Eerste zelfbouw, 3 weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Raphael

Eerste zelfbouw, 3 weg vloerstaander.

Bericht door Raphael »

Dag mensen,

ik heb met veel interesse een aantal van jullie projecten bekenen, waaronder Edo's low-budget 2weg vloerstaander. Al zoekende naar nieuwe speakers herinnerde ik me dat een kennis me een tijdje geleden over jullie forum gemaild had. Zelfbouw was toen echter geen optie voor mij (het ging om een versterker overigens).
Nu wil ik me er toch aan wagen een paar speakers te bouwen en aangezien ik nul ervaring heb op dit vlak (en voor mij als student werkruimte en gereedschap ook gebrekkig zijn) leek me iets eenvoudigs zoals Edo's project mooi om mee te beginnen.
Nu heb ik echter een vraagje, de reden dat ik nieuwe speakers wil is in de eerste plaats om mijn huidige Linn Keilidh's te vervangen. Als ik iets bouw moet er dus wel redelijk goed geluid uitkomen.
Ik zat aan twee opties te denken.

1. Zoiets als Edo's 2weg bouwen (el cheapo), puur om 'klus' ervaring op te doen en deze dan te verkopen oid. deze daarna weg doen en beginnen. Daarna met het 'eigenlijke' project beginnen.

2. Meteen goede drivers kopen (budget +- 1000-1500.- per kast totaal) en deze in een simpele kast verwerken. Later kan er altijd nog een mooiere kast gemaakt worden voor de drivers.

Voordeel van 1 is dat mocht het allemaal tegenvallen en ik wil stoppen met het project (waar ik niet vanuit ga) het verlies minimaal is. Nadeel is dat ik kosten maak voor een speaker die ik uiteindelijk niet wil hebben.

Voordeel van 2 is dat ik meteen (nou ja meteen.. :wink:) een speaker heb die mn Linn kan vervangen. Nadeel is dat als het mis gaat ik financieel goed de boot in ga.

Wat raden jullie aan? ik neig zelf eigelijk toch naar 2...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Raphael

P.S. is er een thread over de benodigde basis gereedschappen? heb wel gezocht maar zag alleen iets over frezen
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Optie 2.

Benodigd zijn o.m. een decoupeerzaag, een bovenfrees en lijmklemmen. Vooral de bovenfrees is niet in ieder huishouden aanwezig.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

P.S. is er een thread over de benodigde basis gereedschappen? heb wel gezocht maar zag alleen iets over frezen
Volgens mij niet, misschien gelijk handig om daar een sticky van te maken.

Sja wat heb je nodig?

Het hangt er ook vooral vanaf hoe netjes je het allemaal wil gaan afwerken.

Panelen kun je in feiten laten zagen bij de (betere) bouwmarkt, dus een cirkel- of tafelzaag is niet een must.
Een bovenfrees is wel zo handig om de drivers te laten verzinken en om eventuele onvolmaaktheden (paneel dat iets uitsteekt) mooi te krijgen.

Een decoupeerzaag om uiteindelijk rond gat te maken voor drivers en/of basreflex port.

Setje schroevendraaiers, combinatie tang en punttang, vijlen en/of raspen, schuurpapier.
Soldeerboutje.

ehm sja wat nog meer.... :?:

Als je de panelen laat zagen heb je opzich niet veel troep. Neem je ook nog driver zoals de Peerless dan hoeft die eigenlijk ook niet echt te verzinken en hoeft je enkel de tweeter te doen.

Misschien kun je dat dan laten doen bij een goede bouwmarkt of een forumlid dat in de buurt woont. Dat geldt ook voor de gaten zagen voor de speakers.

De Linn Keilidh ken ik niet, maar ik weet wel dat de gebruikte Peerless van Edo, samen met de 27TFF helemaal niet slecht is (zeker niet voor het geld).
Eigenlijk zou je gewoon het eea moeten gaan luisteren dan.
Raphael

Bericht door Raphael »

Dank voor de reacties :)

Ik wil het opzich wel netjes afwerken dus er zal wel wat gereedschap aangeschaft moeten worden; als ik het wil doen wil ik het ook goed doen.
De cirkelzaag, bovenfrees en decoupeerzaag zullen dus de prijzigste stukken gereedschap zijn...

Ik geloof graag dat de peerless voor zijn prijs erg goed is maar ik zat zelf eigelijk meer in de richting van Scan Speak te denken wat drivers betreft :) Met luisteren bedoel je bij Speaker&co oid?
Maargoed ben me ondertussen verder aan het inlezen op dit forum
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Cirkelzaag heb je niet echt nodig, tenzij je zelf alles wil zagen.

Ik laat het doen bij de Hubo, zijn aardige gasten en komen het gratis brengen. Scheelt mij weer zeulen met een plank van 122x244.

En sja richting Scanspeak wordt het idd duurder.
Je kunt eventueel luisteren bij speaker en co, speakerland, maar wellicht ook bij forumgenoten als je het vraagt.
Raphael

Bericht door Raphael »

Luisteren bij forumgenoten is natuurlijk ook leuk en leerzaam, had ik zo nog niet aan gedacht.

Zagen ze bij de bouwmarkten wel goed/nauwkeurig genoeg als je ontwerp ingewikkelder wordt? Dat is het iets waar ik een beetje huiverig over ben maar als het relatief simpel blijft is dat idd wel een goede optie.

Scan Speak wordt wel duurder inderdaad maar ik wil een duidelijke verbetering over mijn inmiddels bejaarde Linn. De Majik 140 is de 'huidige versie' van de Keilidh, heb even gezocht wat voor drivers daar in zitten maar volgens mij worden die door in-house gemaakt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat hangt nogal van de bouwmarkt af.

Bij de Gamma heb ik altijd gedonder, bij de hubo zagen ze op de mm perfect af in welke maat dan ook (zelfs al wil je een reepje van 2mm kan ik je vertellen!!!).
Dus het hangt er een beetje vanaf wat er bij jou in de buurt zit.

Je zou ook kunnen gaan voor de duurdere serie van Peerless of Seas.
Maar ik neem aan dat jij ook geen meetapparatuur hebt, dus wordt het sowieso een bouwwerk dat iemand anders al heeft gemaakt.

Kijk eens op het forum, of diverse winkels wat ze hebben.
Hier staan er veel:

http://www.lautsprechershop.de/
Raphael

Bericht door Raphael »

Gamma helaas, en Formido geloof ik. Maargoed misschien ligt het ook aan wie je helpt. (personeel bij de ene gamma is dat van de andere niet)

EDIT-

heb idd (nog) geen meet apperatuur, zat er net naar te zoeken. Het lijkt me namelijk leuker om zelf iets te bouwen dan een bestaand bouwpakket in elkaar te klussen.
Laatst gewijzigd door Raphael op ma 02 feb 2009, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik weet niet waar je woont, wellicht kennen mensen hier nog wel een adresje.

Eigenlijk heeft de Gamma ook niet echt een zagerij, maar is het meer bedoeld om grote stukken klein te maken voor transport.

Je moet dan vaak ook met een geheel zaagplan komen om maximaal uit een plank te halen (je betaald nmlk gewoon de plank)
Raphael

Bericht door Raphael »

Ik studeer in Maastricht en wil de speakers daar ook gaan bouwen.
Misschien toch handig om zelf in een zaag te investeren, zal later vast nog eens van pas komen (zeker als de hobby aanslaat :))
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Je gaat sowieso hulp nodig hebben als je eerste bouwervaring het zelf ontwerpen van een drieweg is. Zoiets is geen kattenpis!

Een goed ontworpen tweeweg met middelmatige units kan beter klinken dan een slecht ontworpen drieweg met topunits. Maar ik zou zeggen: reis lekker rond, zo te zien heb je een OV-kaart, dus je kunt zelf nagaan of je ScanSpeak wel echt zo mooi vindt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een "alvast ontworpen" drie weg is ook een optie wellicht :wink:

(een KIT zegmaar)

Als je nog nul ervaring hebt zou ik idd niet gelijk met dure drivers een goed presterende 3 weg proberen.
Raphael

Bericht door Raphael »

Zoiets als de bouwkits van Speaker&Co zoals http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=469 bijvoorbeeld?

Uiteraard ben ik wel van plan eerst een en ander aan te horen en de OV kaart gaat dan idd van pas komen :)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Hoi Raphael,

Zeker als zelfbouw echt je hobby is (of gaat worden), is het aan te raden om niet zomaar veel geld aan drivers uit te geven. Koop iets dat goed genoeg is, maar geef niet meer uit dan nodig is. De kans is groot dat je steeds meer soorten speakers gaat beluisteren of dat je interesse krijgt in andere concepten. Daarnaast is de stap van goed naar zeer goed (bijv. van Seas Prestige naar Scan Speak) uiterst klein. Vervorming is niet zo belangrijk als soms wel wordt gezegd. Een bepaald niveau is goed genoeg, daarboven zul je geen verbetering meer horen.

Veel succes met de keuze van je kit.
Raphael

Bericht door Raphael »

Hoi Ronkel,

dank voor je tip! uiteindelijk zal ik her en der toch veel moeten gaan luisteren naar wat ik mooi vind en bij mn versterker past. Audio is al wel een tijdje mijn hobby maar goede kant en klare speakers zijn bijna niet te betalen (met studiefinanciering en bijbaantje) vandaar nu mijn interesse in zelfbouw :) Maar misschien dat een bouwkit als eerste project toch geen verkeerd idee is.
Is het bij speakerland/speaker&co mogelijk/gebruikelijk om je eigen versterker en bron mee te nemen als je wil komen luiteren?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Eerste zelfbouw, 3 weg vloerstaander.

Bericht door Marp »

Raphael schreef:
is er een thread over de benodigde basis gereedschappen? heb wel gezocht maar zag alleen iets over frezen
Misschien geen thread, maar wel dit artikel op de website: "Gereedschappen die handig zijn bij het bouwen van speakers"
Raphael

Bericht door Raphael »

Ah kijk, dat is handig! Ik zat op het forum te zoeken..
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Hoi Raphael,

Misschien is het een goed idee om naar de tri-nextel te gaan luisteren.

Het is makkelijk om heel goede scan speak units te noemen, maar het zijn niet zozeer de units die een luidspreker goed maken, echter wel een goed uitgeballanceerd filter.
Raphael

Bericht door Raphael »

Bedankt voor de sugestie, ziet er goed uit :)
Ja dat las ik al ergens inderdaad dat filters het belangrijste (en moeilijkste) waren van zelfbouwspeakers. Ik heb nog weinig to geen verstand van filters helaas (ben me in an het lezen).
Ik bijt me ook niet vast in SS, noemde het alleen omdat ik voor dat ik op de gedachte kwam om aan zelfbouw te beginnen aan het kijken was naar o.a. de ATC SCM 40 en ProAc D 18. Edo's budget vloerstaander sprak me aan vanwege de eenvoud van het ontwerp (icm mijn gebrek aan bouw ervaring), niet de lage kosten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”