Low Budget Portable Speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door r.ladage »

Ik heb zelf ook de TA2024 en ben juist bijzonder tevreden over deze jongen. Ik heb niet eens de modded versie.
Op zo'n TA2024 kan je ook nog eens heeeeel lang spelen op een 7,2Ah accutje :) (ik haal met gemak 140 uur!!)

Ik denk dat niet dat de TA2024 de beperking voor het laag oplevert maar eerder de speaker + kastontwerp.
Een goede speaker + goed getunde kast maken een wereld van verschil.

Voordeel voor jou is dat je de TA2024 al in huis hebt en je dus iets meer kan spenderen aan goede speakers.

Qua efficiëntie denk ik niet dat er een betere versterker te vinden is.
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Woofer is de Tang Band W6-1139SH (dual voice coil) geworden, geruild met adkebab van het forum voor een W6-1139SC. Breedbanders worden waarschijnlijk Monacor SPH-30X. Deze breedbanders zien er mooi uit (oog wil ook wat) en klinken volgens de reviews erg goed voor het formaat. 1 probleem: zie de SPH-30X alleen voor €30+ per stuk. HiVi B3S was ook een optie, maar heeft een SPL van 79,24 db. Hoe moet ik trouwens naar de SPL van 8ohm en 4ohm speakers kijken? Een 4ohm speaker heeft een hogere SPL (op dezelfde versterker), maar is dit meestal al ingecalculeerd?
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Woofer en AMP9 is binnen! Even uitzoeken hoe ik de crossover erop aansluit en dan eens testen in een kartonnen doos. :D

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door Heatside »

Zou je die Tangband niet in een mooie tapped horn plaatsen voor wat meer rendement?
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door r.ladage »

Iets zegt mij dat tapped hoor != Portable Speaker :)

Alhoewel ik überhaupt een beetje vraagtekens heb over de term portable haha.
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door adkebab »

r.ladage schreef:
Iets zegt mij dat tapped hoor != Portable Speaker :)

Alhoewel ik überhaupt een beetje vraagtekens heb over de term portable haha.
Haha ja, ik heb de geruilde W6-1139SC in een tapped horn zitten. De kleinste die er op volvotreter stond en ik gok dat die toch al snel 10/15 kg weegt! Ik zou voor een zo klein mogelijk compartimentje gaan, da's wel te doen met die W6.

Leuk trouwens dat je een topic bijhoudt. Ga ik volgen ;)
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

En de AMP9 is al stuk :( hopelijk niks ernstigs. Ik hoop dat ze op het 41Hz forum een oplossing hebben.
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Probleem opgelost! Alles werkt, nu nog een paar Monacor SPH-30X vinden en dan kan het bouwen beginnen. Via samenkopen.net kan ik ook aan TangBand W3-665SC komen voor €10,- per stuk. Minder mooi als de 30X, maar wel stuk goedkoper.
Dit is het broertje van de populaire w3-871, de grootste verschillen zijn de kleur (w3-665sc is zwart en de w3-871 grijs) en verder is de w3-665sc magnetisch afgeschermd en de w3-871 niet. Het is een full range speaker met een erg vlakke frequentie responsie.
SHagoort
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 13:22

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door SHagoort »

Op oaudio.de is de 665sc ook 10euro. http://oaudio.de/specials.php
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Dankje! Die webshop gebruik ik als backup als de actie niet door gaat. Is de 665sc geschikt voor dit project? Ik kan er nl. niet veel over vinden.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JvS »

Hoeveel herrie maakt zo'n 6" TB nu met zo'n versterker?
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Ik heb hem nog niet op 24V en in een fatsoenlijke kist kunnen testen :wink: Deze vakantie maar is iets bouwen.
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Dit leek me wel ok. De crossover dan op 120Hz? Saturnus op 41Hz forum gaf als advies een Qtc van rond de 1,207 te nemen voor buitengebruik, vandaar dat ik die waarde heb genomen.

Afbeelding

Nog vraagje m.b.t. het schakelen van de 1139SH. In de datasheet (http://www.lautsprechershop.de/pdf/tang ... 1139sh.pdf) is de efficiency +/- 3dB hoger als je de voicecoils parallel of in serie zet. Kan iemand mij dit uitleggen?

Voorkant in 3D gemaakt, verhoudingen moeten nog iets anders.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door r.ladage »

De eerste chart is er 1.
De tweede zijn er twee in serie en de derde zijn er twee parallel.

Het zijn er twee en dus heb je 3dB meer rendement :)
JoostR
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 20:47

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door JoostR »

Dus als ik hem gewoon aansluit met elke voice coil op een apart kanaal (elk kanaal is 1W) is de SPL 84dB? En als ik ze in serie/parallel zet is het nog steeds 84dB op 1 kanaal van 1W? Dan zou het toch efficienter zijn om hem op 1 kanaal aan te sluiten. Of ben ik nou weer verkeerd aan het denken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Low Budget Portable Speaker

Bericht door Vuurkat »

Als je allebei de spoelen op elk een apart kanaal aansluit is dat voor de woofer alsof de spoelen parallel staan. De woofer krijgt in jouw voorbeeld 2W en produceert dan 87dB. :)

De bovenste grafiek uit de pdf krijg je als je een van de spoelen helemaal niet aansluit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”