ik heb met veel interesse een aantal van jullie projecten bekenen, waaronder Edo's low-budget 2weg vloerstaander. Al zoekende naar nieuwe speakers herinnerde ik me dat een kennis me een tijdje geleden over jullie forum gemaild had. Zelfbouw was toen echter geen optie voor mij (het ging om een versterker overigens).
Nu wil ik me er toch aan wagen een paar speakers te bouwen en aangezien ik nul ervaring heb op dit vlak (en voor mij als student werkruimte en gereedschap ook gebrekkig zijn) leek me iets eenvoudigs zoals Edo's project mooi om mee te beginnen.
Nu heb ik echter een vraagje, de reden dat ik nieuwe speakers wil is in de eerste plaats om mijn huidige Linn Keilidh's te vervangen. Als ik iets bouw moet er dus wel redelijk goed geluid uitkomen.
Ik zat aan twee opties te denken.
1. Zoiets als Edo's 2weg bouwen (el cheapo), puur om 'klus' ervaring op te doen en deze dan te verkopen oid. deze daarna weg doen en beginnen. Daarna met het 'eigenlijke' project beginnen.
2. Meteen goede drivers kopen (budget +- 1000-1500.- per kast totaal) en deze in een simpele kast verwerken. Later kan er altijd nog een mooiere kast gemaakt worden voor de drivers.
Voordeel van 1 is dat mocht het allemaal tegenvallen en ik wil stoppen met het project (waar ik niet vanuit ga) het verlies minimaal is. Nadeel is dat ik kosten maak voor een speaker die ik uiteindelijk niet wil hebben.
Voordeel van 2 is dat ik meteen (nou ja meteen..
Wat raden jullie aan? ik neig zelf eigelijk toch naar 2...
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Raphael
P.S. is er een thread over de benodigde basis gereedschappen? heb wel gezocht maar zag alleen iets over frezen