Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Ik vind 55 euro voor de ES9018 een beetje te gortig worden. 
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Zeker als het verschil in kwaliteit en toepassing niet zo idioot groot is, helemaal met je eens.knuisje schreef:Ik vind 55 euro voor de ES9018 een beetje te gortig worden.
Zijn die dingen trouwens pincompatible?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Is het mogelijk om een miniDSP opprikbaar te maken? Dus headers zo plaatsen dat de DSP er zo opgeprikt word. Als dan de coax en spdif ingangen behouden kunnen blijven heb je een zeer universele opzet die uitbreidbaar is.knuisje schreef:Dit alles is overbrugbaar zodat via een header ook 4 x I2S kan aangeboden, bijvoorbeeld voor gebruik met een minidsp.
Ik sta (nog) open voor jullie suggesties.
En wat voor GUI had je in gedachten voor het display?
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Kunne we er gelijk een netwerkspeler bij aan koppelen/bouwen.Vinculum schreef:En wat voor GUI had je in gedachten voor het display?
Dat zou eigenlijk wel erg grandioos zijn.
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Ik zit net in een Linux blad te lezen, maar het zou misschien met een Raspberry kunnen met XBMC.hannesie schreef:Kunne we er gelijk een netwerkspeler bij aan koppelen/bouwen.Vinculum schreef:En wat voor GUI had je in gedachten voor het display?
Dat zou eigenlijk wel erg grandioos zijn.
meer info.
http://elinux.org/RaspberryPiBoard
Even knuisje gek maken.
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Het wordt een digitale voorversterker geen computer.
Minidsp gelijke headers komen er niet op, dat neemt veel te veel ruimte in beslag. Bovendien beperkt dit je enorm in je pcb-ontwerp. Ik wil het pcb-ontwerp zo optimaal mogelijk maken, daar staat of valt eigenlijk je performance mee. Dus de I2S headers komen op een plek die in dit ontwerp het beste uitkomt.
Voor de GUI zit ik te denken aan de volumestand in dB in een groot lettertype. Ook een balkje voor de volumestand. Verder indicatie voor SPDIF lock, bron samplerate en de bron naam. Instellingen lopen via een menu. Denk hierbij aan dac parameters, remote instellingen, aanpassen bron naam, volume instellingen, contrast en backlight van het display.
Minidsp gelijke headers komen er niet op, dat neemt veel te veel ruimte in beslag. Bovendien beperkt dit je enorm in je pcb-ontwerp. Ik wil het pcb-ontwerp zo optimaal mogelijk maken, daar staat of valt eigenlijk je performance mee. Dus de I2S headers komen op een plek die in dit ontwerp het beste uitkomt.
Voor de GUI zit ik te denken aan de volumestand in dB in een groot lettertype. Ook een balkje voor de volumestand. Verder indicatie voor SPDIF lock, bron samplerate en de bron naam. Instellingen lopen via een menu. Denk hierbij aan dac parameters, remote instellingen, aanpassen bron naam, volume instellingen, contrast en backlight van het display.
Re: Ontwikkeling digitale voorversterker AF-DAC 2
Vandaag lagen de ES9016's op de mat.
Het schema voor de dac-print is al bijna gereed. Daarna begint het routeren voor het pcb-ontwerp.
Het schema voor de dac-print is al bijna gereed. Daarna begint het routeren voor het pcb-ontwerp.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Knuisje,
Wordt (is) het een enkelvoudige of meervoudige dac-print, ben heel erg benieuwd
Albert
Wordt (is) het een enkelvoudige of meervoudige dac-print, ben heel erg benieuwd
Albert
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Bedoel natuurlijk enkelzijdige/dubbelzijdige print
m.vr.gr.
Albert
m.vr.gr.
Albert
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het wordt een dubbelzijdige print. De bovenzijde is vooral aardvlak.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ziet er heel goed uit! Ga je deze ook verkopen onder ZBA'ers?
Je hebt de vaart er goed in, succes met het routen!
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als hij goed werkt kan ik er wel een aantal aanbieden.
Het routeren verloopt goed maar is geen sinecure. Alleen het outputfilter gedeelte moet ik nog doen. In het plaatje een blik op de vorderingen tot nu toe.
Rechtsonder zie je pulstrafootjes en een comparator voor de SPDIF ingangen. Relais K1 dient voor het schakelen tussen SPDIF 1 en I2S, deze delen namelijk pinnen van de dac. De 1.2V en 3.3V spanningen voor de dac worden geregeld door low noise LT1763 regelaars (linksonder). De AVCC spanningen worden gefilterd met behulp van een LM4562 (midden boven). De oscillator heeft z'n eigen regelaar (bovenaan).
Een tweetal OPA1632 symmetrische opamps dienen als IV-converter. Voor de balanced naar single ended conversie maak ik gebruik van twee LME49990 opamps. K2 is een mute relais.
De print heeft alles aan boord voor gebalanceerde en single ended stereo uitgangen. Indien 4 of 8 kanalen gewenst zijn (bijvoorbeeld voor minidsp) dan kunnen een aantal soldeerjumpers worden verbroken. De extra IV-converters kunnen dan worden aangesloten op de pinheaders links en rechts van de dac.
Het routeren verloopt goed maar is geen sinecure. Alleen het outputfilter gedeelte moet ik nog doen. In het plaatje een blik op de vorderingen tot nu toe.
Rechtsonder zie je pulstrafootjes en een comparator voor de SPDIF ingangen. Relais K1 dient voor het schakelen tussen SPDIF 1 en I2S, deze delen namelijk pinnen van de dac. De 1.2V en 3.3V spanningen voor de dac worden geregeld door low noise LT1763 regelaars (linksonder). De AVCC spanningen worden gefilterd met behulp van een LM4562 (midden boven). De oscillator heeft z'n eigen regelaar (bovenaan).
Een tweetal OPA1632 symmetrische opamps dienen als IV-converter. Voor de balanced naar single ended conversie maak ik gebruik van twee LME49990 opamps. K2 is een mute relais.
De print heeft alles aan boord voor gebalanceerde en single ended stereo uitgangen. Indien 4 of 8 kanalen gewenst zijn (bijvoorbeeld voor minidsp) dan kunnen een aantal soldeerjumpers worden verbroken. De extra IV-converters kunnen dan worden aangesloten op de pinheaders links en rechts van de dac.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
ik ook!compay schreef:Nice work! Reserveer alvast een voor mij
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ziet er goed uit. Mag ik vragen wat voor software je hiervoor gebruikt? Die afbeeldingen zien er erg leuk uit. Ik heb zelf altijd de neiging om alles symmetrisch te layouten, alhoewel volgens een recente presentatie van Bruno (Hypex) schijnt symmetrie niet erg goed te zijn. Als je wilt kan ik de bron opzoeken.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het plaatje is gemaakt met eagle3d. Symmetrisch layouten ziet er inderdaad mooi uit. Let wel, het gedeelte rond de rode wima's is nog in bewerking kwa plaatsing en routering.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Hier nog een!dre schreef:ik ook!compay schreef:Nice work! Reserveer alvast een voor mij
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Volgens mij kun je in Eagle v.6 ook bestanden overzetten naar Google SketchUp.
Ontwikkelingen zien er inderdaad geweldig uit, en wil ook wel plaatsnemen in de rij indien er printen beschikbaar komen.
Ontwikkelingen zien er inderdaad geweldig uit, en wil ook wel plaatsnemen in de rij indien er printen beschikbaar komen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Jij hebt toch wel een leuke hobby Peter, het houdt je wel van de straat.
Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op.
Ik weet niet of ik dat voor elkaar ga krijgen.
, maar ik krijg wel lekkere trek.
Keep up the good work!!!
Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op.
Ik weet niet of ik dat voor elkaar ga krijgen.
Keep up the good work!!!
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
*kijkt met lede ogen toehannesie schreef:Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op.
Ik wil er best ook wel één ... maar dat ESS-geval, dat krijg ik toch ook niet voor elkaar
Eventueel voorgesoldeerd
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
BertDB schreef:*kijkt met lede ogen toehannesie schreef:Ik hoor helemaal geen reacties van de leden van de anti SMDclub, en daar zit toch wel wat van dat spul op.![]()
![]()
Ik wil er best ook wel één ... maar dat ESS-geval, dat krijg ik toch ook niet voor elkaar
Eventueel voorgesoldeerd![]()
Bakken en braden doe ik hier in huis ook al, dus de oven daarvoor gebruiken.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Leuk om alle enthousiaste reacties te lezen.
Aan intensief smd gebruik ontkom je niet met zo'n dac. Als ik de dac aanbied dan zullen in ieder geval alle smd's al zijn voorgesoldeerd. Met name de dac zelf met z'n 0.5mm pitchafstand is voor de meesten niet te doen. Ook aan de onderkant van de print zit nog een grote hoeveelheid smd's.
Ik zit inderdaad te denken aan een smd reflowoventje. Een stencil om de soldeerpasta op de pads aan te brengen is tegenwoordig vrij voordelig verkrijgbaar.
Aan intensief smd gebruik ontkom je niet met zo'n dac. Als ik de dac aanbied dan zullen in ieder geval alle smd's al zijn voorgesoldeerd. Met name de dac zelf met z'n 0.5mm pitchafstand is voor de meesten niet te doen. Ook aan de onderkant van de print zit nog een grote hoeveelheid smd's.
Ik zit inderdaad te denken aan een smd reflowoventje. Een stencil om de soldeerpasta op de pads aan te brengen is tegenwoordig vrij voordelig verkrijgbaar.
