Elysium Subs
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elysium Subs
Is dan misschien makkelijker/minder werk om van die standaard beton bakken van het tuincentrum om te bouwen zodat er een afgesloten compartiment ontstaat.
Vindt het er zo kaal niet uit zien voor in de woonkamer, maar dit soort bakken bedoel ik dan.
http://www.luxetuintafels.nl/media/cata ... vaas02.jpg
Vindt het er zo kaal niet uit zien voor in de woonkamer, maar dit soort bakken bedoel ik dan.
http://www.luxetuintafels.nl/media/cata ... vaas02.jpg
Re: Elysium Subs
Heb daar afgelopen weekend nog naar gekeken, maar daar zit verschrikkelijk veel uiterlijke verschillen in.
Re: Elysium Subs
En een watergeefsysteempje voor de planten, kunnen we er niet gelijk een aquarium aan koppelen.
Even zonder dollen, je hebt er al een lampje staan in die hoek. die kan dan wat hoger komen te staan, mogelijk tevens een upgrade voor het lampje.
Rechts heb je een iets ander probleem, maar misschien kan daar juist een mooi voetstuk maken voor een vaas met b.v. bloemen, c.q. sculptuur?
Edit : oeps we zijn alweer een bladzijde verder.
Even zonder dollen, je hebt er al een lampje staan in die hoek. die kan dan wat hoger komen te staan, mogelijk tevens een upgrade voor het lampje.
Rechts heb je een iets ander probleem, maar misschien kan daar juist een mooi voetstuk maken voor een vaas met b.v. bloemen, c.q. sculptuur?
Edit : oeps we zijn alweer een bladzijde verder.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Jongens jongens! Zijn we na jaren van indoctrinatie eindelijk zover dat we de vrouwen afgeleerd hebben on planten op onze speakers te zetten en dan komen jullie hiermee? Valt me een beetje tegen van jullie... 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Er is wat vooruitgang. Heb het een ander maar weer eens voorgelegd aan de welstandscommissie.
Meerdere kleine subjes krijg ik er wel in. Ze wil zeker geen witte kastjes! Vreemd maar prima.
Daarom dus idee nummer zoveel:
Simpel 25x25x25 kastje met dus kleine 10 liter inhoud met een downfiring woofer (Trio8?). Hoekjes zijn afgerond en bekleed met zelfde carbon als de Elysiums, rondom uit 1 stuk. Boven en onder een 4mm (of 8?) afdekplaatje in matzwart. Again, zelfde als de Elysiums.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit: Dan zijn er qua plaatsing een aantal scenario's. Ik kan er max 4 kwijt maar de vraag is of dat nodig is.
Even een paar ploatjes hoe dat er uit kan zien: *De minimale opstelling lijk me pos 1 &2. Dat geeft een mooi stereo beeld en is goed te plaatsen. Pos 2 is wel de meest "opzichtige" locatie.
*Positie 1 & 3 zijn het meest stealth aangezien ze achter een gordijn vallen. Ook staan die in de hoek voor maximale roomgain. Maar ik vraag me af of de persoon die naast positie 3 zit niet helemaal gek word van de bas.
*Pos 3&4 kan ook. Maar wederom, hoe zit het met de persoon/personen die op de hoeken van de bank zitten?
*Alle 4 posities bezet. Tja, 4 subs... Dat is miss wel beetje overkill niet waar? De moeilijkheid hierbij is dat ik maar 2 versterkers beschikbaar heb. Mijn boerenlogica zegt dat ik 1 kanaal op de beide achterste moet aansluiten en het andere op de 2 voorste zodat ik de delay goed kan instellen. Officieel heb ik dan wel een links/rechts manco aangezien de DSP stereo uitstuurt naar de 2 eindversterkers.
Wat is wijsheid omtrent aantal, plaatsing en eventueel de te gebruiken unit?
Meerdere kleine subjes krijg ik er wel in. Ze wil zeker geen witte kastjes! Vreemd maar prima.
Daarom dus idee nummer zoveel:
Simpel 25x25x25 kastje met dus kleine 10 liter inhoud met een downfiring woofer (Trio8?). Hoekjes zijn afgerond en bekleed met zelfde carbon als de Elysiums, rondom uit 1 stuk. Boven en onder een 4mm (of 8?) afdekplaatje in matzwart. Again, zelfde als de Elysiums.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit: Dan zijn er qua plaatsing een aantal scenario's. Ik kan er max 4 kwijt maar de vraag is of dat nodig is.
Even een paar ploatjes hoe dat er uit kan zien: *De minimale opstelling lijk me pos 1 &2. Dat geeft een mooi stereo beeld en is goed te plaatsen. Pos 2 is wel de meest "opzichtige" locatie.
*Positie 1 & 3 zijn het meest stealth aangezien ze achter een gordijn vallen. Ook staan die in de hoek voor maximale roomgain. Maar ik vraag me af of de persoon die naast positie 3 zit niet helemaal gek word van de bas.
*Pos 3&4 kan ook. Maar wederom, hoe zit het met de persoon/personen die op de hoeken van de bank zitten?
*Alle 4 posities bezet. Tja, 4 subs... Dat is miss wel beetje overkill niet waar? De moeilijkheid hierbij is dat ik maar 2 versterkers beschikbaar heb. Mijn boerenlogica zegt dat ik 1 kanaal op de beide achterste moet aansluiten en het andere op de 2 voorste zodat ik de delay goed kan instellen. Officieel heb ik dan wel een links/rechts manco aangezien de DSP stereo uitstuurt naar de 2 eindversterkers.
Wat is wijsheid omtrent aantal, plaatsing en eventueel de te gebruiken unit?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
kwa stereo etc is op pos 1&2 het makkelijkste uiteraard. Maar hoe het met je kameraccoustiek uit gaat pakken is lastig te voorspellen inderdaad. Delay instellen van die op 3&4 wordt lastig lijkt me als ook 1&2 in gebruik.
btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Dat is het punt ook. Eigenlijk zouden de 2 uitgangen dan mono moeten worden maar echt vrolijk word je daar niet van. Het is dan of stereo maar geen delay tussen voor en achter. Of wel een delay maar geen stereo.Henkjan schreef:Delay instellen van die op 3&4 wordt lastig lijkt me als ook 1&2 in gebruik.
Hoeveel groter? En waarom?Henkjan schreef:btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Voor twee subwoofers zou ik dan gaan voor positie 1 en 4 of 2 en 3.
Kun je geen 30x30x30cm kwijt?
Kun je leuke XLS10 oid gebruiken
Kun je geen 30x30x30cm kwijt?
Kun je leuke XLS10 oid gebruiken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
wat Bart ook zegt, LP formaat, dan kan je er een 10" in kwijtVinculum schreef:Hoeveel groter? En waarom?Henkjan schreef:btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
waarom?b_force schreef:Voor twee subwoofers zou ik dan gaan voor positie 1 en 4 of 2 en 3.
mono hoeft geen probleem te zijn als je redelijk laag crosst naar je sats en je die voor redelijk in de buurt hebt staan
Re: Elysium Subs
Zelf heb ik een subje naast de bank. Dit levert geen problemen. De bas is op de hoek wat luider, maar ik meende dat dit aan mijn kamer lag omdat ik hetzelfde meette met een sub op een totaal andere positie.
Stereo zou ik voor sub gebruik willen afraden. De vlakkere respons kun je juist verkrijgen door een samenwerking van de subs. Als ze steeds een ander signaal krijgen dan werkt de samenwerking niet voorspelbaar en zeer hoogst waarschijnlijk ook minder goed.
Een delay kan goed werken, maar het is niet per se beter.
Uiteindelijk zul je moeten experimenteren met verschillende opstellingen om het beste resultaat te kunnen halen. Dit is namelijk niet heel goed voorspelbaar. Als je hier geen zin in hebt dan verwacht ik dat het met vier subjes het beste resultaat kunt halen.
Het voordeel is wel dat je het met 2 of 4 andere, gelijksoortige, subjes kunt experimenteren. De resultaten hier van zullen zeer representatief zijn voor andere subs zolang ook deze van een gelijk type zijn.
Stereo zou ik voor sub gebruik willen afraden. De vlakkere respons kun je juist verkrijgen door een samenwerking van de subs. Als ze steeds een ander signaal krijgen dan werkt de samenwerking niet voorspelbaar en zeer hoogst waarschijnlijk ook minder goed.
Een delay kan goed werken, maar het is niet per se beter.
Uiteindelijk zul je moeten experimenteren met verschillende opstellingen om het beste resultaat te kunnen halen. Dit is namelijk niet heel goed voorspelbaar. Als je hier geen zin in hebt dan verwacht ik dat het met vier subjes het beste resultaat kunt halen.
Het voordeel is wel dat je het met 2 of 4 andere, gelijksoortige, subjes kunt experimenteren. De resultaten hier van zullen zeer representatief zijn voor andere subs zolang ook deze van een gelijk type zijn.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
30x30x30 gaat niet passen. Dat word te lomp. Het is dus 10 liter met een 8" of hooguit een compromis:
De bodemplaat is de baffle. Daarin past spies een 10". Inhoud groeit iets maar niet veel. Blijft iets van 10 liter. Ik vind het erg krap voor een 10". Denk dat 8" beter gaat.
Tja, de DSP software staat niet toe om er een monosignaal van te maken. Nu zal 99% exact gelijk zijn in die regionen maar exact mono gaat niet. Vandaar ook de voorkeur om positie 1 & 2 te nemen ondanks dat 2 de minst mooie plek is qua looks. 1&3 zijn wat dat betreft het meest ideaal.k.p. schreef:Stereo zou ik voor sub gebruik willen afraden. De vlakkere respons kun je juist verkrijgen door een samenwerking van de subs. Als ze steeds een ander signaal krijgen dan werkt de samenwerking niet voorspelbaar en zeer hoogst waarschijnlijk ook minder goed.
Re: Elysium Subs
Al aan 2 Nova/Gradient MDS08's gedacht? Die kunnen ook in een klein doosje en kosten geen drol (50 euro/st).
Met een LT zijn ze heel goed inzetbaar in 10 liter. Bij 30Hz kom je nog op een respectabele 90/91dB.
Ik heb er 2 in behuizingen van 27x27x27 en kanonne wat kunnen die dingen HARD en diep.
Met een LT zijn ze heel goed inzetbaar in 10 liter. Bij 30Hz kom je nog op een respectabele 90/91dB.
Ik heb er 2 in behuizingen van 27x27x27 en kanonne wat kunnen die dingen HARD en diep.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
die MDS08's hebben amper een Xmax....
Maar iets meer dan 10 liter gaat prima met een 10": dit is dan met 90% van z'n Xmax bij 20Hz (voor de LT curve)
Maar iets meer dan 10 liter gaat prima met een 10": dit is dan met 90% van z'n Xmax bij 20Hz (voor de LT curve)
Re: Elysium Subs
Ja, dus?
3,5mm one-way is zat om in een huiskamer MET roomgain en 2 stuks op oncomfortabele niveau's te spelen. Zelfs met een LT.
Je kan wel bergen Xmax hebben, maar als je nooit tot maar enigszins de grens gaat, dan heb je daar ook weinig aan.
Ik vind een Trio8 of XXLS er ook wel imposant uit zien, maar als je het toch niet gaat gebruiken?
Als het toch nog te weinig is, dan stop je lekker 2 MDS08's impuls gecorrigeerd in 1 behuizing van 10 liter. Heb je nog meer membraan oppervlak en dat voor minder dan 1 Trio8. Lijkt mij heeeel sterk dat je dat nog nodig gaat hebben en/of overtreffen met 1 10".
Je kan wel bergen Xmax hebben, maar als je nooit tot maar enigszins de grens gaat, dan heb je daar ook weinig aan.
Ik vind een Trio8 of XXLS er ook wel imposant uit zien, maar als je het toch niet gaat gebruiken?
Als het toch nog te weinig is, dan stop je lekker 2 MDS08's impuls gecorrigeerd in 1 behuizing van 10 liter. Heb je nog meer membraan oppervlak en dat voor minder dan 1 Trio8. Lijkt mij heeeel sterk dat je dat nog nodig gaat hebben en/of overtreffen met 1 10".
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Elysium Subs
Wat slecht is dit zeg... Zie openingspost en dan nu waarover geschreven wordt
Een kubus, 10", groter in plaats van mooie vormgeving en het gebruiken van de CSS
Niet naar luisteren Vinculum
6,5" kan best in een liter of 8 maar het leukste is als het speelt in een kast waar fysiek ook helemaal geen 8" of groter in past. Maar dan moet wel alles kloppen en niet het design voorrang hebben op het geluidstechnische aspect.
Een kubus, 10", groter in plaats van mooie vormgeving en het gebruiken van de CSS
Niet naar luisteren Vinculum
6,5" kan best in een liter of 8 maar het leukste is als het speelt in een kast waar fysiek ook helemaal geen 8" of groter in past. Maar dan moet wel alles kloppen en niet het design voorrang hebben op het geluidstechnische aspect.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Ja we zijn ver afgedreven van het beginpunt volgens mij stond er geen kubus... Tja
Maar het is een zoektocht naar de beste oplossing of op zijn minst het beste compromis.
Spannend design is het niet. De bedoeling was om iets te maken wat goed en subtiel kan integreren. Helaas is het zo dat een kleine zwarte doos het minst in de weg staat, optisch gezien. Ook geluidstechnisch werkt dit gewoon het efficiëntst.
Ik heb nog wel een ideetje om het toch net even wat anders te maken en nog een beetje te laten lijken op de Elysiums. Om een beter beeld te krijgen hoe groot alles nu is heb ik gewoon hout laten zagen voor 2 kastjes. Kost geen drol maar dan weet ik tenminste waar ik over praat. Ik denk dan 10" gewoon te groot word, liever 2x een goede 8" en dan op positie 1&2 of 1&4. Dat word uitproberen.
Maar het is een zoektocht naar de beste oplossing of op zijn minst het beste compromis.
Spannend design is het niet. De bedoeling was om iets te maken wat goed en subtiel kan integreren. Helaas is het zo dat een kleine zwarte doos het minst in de weg staat, optisch gezien. Ook geluidstechnisch werkt dit gewoon het efficiëntst.
Ik heb nog wel een ideetje om het toch net even wat anders te maken en nog een beetje te laten lijken op de Elysiums. Om een beter beeld te krijgen hoe groot alles nu is heb ik gewoon hout laten zagen voor 2 kastjes. Kost geen drol maar dan weet ik tenminste waar ik over praat. Ik denk dan 10" gewoon te groot word, liever 2x een goede 8" en dan op positie 1&2 of 1&4. Dat word uitproberen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
En dat heb ik dus gedaan: Zowel ikzelf als mijn vrouw vonden dit een mooi maatje. Hij is er wel natuurlijk maar het is niet zo van "kijk hier! Ik ben een dikke sub!". Het is nu meer van "Sub? Ach, je doet wat je kan he?" Kortom, bescheiden.Vinculum schreef:Dat word uitproberen.
Ik zou ook nog een beetje diezaajn toevoegen had ik gezegd. Aan de voorkant zit een houten plaatje gelijmd in dezelfde matzwarte afwerking als de rest. In dit plaatje zit dan de APL subtiel verwerkt. Meestal zul je er dus niets van zien maar het is leuk op hele hoge volumes en ook, eigenlijk vooral, om toch een beetje in de gaten te kunnen houden wat de woofer doet qua uitslag etc. aangezien je die natuurlijk niet ziet.
Tevens is dit een mooi punt waar de voeg van het carbon achter kan komen zodat het uit 1 stuk lijkt, net als de Elysiums. Ook is dit plaatje natuurlijk een verwijzing naar de blades in de Elysium.
Naar mijn idee een mooi compromis tussen alles.
En omdat jullie (en ikzelf ook) van plaatjes houden: Nu op zoek naar een geschikte 8"! Ik kan alleen op dit moment niets beters vinden dan de CSS Trio8. De morel UW958 is ook erg mooi maar in de sims doet hij hetzelfde maar kost ruim 2x zoveel.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
De Dayton vind ik een hele mooie driver maar volgens de sims moet hij in alles het onderspit delven tov de Trio8 en de Morel. Ook ScanSpeak, Seas en nog wat merken hebben niets dat vergelijkbaar is.
Ik heb deze beide drivers even naast elkaar gezet in 2 verschillende configuraties. Beide config's zijn 1 woofer in 10 liter. Ik zal dan 2 van deze kasten neer zetten.
Highpass op 15hz (2de BW) & LT op 20Hz:
Trio8 = blauw
Morel = groen
Highpass op 20Hz (2de BW) & LT op 25hz:
Trio8 = geel
Morel = oranje
Ik zie niet in wat de extra investering van de Morel's waard zou maken. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb deze beide drivers even naast elkaar gezet in 2 verschillende configuraties. Beide config's zijn 1 woofer in 10 liter. Ik zal dan 2 van deze kasten neer zetten.
Highpass op 15hz (2de BW) & LT op 20Hz:
Trio8 = blauw
Morel = groen
Highpass op 20Hz (2de BW) & LT op 25hz:
Trio8 = geel
Morel = oranje
Ik zie niet in wat de extra investering van de Morel's waard zou maken. Of zie ik dat verkeerd?
Re: Elysium Subs
Gooi voor de in gein eens een aw 2000 tussen de sims. Misschien niet de driver met de laagste vervorming, maar wel efficiënt in een klein gesloten kastje en behoorlijk belastbaar.
edit: Probeer trouwens een gelijke respons te krijgen met alle sims. Vergelijk vervolgens de max spl wat je kunt halen met beschikbare vermogens, xmax, xdmg e.d.
edit: Probeer trouwens een gelijke respons te krijgen met alle sims. Vergelijk vervolgens de max spl wat je kunt halen met beschikbare vermogens, xmax, xdmg e.d.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Elysium Subs
Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Verlicht mij! Ik heb nl. geen idee wat je bedoelt. Maar detail bij lage volumes is juist wat ik wil! Ik draai nl. never op vol vermogen.wouter schreef:Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is
En waarom denk je dat de Trio8 niet klopt?
Re: Elysium Subs
Vinculum,
Heb je dat zelf verstek gemaakt, of heb je dat ergens laten zagen ... zo ja, waar
Heb je dat zelf verstek gemaakt, of heb je dat ergens laten zagen ... zo ja, waar
