Verity Audio Parsival kloon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik heb ze ook gebruikt in mijn Tannoy's. Denk dat die Reference qua prijs/kwaliteit nauwelijks te tippen is. Ik was er toendertijd in ieder geval zeer tevreden mee. Later vervangen door Mundorf S/G/O maar of die echt beter zijn is maar de vraag, het klinkt wel anders.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Gezien mijn ervaringen in dit filterproject met de Audio Technology units en de off-topic discussie die hier volgde, heb ik afgesplitst naar een nieuw topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=15664
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik heb toch weer zitten tweaken aan het filter. De 1mH spoel deed goede dingen, maar er was een stuk magie kwijt. Ik kreeg een steeds slechter gevoel in de loop van de week. Er was toch teveel energie hoorbaar rond 4kHz. Ik heb de 1mH laten zitten, maar door de weerstandswaarden aan te passen heb ik het energieniveau bij 4kHz weer terug gebracht naar het oorspronkelijke niveau.
De 1mH spoel had nog een effect. Doordat de tweeter minder hard speelde bij 1kHz speelde het totaal natuurlijk ook zachter bij 1kHz. De speaker ging wat teruggetrokken klinken. Dit wilde ik niet oplossen door de tweeter harder te laten spelen, beter is het om de middentoner zelf daar meer te laten doen en ik heb er meteen een klein schepje bovenop gedaan om te kijken hoe dat uitpakt. Dus de middensectie is ook aangepast. In het plaatje zie je de groene lijn van versie 4.0 en de blauwe lijn van de nieuwe versie 5.0.
Als alles goed gaat komt leobus a.s. zaterdag de speakers beluisteren en meenemen.
De 1mH spoel had nog een effect. Doordat de tweeter minder hard speelde bij 1kHz speelde het totaal natuurlijk ook zachter bij 1kHz. De speaker ging wat teruggetrokken klinken. Dit wilde ik niet oplossen door de tweeter harder te laten spelen, beter is het om de middentoner zelf daar meer te laten doen en ik heb er meteen een klein schepje bovenop gedaan om te kijken hoe dat uitpakt. Dus de middensectie is ook aangepast. In het plaatje zie je de groene lijn van versie 4.0 en de blauwe lijn van de nieuwe versie 5.0.
Als alles goed gaat komt leobus a.s. zaterdag de speakers beluisteren en meenemen.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Zou best kunnen, maar dat zal wel meevallen.
Het bevalt me trouwens nog steeds niet, zoals het nu klinkt. Het klinkt erg goed, maar ik mis iets. Ik krijg het vermoeden dat ik de laagsectie terug moet brengen naar zoals het afgelopen maandag was. Ik ga vanavond weer helemaal terug naar de filterversie van toen, om te bepalen of ik nu anders luister naar het systeem of dat er inderdaad in de hoog- en/of laagsectie zaken de verkeerde kant op zijn getuned.
Ik weet niet of het zinvol is om dit allemaal te posten. Ik hoop maar dat het leerzaam is om te volgen, het gedoe om tot een definitieve filteropzet te komen.
Het bevalt me trouwens nog steeds niet, zoals het nu klinkt. Het klinkt erg goed, maar ik mis iets. Ik krijg het vermoeden dat ik de laagsectie terug moet brengen naar zoals het afgelopen maandag was. Ik ga vanavond weer helemaal terug naar de filterversie van toen, om te bepalen of ik nu anders luister naar het systeem of dat er inderdaad in de hoog- en/of laagsectie zaken de verkeerde kant op zijn getuned.
Ik weet niet of het zinvol is om dit allemaal te posten. Ik hoop maar dat het leerzaam is om te volgen, het gedoe om tot een definitieve filteropzet te komen.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen en machtig interessant.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Schroef je eigen AL130 er eens in, misschien vult die het gemis op!

Re: Verity Audio Parsival kloon
Wat vind je van die scherpe dalen bij 1,5k en 6k? Hebben die een relatie met de ringen waarop de units zijn gemonteerd en zijn die toch wel abrupte niveausprongen ook off-axis aanwezig? Ze zaten niet in je smoothed metingen en daarna heb je dacht ik alleen on-axis laten zien. Kan het zijn dat je daar wat last van hebt?jeroen_d schreef:Het bevalt me trouwens nog steeds niet, zoals het nu klinkt.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Die van 1500Hz is het effect van de surround, die hoger in frequentie zijn het effect van de ringen op de tweeter. De golf gaat vloeiend van tweeter naar ring maar slaat dan op de baffle en komt als diffractie terug.
Dat is niet waar ik last van heb, de basis is geweldig goed, maar het mooie sonore ben ik kwijt. Omdat het niet lijkt te zitten in de wijzingen in het hoog, die ik op zich gecorrigeerd heb van versie 4.0 naar 5.0, zit het waarschijnlijk in het laag. Daarom ga ik vanavond eerst terug naar versie 2.0, waar dre en hannesie ook naar hebben geluisterd. En als dat me weer brengt waar ik zijn wil ga ik voorzichtig kijken of elementen van versie 4.0 en/of 5.0 nog verbetering brengen. Zo niet, dan zal ik leobus adviseren om versie 2.0 te bouwen.
Dat is niet waar ik last van heb, de basis is geweldig goed, maar het mooie sonore ben ik kwijt. Omdat het niet lijkt te zitten in de wijzingen in het hoog, die ik op zich gecorrigeerd heb van versie 4.0 naar 5.0, zit het waarschijnlijk in het laag. Daarom ga ik vanavond eerst terug naar versie 2.0, waar dre en hannesie ook naar hebben geluisterd. En als dat me weer brengt waar ik zijn wil ga ik voorzichtig kijken of elementen van versie 4.0 en/of 5.0 nog verbetering brengen. Zo niet, dan zal ik leobus adviseren om versie 2.0 te bouwen.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Leuk hè, filteren
. Als het puntje op de I nu bereikt moet worden door aanpassingen in het laag, kun je je afvragen of het zinvol is om dat te doen. In Leobus' kamer zal e.e.a. toch weer anders uitpakken.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Als de oplossing bereikt wordt door filteren in het laag, dan is er een klank mogelijk die echt bijzonder mooi is. Dan kun je altijd wel het laag strakker en minder innemend laten klinken doordat je teveel akoestiek problemen hebt, maar het is een slecht uitgangspunt om je daardoor te laten beperken, zeker in dit stadium waar je de mogelijkheden van de speaker aan het ontdekken bent. Beter akoestische maatregelen nemen dan. De laagsectie suboptimaal filteren vanwege dit soort problemen kan altijd nog.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verity Audio Parsival kloon
Lijkt me een goede in die laag sectie, SUB optimaal filterenjeroen_d schreef:De laagsectie suboptimaal filteren vanwege dit soort problemen kan altijd nog.
Zeker interessant om dit te volgen hoor, ik schrok al hoe snel je een filter in elkaar had dat het optimum zou moeten zijn. Maar de oren bepalen of dat werkt, wat niet af te lezen is maar wel te toetsen met het gehoor. Dat lees ik graag, hoe lastig die puzzel ook is.
Succes!!
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ja, lachen.wouter schreef:SUB optimaal filteren![]()
![]()
Nou, ik heb het hele oude filter hersteld en het sonore geluid is terug. De laagsectie van versie 2.0 geeft 1 dB meer energie van 80 tot 160Hz. Dat was precies wat ik miste bij cello en piano aan de onderkant.
Daarna heb ik geleidelijk aan de wijzigingen doorgevoerd die ik voor de hoogsectie (versie 4.0) en daarna de midsectie (versie 5.0) had gedaan, met uiteindelijk heel versie 5.0 voor het midden en hoog maar versie 2.0 voor het laag. Met elke stap werd het geluid beter, dus die optimalisaties aan midden en hoog waren helemaal niet slecht! Waar een slechte laagsectie je al niet toe beweegt.
Wat ik morgen nog eens rustig ga proberen in de laagsectie is spelen met de parallelcondensator over de woofer. Die is nu een 100uF MKP gecombineerd met een 47uF bipolaire elco. Ik ga voor die elco wat condensators gebruiken die leobus nog heeft en die betere kwaliteit zijn. Dat vereist even de juiste waarde vinden want condensators zonder verliezen zoals elco's die hebben klinken anders in het laag. Kan dre van meepraten.
-edit- Horowitz op CD met zijn mooie vleugel geeft op deze speaker een veel mooiere klank dan de echte piano in mijn woonkamer. Is natuurlijk niet eerlijk, een piano met een vleugel vergelijken, maar je zou denken een opname moet het afleggen. Niet dus. De speakers spelen met gemak even luid. Ik zou wel eens een piano opname willen hebben die compleet droog is, dus geen enkele galm of akoestiek toegevoegd. Heeft iemand een aanbeveling voor zo'n track?
Re: Verity Audio Parsival kloon
Een tevreden leobus is weer onderweg naar huis, met een schema van de laatste filterversie. Fingers crossed, want de speakers gaan naar een andere luisterruimte.
Ik moet het nu weer doen met MOB3W, met een mooier en losser hoog maar een kaler geluid in het midden, ik ben de warme gloed van de Parsival kloon in het midden kwijt die realisme toevoegt. Wat ook direct opviel bij overgang terug naar MOB3W is dat het beeld wel verder naar voren staat maar dat daar geen detail voor terugkomt, integendeel. Niet dat het een straf is om hiernaar te luisteren hoor.
Ik moet het nu weer doen met MOB3W, met een mooier en losser hoog maar een kaler geluid in het midden, ik ben de warme gloed van de Parsival kloon in het midden kwijt die realisme toevoegt. Wat ook direct opviel bij overgang terug naar MOB3W is dat het beeld wel verder naar voren staat maar dat daar geen detail voor terugkomt, integendeel. Niet dat het een straf is om hiernaar te luisteren hoor.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik zie dat ik mijn spoeltjes in ieder geval allemaal weer terug ga krijgen
Ach, deze komen wellicht weer van pas voor het nieuwe 18H52 projectje.
Groetjes Walter
Ach, deze komen wellicht weer van pas voor het nieuwe 18H52 projectje.
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
de bestelling loopt gelukkig!
het laag is toch wel completer?
het laag is toch wel completer?
Re: Verity Audio Parsival kloon
Het laag is strakker en loopt dieper, maar de klank van het laag wordt natuurlijk mede bepaald door het midden. Ik ga dus eerst voor de nieuwe C-Quenze middentoner en afhankelijk van het resultaat zal ik nog wat aan het laag doen.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hallo Jeroen,
De grotere flexunits hebben lage Qts zag ik ongeveer 0.30, vooral geschikt voor basreflex, gaat dit wel werken in een open baffle?
Zo ja, dan zou je ook de Eton 11-581 kunnen overwegen, twee stuks per kant moet dan ook 'aardig' laag geven.
Groetjes Walter
De grotere flexunits hebben lage Qts zag ik ongeveer 0.30, vooral geschikt voor basreflex, gaat dit wel werken in een open baffle?
Zo ja, dan zou je ook de Eton 11-581 kunnen overwegen, twee stuks per kant moet dan ook 'aardig' laag geven.
Groetjes Walter
Re: Verity Audio Parsival kloon
Graag deze vragen stellen in het andere topic, http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=15664 , dit gaat teveel af van de parsival kloon.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Mooi dat je/jullie zo over de klank van de Parsival kloon te spreken zijn! Jeroen, kan het niet zijn dat het verschil in het mid voor een belangrijk deel is toe te schrijven aan het verschil tussen box en dipool?
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik heb al ik weet niet hoeveel boxen gefilterd en op basis daarvan moet ik deze suggestie echt terzijde schuiven. Komt nog bij dat de boxen van leobus fantastisch gebouwd zijn en een minimum aan kleuring geven. De warmte die ik heb gehoord is echt geen kastklank. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een kast diepte en detail toevoegt. 
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik doel niet per se op een klankkast, maar meer op het verschil in afstraling. Een dipool straalt veel naar achteren en weinig naar de zijkanten. Een box al relatief minder naar achteren en meer naar de zijkanten afstralen. Dat kan klankmatig heel verschillend uitpakken.
Re: Verity Audio Parsival kloon
Omdat ik al veel boxen heb gefilterd, meen ik te kunnen onderscheiden wat in de klank/afbeelding door afstraling wordt bepaald en dat is iets anders dan wat ik in de Parsival kloon hoor. Anders gesteld: ik weet zeker dat ik deze klank niet voor elkaar krijg met een AL130 in een box.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Verity Audio Parsival kloon
Hoe kun je dat nu zeker weten als je het niet geverifieerd hebt?
(en zelfs dan nog)
(en zelfs dan nog)
Re: Verity Audio Parsival kloon
Ik weet ook zeker dat ik niet de noordzee kan overzwemmen
You get the point.
Groetjes Walter
You get the point.
Groetjes Walter
