Andere kast scan speak reference monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik was eerst van plan alles echt hardwired te doen, maar het was moeilijk om het hanteerbaar te maken. Nu zitten er mooie kabelschoentjes op de printplaat zodat ik makkelijk alle kabels kan steken. (zo kan ik het filter evt makkelijk modificeren, met die bracing heb ik zo weinig "werkruimte" om alles los te solderen evt tzt..) Toch nog maar eens over nadenken....

Nou ben ik geen echte soldeerridder, maar het tin zit er 3 mm dik op. Dit was een probeersel om te kijken of de layout goed was (checken)

Ik ben van plan boven breda te gaan kijken naar een mooie lichte houtsoort. Misschien dat het wel een meer oranjere wordt, dat weet ik nog niet helemaal. Misschien wel een lichte houtsoort en oranje beitsen (oranje niet echt, meer een soort licht kersen, zoals sommige sonus fabers ook hebben
zoiets dus:
Afbeelding

Lastig is om de goede afwerking erop te zetten. Je heb glitsa trappenlak. Dit is zeer hard en heel goed dik aan te brengen en te polijsten (zegt men)

suggesties welkom!

O ja ook suggesties voor een goede en vooral estetisch mooie stand zijn welkom!
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wowly schreef:
zoiets dus:
Gelukkig leg je lat niet zo hoog :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:D
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

soldeer is geen goede geleider, je kunt beter weinig soldeer gebruiken en er evt een draadje tussen doen
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kijk, dáár kan ik wat mee!.

Ik zal proberen een hardwiredversie te maken de tweetersectie, dat staat vast!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Een goede methode is de draden stevig in elkaar twisten (ik hoop dat je de aansluitdraden van de componenten nog lang genoeg zijn :!: ) en deze "klem"verbinding borgen door te solderen.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wijx schreef:
soldeer is geen goede geleider, je kunt beter weinig soldeer gebruiken en er evt een draadje tussen doen
Soldeer geleidt wel goed, maar het is de duurzaamdheid die niet optimaal is, door verkeerd solderen en/of door mechanische stress op de verbinding.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

DIY_Freak schreef:
Wijx schreef:
soldeer is geen goede geleider, je kunt beter weinig soldeer gebruiken en er evt een draadje tussen doen
Soldeer geleidt wel goed, maar het is de duurzaamdheid die niet optimaal is, door verkeerd solderen en/of door mechanische stress op de verbinding.
het geleid idd want anders zou je het niet gebruiken om draden aan elkaar te zetten. Ik bedoelde ook dat je beter bijvoorbeeld koper of zilver kan hebben omdat het zuiverder is en uiteindelijk ten goede van het geluid komt
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wijx schreef:
Ik bedoelde ook dat je beter bijvoorbeeld koper of zilver kan hebben omdat het zuiverder is en uiteindelijk ten goede van het geluid komt
Dat is een sterk staaltje audio voodoo als je het mij vraagt 8) Wellicht kunnen we daar een testje aan wijden tijdens de DBT die waarschijnlijk in september gehouden wordt :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb het filter voor de tweet wat aangepast. Geen hardwire, maar wel een soort van. Ik heb de compo'ds door de gaatjes van de print gestoken en de draden van de componten met elkaar verbonden. Hardwired genoeg voor mij. Zo kan ik toch gebruik maken van de handigheid van de print met de schoentjes om de draden aan te bevestigen.

Ik heb het gehele filter in de kast getest met de units erin: sounds great already!!!!!

Hier de foto's van de onderzijde. Ik heb de draden nog niet afgeknipt.
Afbeelding

ernaast ligt de oude, waar de banen nog van tin zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

He he,
Het gehele dempingsplan, filter brport zit erin en de zijkant en voorkant zitten er nu aangelijmd.

Als dit klaar is facetten regelen en ik kan tenminste weer spelen!!!!

Ik zla proberen vanavond een uitgebreider relaas te doen.

wOWLY
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo even wat tijd gevonden...

Ik ben dus een tijdje bezig geweest om het filter goed op te bouwen. Het zal nu vast nog beter kunnen, maar dit zal imho 90% van de performance zéker moeten halen.

Ik heb de tritec vastgezet met een tie-wrap en wat hotglue. De ene zijde van de spoel rechtsreeks aan de plus van de ingang eveneakls de plus van de hoogsectie. Hierbij wordt ook de draad gebruikt die in de tritecspoelen wordt gebruikt. Geen zilver dus. De UcD-versterker leek het beter te doen met koperdraad ls-kabels, dus heb ik dat maar doorgezet ín de luidspreker, maar dan wel met zéér goede draad (7 koperen kabeltjes getwist).

Toen heb ik de basreflexpoort (PVC-pijp) met montagelijm (tip van Edo) wat zeer goed werkte. Ook de pritex demoingsmatjes heb ik grotendeels vastgezet met de kit (Pritec op loodbitumen werkt prima met montagelijm van Bison).

Alle kabels aangesloten en toen met rijkelijk veel houtlijm de zijkant erop gelijmd en vastgeklemt.

Dit herhaald met de andere kast offcourse......

Vanmiddag heb ik de voorzijde van de kasten even geschaafd zodat deze 100% vlak was zodat de baffle er recht op werd gelijmd met behulp van de lamello's. Zo gezegd zo gedaan.

Nu staan er twee kasten keurig in de lijmklemmen te wachten tot ze zijn uitgehard.

Afhankelijk van de werkdruk op het werk ga ik komende week s'avonds de facetten eraf schaven. Ja je leest het goed. Schaven. Dit lijkt ons de beste manier om een mooie vlakke en exacte manier om er facetten aan te maken. Tenminste, dat denken we nu althans. Misschien dat het wordt bijgesteld en dat we alsnog gaan zagen, dat zien we wel.


Groetjes,

Wowly

PS: sorry geen foto's, de sd-card was vol en weinig tijd om deze fatsoenlijk te legen :?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Afhankelijk van de werkdruk op het werk ga ik komende week s'avonds de facetten eraf schaven. Ja je leest het goed. Schaven. Dit lijkt ons de beste manier om een mooie vlakke en exacte manier om er facetten aan te maken. Tenminste, dat denken we nu althans. Misschien dat het wordt bijgesteld en dat we alsnog gaan zagen, dat zien we wel.
ja.. ik lees het dus tóch goed :lol: misschien handig om het eerste stuk te zagen, en dan het laatste centimetertje te schuren. bespaart weer wat tijd d8 ik zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oke oke, ik kon de verleiding niet weerstaan......

Ik heb de units erin gezet en aangesloten en ze thuis neergezet op een paar stoelen!!!!!!

Ze klinken helaas nog niet zo magisch als bij speakerland, maar goed, ze moeten nog enkele weken inspelen. Gelukkig is de bas méér dan voldoende. Eigenlijk is dit gewoon een hele prettige en fijne muzikale weegever. Niks mist ie, niks irriteert je. Gewoonweg heerlijk. Niet vermoeiend, spectaculair op een ingetogen manier. Extreem makkelijke plaatsing, het kost je geen enkele moeite om te horen wat er gebeurt.

Kortom, een weergever die doet wat ie moet doen, niet meer en niet minder.

Zoek je een weergever die wat knallen, dreunen, sissers en spetters geeft (kan ook spectaculair zijn) ben je hier aan het juiste adres. Geen boemerig geluid, geen nadreunen, goede afbeelding (je merkt..... ik verlies mezelf hier een beetje, emotie :wink: )

Heb ik de facetten er nog niet af en nog steeds geen fatsoenlijke stands, ben benieuwd wat er nog komen gaat!!!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hahaha, het is duidelijk dat je zeer tevreden bent :wink:
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Wowly schreef:
Oke oke, ik kon de verleiding niet weerstaan......

I

Heb ik de facetten er nog niet af en nog steeds geen fatsoenlijke stands, ben benieuwd wat er nog komen gaat!!!

Je weet het he. De zaag erin en daarna afschuren. Niet te hard drukken met schuren.

zie hier mijn facetten productie :)

Afbeelding

eerst even aftekenen



Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Ik hoop dat je er iets aan hebt. Is mij ook heel goed gelukt. En vooral niet bang zijn om het te laten mislukken. Werk wel rustig.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ja ik knijp hem wel een beetje moet ik zeggen. Ik heb het er met de anderen over gehad en volgens hun is schaven de beste methode. Ik nog te prakkizeren hoe ik het beste de helling erin kan houden tijdens het schaven. Misschien met een blokje hout eronder?

Ik ben idd zeer tevreden over de weergevers. Minder is dat mijn linkeroor door een ontsteking wat minder functioneert (zit een gaatje in mijn trommelvlies zodat ik de hogere tonen niet zo goed hoor.... :x :x :x ) Hierdoor trekt het geluid wat naar links. Daarbij moet ik de UcD-versterker eens door een ervaren zelfbouwer laten doormeten omdat ik wat stereo-imaging en "slam" mis.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wowly schreef:
Ja ik knijp hem wel een beetje moet ik zeggen. Ik heb het er met de anderen over gehad en volgens hun is schaven de beste methode. Ik nog te prakkizeren hoe ik het beste de helling erin kan houden tijdens het schaven. Misschien met een blokje hout eronder?
Schaven is iets voor ambachtlieden en echt hout. Volgens mij kun je met MDF veel beter een vlak- of bandschuurmachine gebruiken. Als je dat in combinatie met de metalen steunen doet is het kinderspel. Of met de hand met een groot schuurblok. Die standaard kurken blokjes zijn denk iets te klein om een strak resultaat te krijgen. Die grote waar precies een half vel schuurpapier op past voldoen prima.

Edit: Ook een schaaf wordt trouwens snel bot van MDF...
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op wo 20 jul 2005, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Schaven lijk me echt een **** baan. moet je je werkstuk heel goed inspannen. Want je zet er krachten op waar je U tegen zegt. En uiteindelijk moet je je facetten toch ook gladschuren.

Maar doe waar je je zelf het lekkertse bij voelt. Komt best goed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehm, het schaven gebeurt met een grote schaafbank, zie ff terug in dit topic, daar staat de machine nog. Dus niet met een handschaafje, hoewel het daar ook wel mee zou lukken volgens mij :D
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Wowly schreef:
ehm, het schaven gebeurt met een grote schaafbank, zie ff terug in dit topic, daar staat de machine nog. Dus niet met een handschaafje, hoewel het daar ook wel mee zou lukken volgens mij :D
Hoe ga je die dan opspannen of inspannen? Die schaaf zit toch in die tafel? Ga je 'm er eigenhandig langs halen? Lastige klus.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

fireman schreef:
Wowly schreef:
ehm, het schaven gebeurt met een grote schaafbank, zie ff terug in dit topic, daar staat de machine nog. Dus niet met een handschaafje, hoewel het daar ook wel mee zou lukken volgens mij :D
Hoe ga je die dan opspannen of inspannen? Die schaaf zit toch in die tafel? Ga je 'm er eigenhandig langs halen? Lastige klus.
Dat gaat met een vlakbank prima, zolang je hem maar goed vasthoud en er niet te veel ineens wil afschaven. Ik zou er alleen niet achter gaan staan mocht de schaafbeitel ineens toehappen!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Daarom ben ik er nog over na aan het denken, hoe ik het het beste kan doen. Ook heeft de vlakbank een nadeel in het happen in het jout aan het begin en vooral het einde...
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Gewoon rustig zagen. Is het makkelijkste en het beste onder controle te houden. We zien het wel.

Wel PIC's maken he. Als je met die vlakbank gaat werken dan wil ik wel eens zien hoe ver die je kast gooit :-s :wink: (geintje)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”