Nog een EL84 SE versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Nog een EL84 SE versterker

Bericht door Ah!buis »

Onlangs elders in het forum mogen vernemen dat hier het nodige te vinden is :D
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -Lugs.html
In de hoop u hiermede van diest te zijn geweest verblijf ik,
Hoogachtend,
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je laat nu de gloeistroom van de rechter EL84 vlak langs de ingangsbuis lopen. Ik had die lus andersom gelegd.
Het is nog beter om elk buisje zijn eigen setje bedrading voor de gloei te geven.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

De gloeistroom laat ik van de linker EL84 naar de ECC81 gaan en van de ECC81 naar de rechter EL84.
Ik zou de gloeistroom beter van EL84 naar EL84 naar ECC81 kunnen laten lopen?
Alles 'los' gloeien heeft als 'nadeel' dat je vanaf de voedingstrafo met 6 draden moet vertrekken. Van buis naar buis leek wat netter eruit zien.

Voor draadsteunen had ik nog even bij Farnell gekeken, daar kon ik ze niet vinden. Dan maar naar Tubetown. Gelijk nog even wat weerstanden bestellen. Om de een of andere reden mis ik er nog een paar....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Indertijd wel de gloeileidingen bovenop het chassis gelegd,naast de voetjes bij de gloeiaansluitingen gaatjes geboord en daar de draden door.Is niet zo mooi vanboven maar ja,toen ging er een kap over en niks pronken met buizen :shock: .
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Net maar even een berg draadsteunen besteld. Moet alleen nog even kijken hoe en waar ik ze neer ga zetten.
Eerst maar even de gloeistroom (draden) anders laten lopen.
sevenup

Bericht door sevenup »

IJsbier schreef:
Net maar even een berg draadsteunen besteld. Moet alleen nog even kijken hoe en waar ik ze neer ga zetten.
Eerst maar even de gloeistroom (draden) anders laten lopen.
Wat ik vaak doe is 2 steuntjes per buisvoet, 1 voor de plus kant, 1 voor de min kant. Dan kun mooi de voedingselco over de 2 steuntjes solderen, vlak bij de buis.
Bijlagen
steuntjes.jpg
steuntjes.jpg (10.37 KiB) 436 keer bekeken
IJsbier

Bericht door IJsbier »

2 Steuntjes per buis is een goede tip, maak je deze vast aan de boutjes waarmee de buisvoeten aan de behuizing vast zitten, of plaats je ze normaal verder weg?
Afgelopen donderdag steuntjes besteld, alleen bij het bestellen vergeten de straat en huisnummer op te geven bij het verzendadres.... Eens kijken wat DPD daarvan gaat maken.

Zou het een idee zijn om in het midden van de 3 buizen een centraal aardpunt te maken? Dit punt komt dan ook gelijk aan de behuizing te liggen. Ik weet niet zeker of dit handig is.
sevenup

Bericht door sevenup »

IJsbier schreef:
2 Steuntjes per buis is een goede tip, maak je deze vast aan de boutjes waarmee de buisvoeten aan de behuizing vast zitten, of plaats je ze normaal verder weg?
Afgelopen donderdag steuntjes besteld, alleen bij het bestellen vergeten de straat en huisnummer op te geven bij het verzendadres.... Eens kijken wat DPD daarvan gaat maken.

Zou het een idee zijn om in het midden van de 3 buizen een centraal aardpunt te maken? Dit punt komt dan ook gelijk aan de behuizing te liggen. Ik weet niet zeker of dit handig is.
Gewoon met de boutjes van de buisvoeten. Centraal aardpunt is wel aan te raden. Als je dan vanaf elke buis de min van de elco in mijn tekening aan dat aardpunt hangt zou het goed moeten gaan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo'n centraal massapunt wordt meer gedaan,zal wel kunnen,maar ik hou er niet van :-s .
Het belangrijkst is dat je dat punt niet gebruikt voor de eerste elko na de gelijkrichter en de trafo.
De trafo aan de min van de eerste elko en vandaar naar het centrale punt,niet andersom :!:
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Ah!buis schreef:
Het belangrijkst is dat je dat punt niet gebruikt voor de eerste elko na de gelijkrichter en de trafo.
De trafo aan de min van de eerste elko en vandaar naar het centrale punt,niet andersom :!:
Anne
Dat was precies mijn idee. Van de middenaftakking van de trafo naar de min van de elko's (Een 47uF + 47uF JJ Elko) en vandaar naar het centrale massapunt tussen de buizen.
Laatst gewijzigd door IJsbier op za 25 feb 2012, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wanneer je kijkt naar opbouw van de Bocama/Lafayette versterkers was daar helemaal niks wat op een centraal aardpunt leek. Overal zaten massapunten aan het chassis en totaal zonder brom. Misschien iets voor mijn omgebouwde Relyon :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Klopt,heb ook al gezegd dat ik geen sterpunt zou maken.Met overleg,als je goed weet waar welke stroom doorgaat kun je de massapunten strategisch aanbrengen.
Een sterpunt is een oplossing om zonder verder inzicht alles bij elkaar te knopen.Bij een stevig massapunt krijg je ook geen spanningsverschillen van betekenis.Maar dan moet ook alles afzonderlijk naar dat punt,niks onderweg er even aanhangen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

In de zin van 'Er zijn vele wegen die naar Rome leiden' Anne? :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ROME :evil: nou wel genoeg over de Paus gehoord :shock:
Probeer Canossa 's ,duurt lekker lang :?
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Vorige week nog wat vorderingen gemaakt:
EL84SE_close.JPG
EL84SE_overzicht.JPG
Wat moet er nog gebeuren:
1. Diverse GND verbindingen.
2. Nog een paar voedingsverbindingen.
3. Ingangsignalen aansluiten.

Per EL84 heb ik een GND punt gemaakt. Deze moeten nog samen naar de GND van de voedignselko. 2 GND punten is eigenlijk niet zoals het hoort, maar het ziet er wat netter uit.
Voor de voeding heb ik nog een vraagje, als schema gebruik ik het RH84 schema. Voor B+ heb ik 300 Volt nodig. Kan ik dan beter de 250 Volt of de 275 Volt aansluiting van de voedingstrafo gebruiken?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Elke eindtrap naar centraal punt ja,maar dan de aardaansluiting van de voorversterker ook naar dat punt.(heb je toch een ster)
Zou 275V nemen ,met een buisgelijkrichter kom je zo zelfs niet helemaal aan de 300V.
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

De GND/aarde van de voorversterker heb ik aan de GND's van de eindversterkers vastgemaakt. De 2 'centrale' GND punten gaan naar de GND van de voedingselko.
EL84_SE_GND_pre.JPG
De oranje lijnen zijn de GND's van de voorversterker, de paarse lijnen geven aan waar nu de GND draden (nog niet op deze foto) naar de GND van de voedingselko gaan.
Opzich als deze weg naar Rome niet werkt, kan ik het nog veranderen. Ik zal morgen nog wat nieuwe foto's plaatsen. Dan alles nog 3 keer checken, en dan kan de voeding erop.... :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Niet goed :( ,die massa's komen ook weer samen bij de ingang,krijg je een kring (lus) :o .
Anne
TheoK

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Niet goed :( ,die massa's komen ook weer samen bij de ingang,krijg je een kring (lus) :o .
Anne
Dit heeft Anne al meerdere malen uitgelegd. Ook bij mij.
Met woorden lukte het niet dus maar een tekeningetje.
Tja qua massa is Anne niet gauw tevreden. :lol: :wink:
Denk dat je dit bedoelt.
Bijlagen
ptu.JPG
democles

Bericht door democles »

Ik gebruik altijd steraarde,niks geen lussen,brom of andere flauwekul....................

De laatste elco in de voeding zo dicht mogelijk op de versterkertrap en de minpunten van de versterkertrap via de min van deze elco naar het sterpunt leggen..

Succes verzekerd :mrgreen:

Plaatjes zeggen meer.................zie classic one.........hieronder........zoekplaatje :mrgreen:
Bijlagen
MKV.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er fraai uit Democles :roll: .
Omdat het een voorversterker is zijn de stromen wel een stuk kleiner,geeft minder last met massastromen.
Toch is er kans op een lus :o .
De ingangen rechts en links gaan elk naar een gemeenschappelijk massapunt,de min van de elko tussen de knoppen.(als ik het goed zie)
Als je een toestel aansluit zitten daarin ook die twee massa's aan elkaar.Die twee verbindingen zitten dan op twee punten aaneen,vormen een kring.Mogelijk oppikken van brom in een magneetveld (trafo).
Anne
democles

Bericht door democles »

De beide min van de ingangen,lopen naar het sterpunt van hun versterkertrap en van hieruit naar de min van de elko.

Hoe zou jij het doen,Anne?
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Vanavond toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de versterker aangesloten en aangezet. En......

Geen brom. :rock:

In eerste instantie ook geen muziek, maar dat kwam omdat ik ipv de line out van m'n PC een surround uitgang aan het gebruiken was.
Dus na wat spannende minuten had ik een lekker muziekje uit de speakers.
EL84SE_inactie.jpg
(Het plastic moet er nog helemaal vanaf, maar ik 'moest' dit zo lang mogelijk laten zitten. ;) )

Hoe klinkt het, anders. Ik kan het nog niet goed beschrijven. Ik denk dat ik wat laag mis. Maar ik heb maar een paar minuten geluisterd.

Dit omdat de EL84 buizen en de EZ81 best heet worden. De ECC81 wordt lekker warm, maar de EL84 buizen heet, ik kan ze net aan aanraken (zonder spanning).
Ik had ook het idee dat ik wat hoorde tikken, alsof dit door de warmte komt. Dus tijd om wat spanningen te gaan meten.

Ik heb de 100k terugkoppeling er niet in zitten, zou dit het missende laag kunnen verklaren?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

BRAVO :roll: 8)
De tegenkoppeling helpt denk ik wel.Dat gaat zo.Door de tegenkoppeling gaat de gevoeligheid achteruit omdat een deel van het resultaat (uitgang) de ingang komt tegenwerken,maar wat er niet uitkomt kan ook niet terug om dat te doen.Uiteindelijk is dan de gevoeligheid voor wat (deels)ontbrak niet afgenomen en wordt,relatief,sterker :? .
Democles vroeg nog,
Hoe zou jij het doen,Anne?
Als het zo goed gaat,niet anders :sure: .Als het niet volgens het boekje zit en toch goed werkt,wie gaat er dan klagen :^o .
Anne
democles

Bericht door democles »

:mrgreen:
Plaats reactie