speed achter t stuur, de Hiraga was de oude Mercedes met sigaar rokend boertje erin, en de Muse de budget familieauto, pak m beet een Daewoo Matiz, doet t prima maar het wordt nooit echt genieten. De Forte is een ander verhaal, dat is dan de Jaguar XJ in de vergelijking. Mooi om te zien, geweldig om in te rijden, maar wel een dure klant.
T mag duidelijk zijn dat de Jaguar me het meeste raakt. Je kan een heleboel argumenten op tafel leggen om duidelijk te maken dat het een achterhaalde, veel te zware, technisch onbetrouwbare zuipschuit is, maar t blijft een auto waar je erg makkelijk verliefd op raakt als je er eenmaal in gereden hebt.
De kater was dan ook groot toen ik de XJ van mn liefje na een klein jaartje kort reed, en we daarna weer met een golfje verder moesten :oops:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Barry2001 »

Voordat ik de buisjes ontdekte vond ik m'n Aleph30 ook het best klinkend tot nu toe. Het is inderdaad niet praktisch, continue 200W uit het stopcontact en de warmteontwikkeling. Maar wellich is een hybride een uitkomst? Omschakelbaar. Dus bv een klase D versterker voor het achtergrondmuziekje, en omschakelbaar naar klasse A voor als er serieus geluisterd wordt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Welke Pass Versterker?

Bericht door Zweitse »

Gewoon een dubbele set. 1 voor in de woonkamer, en 1 voor in de luisterkamer. :lol:
Plaats reactie