Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Oh ik snap het.

Maar ik heb het even in ltspice ingegeven en V1a 600 mv in en dan komt er inderdaad 17,89 V uit
Dus dan zouden jouw berekeningen wel kloppen.

En V1b de fase draaier geeft dan volgens LTspice iets van 16,76 V op zowel anode alswel op de cathode
Dus dan kloppen jouw berekekingen wel.

Wel laat de simulatie zien dat er een erg vervomde sinus uitkomt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

OK mijn logica verteld me rare dingen...
Als er 600mV binnen komt in de amp, via V1a, en die wordt versterkt tot rond de 17,5 V op de anode van V1A. (lees ik van de loadline af).
Hoe zit het dan met dat voltage op het grid van V1b (fase draaier) die is dan ook 17,5V aan het swingen.
Als ik dan naar de loadline van V1b kijk... dan is die 17,5V belachelijk veel te veel.
ik doe iets mis... kan nooit zijn dat die 600mV 17,5V wordt door 1 buis toch.. ???
Ik moet de boeken weer eens gaan lezen denk ik....
Die V1a zit met een grote anodeweerstand tov z'n Ri zodat de versterking richting µ gaat.Nu is de µ van een ECC83 rond de 100 en 17,5/0,6 maar 30,dus niet veel eerder weinig.Dat heb ik verder nog niet bekeken,kan door de nogal lage instelling(stroom) en/of de deels niet ontkoppelde katodeweerstand.Aan de belasting zal het niet liggen,is er met de zich als kathodevolger gedragende fasedraaier niet.
Je was toch tot het besluit gekomen dat je nog 40V speling had bij de faserdaaier,wat is er dan mis met 17,5V :? .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Hier is de simulatie van de versterker zoals je hebt laten zien in je tek. de tweede dus.
Bijlagen
Push and pull ultra lin.JPG
Push and pull ultra lin-a.JPG
Push and Pull EL84 ultra lin.zip
(3.12 KiB) 42 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op zo 04 mar 2012, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Hier is de simulatie van de versterker zoals je hebt laten zien in je tek. de tweede dus.
tnx voor die zip!!!!
:goeie:
Mooi dat het werkt in de sim :)

Mn hoofd heeft ff pauze nodig, dus ik laat het even bezinken :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door AatV »

Volgens de simulatiegegevens valt er dus 858 Volt over R12 en 220 Volt over R2 en R4 elk?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door Ah!buis »

Iets van een 30Hz + 5kHz zou je zeggen.Niet erg mooi,een flink pak IM-vervorming en de tweede harmonische mag er ook (niet) wezen :shock: .Hoog nodig verbeteringen (als mogelijk) en tegenkoppeling .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

AatV schreef:
Volgens de simulatiegegevens valt er dus 858 Volt over R12 en 220 Volt over R2 en R4 elk?

groet,
Aat
Waar haal je die 858 volts vandaan de voeding is niet eens zo hoog
En over R2 en R4 staat iets van 86 dc per weerstand

Ik zie wel dat er nog oude text in de jpg staat 2,2 ma moet je beschouwen als niet geschreven dat is nog van een eerdere simulatie
Maar die text doet voor de rest niks is aleen maar info die je er zelf bij kan zetten.

Ik zal het in het eerdere bericht aanpassen
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik heb even de bedrading van de output trafo getest op polariteit, en die klopt, maar nu zit ik even naar de fase te kijken.
De primaire kant van de trafo moet fase gedraaid aangesloten worden! anders wordt de feedback positief.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

evostars schreef:
Ik heb even de bedrading van de output trafo getest op polariteit, en die klopt, maar nu zit ik even naar de fase te kijken.
De primaire kant van de trafo moet fase gedraaid aangesloten worden! anders wordt de feedback positief.
Moet je dat in de simulatie ook niet doen?
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

evostars schreef:
evostars schreef:
Ik heb even de bedrading van de output trafo getest op polariteit, en die klopt, maar nu zit ik even naar de fase te kijken.
De primaire kant van de trafo moet fase gedraaid aangesloten worden! anders wordt de feedback positief.
Moet je dat in de simulatie ook niet doen?
Ik heb de polariteit omgedraaid de OT secundaire kant, de simulatie verliest nu gain, wat zou moeten kloppen met negatieve feedback, Right?
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

neej dus, als ik dan de R6(100K) verander in 2K (feedback) dan gaat ie motorboaten, crap!
Alles weer terug naar origineel, blijkbaar was de fase al aangepast in de trafo ontwerp?!
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

ik heb wat met de waardes zitten spelen, ben nu oa hierop uit gekomen.
feedback R6 27K
r4 1k8 (maakt weinig uit)

Twijfel nog om de el84 warmer te biassen, maar ze zitten al over de 300V max... als die piek 360V is...
Volgens mij zouden r15 en 316 best 330 ohm mogen zijn... iets van 35mA over een el84
wil meer vermogen, maar geen distortion.

Maar goed. Als iemand ruimte voor verbetering ziet, dan graag! :D

t is weer een leerzame dag geweest. Heerlijk om zo in een simulatie met waardes te spelen, en te zien wat het doet.
:D
Bijlagen
versie2.jpg
Push and Pull EL84 ultra lin2.rar
(2.97 KiB) 44 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Je zou inderdaad een EL84 wat meer kunnen geven ze staan nu ongeveer op 7 Watt de vraag is alleen kunnen die UGT's dat wel aan.
Ik ken die kitjes van toonfactory wel een beetje een maat had er ook één.
Als ik jouw was zou ik de bias voorlopig zo laten al is het alleen maar om te kijken of de trafo's niet te warm worden want dat laat de simulatie niet zien.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Je zou inderdaad een EL84 wat meer kunnen geven ze staan nu ongeveer op 7 Watt de vraag is alleen kunnen die UGT's dat wel aan.
Ik ken die kitjes van toonfactory wel een beetje een maat had er ook één.
Als ik jouw was zou ik de bias voorlopig zo laten al is het alleen maar om te kijken of de trafo's niet te warm worden want dat laat de simulatie niet zien.
UGT zijn 10W bij 8 ohm, beetje extra mag wel vind ik...

Hoe zit dat met die vermogens, voor de weerstanden: stel ik bereken 0,4W voor een 330 ohm weerstand, is 1W of2W dan genoeg? ik zie steeds van die dikke knoeperts, 5W ofzo...
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

http://www.aikenamps.com/TI_Aiken_Q&A.html
daar staat mn weerstand antwoord al.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ik gebruik over het algemeen de byslag weerstanden deze zijn een watt of 2 voor de grid gebruikt ik ook wel 1/8 watt.
Ook heb ik op bv de riaa amp half watjes gebruikt
Bijlagen
Afbeelding 1951.jpg
ecl82_1633.JPG
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 05 mar 2012, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Nice pics :D

Ik zie maar bar weinig verschil eigenlijk met al deze modificaties...
Ik heb besloten om hem eerst maar eens origineel te bouwen, om eventueel daarna nog wat modificaties toe te passen indien echt nodig.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Ik gebruik LTspice ook meer om te bekijken hoe groot de stroom is die door de buizen gaat lopen.
Ik weet dat je dat ook kan gaan berekenen maar vindt het met spice makelijker ben namelijk niet zo'n ster in moeilijke berekeningen.
En je kan toch wel iets uit de grafieken halen voor de rest moet je het toch meten op de hardware.
En dan kan je gaan tweaken om de boel te optimaliseren.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Ik gebruik LTspice ook meer om te bekijken hoe groot de stroom is die door de buizen gaat lopen.
Ik weet dat je dat ook kan gaan berekenen maar vindt het met spice makelijker ben namelijk niet zo'n ster in moeilijke berekeningen.
En je kan toch wel iets uit de grafieken halen voor de rest moet je het toch meten op de hardware.
En dan kan je gaan tweaken om de boel te optimaliseren.
precies! Same here :wink:
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Nou dit is het resultaat van mijn 1e point to point bouw:
Bijlagen
Heaters
Heaters
IMAG0227.jpg
IMAG0229.jpg
IMAG0231.jpg
IMAG0236.jpg
IMAG0238.jpg
IMAG0240.jpg
IMAG0242.jpg
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

verrassend genoeg, zaten niet alle onderdelen erbij die op het schema stonden.
Maar het leuke was, dat er andere componenten bij zaten die ik al van plan was om te veranderen.
Zoals R4 de cathode weerstand, schema zegt 1k2, maar er zat 1k5 in.
En R7 300K was nu 22K! Nice :)

Morgen even alle controleren, en dan weer verder :D
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Ik heb ook besloten om de headphone uitgang weg te laten, en die plek te gebruiken voor een standby schakelaar.

Ik maak gebruik van een draadloze headphone, die ik via de tulp vóór de versterker wil gaan aftappen via een passieve schakelaar (de schakelaar schakelt het signaal naar amp of wireless headphone).
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door TheoK »

Altijd leuk om dit te zien. Mooi hoor.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door nl3prc »

Nog even een hint ik pak wat onderdelen betreft altijd matched pairs.
Ik doel hier op de afwijking die je zoveel als mogenlijk moet proberen te vermijden.

zodat ik BV een 100k weerstand die meting geeft van 100,6 dat ik daar voor het andere kanaal één erbij zoek die hetzelfde is ' zodat de afwijking tussen de kanalen zo minimaal als mogenlijk is.

Er zitten in de buizen waarschijnlijk al genoeg afwijkingen
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Bouw/modificatie verslag Mable VT86PP 12ax7 EL84 :D

Bericht door evostars »

Das een goeie ja!

Ik heb de 1M r1 op de pot gehangen, en shielded wire gebruikt voor de input.
Bijlagen
IMAG0249.jpg
Plaats reactie