NAS Server

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door hannesie »

sjons schreef:
Dat is dan ook geen RAID, maar een softwarematige oplossing. Voor de linux-achtigen onder ons, zie ook Greyhole
Is dat vergelijkbaar met LVM ?

Had ik destijds met Fedora.
Edit: is duidelijk anders. 8)
Gebruikersavatar
danalog
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 10:23
Locatie: Bussum

Re: NAS Server

Bericht door danalog »

sjons schreef:
Dat is dan ook geen RAID, maar een softwarematige oplossing. Voor de linux-achtigen onder ons, zie ook Greyhole
Erg interessant dat Greyhole, had er nog niet van gehoord maar dit ga ik gebruiken ipv Btrfs.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door Vinculum »

Dit weekend wat vooruitgang gemaakt.

Te beginnen bij wat plenkskes:
Photo 12-02-12 13 02 30.jpg
Aangezien het een recht toe recht aan kastje is heb ik geen tussenfoto's gemaakt.
Hier het resultaat tot nu toe.
De "drivebays" zijn voorzien van schuim aan alle zijden. De schijven zitten nu mooi strak er in en ze dempen ook de trillingen.
Photo 13-02-12 14 46 26 (HDR).jpg
Photo 13-02-12 14 46 40 (HDR).jpg
En natuurlijk de verplichte grootte vergelijking:
Photo 13-02-12 14 48 18 (HDR).jpg
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: NAS Server

Bericht door de_smit »

Leuk project, ga ik volgen!
Ik heb destijds een overweging gemaakt tussen een ubuntu server en freenas. Uiteindelijk voor freenas (nog steeds op versie 7) gekozen. Dat dekte voor mij de lading. Freenas heeft inderdaad een softwarematige raid ingebakken, maar het kan problemen geven de boel te herstellen indien er iets gebeurd heb ik begrepen. Sommige moederborden hebben een hardware raid, maar daar weet ik verder het fijne ook niet van. Ik heb gekozen voor een backup via RSYNC. Deze data-synchronisatie loopt iedere nacht tussen 2 interne schijven. Het nadeel is dat dit geen realtime raid/backup geeft, het voordeel is echter dat (heb ik tot op heden nog steeds niet gedaan) deze vorm van data synchronisatie ook naar een 2e nas kan. Deze 2e nas mag ook via netwerk of internet gekoppeld op een andere locatie staan. Mocht in het geval van een RSYNC een schijf het begeven is de overgebleven schijf gewoon toegankelijk. Door er weer een nieuwe schijf bij te hangen, is alles weer vrij eenvoudig te herstellen. Genoeg over mijn oplossing, ik had aangegeven dit project te volgen en niet bevuilen. De reden is dat ik mijn huidige oplossing in een oude (luidruchtige) PC heb zitten en ik graag over wil naar een nette oplossing. Dit project kan een mooie aanzet zijn.
Succes met je project!
Gr. Frank
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door palermaaudio »

danalog schreef:
@Vinculum
Er komen 2 versies. De $25 versie heeft 1 usb poort, geen ethernet maar de $35 versie heeft 2 usb poorten en 10/100 ethernet. Overigens heeft usb2 in mijn ervaring voldoende bandbreedte om HD content af te spelen, dat werkt hier namelijk prima.
XBMC al werkend: http://www.youtube.com/watch?v=2SI7rWfaDc0

Hopelijk komt er in de toekomst een usb3 of Thunderbolt aansluiting op.

@BertDB
Ze zijn trouwens pas vanaf 20 februari te koop en slechts 1 per persoon bij de eerste batch van 10.000 stuks.
waar kun je ze nu kopen dan?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door mischa72 »

nog nergens. Sta ingeschreven voor de mailing, maar nog niks ontvangen

Ik wacht in spanning af, het lijkt me een ideale reispartner om een autoradio zonder MP3 functionaliteit maar met een externe ingang van deze functionaliteit te voorzien.

van de website:
A brief status update for those of you wondering when boards are going to arrive. As you may have gathered, there’s been a delay at the factory; we’ve been assured this morning that a first batch of boards will ship to us either today or first thing Monday.


Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
danalog
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 10:23
Locatie: Bussum

Re: NAS Server

Bericht door danalog »

Waarschijnlijk lopen we dikke kans dat de eerste batch direct uitverkocht is. De mensen van Raspberry Pi hebben het over meer dan 100.000 geinteresseerden en van de eerste batch zijn er 10.000. Ook kan je er maar één per persoon bestellen van de eerste batch. Ik zit er de komende dagen bovenop!
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: NAS Server

Bericht door Lieuwe »

danalog schreef:
Waarschijnlijk lopen we dikke kans dat de eerste batch direct uitverkocht is. De mensen van Raspberry Pi hebben het over meer dan 100.000 geinteresseerden en van de eerste batch zijn er 10.000. Ook kan je er maar één per persoon bestellen van de eerste batch. Ik zit er de komende dagen bovenop!
Wie niet :mrgreen: ..
Lijkt me een ideaal dingetje om als htpc te gebruiken en als nas. Het verbruik is de voornamelijkste redenen en uiteraard de aanschafprijs van $35,- (ex btw en verzendkosten).
Zal dus op een $50-$55 uitkomen. Zo'n 40 euro dus.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: NAS Server

Bericht door cobaltjeh »

Je had het niet op dit forum moeten laten zien, want ik wil ook wel z'on bordje om te knutselen. :mrgreen:

Maar het lijkt me beter om dit af te splitsen in een 'Raspberry PI' topic, ivp deze te 'vervuilen'. :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door Vinculum »

Inderdaad! ;)

Back ontopic: De NAS server is nu eindelijk klaar. Levering van de fans duurde wat langer.
Het geheel draait nu lekker soepel en er zitten al 2 harde schijven in met een totale poolgrootte van 3,5 Tb. Naajz!
Bijlagen
Photo 24-02-12 11 50 38.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: NAS Server

Bericht door cobaltjeh »

Vinculum schreef:
Inderdaad! ;)

Back ontopic: De NAS server is nu eindelijk klaar. Levering van de fans duurde wat langer.
Het geheel draait nu lekker soepel en er zitten al 2 harde schijven in met een totale poolgrootte van 3,5 Tb. Naajz!
Dat is nu niet de afwerking die ik van jou gewend ben. :sure:
Gebruikersavatar
danalog
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 10:23
Locatie: Bussum

Re: NAS Server

Bericht door danalog »

Bij deze, de Raspberry Pi heeft een eigen topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=15658 :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door Vinculum »

cobaltjeh schreef:
Dat is nu niet de afwerking die ik van jou gewend ben. :sure:
Haha nee klopt inderdaad. Dit kastje komt in de meterkast. Ik ga het alleen zien als er iets niet goed is (wat natuurlijk noooooit gaan voorkomen) of als de schijven vervangen/uitgebreid moeten worden.

Ik had geen zin om daar veel tijd in te stoppen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:
Dat is nu niet de afwerking die ik van jou gewend ben. :sure:
Ben het helemaal met je eens.
Hij had het minstens een beetje verf kunnen geven, Nero, of Blacccck Box of zo. :rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
cobaltjeh schreef:
Dat is nu niet de afwerking die ik van jou gewend ben. :sure:
Ben het helemaal met je eens.
Hij had het minstens een beetje verf kunnen geven, Nero, of Blacccck Box of zo. :rofl: :mrgreen:
verf? Folie bedoel je :hide: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door hannesie »

Ook goed, maar dan wel CARBON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door Vinculum »

GRRRRRRRRRRR! :boos:

Ik zie wel weer hoe ik hier bekend sta... ;)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: NAS Server

Bericht door Lieuwe »

Even een folietje eromheen is een half uurtje werk, dat moet toch wel te doen zijn :mrgreen:..
De kale mdf-afwerking kan niet bij een "voltooid" project ;)!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door Vinculum »

Dit is een project met de "natural-look". Mooi afwerken is zooo 2011.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NAS Server

Bericht door hannesie »

Alhoewel het kastje er wel strak uitziet voor 2012, kan het beter. 8)




Maar dat vraagt dan helemaal om een beetje folie. :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”