EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door kupfer_m »

TheoK schreef:
RobertD schreef:
Meten is weten....
Ik meet 5 Ohm tussen de groen-gele en de groene.
Dat zou betekenen dat het wel goed zit?
5 Ohm lijkt me veel voor een 8A gloeiwikkeling.
Meet de geel/groene eens tov. de primaire wikkelingen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Alsnog doen wat je van plan was Theo, primaire kant aan de variac en meten. Dan weet je het zeker.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Alsnog doen wat je van plan was Theo, primaire kant aan de variac en meten. Dan weet je het zeker.
Dat ga ik zeker doen Barry. Maar vandaag niet meer.
Heb vandaag andere dingen. Veel papierwerk en solliciteren maar weer eens voor de verandering.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Dat zou betekenen dat je tussen de twee groenen 10 ohm moet meten.
Verder mag die groen-gele nergens anders een verbinding mogen hebben, dan zit het goed.

(Overigens vind ik 5 ohm voor een 3,15V wikkeling wel wat veel, maar dat kan ook aan jouw meter liggen.)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Heb er even een plaatje van gemaakt.
Dit is tussen de groen-gele en de groene
Bijlagen
P1050203.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Dat is een stuk beter, 0,7Ohm.
Tussen de groen-gele en die andere groene moet je hetzelfde meten en tussen de twee groenen dan uiteraard het dubbele.

Deze draden mogen geen enkele ohmse waarde meten ten opzichte van de andere draden.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik heb gemeten Robert en je hebt gelijk.
Juke-box revival zei tegen mij dat ik de kapjes los kan halen en het draadje overzetten.
NIks aan de hand dus.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Een paar kleinigheidjes :^o
Als je zulke laagohmige dingen meet gaan de meetdraden en overgangsverliezen (meetpen of klem naar te meten ding)nogal roet in het eten gooien.Om een trafowikkeling te meten op weerstand,ook kijken hoeveel er overblijft als je bij het meten de trafodraden kortsluit(tegen elkaar drukt),de weerstand van de wikkeling is dan het verschil met en zonder sluiting.
Voor dat je dat soort dingen meet is het handig eerst uit te zoeken welke draden bij één wikkeling horen.Gewoon hoorohmig meten,uitslag dan hoort dat bijeen,niks dan van andere wikkeling.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Ah!buis schreef:
Een paar kleinigheidjes :^o
Als je zulke laagohmige dingen meet gaan de meetdraden en overgangsverliezen (meetpen of klem naar te meten ding)nogal roet in het eten gooien.Om een trafowikkeling te meten op weerstand,ook kijken hoeveel er overblijft als je bij het meten de trafodraden kortsluit(tegen elkaar drukt),de weerstand van de wikkeling is dan het verschil met en zonder sluiting.
Voor dat je dat soort dingen meet is het handig eerst uit te zoeken welke draden bij één wikkeling horen.Gewoon hoorohmig meten,uitslag dan hoort dat bijeen,niks dan van andere wikkeling.
Anne
De opzet was hier ook om te zien welke wikkelingen en aansluitingen bij elkaar horen, dus dat zit helemaal goed Anne.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Weer een klein stukje opgeschoten.
Gaten bepaalt voor de aansluitingen achterkant.
En de plaat gespoten. Is redelijk gelukt. Hier en daar een klein plekje.
Valt niet mee als je niet geheel stofvrij kunt werken.
Bijlagen
P1050204.JPG
P1050206.JPG
P1050209.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door 595ss »

Ziet er netjes (en herkenbaar) uit Theo!

Rob
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Herkenbaar Rob? Jaja. Theostijl. :lol: :wink:
Alleen deze wordt wat groter dan die van mij.
Ook wordt deze hoger. Al met al wat robuuster.

Ondanks dat alles handwerk is, ziet het er tot nu toe best wel leuk uit.
Heb nu ook de trafo's opstaan dus het bedraden kan gaan beginnen.
Bijlagen
P1050213.JPG
P1050211.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig Theo, je hebt er aardig de vaart in. De handgrepen komen er toch niet op? Tenminste, ik zie geen gaten die daarop duiden.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Nou Barry die meubelmaker leest ook op het forum mee en zag de negatieve reacties staan
over die handvaten. Zegt hij tegen mij ik laat ze wel weg.
Ik zeg het is jou versterker. Jij moet er elke dag naar kijken.
Toen zei hij ik kan ze er altijd nog op lijmen met seconde lijm.
Dus misschien komen ze er nog op maar dat is dan zijn keuze.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Nou Barry die meubelmaker leest ook op het forum mee en zag de negatieve reacties staan
over die handvaten. Zegt hij tegen mij ik laat ze wel weg.
Ik zeg het is jou versterker. Jij moet er elke dag naar kijken.
Toen zei hij ik kan ze er altijd nog op lijmen met seconde lijm.
Dus misschien komen ze er nog op maar dat is dan zijn keuze.
Haha, gewoon doen wat je zelf mooi vindt meubelmaker! Dat is het mooie van zelbouw, een unieke machine maken. Secondelijm is wel gevaarlijk natuurlijk, als iemand 'm eens bij die handvaten oppakt ligt 'ie ook in een seconde op de vloer....zonde.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Die handgrepen waren puur voor de sier.
Ik hoor wel wat hij gaat doen.
Intussen heb ik de gloeierij aangesloten.
Bijlagen
P1050215.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Handvatten plakken met secondenlijm? Als ie de versterker er dan maar niet aan gaat optillen.... die lijm zit immers alleen maar aan de verf vast.

Heeft de voedingstrafo maar één gloeiwikkeling?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Die handvaten zijn voor de sier Robert. Daar wordt niet aan getilt.
De trafo heeft 1 6.3 volt wikkeling en 1 5 volt wikkeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Die 5V is nog heel bruikbaar voor een feestverlichting :D .
Massa van de gloei niet vergeten :sure:
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Goed geraden Anne. De 5 volt is idd voor de bling bling.
Ook de massa komt goed Anne. Maar beter te vaak gezegd dan helemaal niet. :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door democles »

Genoeg over handvaten................................................... :mrgreen:

Lets build.... :mrgreen: [gewoon bouwen die handel :rock: ]

Mooi werk ,Theo O:)

Misschien iets meer rubber voor de doorvoeren? :wink:
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door evostars »

Gaaf! :goeie:
Dit is dus die HF10 waar je het over had.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Gaan we doen democles. :wink:
Die doorvoer rubbers heb ik nog niet. Maar gaat goed komen.

Evostars idd dit is de HF10.
Een simpele maar geweldige versterker.
Heb er een in de kamer spelen dagelijks en ben nu aan het
bouwen voor vriend meubelmaker.
Hij doet het houtgedeelte en ik de rest.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo. Ben weer even bezig geweest.
Het voorversterker gedeelte gebouwd.
En daarna de eindversterker.
Zal morgen met de voeding aan de gang.
Van een ding baal ik wel een beetje.
Heb de alps nog steeds niet binnen.
Zo gauw die er is kan het houten frame verder klaar gemaakt worden.
Bijlagen
P1050219.JPG
P1050220.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door bcvdb »

Soooo! Daar zit flink de vaart in!!

Sneller dan ze de muziek ervoor kunnen schrijven :p

Erg leuk! En leuk ook tezien dat de ervarig een steeds strakker georganiseerder beeld oplevert!
Plaats reactie