Corner/boundary woofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Het berkenskelet (zonder baffles) van de 2e is ook af, maar ik heb daar geen aparte foto van. Toen was het tijd om de kistjes (zonder baffles nog) te bekleden met 6 mm MDF:
6mm over midden.JPG
Daarna de baffles er tegenaan. Eerst 12 mm berken en dan 6 mm MDF. Dit wordt in zijn totaliteit nog eens bekleed met 3mm MDF:
baffle 12 - 6- top 33mm.JPG
De plaatjes voor de baffles en de 6 & 3 mm MDF bekleding zijn allen een fractie te groot gezaagd. Dit is met opzet, zodat er minder nauwkeurig gelijmd hoeft te worden. Het uitstekende randje wordt met een kantenfrees verwijderd. Na wat schuren en dan is dit het resultaat:
close - up 3mm finished.JPG
Sub 1 moet enkel nog op de baffles bekleed worden met 3mm MDF. Sub 2 moet in zijn geheel nog bekleed worden met 3mm MDF. Het vordert gestaag. Tot nu toe ben ik best tevreden. De kistjes zijn erg sterk en stijf geworden.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Dit weekend weinig tijd gehad, maar beide exemplaren zijn nu volledig bekleed met 3mm MDF:
3mm volledig.JPG
3mm close-up.JPG
Volgend weekend de gaten voor de drivers frezen. Ik zal hiervoor een cirkelgeleider van Lautsprechershop.de gebruiken.
drivers frezen.JPG
Voor de zekerheid toch maar deze week eerst een proefbaffle maken, het mag immers niet fout gaan;)
proef baffle.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door hannesie »

Voor de zekerheid toch maar deze week eerst een proefbaffle maken, het mag immers niet fout gaan;)
Heel verstandig :D

Ik ben wel benieuwd hoe je het gaat afwerken, nog een afronding of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Mijn monitoren zijn “afgewerkt” met het welbekende plakplastic van de Hornbach in de kleur beuken. Dit wil ik ook gebruiken voor de woofers. De zijkanten met de drivers erin worden echter met zwart houtnerf folie beplakt. Ter bescherming van het MDF gaan er eerst 2 lagen grondverf en 2 lagen lak overheen.

Wat vorm betreft, voorlopig is het plan om in ieder geval de verticale hoeken 45 graden af te schuinen met een strookje van +/- 5mm. Dit misschien ook voor de horizontale hoeken. Dit zal het geheel in ieder geval wat minder massief laten ogen, alleen met al die afschuiningen wordt het lastiger om het plakplastic netjes te krijgen. Lastig lastig… :mrgreen:

Steinway Lyngdorf heeft zijn woofers voorzien van een horizontale inkeping: http://www.steinwaylyngdorf.com/product ... ary-woofer Niet heel erg origineel, maar het helpt om het er wat beter uit te laten zien.

Wat denk jij? Ik sta zowieso open voor suggesties!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door hannesie »

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je een kleine afrond frees hebt, je nog wel de vorm wat zachter kunt krijgen.

Ik ken je interieur niet, maar het is dan misschien mogelijk de vorm wat beter aan te laten sluiten bij de rest van de omgeving, zodat het als vorm minder dominant in de ruimte staat.

Kleur is dan iets wat zeker kan meespelen, (contrast/egaal) het is net wat je wilt. :mrgreen:

Sommige mensen hebben een soort offerblok met de audio erop.
Ik hou van het niet zien wat niet nodig is, het gaat mij om het gereproduceerde geluid uiteindelijk. :sure:
Infrarood die de afstandsbediening afgeeft, beperkt mij tot 2 kastjes in het zicht, VV en SB.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Mijn interieur heeft zeker geen "audioaltaar", de elektronica staat redelijk verdekt in een kast.

Dit zijn de speakers trouwens:
refmon SE.JPG
In de hoek die je kan zien zal de rechter cornerwoofer komen te staan. Redelijk uit het zicht dus. Ik heb een 45 graden frees. Wellicht dat er nog een setje afrondfrezen bijkomt. Wie weet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door hannesie »

Ik heb anders wel een afrondfrees voor je om de randen iets zachter te maken, dat past naar mijn inderdaad wel bij het totaal van je interieur. :mrgreen:

Je hebt inderdaad ook bij de hoeken van je bankstel ook afgeronde hoeken, eigenlijk wel grappig.

Ik krijg ook het idee, gezien het feit dat je luidsprekerstands ook zwart zijn dat het voor de subs misschien een aardige kleur zou zijn. In ieder geval lijkt donker een goede keus. :sure:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Het afronden ligt erg voor de hand, maar ik bedacht me net dat dat waarschijnlijk verkeerd gaat uitpakken. Op een van de bovenstaande foto's (3mm close-up) kan je zien dat de baffle wat dat betreft niet handig is gemaakt. Als die hoek wordt afgerond met een radius die ongeveer overeenkomt met de monitoren dan zit je op het multiplex. Dat gaat vast niet mooi worden met de afwerking.

Veel andere opties dan 45 graden afschuinen zodat er een strookje van +/- 5mm overblijft zijn er denk ik niet.
Laatst gewijzigd door Rizzo op di 21 feb 2012, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Vandaag wat tijd gevonden om de gaten voor de drivers te frezen:
Af 1.JPG
Verzonken baffle.JPG
close up af.JPG
De diameter is expres een tikkie ruim gefreesd ivm grondverf en plakplastic:
verzonken bovenaanzicht.JPG
Totaal plaatjes:
af twins.JPG
Bijlagen
af stapel.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door hannesie »

Jawel, er komt al haast muziek uit :rock:
Gebruikersavatar
A3Baak
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 30 dec 2011, 12:38
Locatie: Alphen aan den Rijn, Netherlands

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door A3Baak »

Mooie doosjes :P
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Als het nog lang duurt, wachten we nog effe :mrgreen:

Het begint eindelijk ergens op te lijken. Deze week de verticale kanten afschuinen en dan volgend weekend er een laag grondverf overheen. Ondanks dat er plakplastic overheen komt wil ik toch graag ter bescherming er een aantal laagjes verf overheen doen. Dan rest nog de bekabeling, gat voor de speakon boren, schroefgaten en wat damping 30 aanbrengen etc.. We zijn er bijna....... 8)
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Dit weekend zijn de kanten afgeschuind met een 45 graden frees en de eerste laagjes grondverf aangebracht:
gondverf + afschuining 1.JPG
gondverf + afschuining 2.JPG
grondverf + afschuining 3.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door hannesie »

Mijn indruk met die 45 graden is toch wel positief, niet dat het belangrijk is, maar ze moeten wel bij jou in de kamer.
Het gaat in ieder geval gestaag door.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Die kleine randjes maken het geheel net iets gelikter, minder lomp. Niet onbelangrijk, een stuk minder kwetsbaar. Die scherpe hoeken waren echt heel gevoelig voor stootjes.

Ik heb de grondverf van motip gebruikt, dekt redelijk maar vult niet. Het is net niet helemaal glad zo, kleine oneffenheden hoor. Dus toch nog een laagje motip spuitplamuur proberen. Bij de lokale bouwmarkt heb ik die niet kunnen vinden dus wat op het internet besteld. Hopelijk komt het snel binnen!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door bertor »

Welke kleur gaan ze worden? Als je ze wilt laten 'verdwijnen' zou ik wel de kleur van de vloer, muur en/of gordijnen aanhouden. Wij hebben hier witte muren, mijn subs zijn lichthoutkleurig maar ik denk dat wit ook wel een goede keus was geweest, dus vandaar.

En, hoe klinken ze? (Of heb je ze nog niet geprobeerd? ;))
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Waarschijnlijk zal er dezelfde folie opgaan als de monitoren. Die vallen nu ook niet heel erg op, dat komt omdat de gordijnen een soortgelijke kleur hebben. De zijkanten met de woofers worden zwart, als een subtiele hint naar de stands van de monitoren. Dus na het spuitplamuur gaat er zwarte lak overheen. Wat lak geldt meteen als wat bescherming.

Ik heb ze nog niet geprobeerd trouwens. Als ik ze niet meteen afwerk, komen ze nooit af. Bovendien klus ik bij mijn broer in de berging, dus even naar de huiskamer slepen heeft wat voeten in aarde. Het zal denk ik nog een weekje of drie/vier duren. Mijn dsp gaat trouwens nog uit logeren bij forumgenoot soundexcel om eens te kijken waar de ruis nu vandaan komt.
Laatst gewijzigd door Rizzo op zo 19 feb 2012, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door cobaltjeh »

En ook jij bent bezig met een indrukwekkend project. Die subs zijn wel echt netjes gemaakt!

Nu nog hopen dat die ruis uit de minidsp verholpen wordt.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Weinig vorderingen deze week, behalve enkele lagen spuitplamuur:
3 lagenspuitplamuur - 1.JPG
3 lagenspuitplamuur - 2.JPG
3 lagenspuitplamuur - 3.JPG
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door r.ladage »

Tsja het is nou eenmaal een tijdrovend klusje.
Het ziet er in ieder geval strak uit!

Je tijd nemen voor een goede basis betaald zich dadelijk dubbel en dwars terug :)
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Het begint er op te lijken:
IMG_7851.JPG
IMG_7852.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door hannesie »

Mijn vrouw zou zeggen, mooi rood is niet lelijk. :rock: , ze lijkt in die zin op haar moeder. :D
Zie mijn onderschrift. :?

Het gaat goed, ieder weekend een stukje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

Zwarte primer is best zwart :lol:

Elk weekend een stukje verder inderdaad. Maar ik denk niet dat ik nog een keer speakers ga spuiten. Het kost veel tijd, stinkt als de **** en alles zit eronder :evil:!

Hopelijk is het na volgend weekend gedaan met het spuiten. Dan demping, bekabeling en de drivers erin!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door asterduc »

meneer rijdt Gazelle, goeie keuze hoor,... net als de woofertjes trouwens.
Bijlagen
Rizzo.JPG
Rizzo.JPG (22.21 KiB) 358 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

De Gazelle voor de zekerheid toch maar even buiten gezet tijdens het spuiten :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”