6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Volgens mij had dat belichten van de CD toch een andere reden,dan alleen maar artestiek [kunstzinnig ] vorm te geven :!:

Of geeft dit hetzelfde effect bij buizen? :mrgreen:

Mooi man,met zijn allen aan het solderen :rock:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

democles schreef:
Mooi man,met zijn allen aan het solderen :rock:
Gebeurde bij mij vaker, altijd gezellig een groep gelijk gezinden.

Ik/wij hebben nooit het verschil kunnen horen met of zonder blauwe gloed.
Alleen fabrikanten die het blauwe licht hadden gezien zagen hun omzet stijgen.

Wij blijven een stel wilden die gek zijn op glinsterstenen, kettingen en spiegeltjes.

Ronny
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Wij blijven een stel wilden die gek zijn op glinsterstenen, kettingen en spiegeltjes.
Bijlagen
eksters.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 21 feb 2012, 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Even terug,,over die russische K-75 PLIO,s ,,,,wel eens geprobeerd?

eigenlijk een kruising tussen een MKP en een PIO,kwa geluid,niet te vergelijken met de K42 of K40

[wel even 300 uur laten inspelen!!!!]
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Nee, nooit de K75 gekocht en gehoord. De forse maat zorgde ervoor dat voor modificaties aan bestaande apparatuur er vaak ruimte gebrek was. En voor nieuwbouw val ik vaak terug op mijn eigen voorraad. Ik heb wel gehoord dat ze een eigen geluid hebben en ik zal ze vast een keer gebruiken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Werk in uitvoering...............

Even aan het passen en meten geweest met de as doorvoeren,,eerst maar eens met een plaatje mica,voordat het metaal wordt gesmeed :mrgreen:

Zo kun je er rustig omheen lopen en de maten van het uiteindelijke ontwerp bepalen :mrgreen:

Ja, nu gebruik ik een ALPS potmeter,maar als het resultaat meevalt,wil ik misschien een stappen pot gebruiken ,en die is langer................................

Dus rustig er omheen lopen en passen en meten :mrgreen:
Bijlagen
00.JPG
000.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Het schema en printontwerp van de hoofdtelefoon versterker is aangepast. Ik heb de opmerkingen betreffende de uitgangscondensatoren hierin veranderd. Nu zit er 1 standaard uitgangselco in de uitgang. De print bied ruimte voor andere configuraties van de uitgangsontkoppeling. Mogelijke schema's hiervoor zie onder.

Afbeelding

Ik ga niet zeggen welke het mooiste klinkt, dit moet je zelf uit proberen. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren.

Ronny
Laatst gewijzigd door koifarm op ma 09 apr 2012, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

democles schreef:
Werk in uitvoering...............

Even aan het passen en meten geweest met de as doorvoeren,,eerst maar eens met een plaatje mica,voordat het metaal wordt gesmeed :mrgreen:

Zo kun je er rustig omheen lopen en de maten van het uiteindelijke ontwerp bepalen :mrgreen:

Ja, nu gebruik ik een ALPS potmeter,maar als het resultaat meevalt,wil ik misschien een stappen pot gebruiken ,en die is langer................................

Dus rustig er omheen lopen en passen en meten :mrgreen:
Ga jij hem als echte voorversterker gebruiken? Wat komt er in dat geval achter dan? Of wordt het ook alleen maar een buffertrap?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Als voorversterker voor mijn KT88 Mono Bill eindversterkers,, wordt dit niks,omdat de voorversterker te weinig levert,dan wordt ie gebruikt als buffer,of voor een ander of aangepast project,,,, gewoon als reserve voor mijn huidige voorversterker...............................[en voor de fun van het bouwen :rock: ]

Moet eerst nog zien of ik uiteindelijk de boel aan de loop krijg,de weg er naartoe is ook leuk,vooral met deze kabouters,ben benieuwd naar de uiteindelijke klank,maar zover is het nog niet :mrgreen:
Bijlagen
bb.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 24 feb 2012, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

koifarm schreef:
Vanmiddag lekker aan het knutsellen geweest met de hoofdtelefoon versterker.
En het resultaat mag er klankmatig zijn. Ik ben zeer tevreden met het geluid. :D

Dit is het schema:

Afbeelding

U1 en U3 mogen eventueel worden weggelaten als er genoeg ingangsignaal( 1V tot 5V ) is.

:rock:
Nu wil ik graag dit schema gebruiken. Maar ik wil hem graag in combinatie met mijn 76 voorversterker gebruiken. Kan het dan als volgt?:
Bijlagen
6n16eigenmet76.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Palermaaudio, ik weet niet welk type 76 voorversterker je hebt.
Plaats eventueel een schema of geef meer specs op.

Heeft je voorversterker rond de 1 a 2 Volt uitgangsspanning dan wil het prima. Gaat het niet dan kun je de srpp trap later altijd nog toevoegen. Als je een uitgangstrafo op de 76 hebt dan kun je de ingangscondensator van de hoofdtelefoontrap zoals jij die hebt getekent weglaten.

Ronny
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

oke. ik heb de voorversterker nog niet klaar, maar ik ben er mee begonnen. Het moet een voortrap worden met alle mogelijkheden:
tuner in
cd in
pc in
phono in via phonotrap

line out naar eindtrap
headphone out via 6n16
Bijlagen
eigen76 met 6n16trap.GIF
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Werk in uitvoering............................... :mrgreen:

De eind condensatoren bevestigt op een plaatje ,,een beetje siliconen kit onder de teflon tegen het,, ringen,,wat dat ook mag zijn,als je er nu met je nagel tegenaan tikt

klinkt ie minder hol.........

De knoppen zijn binnen,assen op maat gemaakt,,,,,,,,,,,,,,,

Wat nu nog...............

De ophanging voor de potmeter en keuzeschakelaar uit plaatje alu maken.
De bovenplaat fatsoeneren
Bovenplaat spuiten
Alles er weer in schroeven,en afsolderen

En dan kan de stekker er in................................. :mrgreen:
Bijlagen
g.JPG
gg.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

democles schreef:

En dan kan de stekker er in................................. :mrgreen:
Voordat ik dat doe loop ik de gehele schakeling nog eens na, een foutje is snel gemaakt.

Afgelopen week niet stil gezeten. Ik heb de print van de hoofdtelefoon versie gemaakt. Vandaag heb ik deze geassembleerd met de onderdelen die ik nog had. Jammer genoeg moet ik nog even wachten op de rest.

Afbeelding
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Mooi compact geheel. :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Plaatje voor de potmeter en keuzeschakelaar is klaar :mrgreen:

Zo worden de ingangen mooi afgeschermd van de rest.................
Bijlagen
n.JPG
nnn.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Werk in uitvoering........................... :mrgreen:

Ja, even bezig met het fatsoeneren van de bovenplaat.

Meestal kies ik voor het werken met een subframe onder de bovenplaat,waar alle schroefverbindingen op komen te zitten.
Deze schroef ik dan aan het houten frame,zodat je uiteindelijk aan de bovenkant zo min mogelijk schroeven ziet.

Door de modulaire opbouw van het geheel,probeer ik hier wat anders..................

Alle schroefverbindingen[waar je niet meer bij hoeft] op de bovenplaat verzonken en opgevuld met kneedbaar metaal,vlak geflext, en uiteindelijk af geplamuurt met snel plamuur. Opvullen kan ook met tin,niet volledig dichtplamuren!!!,dit blijf je zien na het spuitwerk..........wordt op den duur lelijk :evil: en kneedbaar metaal krimpt niet :wink:

Morgen; ,schuren en spuiten :rock: [nieuw programma van BNN :rofl: ]
Bijlagen
bovenplaat.JPG
bovenplaat 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Oke,,,, ben nu twee daGEN BEZIG MET HET SPUITWERK :evil: :evil: :evil:

De eerste keer,alles ging goed,het weer zat mee,druilerig weer, dus weinig stof in de lucht,spuiten maar :rock:

24 uur later,, de boel is droog,Yess.................. :rock:

Bij nadere opservatie bleek dat het kneedbaar metaal niet goed samen te gaan met de snelplamuur,,,,kenners zeggen wel eens, de boel vreet elkaar op,putjes en sinasappel skin :evil:

Bijplamuren hielp niet!!!!!!!!!!!

Een fles thinner verder,en alles er weer af gehaald :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: [spuiten en slikken,JA VEEL THINNER,,,,,,,wie ben ik,,,,,en wat doe ik hier,,,,,,ik weet het niet meer :roll:

Bijgewerkt,opnieuw gegrond,en gespoten :rock: :rock:



Het kan er mee door,,,,,,,,,,,,,in vervolg pas ik de subframe methode maar weer toe,genoeg koolwaterstoffen ingeademd :mrgreen:

Next,,,,,,,,,,,,,,soldeerbout opwarmen :mrgreen:
Bijlagen
plaat.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Vandaag de hoogspanning en de gloei spanning er aan gesoldeerd :mrgreen:

Morgen zijn de ingangen en de uitgang aan de beurt........................................
Bijlagen
as.JPG
as2.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door TheoK »

Ziet er strak uit. :rock: :rock: :rock:

Wel een grote bak zeg voor die kleine buisjes.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

TheoK schreef:
Ziet er strak uit. :rock: :rock: :rock:

Wel een grote bak zeg voor die kleine buisjes.

Aan de andere kant werkt het wel plezieriger,een wat grotere bak, :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Alles af gesoldeerd :rock:

Even de boel goed nalopen :wink:

En dan gaat de stekker er in =P~ =P~

Eerst maar eens meten,,,,, --Buisjes gloeien en meten 6,3v gloei,, oke dus :mrgreen:

--De gloei op de EZ81 meet 5,8v wissel [komt door de 240v primaire van de trafo] valt me nog mee :mrgreen:

-- Hoogspanning meet aan beide kanten 156v,,,,had 160v berekend,,,lijkt me netjes :mrgreen:


Ja dan de boel maar even aansluiten,,KT88 als eind versterkers en een CD-speler als aansturing...Sade als cd,tje in geplugt en spelen maar :mrgreen:



Nadat ik mijn vriendin,,die rustig tv zat te kijken,,van het plafond had afgeschraapt,omdat de volume knop per ongeluk op max stond :rock: :rock: :rock:

klonk er MUZIEK ,,yes hij doet het :rock:

Alleen de rechter speaker deed het :oops:

Alle snoeren nagelopen en omgewisseld,het geluid verplaatste zich alleen van de ene naar de andere speaker,,,,gelukkig de KT,s leven nog............................

Dan de boel maar weer nalopen....................................................................... :-# ..............................


Hij doet het,hij speelt Yessssssssssssssssssss :mrgreen: :mrgreen:

Had de bedrading van de rechter eindcondensatoren omgewisseld[kroonsteen rechter bovenhoek],,,,,,,,,,,,en dat zie je niet :!: als je alles na loopt????,,DEMOCLES shame on you,,,.......... :-s ,,,,,,,,,,,,,,


Over het geluid kan ik nog niks zeggen,moet nog verder luisteren,komt later wel :wink:


HIJ DOET HET :rock: :rock: :rock:
Bijlagen
l.JPG
lll.JPG
llll.JPG
Laatst gewijzigd door democles op zo 04 mar 2012, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Voor de meer traditionele bouwers, het printontwerp,.1 op 1 printen strijken en etsen :wink:

Dank, Anne O:) Ronny O:)
Bijlagen
mini verst..doc
(163.5 KiB) 115 keer gedownload
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Democles, goed dat alles gelukt is.

Mijn hoofdtelefoon versie is ook af.

Afbeelding

Ik zal alles nog netjes inbouwen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

De minibuisjes gaan als een speer hier, mooi om te zien allebei. Dat 'vriendin van het plafond schrapen omdat het volume per ongeluk op max stond' komt me bekend voor trouwens :mrgreen:
Plaats reactie