Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door bommes »

Voor in onze camper zoek ik een kleine monitor achtige spekaer met 1 driver.
De wensen zijn toch wel een duidelijk laag, niet te moeilijk filter (ik heb geen meet mogelijkheden)
en bijvoorkeur iets wat op de zijkant ligt.

Hier moeten ze komen:
Afbeelding
(zal het plaatje morgen ff op de server van het forum uploaden)
Dus ruimte is niet zo een probleem.

De aansturing is een gewone simpele radio/cd speler (4 ohm dus)

Omdat ik nog helemaal niet thuis ben in bereken van kastjes of filters
en dit mijn eerste zelfbouwertje zou worden graag niet te moeilijk.. :mrgreen:

Maar tips voor reeds uitgevoerde kleinere speakers zijn dus welkom,
een keertje iets na bouwen om mee te beginnen zie ik wel zitten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door dre »

staan er nog meer speakers op de radio aangesloten?
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door Luukvdk »

Al overwogen om een 2 of 3 weg car-audio setje van bijvoorbeeld Focal in te bouwen?
Kunnen natuurlijk in de deuren maar dat blijft het eigenlijk net niet natuurlijk voor de hi-fi luisteraar.
Misschien een klein subje erbij.

En anders zijn er al wel wat voorbeelden van breedbanders die in de A-stijlen gebouwd zijn op het net te vinden.

Ook kun je misschien een compleet meubel maken voor onder de voorruit waar de speakers in gebouwd kunnen worden. Dan kun je iets met een kast inhoud doen en ziet het er toch netjes uit.

Gegroet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door Henkjan »

we hebben een p, we hebben een a, we hebben een a, we hebben een s, we hebben een p, we hebben een r, we hebben een o, we hebben een j, we hebben een e, we hebben een c, we hebben een t :mrgreen:
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door Bart-Jan »

we hebben een p, we hebben een a, we hebben een a, we hebben een s, we hebben een p, we hebben een r, we hebben een o, we hebben een j, we hebben een e, we hebben een c, we hebben een t :mrgreen:
Ik heb een setje liggen dat niet snel van je dashboard afschuift 8)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door markbakk »

Ik zou vooral letten op de specificaties van de driver waar het het bestand zijn tegen zonlicht (foamranden...) en hoge temperaturen betreft. Een FRS-8 van Visaton mag tot 70 graden. Fabrikanten die dit niet specificeren zou ik mijden.
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door bommes »

Okay even kijken of ik iedereen kan antwoorden.. :D

@ Dre:
Ja er zijn nog meer speakers aangesloten.
Achter in het zit gedeelte hangen 2 kleine opbouw speakertjes (van die kunstof kijkshop dingen)
In het dashboard zitten de originele speakers nog, die zijn op het moment niet aangesloten.
Dus die plastic dingen zitten op het rear kanaal en die dingen die nu op het dashboard liggen op het voor kanaal.

@ Luukvdk
Onze camper heeft geen deuren, althans niet waar je iets in kunt bouwen. Er zit geen bijrijders deur in daar zitten wat kastjes welke wel als speaker ruimte zouden kunnen dienen. Aan de bestuurders zijde zit weer wel een deur, maar dat is slechts een sandwich paneel van ik denk 3 cm dik of zo..??
Dus inbouwen gaat hem echt niet worden.
Subje zou er bij kunnen de huidige radio heeft een pre out voor een sub / rear kanaal. Maar dan moet er dus wel een extra ampje bij en wat filter werk (pre out is full range uitgang).
Een compleet iets op het dashboard spreekt me nog het meeste aan.
Heb ik meteen de mogelijkheid om iets te creëren voor de navigatie en de achteruit rij camera.
Daar heb ik inderdaad wel al eerder over gedacht. Wel wordt het dan rekenen voor wat betreft de inhoud en ik weet niet of de afwijkende vorm dan nog invloed heeft op een eventueel filter..???

@ Henkjan:
:rofl: Ik neem aan dat je begrijpt dat een camper bedoeld is om te kamperen en dus lange weekenden dus op voorhand al bezet zijn..
Dus veel meer dan ideeën uit tekenen zal er niet van komen deze Pasen..

@ Bart-jan:
Linkje..???? Foto's..???

@markbakk:
Het kan inderdaad behoorlijk heet worden achter die enorme voorruit..
Goede tip en ik zal er zeker op letten.
Ik denk dat bij car audio componenten die geen probleem zal zijn, maar ik wil eigenlijk af van die 2 of 3 in een ovale speaker gevallen waar met geen mogelijkheid een leuk kastje voor te berekenen is.

Moet ik nog rekening houden met de 4 ohm die het huidige radio/versterkertje het liefst als belasting ziet..??
Heeft er zo iemand al een idee waarbij ik niet een filter hoeft te ontwerpen ??
(voor mij niet te doen ivm te weinig ervaring en meet apparatuur)
Het veranderen van de vorm van de kast maar niet de inhoud heeft dat heel veel invloed op een eventueel filter..??
De ruimte is erg groot maar ik wil toch wel graag nog een stukje weg zien, dus gewoon een "standaard" monitor gaat hem niet worden.
Ideetje platte center zou wel kunnen bijvoorbeeld maar dan 2 keer dus.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door dre »

je moet wel oppassen dan de speakers niet opgebouwd zijn uit tweeter+woofer,als je hier 2 sets van aansluit dan gaat of de radio kapot of de tweeters fikken er uit......
de impedantie wordt dan echt te laag.
of je meot een correctie gaan toepassen.
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door bommes »

Dre,
Ik denk dat ik bij mijn eerste idee blijf en ga voor 1 driver per kant.
Dit "oud" paas project: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=10972 spreekt me erg aan.
Alleen de bijna 40 cm hoogte (die bij ons breedte zou zijn omdat ze op hun kantje moeten liggen) is misschien wat te veel.
Dan liggen er 2 van die dingen dat is bijna 80 cm kast.. :shock:
Dat moet ik dus ff uit meten of dat goed gaat komen.
Begrijp ik het goed dat dat project filter loos is als ik de Alpair6 gen2 (papieren versie) kies..??
http://www.loudmagnet.com/html/mark.htm de versie die hier staat is dat de metalen of papieren versie (voorzover ik het kan zien de metalen).
Of is er een andere webshop die ze nog verkoopt..??

Tevens lees ik in het paas project discussie topic iets over een forum meet waar ze gespeeld hebben op een buizen bak en toen goed en flink laag weer gaven, maar op een transistor versterker ineens minder zin hadden.
(2de post op pagina 4: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=75 )
Wil dat zeggen dat het een probleem zou gaan worden met een standaard auto radio versterker..??

Als deze discussie beter plaats kan vinden in het paas project 2010 discussie topic dan laat het maar weten..???
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gezocht: Kleine monitor met 1 driver

Bericht door dre »

onze eigen henkjan leverd ze ook! :wink:

http://www.juoiga.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”