TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Weeral een serieuze update, waarvoor dank Anne en Jan.
Als ik het schema van Jan nu gebruik, dan kan ik hetvolgende doen doordat de versterker is opgemaakt met een vaste printplaat.
De stopweerstanden van V2 kan ik niet gebruiken, print laat het niet toe(is R11 & 12)
R4 & 5 wordt 27k ipv 10K
R9 & 10 wordt 82k ipv 150k
R21 wordt 390 Ohm ipv 1k
De 20k anodeweerstand van V1 wordt vervangen door de transistorschakeling.
Rest er mij nog 1 vraag, wat doet de schakeling als ik de 100Ohm g2 weerstand rechtstreeks verbind met de anode van de EL34 buis ?
Had hier al iets gelezen in een ander forum over vermogen dat wel daalde maar wel de geluidskwaliteit ten goede kwam.
Als ik een echt serieuze upgrade wens te doen, hierbij denk ik dan om 3 printen te maken, 1 voor de voeding, 1 voor rechter- en 1 voor linkerkanaal.
Bouw ik dan niet beter de Bill KT88 van triodedick of zien jullie nog iets beters.
Als ik de voedingstrafo bekijk die er nu insteekt moet dit mogelijk zijn om deze te gebruiken voor een KT88, alleen heb ik de UGT's nog niet kunnen ontcijferen , de kap erop zit echt rotsvast.
Mvg,
Ronny
Als ik het schema van Jan nu gebruik, dan kan ik hetvolgende doen doordat de versterker is opgemaakt met een vaste printplaat.
De stopweerstanden van V2 kan ik niet gebruiken, print laat het niet toe(is R11 & 12)
R4 & 5 wordt 27k ipv 10K
R9 & 10 wordt 82k ipv 150k
R21 wordt 390 Ohm ipv 1k
De 20k anodeweerstand van V1 wordt vervangen door de transistorschakeling.
Rest er mij nog 1 vraag, wat doet de schakeling als ik de 100Ohm g2 weerstand rechtstreeks verbind met de anode van de EL34 buis ?
Had hier al iets gelezen in een ander forum over vermogen dat wel daalde maar wel de geluidskwaliteit ten goede kwam.
Als ik een echt serieuze upgrade wens te doen, hierbij denk ik dan om 3 printen te maken, 1 voor de voeding, 1 voor rechter- en 1 voor linkerkanaal.
Bouw ik dan niet beter de Bill KT88 van triodedick of zien jullie nog iets beters.
Als ik de voedingstrafo bekijk die er nu insteekt moet dit mogelijk zijn om deze te gebruiken voor een KT88, alleen heb ik de UGT's nog niet kunnen ontcijferen , de kap erop zit echt rotsvast.
Mvg,
Ronny
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Die 100 ohm bij de g2 laten zitten,is ook tegen HF-oscillatie.De stroom erdoor is hoogstens een goeie 10mA,verlies je 1V op honderden
.
Zo'n stroombron is wel het beste voor de symetrie van de Schmitt-fasedraaier.Denk niet dat het hier veel uitmaakt,te eerste door de nogal steile buis en tweedens de volgende trap heeft ook een gemeenschappelijke kathodeweerstand,breit een verschil wel recht
.
Anne
Zo'n stroombron is wel het beste voor de symetrie van de Schmitt-fasedraaier.Denk niet dat het hier veel uitmaakt,te eerste door de nogal steile buis en tweedens de volgende trap heeft ook een gemeenschappelijke kathodeweerstand,breit een verschil wel recht
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Als je de 100 Ohm G2 weerstanden met de anode verbind komt de EL34 in triode schakeling te staan, dat geeft een forse vermindering in vermogen en misschien een verbetering wat betreft vervorming. Zeker is dat niet. De EL34 vervormen dan wel iets minder maar versterken ook minder waardoor je meer versterking vraagt van de twee voorgaande trappen en die gaan dus meer vervorming produceren. En de tegenkoppel factor wordt lager door de gedaalde vervorming, een lagere tegenkoppel factor geeft een kleinere vervormings reductie. Totaal genomen is het de vraag of je er iets mee op schiet. Je zou het kunnen proberen. Wat betreft de fase draaier en het en het recht breien door de tweede trap, ik zou niet zo veel vertrouwen hebben in het recht breien van de tweede trap, die cathode weerstand heeft gezien zijn lage waarde weinig effect wat dat betreft. Als die ook een hoge waarde had zou dat zeker bijdragen. Ik gebruik zelf in mijn KT88 balans versterker een vergelijkbare transistor schakeling voor de fase draaier en voor de KT88. Die versterker bestaat alleen uit een fase draaier (ECC99) en de KT88 in klasse A. Die haalt niet het vermogen van de Bill (50 Watt) maar levert 'slechts' 30 Watt en de meetresultaten laten zien dat die reductie in vermogen mede door de andere schakeling wel ten goede komt van andere eigenschappen. Overigens klinken KT88 buizen duidelijk anders als EL34 buizen, en leuke is dat ze de zelfde aansluitingen hebben. Vervelende is dat de KT88 veel negatievere spanning op G1 moet hebben voor dezelfde Ia maar als de bias instelling dat kan halen (moet kunnen als je ruim -70 Volt hebt) dan is ombouw de moeite waard. Ik heb een versterker met KT77 in balans (ook 50 Watt) waar ik dankzij mijn Bias servo systeem zonder enig omkijken zo EL34's of KT88 in kan prikken zonder bij regelen en dan vanzelf de goede bias krijgen voor het goede werkpunt. Dan is het ervaren van de verschillen tussen EL34, KT77 en KT88 en kwestie van 2 minuten. Mijn voorkeur is heel duidelijk richting KT88. Overigens is mijn Bias servo zoals die op mijn website staat volledig over de kop gegaan en vervangen door een veel universeler systeem dat makkelijker is in te stellen (1 potmeter voor 4 buizen) en nu ook toepasbaar is voor klasse A ; AB en B eind trappen zowel SE als balans.ronnydepony schreef:Weeral een serieuze update, waarvoor dank Anne en Jan.
Als ik het schema van Jan nu gebruik, dan kan ik hetvolgende doen doordat de versterker is opgemaakt met een vaste printplaat.
De stopweerstanden van V2 kan ik niet gebruiken, print laat het niet toe(is R11 & 12)
R4 & 5 wordt 27k ipv 10K
R9 & 10 wordt 82k ipv 150k
R21 wordt 390 Ohm ipv 1k
De 20k anodeweerstand van V1 wordt vervangen door de transistorschakeling.
Rest er mij nog 1 vraag, wat doet de schakeling als ik de 100Ohm g2 weerstand rechtstreeks verbind met de anode van de EL34 buis ?
Had hier al iets gelezen in een ander forum over vermogen dat wel daalde maar wel de geluidskwaliteit ten goede kwam.
Als ik een echt serieuze upgrade wens te doen, hierbij denk ik dan om 3 printen te maken, 1 voor de voeding, 1 voor rechter- en 1 voor linkerkanaal.
Bouw ik dan niet beter de Bill KT88 van triodedick of zien jullie nog iets beters.
Als ik de voedingstrafo bekijk die er nu insteekt moet dit mogelijk zijn om deze te gebruiken voor een KT88, alleen heb ik de UGT's nog niet kunnen ontcijferen , de kap erop zit echt rotsvast.
Mvg,
Ronny
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Jammer wel dat de biasschakeling en/of print volgens je site nog in ontwikkeling is.
Kon ik deze gelijk mee integreren
Wat die 2N5551 betreft, bij Conrad vind ik deze transistor niet, is er een vervanger mogelijk ?
Mvg,
Ronny
Kon ik deze gelijk mee integreren
Wat die 2N5551 betreft, bij Conrad vind ik deze transistor niet, is er een vervanger mogelijk ?
Mvg,
Ronny
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Prima en bijna gelijk is de 2N5550 en die heeft Conrad gelukkig wel:ronnydepony schreef:Jammer wel dat de biasschakeling en/of print volgens je site nog in ontwikkeling is.
Kon ik deze gelijk mee integreren![]()
Wat die 2N5551 betreft, bij Conrad vind ik deze transistor niet, is er een vervanger mogelijk ?
Mvg,
Ronny
Direct leverbaar
Bestnr.: 165905 - 89
Nummer fabrikant:
2 N 5550 = 2 SC 2547 E
0,39 EUR
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Bedankt, kan ik eens een prijslijstje maken.
Mvg,
Ronny
Mvg,
Ronny
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Je zou het ook met deze kunnen doen http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2424
In ieder geval een hele grote hfe
Anne
In ieder geval een hele grote hfe
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Misschien een domme vraag, maar welke draad wordt er gebruikt in een buizenversterker en waar koop je die ?
Mvg,
Ronny
Mvg,
Ronny
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Dit is er speciaal voor gemaakt...ronnydepony schreef:Misschien een domme vraag, maar welke draad wordt er gebruikt in een buizenversterker en waar koop je die ?
Mvg,
Ronny
Heeft ook genoeg isolatie voor de hoge spanningen in een buizenversterker.
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... m-red.html
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Maakt opzich niet zo heel veel uit. Maar draad met een vaste harde kern heeft wel mijn voorkeur. Deze kan je makkelijk in vorm buigen. Litze ( losse draadjes ) wat je tegenwoordig veel ziet probeert altijd in zijn makkelijke vorm terug te buigen.ronnydepony schreef:Misschien een domme vraag, maar welke draad wordt er gebruikt in een buizenversterker en waar koop je die ?
Mvg,
Ronny
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Maar ja je hebt met die losse draadjes wel minder kans dat het breekt
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Vandaag eventjes tijd gehad om de versterker in triode te schakelen.
Dit is het : het is alsof er een match is tussen de versterker en de luidsprekers nu, wat een detail.
Alles klopt gewoonweg.
OK, het vermogen is inderdaad minder, maar dat weegt niet op tegen hetgene ik nu hoor.
Iedere update die ik tot nu toe had gedaan was beter, maar deze kost niks en is ook een grote verbetering.
De andere updates die nog gepland zijn zullen nog een tijdje duren, heb nog andere werken te doen eerst.
Zal mij ondertussen eens verdiepen in een digitale volumeregeling, ingangsselectie met relais, autobias, enz...
mvg,
Ronny
Dit is het : het is alsof er een match is tussen de versterker en de luidsprekers nu, wat een detail.
Alles klopt gewoonweg.
OK, het vermogen is inderdaad minder, maar dat weegt niet op tegen hetgene ik nu hoor.
Iedere update die ik tot nu toe had gedaan was beter, maar deze kost niks en is ook een grote verbetering.
De andere updates die nog gepland zijn zullen nog een tijdje duren, heb nog andere werken te doen eerst.
Zal mij ondertussen eens verdiepen in een digitale volumeregeling, ingangsselectie met relais, autobias, enz...
mvg,
Ronny
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Sorry dat ik einigszins inbreek in dit topic, maar zou je het schema van deze biasservo (o.i.d) op dit forum kunnen zetten?Dalojan schreef:
....... Overigens is mijn Bias servo zoals die op mijn website staat volledig over de kop gegaan en vervangen door een veel universeler systeem dat makkelijker is in te stellen (1 potmeter voor 4 buizen) en nu ook toepasbaar is voor klasse A ; AB en B eind trappen zowel SE als balans.
BvD en groet,
Aat
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden
Had in een paar berichten terug ook al eens een link gegeven om dit schema te bemachtigen;
en op Dalojan zijn site is enkel de "oude" versie te bekijken, voor de nieuwe is het wachten en er is ook een print in de maak.
Wie weet dus spoedig
Mvg,
Ronny
en op Dalojan zijn site is enkel de "oude" versie te bekijken, voor de nieuwe is het wachten en er is ook een print in de maak.
Wie weet dus spoedig
Mvg,
Ronny
