Eerste buizenversterker: EL84pp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Succes met de bouw :D
Vol verwachting klopt ons hart :lol:
Anne
De mijne ook. :lol: Succes met de bouw. :D
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

Ik heb mijn versie nu draaiende.
Als ik bij de elektroboer kom dan wil ik toch nog 2 39pf condensatoren ophalen.
En nog wat audioingangen.
Ik mis wat hoog nu. Zonder de C2 en R8 vind ik de klank niet goed.
R6 heb ik wel weg gelaten.
Voor de rest speelt hij helemaal niet slecht. Ook heb ik nog een dikke
weerstand op b+ gezet van de voeding naar de UGT. Scheelt weer wat brom.
En ik heb nu netjes 300volt op b+.
Nog even wat plaatjes erbij. De schroeven om de plaat op het hout vast te zetten komen nog.
Bijna alles met gebruikt materiaal opgebouwd.
Al met al was dit een leuk projectje. Op naar de volgende. :wink:
Bijlagen
P1050155.JPG
P1050156.JPG
P1050158.JPG
P1050159.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Ah!buis »

Ziet er allemaal heel mooi uit :kwijl:
Ga je binnenkort een lopende band beginnen :roll:
Er is wel iets wat ik niet begrijp :?
Ik mis wat hoog nu. Zonder de C2 en R8 vind ik de klank niet goed.
R6 heb ik wel weg gelaten.
Als je R6 weglaat is er geen tegenkoppeling meer.Die C2+R8 zitten er in om de versterker stabiel te houden,onstabiliteit veroorzaakt door tegenkoppeling :o .
Zonder tegen koppeling heeft dat tweetal geen zin en doordat ze pas bij hele (ultrasone) hoge frequenties het iets doen hebben ze geen invloed op het geluid.
Dus hoekandattan ?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door democles »

Mooi werk Theo,, :rock:

Hoop dat mijn kabouter voorversterker er net zo uit gaat zien =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

Anne.
Ik ga er geen lopende band werk van maken :wink:
Het is puur bezigheidstherapie :lol:
Jij had eerder aangegeven om R6 2k2 te doen.
Als ik dat doe dan schiet het mid enorm omhoog.
En als ik dan de volume harder zet krijg ik een harde fluittoon van dat middengebied
en hoor bijna geen muziek meer. Maar ik kan nog eens R6 100K proberen.
Laatst gewijzigd door TheoK op za 18 feb 2012, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

democles schreef:
Mooi werk Theo,, :rock:

Hoop dat mijn kabouter voorversterker er net zo uit gaat zien =D> =D> =D>
Dank U. :wink:

Ik had nog wat blauwe verf over.
En dat samen met het gebeitste frame heeft het wel wat.
Wel heb ik na het beitsen en drogen blanke lak er overheen gespoten.
Bling bling zet ik hier niet op. Het trafotje houdt het mooi vol zo.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door MxTheo »

Mooie versterker geworden.
Keurig afgewerkt :goeie:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Ah!buis »

Zou de fase voor de R6 verkeerd zijn :?
Massa en R6 aan de UGT omwisselen :o
Anne
SHagoort
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 13:22

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door SHagoort »

Mijn ampje draait inmiddels ook :D Eerste keer in het begin geen geluid aan het rechter kanaal, alleen een hum. Dat was echter een doorgebrande weerstand. Nu draait hij prima! Ik heb ook R7 22k en R6 2k2 geprobeerd maar als ik het volume dan omhoog gooi hoor ik vanaf een bepaalde grens geen muziek meer. Ik meet ook 312volt op b+, wat dus eigenlijk te veel is. Daarnaast moet ik nog even een spacer plaatsen bij de aan en uit schakelaar en volumepotmeter want die steken nu uit. En de bodem vastschroeven, maar nu kan ik makkelijk nog dingen aanpassen. Ben echt positief verrast over het geluid! Klinkt echt heel prettig en meer dan genoeg power voor mijn MarkStart speakers :) Ook geen enkele brom of iets dergelijks.
Bijlagen
IMAG0118.jpg
IMAG0119.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

Ziet er mooi uit Sander.
Gefeliciteerd. En nu maar genieten. :rock: :rock: :rock:
Die van mij speelt nu een paar dagen en goed geluid.
Maar zoals eerder vermeld kan hij niet tegen de HF10 op.
Ik weet niet of jou trafo zwaar genoeg is maar misschien kun je de HF10 eens
in je behuizing proberen. Tis maar een idee hoor.
Geniet er eerst maar een poosje van.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Kappa7 »

SHagoort schreef:
Mijn ampje draait inmiddels ook :D Eerste keer in het begin geen geluid aan het rechter kanaal, alleen een hum. Dat was echter een doorgebrande weerstand. Nu draait hij prima! Ik heb ook R7 22k en R6 2k2 geprobeerd maar als ik het volume dan omhoog gooi hoor ik vanaf een bepaalde grens geen muziek meer. Ik meet ook 312volt op b+, wat dus eigenlijk te veel is. Daarnaast moet ik nog even een spacer plaatsen bij de aan en uit schakelaar en volumepotmeter want die steken nu uit. En de bodem vastschroeven, maar nu kan ik makkelijk nog dingen aanpassen. Ben echt positief verrast over het geluid! Klinkt echt heel prettig en meer dan genoeg power voor mijn MarkStart speakers :) Ook geen enkele brom of iets dergelijks.
Leuk :D
Deze versterker ga ik binnenkort ook maken met de Tubesociety.
Daar gaan we deze versterker helemaal door lichten en berekenen.
De resultaten zullen op deze pagina geplaatst worden.
Een beetje mee lezen dus en doe er je voordeel mee.
Zaterdag zal ik mij bouw pakket mee krijgen.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html

Groetjes George
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

Dat ga ik zeker volgen George.
Misschien dat er nog meer verbeteringen uit komen.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Hallo Allemaal!
Ik heb zelf ook net het EL84 Kitje besteld. En ik ben de vorderingen van de Tubesociety aan het volgen :D

Ik wil er zelf een schakelaar inbouwen voor triode/pentode.
En een schakerlaar om de speakers uit te schakelen, voor hoofdtelefoon gebruik (schakel er een 8 Ohm 10W weerstand aan).
Verder heb ik gekeken naar de mogelijkheid van een volume afstandsbediening maar daar is te weinig ruimte voor denk ik.

Ik ben erg benieuwd naar R6, de feedback resistor. Ik dacht er zelf een 2K6 in te zetten.
SHagoort schreef:
Ik heb ook R7 22k en R6 2k2 geprobeerd maar als ik het volume dan omhoog gooi hoor ik vanaf een bepaalde grens geen muziek meer.
R7 22K? is dat niet erg weinig? hij was 300K
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Ah!buis »

In plaats wat natte vingerwerk tot nu toe,toch maar 's wat grondiger bekeken.
Als je de stroom in de fasedraaier op 0,85mA stelt wordt de kathodespanning 85V de spanning over de buis 130V en op de anode dan 215V , plus weer 85V verondersteld +B1=300V.Redelijke verdeling en voeding klopt ook wel ongeveer.
Gevolg de anode van de eeste triode moet ook bijna 85V zijn,niet veel.Daarmee moet ie spanningszwaai van in de buurt van 20V ophoesten.Mag de stroom niet te groot zijn anders haalt ie dat niet.
Dus een kleine stroom voor de eerste triode,bijv.1/3mA.Geeft -Vg=0,9V ,daarvoor moet de kahodeweerstand R4=2k7 zijn.
Vanaf de anode (+85V) naar de voeding (+300V) een weerstand van 667k.Die is samengesteld uit een deel voor en een deel na een afvlak-C.Erna zit 470k dus ervoor 200k , da's R7,neem 220k.
Met de waardes die staan opgegeven wordt de stroom wat groter,Va wat lager en daarmee Vk van de volgende,geeft zo te zien iets minder grote zwaai mogelijk.Maar veel zal het niet schelen.
Anne
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Als ik mijn kitje inelkaar heb zitten, zal ik eerst eens meten hoeveel mijn B+ is. Zal wel boven de 300V zitten. Volgens mij is die voedings trafo gebaseerd op 220V ipv 235V wat hier uit de muur komt...
Maar ookal is die Anode maximaal 300V dat wil niet zeggen dat ie daarboven minder goed werkt, Ampeg heeft veel versterkers gebouwd met extreem hoge B+, boven de specs van de buizen. En die klonken ook tegek. Hoewel dat natuurlijk gitaar versterkers waren... :rock:
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Ah!buis schreef:
Als je de stroom in de fasedraaier op 0,85mA stelt
Bedoel je hiermee dat het een aaname is, van waaruit je gaat rekenen?
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door kupfer_m »

Mooi gemaakt maar toch een vraagje:
Op de foto zie ik het niet zo goed maar het lijkt of die aansluiting voor de hoogspanning
gewoon zweeft. Of zit hier een draadsteuntje onder?
Bijlagen
P1050155.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door TheoK »

Die zweeft daar. Ik weet dat dat niet goed is.
Maar het laat dat eerst zo want er komen nog vele tweaks die ik wil toepassen.
Dan pak ik alles in 1 keer aan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Ah!buis »

Tja,die stroom van 0,85mA door de fasedraaier.Niet verder verklaard,vond het al lang genoeg zo :sure:
Uitgang is voeding 300V en twee weerstanden van 100k.Dan ga je wat passen en schuiven in de Ia-Va grafieken met een belastingslijn horende bij 2x100k.Om dan een kathodespanning te vinden die een bruikbare spanningsverdeling over de weerstanden en de buis geeft,zodat er voldoende ruimte is voor de wisselspanning voor de eindbuizen.Maar ook dat de daaruitvolgende roosterspanning,die de anodespanning van de buis ervoor wordt,nog voldoende is dat daar ook diezelfde wisselspanning kan gelevert worden (versterking fasedraaier maar 1x naar anode en 1x kathode).
Uiteindelijk 0,85mA als bruikbaar gevonden.
Anne
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Ah!buis schreef:
Tja,die stroom van 0,85mA door de fasedraaier.Niet verder verklaard,vond het al lang genoeg zo :sure:
Uitgang is voeding 300V en twee weerstanden van 100k.Dan ga je wat passen en schuiven in de Ia-Va grafieken met een belastingslijn horende bij 2x100k.Om dan een kathodespanning te vinden die een bruikbare spanningsverdeling over de weerstanden en de buis geeft,zodat er voldoende ruimte is voor de wisselspanning voor de eindbuizen.Maar ook dat de daaruitvolgende roosterspanning,die de anodespanning van de buis ervoor wordt,nog voldoende is dat daar ook diezelfde wisselspanning kan gelevert worden (versterking fasedraaier maar 1x naar anode en 1x kathode).
Uiteindelijk 0,85mA als bruikbaar gevonden.
Anne
Ah zo. Je had het eerder trouwens over een simulatie programma geloof ik, welk programma is dat? Ik was gewend met 5spice, maar daar zit geen triode in...
Heb ondertussen de Ia Va grafiek van de ecc83 maar eens uitgeprint...

Morgen komt mijn pakket binnen. Ik wil ook een bouw verslag gaan maken, dat zal ik dan maar op een nieuwe thread doen he, wel zo netjes om dit hier niet te kapen ;) Hoewel, het natuurlijk wel hetzelfde kitje is...
SHagoort het is jou thread, zal ik een aparte thread maken voor mijn verslag, of vind je het prima als alles hier samen komt?
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Ok, beetje roestig maar goed, volgens mij klopt dit:
Over de fase draaier 300V, Ra=Rk=82K, I=1,17mA
Vg zou ideaal dan rond de -1,75V (relatief aan Vk) moeten zijn (volgens de loadline).
Over Ra=Rk staat een voltage van 96V. (over de buis 108V)
Dus om Vg op -1.75V in te stellen, zou Vg 96V-1.75=94.25V moeten zijn.
Dus de spanning op de anode van de eerste buis (gelijk aan Vg) moet 94.25V
Klopt dit tot zover?
Dan ga ik nu weer verder met de eerste buis 8-[
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door Ah!buis »

Jammer genoeg niet nee.Spanning over de buis 108V en stroom erdoor 1,17mA gebeurt bij Vg=-0,6V :?
Niet alleen dicht in de buurt van begin van roosterstroom (-Vg boven 0,5V ) ,zakt de hoge ingangsimpedantie=belasting voorige trap nogal in elkaar.Ook de uitstuurruimte,naar beneden is zo tamelijk klein.
Anne
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

Ah!buis schreef:
Jammer genoeg niet nee.Spanning over de buis 108V en stroom erdoor 1,17mA gebeurt bij Vg=-0,6V :?
Niet alleen dicht in de buurt van begin van roosterstroom (-Vg boven 0,5V ) ,zakt de hoge ingangsimpedantie=belasting voorige trap nogal in elkaar.Ook de uitstuurruimte,naar beneden is zo tamelijk klein.
Anne
haha en zo leer ik het weer!
Ik dacht al dat er iets mis ging met Vg... onder de -0,5 moet ik dus niet komen, en ik moet uitgaan van de spanning over de buis zelf.
Right!
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

OK, ik ben nu uitgegaan van jou 0,85 mA over de fase draaier, met de 2x 100K weerstanden

Als je de 1e triode op 0.5 mA insteld, dan is Vg -0,95V en Rk wordt dan 1900 ohm, die is dan weer mooi te verdelen in een 1K8 +100 ohm.
Min/max voltages zitten dan op 40V(Vg=-0.5V) en 84V. =44V verschil

Klopt ie zo wel dan?
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: Eerste buizenversterker: EL84pp

Bericht door evostars »

dan is Va 85V dus moet er 300-85=215V over de weerstand van Ra(3)+R7 staan, bij een stroom van 0,5mA dus totale weerstand= 430k ohm...

Dus dan is bij 0,5mA Ra(R3) 390k ohm, en R7 39K
Plaats reactie