Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Elysium Subs

Bericht door Luukvdk »

Is dan misschien makkelijker/minder werk om van die standaard beton bakken van het tuincentrum om te bouwen zodat er een afgesloten compartiment ontstaat.

Vindt het er zo kaal niet uit zien voor in de woonkamer, maar dit soort bakken bedoel ik dan.

http://www.luxetuintafels.nl/media/cata ... vaas02.jpg
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Elysium Subs

Bericht door EppeRRR »

Heb daar afgelopen weekend nog naar gekeken, maar daar zit verschrikkelijk veel uiterlijke verschillen in.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Elysium Subs

Bericht door Luukvdk »

Netjes fineren of egaliseren en spuiten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

En een watergeefsysteempje voor de planten, kunnen we er niet gelijk een aquarium aan koppelen. :lol:

Even zonder dollen, je hebt er al een lampje staan in die hoek. die kan dan wat hoger komen te staan, mogelijk tevens een upgrade voor het lampje. :mrgreen:
Rechts heb je een iets ander probleem, maar misschien kan daar juist een mooi voetstuk maken voor een vaas met b.v. bloemen, c.q. sculptuur?

Edit : oeps we zijn alweer een bladzijde verder. :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Jongens jongens! Zijn we na jaren van indoctrinatie eindelijk zover dat we de vrouwen afgeleerd hebben on planten op onze speakers te zetten en dan komen jullie hiermee? Valt me een beetje tegen van jullie... :twisted:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Er is wat vooruitgang. Heb het een ander maar weer eens voorgelegd aan de welstandscommissie.

Meerdere kleine subjes krijg ik er wel in. Ze wil zeker geen witte kastjes! Vreemd maar prima.
Daarom dus idee nummer zoveel:
Simpel 25x25x25 kastje met dus kleine 10 liter inhoud met een downfiring woofer (Trio8?). Hoekjes zijn afgerond en bekleed met zelfde carbon als de Elysiums, rondom uit 1 stuk. Boven en onder een 4mm (of 8?) afdekplaatje in matzwart. Again, zelfde als de Elysiums.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Cubism2.jpg
Dan zijn er qua plaatsing een aantal scenario's. Ik kan er max 4 kwijt maar de vraag is of dat nodig is.
Even een paar ploatjes hoe dat er uit kan zien:
Woonkamer1.jpg
Woonkamer2.jpg
Woonkamer3.jpg
Woonkamer5.jpg
*De minimale opstelling lijk me pos 1 &2. Dat geeft een mooi stereo beeld en is goed te plaatsen. Pos 2 is wel de meest "opzichtige" locatie.
*Positie 1 & 3 zijn het meest stealth aangezien ze achter een gordijn vallen. Ook staan die in de hoek voor maximale roomgain. Maar ik vraag me af of de persoon die naast positie 3 zit niet helemaal gek word van de bas.
*Pos 3&4 kan ook. Maar wederom, hoe zit het met de persoon/personen die op de hoeken van de bank zitten?
*Alle 4 posities bezet. Tja, 4 subs... Dat is miss wel beetje overkill niet waar? De moeilijkheid hierbij is dat ik maar 2 versterkers beschikbaar heb. Mijn boerenlogica zegt dat ik 1 kanaal op de beide achterste moet aansluiten en het andere op de 2 voorste zodat ik de delay goed kan instellen. Officieel heb ik dan wel een links/rechts manco aangezien de DSP stereo uitstuurt naar de 2 eindversterkers.

Wat is wijsheid omtrent aantal, plaatsing en eventueel de te gebruiken unit?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

kwa stereo etc is op pos 1&2 het makkelijkste uiteraard. Maar hoe het met je kameraccoustiek uit gaat pakken is lastig te voorspellen inderdaad. Delay instellen van die op 3&4 wordt lastig lijkt me als ook 1&2 in gebruik.

btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
Delay instellen van die op 3&4 wordt lastig lijkt me als ook 1&2 in gebruik.
Dat is het punt ook. Eigenlijk zouden de 2 uitgangen dan mono moeten worden maar echt vrolijk word je daar niet van. Het is dan of stereo maar geen delay tussen voor en achter. Of wel een delay maar geen stereo.
Henkjan schreef:
btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
Hoeveel groter? En waarom?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door b_force »

Voor twee subwoofers zou ik dan gaan voor positie 1 en 4 of 2 en 3.

Kun je geen 30x30x30cm kwijt?

Kun je leuke XLS10 oid gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Henkjan schreef:
btw: kan je die kastjes niet stiekem wat groter maken?
Hoeveel groter? En waarom?
wat Bart ook zegt, LP formaat, dan kan je er een 10" in kwijt :mrgreen:
b_force schreef:
Voor twee subwoofers zou ik dan gaan voor positie 1 en 4 of 2 en 3.
waarom?

mono hoeft geen probleem te zijn als je redelijk laag crosst naar je sats en je die voor redelijk in de buurt hebt staan
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Elysium Subs

Bericht door k.p. »

Zelf heb ik een subje naast de bank. Dit levert geen problemen. De bas is op de hoek wat luider, maar ik meende dat dit aan mijn kamer lag omdat ik hetzelfde meette met een sub op een totaal andere positie.

Stereo zou ik voor sub gebruik willen afraden. De vlakkere respons kun je juist verkrijgen door een samenwerking van de subs. Als ze steeds een ander signaal krijgen dan werkt de samenwerking niet voorspelbaar en zeer hoogst waarschijnlijk ook minder goed.

Een delay kan goed werken, maar het is niet per se beter.

Uiteindelijk zul je moeten experimenteren met verschillende opstellingen om het beste resultaat te kunnen halen. Dit is namelijk niet heel goed voorspelbaar. Als je hier geen zin in hebt dan verwacht ik dat het met vier subjes het beste resultaat kunt halen.

Het voordeel is wel dat je het met 2 of 4 andere, gelijksoortige, subjes kunt experimenteren. De resultaten hier van zullen zeer representatief zijn voor andere subs zolang ook deze van een gelijk type zijn.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

30x30x30 gaat niet passen. Dat word te lomp. Het is dus 10 liter met een 8" of hooguit een compromis:
Cubism2 10%22.jpg
De bodemplaat is de baffle. Daarin past spies een 10". Inhoud groeit iets maar niet veel. Blijft iets van 10 liter. Ik vind het erg krap voor een 10". Denk dat 8" beter gaat.

k.p. schreef:
Stereo zou ik voor sub gebruik willen afraden. De vlakkere respons kun je juist verkrijgen door een samenwerking van de subs. Als ze steeds een ander signaal krijgen dan werkt de samenwerking niet voorspelbaar en zeer hoogst waarschijnlijk ook minder goed.
Tja, de DSP software staat niet toe om er een monosignaal van te maken. Nu zal 99% exact gelijk zijn in die regionen maar exact mono gaat niet. Vandaar ook de voorkeur om positie 1 & 2 te nemen ondanks dat 2 de minst mooie plek is qua looks. 1&3 zijn wat dat betreft het meest ideaal.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Elysium Subs

Bericht door k.p. »

Omgekeerde splitter? :hide:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Al aan 2 Nova/Gradient MDS08's gedacht? Die kunnen ook in een klein doosje en kosten geen drol (50 euro/st).
Met een LT zijn ze heel goed inzetbaar in 10 liter. Bij 30Hz kom je nog op een respectabele 90/91dB.

Ik heb er 2 in behuizingen van 27x27x27 en kanonne wat kunnen die dingen HARD en diep.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

die MDS08's hebben amper een Xmax....

Maar iets meer dan 10 liter gaat prima met een 10":
10inch in klein kastje.png
dit is dan met 90% van z'n Xmax bij 20Hz (voor de LT curve)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Ja, dus? :wink: 3,5mm one-way is zat om in een huiskamer MET roomgain en 2 stuks op oncomfortabele niveau's te spelen. Zelfs met een LT.

Je kan wel bergen Xmax hebben, maar als je nooit tot maar enigszins de grens gaat, dan heb je daar ook weinig aan.
Ik vind een Trio8 of XXLS er ook wel imposant uit zien, maar als je het toch niet gaat gebruiken?

Als het toch nog te weinig is, dan stop je lekker 2 MDS08's impuls gecorrigeerd in 1 behuizing van 10 liter. Heb je nog meer membraan oppervlak en dat voor minder dan 1 Trio8. Lijkt mij heeeel sterk dat je dat nog nodig gaat hebben en/of overtreffen met 1 10". :rock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Wat slecht is dit zeg... Zie openingspost en dan nu waarover geschreven wordt :(
Een kubus, 10", groter in plaats van mooie vormgeving en het gebruiken van de CSS =;

Niet naar luisteren Vinculum :wink:

6,5" kan best in een liter of 8 maar het leukste is als het speelt in een kast waar fysiek ook helemaal geen 8" of groter in past. Maar dan moet wel alles kloppen en niet het design voorrang hebben op het geluidstechnische aspect.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Ja we zijn ver afgedreven van het beginpunt volgens mij stond er geen kubus... Tja :oops:
Maar het is een zoektocht naar de beste oplossing of op zijn minst het beste compromis.
Spannend design is het niet. De bedoeling was om iets te maken wat goed en subtiel kan integreren. Helaas is het zo dat een kleine zwarte doos het minst in de weg staat, optisch gezien. Ook geluidstechnisch werkt dit gewoon het efficiëntst.

Ik heb nog wel een ideetje om het toch net even wat anders te maken en nog een beetje te laten lijken op de Elysiums. Om een beter beeld te krijgen hoe groot alles nu is heb ik gewoon hout laten zagen voor 2 kastjes. Kost geen drol maar dan weet ik tenminste waar ik over praat. Ik denk dan 10" gewoon te groot word, liever 2x een goede 8" en dan op positie 1&2 of 1&4. Dat word uitproberen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
Dat word uitproberen.
En dat heb ik dus gedaan:
Photo 03-03-12 11 32 00 (HDR).jpg
Photo 04-03-12 13 17 43 (HDR).jpg
Zowel ikzelf als mijn vrouw vonden dit een mooi maatje. Hij is er wel natuurlijk maar het is niet zo van "kijk hier! Ik ben een dikke sub!". Het is nu meer van "Sub? Ach, je doet wat je kan he?" Kortom, bescheiden. ;)

Ik zou ook nog een beetje diezaajn toevoegen had ik gezegd.
Cubism2-APL.jpg
Aan de voorkant zit een houten plaatje gelijmd in dezelfde matzwarte afwerking als de rest. In dit plaatje zit dan de APL subtiel verwerkt. Meestal zul je er dus niets van zien maar het is leuk op hele hoge volumes en ook, eigenlijk vooral, om toch een beetje in de gaten te kunnen houden wat de woofer doet qua uitslag etc. aangezien je die natuurlijk niet ziet.
Tevens is dit een mooi punt waar de voeg van het carbon achter kan komen zodat het uit 1 stuk lijkt, net als de Elysiums. Ook is dit plaatje natuurlijk een verwijzing naar de blades in de Elysium.
Naar mijn idee een mooi compromis tussen alles.
En omdat jullie (en ikzelf ook) van plaatjes houden:
Cubism2-APL - Woonkamer.jpg
Cubism2-APL - Woonkamer(luisterpos).jpg
Nu op zoek naar een geschikte 8"! Ik kan alleen op dit moment niets beters vinden dan de CSS Trio8. De morel UW958 is ook erg mooi maar in de sims doet hij hetzelfde maar kost ruim 2x zoveel.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Misschien is deze wat: Dayton RSS210HF-4

http://www.rumoh.nl/nl/dayton-audio/102 ... 0hf-4.html
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

De Dayton vind ik een hele mooie driver maar volgens de sims moet hij in alles het onderspit delven tov de Trio8 en de Morel. Ook ScanSpeak, Seas en nog wat merken hebben niets dat vergelijkbaar is.

Ik heb deze beide drivers even naast elkaar gezet in 2 verschillende configuraties. Beide config's zijn 1 woofer in 10 liter. Ik zal dan 2 van deze kasten neer zetten.

Highpass op 15hz (2de BW) & LT op 20Hz:
Trio8 = blauw
Morel = groen

Highpass op 20Hz (2de BW) & LT op 25hz:
Trio8 = geel
Morel = oranje

Ik zie niet in wat de extra investering van de Morel's waard zou maken. Of zie ik dat verkeerd?
Bijlagen
Schermafbeelding 2012-03-05 om 2.23.57 PM.png
Schermafbeelding 2012-03-05 om 2.24.09 PM.png
Schermafbeelding 2012-03-05 om 2.24.21 PM.png
Schermafbeelding 2012-03-05 om 2.24.28 PM.png
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Elysium Subs

Bericht door k.p. »

Gooi voor de in gein eens een aw 2000 tussen de sims. Misschien niet de driver met de laagste vervorming, maar wel efficiënt in een klein gesloten kastje en behoorlijk belastbaar.

edit: Probeer trouwens een gelijke respons te krijgen met alle sims. Vergelijk vervolgens de max spl wat je kunt halen met beschikbare vermogens, xmax, xdmg e.d.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

wouter schreef:
Die Trio 8 lijkt me sowieso niet te kloppen, echter heb je ook gekeken naar zaken als Rms/kg/s ? Fijn dynamiek bij lage vermogens... of wil je alleen een sub die je hoort wanneer er geweld is :wink:
Verlicht mij! Ik heb nl. geen idee wat je bedoelt. Maar detail bij lage volumes is juist wat ik wil! Ik draai nl. never op vol vermogen.

En waarom denk je dat de Trio8 niet klopt?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Elysium Subs

Bericht door r.ladage »

Vinculum,

Heb je dat zelf verstek gemaakt, of heb je dat ergens laten zagen ... zo ja, waar :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”