DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Daar ben ik weer :)

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het bouwen van mijn huidige speakers. Die bevallen op zich goed, maar er zijn een paar redenen om toch een volgende stap te zetten:

- De gevoeligheid is aan de lage kant. Momenteel geen probleem, want vermogen zat en ik zit er dichtbij, maar ik verhuis binnenkort naar een grotere kamer en waar ik over anderhalf jaar zal wonen is me überhaupt niet bekend... Liever dus iets met een hogere gevoeligheid en ook een hoger max. SPL.
- Twee speakers en twee subs vind ik niet optimaal, zeker omdat ik later eventueel nog een of twee extra subwoofers wil inzetten. Dus dan liever fullrange speakers die aangevuld kunnen worden met strategisch (en gecamoufleerd) geplaatste subwoofers.
- Misschien wel de belangrijkste reden: ik heb zin in iets nieuws :D

De BMS 4540ND's die in de te-koopafdeling stonden gaan de hoge tonen verzorgen, met een 6,5" Beyma voor het midden en de CSS SDX10 die ik nu ook al gebruik als woofer. Martijn gaat opnieuw het filter in elkaar bakken :)

Hier zijn wat plaatjes van het ontwerp. Wat er nog niet uitgewerkt is, omdat ik even wacht tot ik weet of dit concept financieel haalbaar is:

- Bracing
- Voetjes
- Elektronica (filter, bekabeling)
- Vast nog wel iets


Oh ja, ook deze keer is de naam nog niet gekozen... Ik sta open voor leuke suggesties :)
Bijlagen
Assem1.JPG
ExpV1.JPG
Cutout1.JPG
Laatst gewijzigd door Koen K op za 09 jun 2012, 16:30, 6 keer totaal gewijzigd.
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Bart-Jan »

Leuk idee, maar hoe ga je ervoor zorgen dat het plaatmateriaal niet enorm gaat mee dreunen? Het aardige van staal is dat je het relatief eenvoudig 3D kunt vormen en bolle vormen zijn een stuk stijver (en kan je ontwerp ook echt bijzonder maken). Een cursusje handkloppen is dan wel handig;-) Maar met een soort lederen kussen gevuld met zand en een uitdeuk hamer kom je al een heel eind. Waarschijnlijk erg gedeukt, maar Alessi komt daar ook mee weg met zijn fruitschalen 8)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Ha Bart-Jan, dat is inderdaad een 'zorg' bij het maken van een stalen kast.

Het laaggedeelte is in feite alleen maar bekleed met RVS van 0.75 mm. De daadwerkelijke kast voor de subwoofer ga ik maken van 18 mm MDF, met 12 mm multiplex er tegenaan, zoals in de exploded view maar dan ook nog gebraced. Zo verwacht ik dat het redelijk stil zou moeten blijven.

Het bovenste kastje is van 3 mm RVS gemaakt en waarschijnlijk ook kritischer wat betreft kastgeluid. Dat ga ik aan de binnenkant bekleden met MDF of multiplex (ik moet nog even kijken wat de beste sandwich oplevert, wellicht zelfs een combinatie van beiden), vervolgens bracen en beplakken met dempingsmateriaal.

Aan geklopte vormen wilde ik nog maar even niet beginnen :D Het is wel waanzinnig gaaf natuurlijk, maar ik ben niet geduldig en ook niet vaardig genoeg om dat tot een mooi en goed einde te brengen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

De tweeters zijn binnen. Dank Sjef :)

Europe-Audio doet er trouwens wel erg lang over om de midwoofers en nog wat klein grut op te sturen... Nu al bijna 2 weken aan het wachten op mijn bestelling, bestaande uit artikelen die gewoon op voorraad zouden zijn. De telefoon wordt niet opgenomen en op e-mail wordt ook al niet gereageerd... Heeft iemand ervaring met die toko? Zo ja, is dit de normale gang van zaken?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Martijn M »

Europe heeft een uitgebreide catalogus en relatief scherpe prijzen, maar mijn ervaring is dat de verwachte levertijd in de regel ruim overschreden wordt. Het zou mooi zijn als ze wat transparanter met de levertijden zouden omgaan.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Hmm, ja, of de moeite zouden nemen te reageren op een e-mail van een klant. Op deze manier word ik er niet echt heel enthousiast van.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door hannesie »

Ik ga dit maar eens volgen, lijkt mij een gaaf project.

Zowiezo al de vormgeving, en ideeën met staal is duidelijk anders.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door ]eep »

Als ik wat namen mag voorstellen?
Ik vind m wel lijken op een mannetje met een zwarte kap over zijn hoofd. Wat dacht je van 'Monk' of 'the Emperor' (van star wars, de Darth Vader is er ook al).
Afbeelding

Of 'Tank' net als de naam op de containers van het geheime wapen uit WW1...

Of 'de Lorean K' vanwege het roestvrij staal.
Afbeelding

Of 'Dazzle'; hij doet me wat denken aan die oorlogsschepen met zebrastrepen genaamd 'dazzle ships'.
Afbeelding

Of 'Schtiel'; mengeling van steel, staal, stiel (ambacht). Is eigenlijk een titel van Rammstein.
Laatst gewijzigd door ]eep op wo 07 mar 2012, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door SuperR »

Waarom heb je de voorkeur voor RVS? Is aluminium geen betere keuze voor een hobbyist? Is goedkoper, eenvoudig te bewerken en als al je panelen af zijn laat je ze anodiseren, klaar.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

@ Hannesie: Mooi dat het je aanspreekt :)

@ Jeep: Dank voor de suggesties... "The Emperor" spreekt me wel aan. Ik dacht naar aanleiding van je post ook nog aan "Heavy Metal" maar dat is misschien ook wel een beetje te voor de hand liggend.

@ SuperR: Aluminium is inderdaad ook een mooi materiaal, maar minder uniek in deze toepassing en buigen gaat minder goed dan met staal. Bovendien is degene die de kasten gaat bouwen een bekende van me die voornamelijk met staal werkt c.q. veel ervaring heeft met het lassen daarvan.

Als het te duur wordt of niet kan worden zoals ik het wil ga ik wellicht met een ontwerp in aluminium aan de gang, maar dat zal er dan wel heel anders uit gaan zien.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Oh ja, ik kreeg trouwens net bericht dat mijn bestelling van Europe-Audio onderweg is... De midwoofers, terminals, bitumen, noppenschuim en een hele zooi Sonofil heb ik dus als het goed is morgen binnen :)
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 299
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door morca »

Goed bezig weer Koen :D
ben erg beniewd wat je hier van gaat maken.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Dank je Marco :)

En de midwoofers zijn ook binnen... Plus een megaportie Sonofil, bi-wiring terminals, bitumen en wat van die tochtstrip om de subs er luchtdicht in te schroeven.
bronbestand was:<br />http://farm8.staticflickr.com/7208/6819373328_6935d5a64b_o.jpg
bronbestand was:
http://farm8.staticflickr.com/7208/6819373328_6935d5a64b_o.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Het ontwerp was helaas in technisch opzicht nog niet helemaal klaar en de aanpassingen die ik uiteindelijk zou moeten doen om het goed te krijgen vond ik niet acceptabel in esthetisch opzicht. Ik ben nu dus aan de slag gegaan met een volgende versie. Nog niet helemaal uitgewerkt, maar dit is het idee:

Afbeelding Afbeelding

Welke van de twee het wordt zal moeten blijken aan de hand van testjes. Ik heb op zich een voorkeur voor de rechter variant, maar de linker is vermoedelijk beter qua uitlijning van de drivers. Hoeveel voordeel dat biedt en of het de moeite waard is valt nog te bezien.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door SuperR »

Je eerste ontwerp is wel "iets" mooier. Zonde dat dat niet kon. Wat waren de beperkingen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door hannesie »

De vormgeving ??

Is dit mogelijk ook een optie :mrgreen:
Dat is misschien op deze manier wat consequenter. :)
Koen.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Vinculum »

Jughh! Sorry Hans maar dat is echt niet mooi.
Draai ze dan om. Dan oogt het ook "normaler".
Bijlagen
untitled.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Jughh! Sorry Hans maar dat is echt niet mooi.
Draai ze dan om. Dan oogt het ook "normaler".
Het was en is mijn bedoeling dat Koen ervan overtuigd raakt dat het ook anders kan.
Je kunt er ook een Wilson Puppy van maken, zoals jij dat nu meer doet. :mrgreen:

Het 1e ontwerp was meer in balans, dit is dan verder zoeken naar de minder platgetreden paden.


En tevens om Koen te prikkelen tot iets anders. 8)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

SuperR schreef:
Je eerste ontwerp is wel "iets" mooier. Zonde dat dat niet kon. Wat waren de beperkingen?
Ik kan me voorstellen dat je dat vindt. Het werkingsprincipe van de kast wordt anders (specifieker kan ik het op dit moment nog niet vertellen) en dat schept nieuwe eisen.

Bovendien vond ik het ontwerp bij nader inzien wat te conventioneel en wil ik liever iets eigenaardigers maken.
hannesie schreef:
De vormgeving ??

Is dit mogelijk ook een optie :mrgreen:
Dat is misschien op deze manier wat consequenter. :)
Koen.jpg
Dank voor de suggestie :)

De vormgeving die je voorstelt werkt ook wel, vind ik, maar toch denk ik dat ik het idee van een 'kopje' mooier vind.
Vinculum schreef:
Jughh! Sorry Hans maar dat is echt niet mooi.
Draai ze dan om. Dan oogt het ook "normaler".
Ik kan me voorstellen dat je ze lelijk vindt. Maar je laatste zin verraadt ook gelijk hoe de vork in de steel zit: ik wil namelijk liever niet iets 'normaals'. ;)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Betere plaatjes :)
Bijlagen
AssemV2.JPG
SideviewV2.JPG
TopviewV2.JPG
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door S3R »

@ Koen

Ik vinnum prachtig!
Micchien ook het overwegen waard qua benaming Stahlkopf of Ironhead...

Weet je al wat de definitieve behandeling van het staal wordt?
Misschien is glasparelstralen en blanke pu een optie?
Heb het herhaaldelijk gezien op motorfietsonderdelen en vond dat zelf erg mooi.
Het combineert een mat oppervlak met hoogglans lak, nooit meer poetsen!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Thanks :)

In principe heb ik het over borstelen en polijsten gehad met de staalbewerker, maar inderdaad, gestraald RVS lijkt mij ook erg mooi... Ik denk dat ik eerst wat samples wil zien voordat ik het besluit.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Vandaag was ik bij Martijn over de vloer. We hebben wat metingen verricht en daarbij is gebleken dat de Beyma toch niet helemaal de juiste keuze is. De frequentierespons is minder lineair dan ik in eerste instantie dacht en daarbij beperkt de maximale uitslag de vrijheid met het filteren een beetje - vooral aangezien het wel de bedoeling is dat het eindresultaat meer dan 100 dB RMS op een metertje of drie kan halen.

We zijn daarom, in eerste instantie om toch maar een beetje met de kast te kunnen klooien, verder gegaan met een setje Dayton ES180-8. Dat ging stukken beter en ik heb Martijn kunnen overtuigen dat 'ie ze maar aan mij moest verkopen ;) Het rendement is weliswaar een stuk lager, maar de frequentierespons is mooi vlak en bovendien is er door de veel grotere lineaire uitslag meer vrijheid voor wat betreft het aansluiten op de subwoofer.

Hoe dan ook, de speakers kunnen nu gebouwd kunnen worden en er is bovendien een ruwe versie van het filter. Tegen de tijd dat alles in elkaar zit ga ik nog een keer naar Martijn en dan zal het filter aan de hand van een nieuwe set metingen definitief worden.
Bijlagen
Bronbestand: http://farm8.staticflickr.com/7178/6991265793_9ae939604d_z.jpg<br />Groot formaat: http://farm8.staticflickr.com/7178/6991265793_6399e2fce2_o.jpg
Bronbestand: http://farm8.staticflickr.com/7178/6991265793_9ae939604d_z.jpg
Groot formaat: http://farm8.staticflickr.com/7178/6991265793_6399e2fce2_o.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door Koen K »

Een beetje tijd over in het weekend = klussen! Oftewel: vandaag ben ik begonnen met de laagkasten. Allereerst een eervolle vermelding voor de Hubo in Delft die voor 50 piek alle planken op de millimeter nauwkeurig gezaagd heeft... Zo wordt het wel heel erg makkelijk om de boel in elkaar te flansen - en daar ben ik dus best een eind mee opgeschoten. Ik heb zelfs nog tijd gehad om een terrasje te pakken 8)

De kasten zijn gemaakt van 18 mm MDF en 12 mm multiplex. In verband met de inbouwdiepte van de woofer (bijna 18 cm) heb ik ervoor gekozen de kast 21 cm breed te maken. De laag multiplex achter de magneet is weggezaagd om het laatste centimetertje te kunnen pakken zonder het koelgat in de magneet te blokkeren.
Bijlagen
De nieuwe lijmklemmen doen het fantastisch!
De nieuwe lijmklemmen doen het fantastisch!
De kasten zoals ze er nu bij staan. 80 cm hoog, 21 breed, 36 diep. Het achterpaneel wordt uitneembaar bevestigd.
De kasten zoals ze er nu bij staan. 80 cm hoog, 21 breed, 36 diep. Het achterpaneel wordt uitneembaar bevestigd.
De terminals, een beetje met bitumen beplakt omdat ze wat aan de lichte kant zijn. Of het nodig is / zin heeft weet ik niet zo zeker, maar het kan allicht geen kwaad.
De terminals, een beetje met bitumen beplakt omdat ze wat aan de lichte kant zijn. Of het nodig is / zin heeft weet ik niet zo zeker, maar het kan allicht geen kwaad.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Stalen zuiltjes

Bericht door dre »

gaat lekker koen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”