Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door knuisje »

Ik vind 55 euro voor de ES9018 een beetje te gortig worden. :-&
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Ik vind 55 euro voor de ES9018 een beetje te gortig worden. :-&
Zeker als het verschil in kwaliteit en toepassing niet zo idioot groot is, helemaal met je eens. :sure:

Zijn die dingen trouwens pincompatible?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door knuisje »

Nee de ES9016 is 48 pins, de ES9018 is 64 pins. De datasheets kun je hier vinden.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Dit alles is overbrugbaar zodat via een header ook 4 x I2S kan aangeboden, bijvoorbeeld voor gebruik met een minidsp.

Ik sta (nog) open voor jullie suggesties. :goeie:
Is het mogelijk om een miniDSP opprikbaar te maken? Dus headers zo plaatsen dat de DSP er zo opgeprikt word. Als dan de coax en spdif ingangen behouden kunnen blijven heb je een zeer universele opzet die uitbreidbaar is.

En wat voor GUI had je in gedachten voor het display?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
En wat voor GUI had je in gedachten voor het display?
Kunne we er gelijk een netwerkspeler bij aan koppelen/bouwen.

Dat zou eigenlijk wel erg grandioos zijn. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Vinculum schreef:
En wat voor GUI had je in gedachten voor het display?
Kunne we er gelijk een netwerkspeler bij aan koppelen/bouwen.

Dat zou eigenlijk wel erg grandioos zijn. :D
Ik zit net in een Linux blad te lezen, maar het zou misschien met een Raspberry kunnen met XBMC.
Raspberry.jpg

meer info. :D
http://elinux.org/RaspberryPiBoard
Even knuisje gek maken. :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door knuisje »

Het wordt een digitale voorversterker geen computer. :lol:

Minidsp gelijke headers komen er niet op, dat neemt veel te veel ruimte in beslag. Bovendien beperkt dit je enorm in je pcb-ontwerp. Ik wil het pcb-ontwerp zo optimaal mogelijk maken, daar staat of valt eigenlijk je performance mee. Dus de I2S headers komen op een plek die in dit ontwerp het beste uitkomt.

Voor de GUI zit ik te denken aan de volumestand in dB in een groot lettertype. Ook een balkje voor de volumestand. Verder indicatie voor SPDIF lock, bron samplerate en de bron naam. Instellingen lopen via een menu. Denk hierbij aan dac parameters, remote instellingen, aanpassen bron naam, volume instellingen, contrast en backlight van het display.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door knuisje »

Vandaag lagen de ES9016's op de mat.

Het schema voor de dac-print is al bijna gereed. Daarna begint het routeren voor het pcb-ontwerp. 8-[
Bijlagen
DSC01736.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door Zweitse »

Dat gaat de goede kant op =P~
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2

Bericht door hannesie »

Digitale snoepjes :kwijl: :kwijl:
compay
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door compay »

Knuisje,

Wordt (is) het een enkelvoudige of meervoudige dac-print, ben heel erg benieuwd 8-[

Albert
compay
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door compay »

Bedoel natuurlijk enkelzijdige/dubbelzijdige print :oops:

m.vr.gr.
Albert
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Het wordt een dubbelzijdige print. De bovenzijde is vooral aardvlak.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Fokko »

Ziet er heel goed uit! Ga je deze ook verkopen onder ZBA'ers? O:) Je hebt de vaart er goed in, succes met het routen!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Als hij goed werkt kan ik er wel een aantal aanbieden. :D

Het routeren verloopt goed maar is geen sinecure. Alleen het outputfilter gedeelte moet ik nog doen. In het plaatje een blik op de vorderingen tot nu toe.

Rechtsonder zie je pulstrafootjes en een comparator voor de SPDIF ingangen. Relais K1 dient voor het schakelen tussen SPDIF 1 en I2S, deze delen namelijk pinnen van de dac. De 1.2V en 3.3V spanningen voor de dac worden geregeld door low noise LT1763 regelaars (linksonder). De AVCC spanningen worden gefilterd met behulp van een LM4562 (midden boven). De oscillator heeft z'n eigen regelaar (bovenaan).
Een tweetal OPA1632 symmetrische opamps dienen als IV-converter. Voor de balanced naar single ended conversie maak ik gebruik van twee LME49990 opamps. K2 is een mute relais.

De print heeft alles aan boord voor gebalanceerde en single ended stereo uitgangen. Indien 4 of 8 kanalen gewenst zijn (bijvoorbeeld voor minidsp) dan kunnen een aantal soldeerjumpers worden verbroken. De extra IV-converters kunnen dan worden aangesloten op de pinheaders links en rechts van de dac.
Bijlagen
Afdac2.png
compay
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door compay »

Nice work! Reserveer alvast een voor mij :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door dre »

compay schreef:
Nice work! Reserveer alvast een voor mij :rock:
ik ook!
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit. Mag ik vragen wat voor software je hiervoor gebruikt? Die afbeeldingen zien er erg leuk uit. Ik heb zelf altijd de neiging om alles symmetrisch te layouten, alhoewel volgens een recente presentatie van Bruno (Hypex) schijnt symmetrie niet erg goed te zijn. Als je wilt kan ik de bron opzoeken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Het plaatje is gemaakt met eagle3d. Symmetrisch layouten ziet er inderdaad mooi uit. Let wel, het gedeelte rond de rode wima's is nog in bewerking kwa plaatsing en routering.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Forza »

dre schreef:
compay schreef:
Nice work! Reserveer alvast een voor mij :rock:
ik ook!
Hier nog een!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Zweitse »

Volgens mij kun je in Eagle v.6 ook bestanden overzetten naar Google SketchUp.

Ontwikkelingen zien er inderdaad geweldig uit, en wil ook wel plaatsnemen in de rij indien er printen beschikbaar komen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Jij hebt toch wel een leuke hobby Peter, het houdt je wel van de straat. :)


Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op. :mrgreen:

Ik weet niet of ik dat voor elkaar ga krijgen. :oops: , maar ik krijg wel lekkere trek. :lol: :rock:
Keep up the good work!!!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

hannesie schreef:
Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op. :mrgreen:
*kijkt met lede ogen toe :cry: :-$
Ik wil er best ook wel één ... maar dat ESS-geval, dat krijg ik toch ook niet voor elkaar :sure:
Eventueel voorgesoldeerd :kwijl: :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

BertDB schreef:
hannesie schreef:
Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op. :mrgreen:
*kijkt met lede ogen toe :cry: :-$
Ik wil er best ook wel één ... maar dat ESS-geval, dat krijg ik toch ook niet voor elkaar :sure:
Eventueel voorgesoldeerd :kwijl: :rock:
:-$ Ik heb inmiddels begrepen dat het ook zou kunnen met een oventje, dat zou al veel kunnen schelen. :lol:

Bakken en braden doe ik hier in huis ook al, dus de oven daarvoor gebruiken. :kwijl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Leuk om alle enthousiaste reacties te lezen. :D
Aan intensief smd gebruik ontkom je niet met zo'n dac. Als ik de dac aanbied dan zullen in ieder geval alle smd's al zijn voorgesoldeerd. Met name de dac zelf met z'n 0.5mm pitchafstand is voor de meesten niet te doen. Ook aan de onderkant van de print zit nog een grote hoeveelheid smd's.

Ik zit inderdaad te denken aan een smd reflowoventje. Een stencil om de soldeerpasta op de pads aan te brengen is tegenwoordig vrij voordelig verkrijgbaar.
Plaats reactie