Heeft jou schema nog resultaten opgeleverd dan?Ah!buis schreef:De OB3 en OD3 zijn opgwaardeerde neonlampjes.Ze zorgen voor een konstante spanning als er een stroom(binnen bepaalde grenzen)doorloopt,net zoals een zenerdiode.
Daarvoor zit dan een schakeling die voor een vaste stroom zorgt,idd lijkt op de mosfet-schakeling.
Behalve dat PNP-transistors voor hoge spanning en stroom van enige betekenis niet erg gangbaar zijn is hier maar één vaste uitgangsstroom.Bij de mos is het vanzelf aanpassen,enerzijds door de grote steilheid+hoge ingangsweerstand en anderzijds doordat de spanningsval wat verandert.Zou met een "gewone" transistor ook wel kunnen maar minder goed wegens de benodigde basisstroom.
Anne
Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Moderator: Beheerdersteam
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Geen idee
.Was indertijd toen oa Theo met smoorspoelen aan het stoeien was.Klachten zoals groot,duur enz.
Gedacht,zo kan het misschien ook wel,uit te proberen.Kon niet weten dat er later zoiets te koop zou zijn
Maar maakt de kans dat het werkt wel groter
.
Anne
Gedacht,zo kan het misschien ook wel,uit te proberen.Kon niet weten dat er later zoiets te koop zou zijn
Maar maakt de kans dat het werkt wel groter
Anne
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
oke duidelijk. ik zal de onderdelen meebestellen. duur zal het niet zijn, dus een test waard. Je hoort hier nog meer over.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Toppie ! Ben benieuwd.palermaaudio schreef:oke duidelijk. ik zal de onderdelen meebestellen. duur zal het niet zijn, dus een test waard. Je hoort hier nog meer over.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik ook.TubeHead schreef:Toppie ! Ben benieuwd.palermaaudio schreef:oke duidelijk. ik zal de onderdelen meebestellen. duur zal het niet zijn, dus een test waard. Je hoort hier nog meer over.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik ook,
Heb nog alles liggen voor een leuk klein ECL82 projectje... Het schema komt ook al van anne, kan ik net zo goed even zijn "smoorspoel" erin bakken
Blijf het zeker volgen... ben ook zeer benieuwd naar het alternatief voor de UGT
Heb nog alles liggen voor een leuk klein ECL82 projectje... Het schema komt ook al van anne, kan ik net zo goed even zijn "smoorspoel" erin bakken
Blijf het zeker volgen... ben ook zeer benieuwd naar het alternatief voor de UGT
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Bij zo'n versterkertje is het eigenlijk beter,als je toch met mosfets in de weer wil,om de voeding ermee te stabiliseren.
Hou je ook de brom tegen en tegelijk een betere voeding.Het karakter van de versterker is wel verschillend,met een smoorspoel geeft de voeding "wat mee" met het verbruik,gestabiliseerd niet.
Anne
Hou je ook de brom tegen en tegelijk een betere voeding.Het karakter van de versterker is wel verschillend,met een smoorspoel geeft de voeding "wat mee" met het verbruik,gestabiliseerd niet.
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Inderdaad.
Tot die conclusie waren we volgens mij ook al gekomen in het topic waar dat schema vandaan komt.
Aantal componenten is praktische hetzelfde, maar aansluiting subtiel anders.
Gevolg is een spanning die meer stabiel is en een lagere rimpel.
Ik zou niet weten waarom je het niet zou gebruiken?
(tenzij je JUIST op zoek bent naar een spanning die niet stabiel is)
Tot die conclusie waren we volgens mij ook al gekomen in het topic waar dat schema vandaan komt.
Aantal componenten is praktische hetzelfde, maar aansluiting subtiel anders.
Gevolg is een spanning die meer stabiel is en een lagere rimpel.
Ik zou niet weten waarom je het niet zou gebruiken?
(tenzij je JUIST op zoek bent naar een spanning die niet stabiel is)
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik ben wat aan het uittesten met een oude 12 volts trafo voor halogeen die is 20 VA en wat ik wil doen is er een zogenaamde luchtspleet in parkeren en dan de prim. spoel gebruiken als de inductie spoel.
Maar inderdaad een mosfet lijkt me makkelijker en minder magnetisch gevoelig
Maar inderdaad een mosfet lijkt me makkelijker en minder magnetisch gevoelig
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Als die trafo uit elkaar kan,hoeft ie niet doorgezaagd.Zijn vaak E en I vormige blikjes die om en om zitten,E I en dan I 3 weer E I enz. De E's allemaal in dezelfde richting en het pak I's erop met een (dun)stuk karton ertussen.Dan de boel weer in z'n beugel om alles bij elkaar te houden.Met 20VA niet meer dan 20/230=86mA erdoor
.
Anne
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Het zijn van die prefix dingen je kent ze wel één kant M of E profiel wat door de spoel gaat andere kant strookjes of I en dat zit met een dun lasje in elkaar even aan een kant met de diamant slijper het lasje door gehaald en daar dus een stukje karton tussen dikte neem ik ongeveer een flapje van pakje vloetjes.
This om te testen op zo,n 20 ma
Heb met een lap voeding DC getest of dit warm wordt zelfs op 100 ma blijft hij koel
This om te testen op zo,n 20 ma
Heb met een lap voeding DC getest of dit warm wordt zelfs op 100 ma blijft hij koel
Laatst gewijzigd door nl3prc op za 03 mar 2012, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Foeidikte neem ik ongeveer een flapje van pakje vloetjes.
Je houdt er toch wel rekening mee dat de luchtspleet zo twee karton-diktes wordt
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Optimale "dikte" van de luchtspleet kun je eigenlijk het beste aan de resterende rimpel op een scoop bekijken. Als de spleet te klein is gaat de kern in verzadiging: Weg spoel en weg rimpelonderdrukking. Is ie te groot dan is de zelfinductie weer onnodig klein: Minder rimpel onderdrukking.nl3prc schreef:Het zijn van die prefix dingen je kent ze wel één kant M of E profiel wat door de spoel gaat andere kant strookjes of I en dat zit met een dun lasje in elkaar even aan een kant met de diamant slijper het lasje door gehaald en daar dus een stukje karton tussen dikte neem ik ongeveer een flapje van pakje vloetjes.
This om te testen op zo,n 20 ma
Heb met een lap voeding getest of dit warm wordt zelfs op 100 ma blijft hij koel
Dus bij een maximale benodigde DC-stroom maak je de luchtspleet dusdanig dat op de scoop de rest rimpel zo klein mogelijk is. Dus als je maar 20 mA nodig hebt ga je dat niet doen bij 100 mA belasting, maar bij iets van 30 - 40 mA (wat reserve is altijd aan te bevelen).
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Nee dat snap ik ' die 12 volt dc die ik erop heb gezet resulteerd in een belasting van 100 Ma dat was om te bekijken of hij niet te warm wordt en dat doet hij dus niet zelfs niet na vier uur belasten.
Later ga ik ook testen wel op veilig 6.3 Veff gelijkgericht naar ongeveer 8.5 v dc en dan de spoel ertussen met een belasting van ongeveer 20 to 50 ma testen.
Uiteraard wordt hier met een scoopje gemeten.
Dat was de bedoeling.
Als dat lukt altijd handig om te weten dat als het nodig mocht zijn je met goedkope halogeen trafootjes ook een smoorspoel kan maken.
Later ga ik ook testen wel op veilig 6.3 Veff gelijkgericht naar ongeveer 8.5 v dc en dan de spoel ertussen met een belasting van ongeveer 20 to 50 ma testen.
Uiteraard wordt hier met een scoopje gemeten.
Dat was de bedoeling.
Als dat lukt altijd handig om te weten dat als het nodig mocht zijn je met goedkope halogeen trafootjes ook een smoorspoel kan maken.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Jazeker ik wil een halogeen trafo'tje gebruiken in het ontwerp van mijn preampje.
Deze wordt ongeveer op zo'n 25 ma belast.
Ik ben alleen nog niet aan metingen toegekomen maar dit komt nog.
Deze wordt ongeveer op zo'n 25 ma belast.
Ik ben alleen nog niet aan metingen toegekomen maar dit komt nog.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Volgens de simulatie werkt dat voor geen meter.
Ook stel ik vraagtekens bij het gebruik van de PMOS volgens hun schema
Ik heb het idee dat daar een NMOS in moet.En inderdaad een IRF820 is een NMOS
Klopt dus niet met het symbol wat ze ervoor hebben gegeven.Ik heb het even gesumuleerd en werkt wel aardig.
Maar ik zou als ik dan toch een NMOS gebruikt een gestabiliseerde voeding van maken.
Ook stel ik vraagtekens bij het gebruik van de PMOS volgens hun schema
Ik heb het idee dat daar een NMOS in moet.En inderdaad een IRF820 is een NMOS
Klopt dus niet met het symbol wat ze ervoor hebben gegeven.Ik heb het even gesumuleerd en werkt wel aardig.
Maar ik zou als ik dan toch een NMOS gebruikt een gestabiliseerde voeding van maken.
- Bijlagen
-
- IRF820.pdf
- (96.1 KiB) 198 keer gedownload
-
- voeding-preamp4-nmos-choke.zip
- (15.83 KiB) 300 keer gedownload
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik zie die irf820 bij dick best niet staan
Maar wel de IRFP460
Dus dan wordt het die
Maar wel de IRFP460
Dus dan wordt het die
- Bijlagen
-
- IRFP460.pdf
- (102.78 KiB) 188 keer gedownload
-
- SSChoke_pl-a.JPG (20.27 KiB) 3458 keer bekeken
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ben toch nog zeer nieuwsgierig of iemand hier al iets mee gedaan heeft.
En de resultaten?
En de resultaten?
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
de simulaties zien er in iedergeval veelbelovend uit.
Als de printen zover zijn kan ik het in de praktijk gaan uittesten.
ik heb er ook voor gekozen om ook de gelijkrichter ( diodeblokje (rectifier) er bij in te voegen.
Hier een voorbeeldje hoe het er ongeveer gaat uitzien.
ik hou jullie op de hoogte.
Als de printen zover zijn kan ik het in de praktijk gaan uittesten.
ik heb er ook voor gekozen om ook de gelijkrichter ( diodeblokje (rectifier) er bij in te voegen.
Hier een voorbeeldje hoe het er ongeveer gaat uitzien.
ik hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 28 mei 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Als er printjes van gemaakt gaan worden dan zou ik ook graag er een
paar van willen bestellen. We wachten nog even af.
paar van willen bestellen. We wachten nog even af.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Iemand op het forum en goed bekend met eagle en het zelf maken van printen zou ermee aan de gang gaan.
Mogenlijk wil hij er wel meer maken.
Edit
En ik had de volgende onderdelen in gedachte.
Mogenlijk wil hij er wel meer maken.
Edit
En ik had de volgende onderdelen in gedachte.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Interessant onderwerp, als er printen zijn dan zou ik er ook wel een willen hebben.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik gebruik al jaren een solid state vervanging van een smoorspoel in mijn versterkers, werkt echt prima. Er zijn vele wegen die naar Rome gaan, de ene weg is wat rechter en de andere wat geplaveider. Op mijn website staat zo'n ding dat tevens dienst doet als stroom begrenzing, dit had ik nodig om de grote laadstroom van een 500uF 500V elco te begrenzen omdat anders de zekeringen me om de oren vlogen en ik een gezins verpakking GZ34 gelijkrichters moest aanschaffen. Dus maar op een andere manier opgelost. Geen zekeringen en gelijkrichters meer over de kop gejaagd en een SE versterker met 300B volledig bromloos. ( http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan )
