Hoezo ? wil jij hem soms een tijdje lenen ?nl3prc schreef:Ja het moet natuurlijk wel HUFTER proef zijn.
Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het is een klasse A Pass versterker, die wordt echt wel warmer dan 30 graden van binnen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
O, Ja. voor Walt had ik nog een leuke hint :

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Daar heb ik toch echt uitleg bij nodig, maar ik schat zo in dat ik er weinig aan heb
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou, Walt, in welke versterker denk jij dat die printjes goed zouden passen ?
(in plaats van dat houtje-touwtje gedoe.)
(in plaats van dat houtje-touwtje gedoe.)
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hallo Ray,
Wat is de functie van deze printjes, is dat de functie van de NTC die er nu bij mij inzitten?
Groetjes Walter
Wat is de functie van deze printjes, is dat de functie van de NTC die er nu bij mij inzitten?
Groetjes Walter
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nee, dat zijn eindtrap-printjes, die worden samen met de vermogens-MOSFET's op het koellichaam gemonteerd.
Ze zouden heel goed passen in jouw Aleph...
Ze zouden heel goed passen in jouw Aleph...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat deel van mijn Aleph ziet er naar mijn mening keurig uit. Enige wat ik zou willen aanpassen is de kabel wirwar en de inschakel NTC's die erg warm worden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Aan de wirwar van kabels is meestal wel iets te doen.Bijv.zo'n U-vormige goot met gleuven waar draden kunnen uitkomen daar waar nodig.Hete NTC is normaal,als ze niet heet worden blijft de weerstand groot,niet de bedoeling.
Anne
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nee hoorray5150 schreef:Hoezo ? wil jij hem soms een tijdje lenen ?nl3prc schreef:Ja het moet natuurlijk wel HUFTER proef zijn.
Maar het moet toch niet zo zijn dat alles op zijn tenen draait toch.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Daar ben ik helemaal niet bang voor, De trafo's kunnen door de paralel geschakelde secundaire wikkelingen makkelijk 15 ampere per stuk leveren.nl3prc schreef:Maar het moet toch niet zo zijn dat alles op zijn tenen draait toch.
En als ik kijk naar de gelijkricht diode's met hun nominale stroom van 40 A, dan trekken zij die einddtrappen op hun sloffen...
En ander kan ik altijd nog de hele zaak ombouwen tot lastrafo....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Koppelstrips voor de elco's gemaakt, puik idee van Anne ! Ik vind ze netjes geworden.
En nog eens even naar de soft start layout gekeken, ik denk dat dit het word.
En nog eens even naar de soft start layout gekeken, ik denk dat dit het word.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik zie dat je draad gewonden weerstanden van bedenkelijke kwaliteit gaat gebruiken kon je geen geemailleerde vinden van BV ohmite.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wat is er dan mis met Vitrohm ? 
Ik heb helemaal niet naar andere gezocht, ik gebruik deze al jaren in allerhande projekten en heb er nooit problemen mee gehad.
Dus vertel maar waar die "bedenkelijke kwaliteit" op gebaseerd is.
Ik heb helemaal niet naar andere gezocht, ik gebruik deze al jaren in allerhande projekten en heb er nooit problemen mee gehad.
Dus vertel maar waar die "bedenkelijke kwaliteit" op gebaseerd is.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou we toch zo over weerstanden aan het bomen zijn,hier is er nog een
Waarvoor dienen R3 en R4
Ik het het hele draadje nog's doorlopen niks gevonden
.
Als ze weg kunnen dan ook geen draadbrug meer
Anne
Waarvoor dienen R3 en R4
Als ze weg kunnen dan ook geen draadbrug meer
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja ik ook als ik geen betere kan vinden maar 9 van de 10 keer laat de cement los en niet omdat ze te warm zijn geweestray5150 schreef:Wat is er dan mis met Vitrohm ?
Ik heb helemaal niet naar andere gezocht, ik gebruik deze al jaren in allerhande projekten en heb er nooit problemen mee gehad.
Dus vertel maar waar die "bedenkelijke kwaliteit" op gebaseerd is.
Ook merkte ik dat de geleiding naar het steentje te wensen overlaat ik vindt het troep.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wat doe je er dan mee? Ik gebruik die weerstanden van Vitohm al meer dan 20 jaar, ook de verticale op industriële PCB's. Nog nooit een probleem mee gehad.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat komt op mij over of je een te zwaar vermogen door de weerstand hebt gevoerd, of in een te hete omgeving, of een combinatie daarvan.nl3prc schreef:Ja ik ook als ik geen betere kan vinden maar 9 van de 10 keer laat de cement los en niet omdat ze te warm zijn geweestray5150 schreef:Wat is er dan mis met Vitrohm ?
Ik heb helemaal niet naar andere gezocht, ik gebruik deze al jaren in allerhande projekten en heb er nooit problemen mee gehad.
Dus vertel maar waar die "bedenkelijke kwaliteit" op gebaseerd is.
Ook merkte ik dat de geleiding naar het steentje te wensen overlaat ik vindt het troep.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Volgens het schema zou die voor ontstoring moeten dienen ? Ik neem aan samen met C1 en C2 ?Ah!buis schreef:Waarvoor dienen R3 en R4Ik het het hele draadje nog's doorlopen niks gevonden
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wat ik al dacht,nutteloos
Door die weerstanden worden de 47n Cs over de relaiskontakten ontladen,...als je de stekker uit het stopkontakt trekt
.
Als je dat echt nodig vindt,is een gemeenschappelijke weerstand voldoende.Die zet je dan tussen de pennen 1 en 3 van X1.
Moet wel een weerstand zijn (moest toch al) die tegen 230V wisselspanning kan,dus dat er zonder inwendige vonkenwerk zo'n 400V= op mag.
Anne
Door die weerstanden worden de 47n Cs over de relaiskontakten ontladen,...als je de stekker uit het stopkontakt trekt
Als je dat echt nodig vindt,is een gemeenschappelijke weerstand voldoende.Die zet je dan tussen de pennen 1 en 3 van X1.
Moet wel een weerstand zijn (moest toch al) die tegen 230V wisselspanning kan,dus dat er zonder inwendige vonkenwerk zo'n 400V= op mag.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Okee...duidelijk verhaal.
Ik was voornemens om daar een metaalfilm-weerstand van 0.5 Watt in te zetten. of is dat niet verstandig ?
Ik was voornemens om daar een metaalfilm-weerstand van 0.5 Watt in te zetten. of is dat niet verstandig ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja,da's een moeilijke.Vooral met hergebruik zijn de gegevens niet meegeleverd
Bij m'n voorstel tot het maken van een goedkope versterker was er ook zo'n geval.Twee weerstanden kregen in de buurt van 400V te slikken.Heb gewoon de 2M2 vervangen door 2x 1M zo krijgen ze elk de helft,motten ze al erg hun best doen om rottig te zijn
.
Anne
Bij m'n voorstel tot het maken van een goedkope versterker was er ook zo'n geval.Twee weerstanden kregen in de buurt van 400V te slikken.Heb gewoon de 2M2 vervangen door 2x 1M zo krijgen ze elk de helft,motten ze al erg hun best doen om rottig te zijn
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Jaren lasapparatuur gerepareerd en als ik de voeding zo zie, doet een flink lasapparaat hier niet voor onder 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dan kom ik een beetje hier op uit :
Een ander klein puntje, ik heb nog X1 (bestemd voor netspanning) condensatoren op voorraad, die ik graag voor C1 en C2 wil gebruiken, alleen zijn die maar 22 nF.
Zal ik er dan 2 paralel zetten, of zal dat niet nodig zijn ?
Een ander klein puntje, ik heb nog X1 (bestemd voor netspanning) condensatoren op voorraad, die ik graag voor C1 en C2 wil gebruiken, alleen zijn die maar 22 nF.
Zal ik er dan 2 paralel zetten, of zal dat niet nodig zijn ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
De twee weerstanden toch niet in parallel,zo verdeel je de stroom over beide
.De bedoeling is de spanning over de twee te verdelen,dus in serie
.
Een andere mogelijkheid,ook mooi,is over elke 47n een weerstand.
De waarde van die Cs komt niet zo precies.Je komt er tegen van 10n tot 100n en soms niks.Met die dikke trafo's krijg je vermoedelijk altijd een vonk of er moeten veel grotere Cs over.
Beter zou zijn om uit te schakelen zoals het inschakelen.Eerst met weerstand dan aan en bij uit eerst terug naar serieweerstand en dan pas helemaal uit.
Anne
Een andere mogelijkheid,ook mooi,is over elke 47n een weerstand.
De waarde van die Cs komt niet zo precies.Je komt er tegen van 10n tot 100n en soms niks.Met die dikke trafo's krijg je vermoedelijk altijd een vonk of er moeten veel grotere Cs over.
Beter zou zijn om uit te schakelen zoals het inschakelen.Eerst met weerstand dan aan en bij uit eerst terug naar serieweerstand en dan pas helemaal uit.
Anne
