Rel Quake ombouwen
Moderator: Beheerdersteam
Rel Quake ombouwen
Hallo allemaal.
Ik heb een Rel Quake sub, en die zou ik graag van een andere kast voorzien. Hij lijkt me de moeite waard, maar als jullie daar heel anders over denken hoor ik dat graag.
Ik zou hem graag zoals z'n opvolger maken, met de woofer naar de grond gericht. Kan ik dit zonder meer doen?
Ik weet verder niks van het apparaat en ik kan ook niet makkelijk nuttige info vinden. Dus als iemand mij wat kan vertellen over bijv. het vermogen, die verschillende ingangen, en die phase schakelaar... graag.
Ik heb een Rel Quake sub, en die zou ik graag van een andere kast voorzien. Hij lijkt me de moeite waard, maar als jullie daar heel anders over denken hoor ik dat graag.
Ik zou hem graag zoals z'n opvolger maken, met de woofer naar de grond gericht. Kan ik dit zonder meer doen?
Ik weet verder niks van het apparaat en ik kan ook niet makkelijk nuttige info vinden. Dus als iemand mij wat kan vertellen over bijv. het vermogen, die verschillende ingangen, en die phase schakelaar... graag.
Als ik het plaatje goed bekijk is het een originele Rel Quake (eerste uitvoering)
De luidspreker die daar in zit is naar huidige maatstaven , uhm, de maatstaven hier op het forum dan tenminste, wat minder geschikt als subwoofer. Zoek de specs er maar eens bij.
Ik heb hier nog 2 van die Rel quake woofers liggen en de T/S parameters zijn niet wat je van een moderne subwoofer zou verwachten.
Zoals anderen al aangaven is vanwege dat er Rel opstaat misschien een redelijk bedrag voor te vragen. Afhankelijk van wat je ervoor krijgt kun je dan wat beters maken.
Edit: even de garage ingedoken. De luidspreker staat bekend als "Audio Drive 10-100-SSB.
Ik heb eventueel specs voor je die zijn opgemeten door iemand van het DIYaudio forum
De luidspreker die daar in zit is naar huidige maatstaven , uhm, de maatstaven hier op het forum dan tenminste, wat minder geschikt als subwoofer. Zoek de specs er maar eens bij.
Ik heb hier nog 2 van die Rel quake woofers liggen en de T/S parameters zijn niet wat je van een moderne subwoofer zou verwachten.
Zoals anderen al aangaven is vanwege dat er Rel opstaat misschien een redelijk bedrag voor te vragen. Afhankelijk van wat je ervoor krijgt kun je dan wat beters maken.
Edit: even de garage ingedoken. De luidspreker staat bekend als "Audio Drive 10-100-SSB.
Ik heb eventueel specs voor je die zijn opgemeten door iemand van het DIYaudio forum
Op de magneet staat: Westra PW 250 2185indoubt schreef:Als ik het plaatje goed bekijk is het een originele Rel Quake (eerste uitvoering)
De luidspreker die daar in zit is naar huidige maatstaven , uhm, de maatstaven hier op het forum dan tenminste, wat minder geschikt als subwoofer. ... De luidspreker staat bekend als "Audio Drive 10-100-SSB.
Wat gaat het zelf bouwen van een leuke sub kosten?
Het liefst niet te groot.
Waarschijnlijk bedoel je de 58 i.p.v de 85 (of heb ik het mis)
Ik heb wel wat gevonden op internet (hellsound.de) maar leveren kunnen ze hem niet meer. Wel nog een paar specs gevonden
Westra PW-250-2158** Stück€ 40,00 (inkl.MwSt zuzügl.Versand)
+Versandkosten
Gewicht: 3,000kg !
Größeres Bild
25cm Tieftöner
Beschichtete Papiermembran, PU-Sicke, Polkernbohrung, stabiler Stahlkorb.
Als Tieftöner, Subwoofer oder als Ersatzchassis.
Auch Ersatz für: Westra SW-250-1004 (8 Ohm).
** Nicht mehr lieferbar! Ersatztyp:
Monacor SP-252PA (für Power-HiFi oder Beschallung) oder Visaton W250 (für HiFi-Anwendungen) (ACHTUNG: Korb ist jeweils 5mm größer!)
Technische Daten:
Belastbarkeit: 100 W-RMS / 200 W-Max
Impedanz: 8 Ohm
Schalldruck: 90 dB
Frequenzbereich: 35-2000 Hz
Resonanzfrequenz fs: 40 Hz
Gesamtgüte Qts: 0,47
Äquivalentvolumes Vas: 87 l
Maße:
Außendurchmesser: 250 mm
Einbaudurchmesser: 222 mm
Magnetdurchmesser: 110 mm
Einbautiefe: 115 mm
Korbrandhöhe: 10 mm
Eigenlijk niet heel veel gegevens, de X-max lijkt niet heel groot te zijn. Westra is overgenomen door HKM.
Voor wat het bouwen van een leuke sub gaat kosten zul je toch iets meer moeten nadenken over wat je van je sub wilt. Er zijn schattige kleine subjes maar die gaan helaas niet erg laag en meestal ook niet knoeperhard. kosten blijven dan beperkt. Er zijn ook hele grote subjes die afgrond laag gaan en waarbij je bijna misselijk wordt van de geluidsdruk. Da's meestal wat minder goedkoop.
Voorbeeld van klein is de little Thumpy XS
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ght=thumpy
Voorbeeld van groot is de CSS SDX15 met 2 passieve 18"radiatoren
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =css+sdx15
Ik heb wel wat gevonden op internet (hellsound.de) maar leveren kunnen ze hem niet meer. Wel nog een paar specs gevonden
Westra PW-250-2158** Stück€ 40,00 (inkl.MwSt zuzügl.Versand)
+Versandkosten
Gewicht: 3,000kg !
Größeres Bild
25cm Tieftöner
Beschichtete Papiermembran, PU-Sicke, Polkernbohrung, stabiler Stahlkorb.
Als Tieftöner, Subwoofer oder als Ersatzchassis.
Auch Ersatz für: Westra SW-250-1004 (8 Ohm).
** Nicht mehr lieferbar! Ersatztyp:
Monacor SP-252PA (für Power-HiFi oder Beschallung) oder Visaton W250 (für HiFi-Anwendungen) (ACHTUNG: Korb ist jeweils 5mm größer!)
Technische Daten:
Belastbarkeit: 100 W-RMS / 200 W-Max
Impedanz: 8 Ohm
Schalldruck: 90 dB
Frequenzbereich: 35-2000 Hz
Resonanzfrequenz fs: 40 Hz
Gesamtgüte Qts: 0,47
Äquivalentvolumes Vas: 87 l
Maße:
Außendurchmesser: 250 mm
Einbaudurchmesser: 222 mm
Magnetdurchmesser: 110 mm
Einbautiefe: 115 mm
Korbrandhöhe: 10 mm
Eigenlijk niet heel veel gegevens, de X-max lijkt niet heel groot te zijn. Westra is overgenomen door HKM.
Voor wat het bouwen van een leuke sub gaat kosten zul je toch iets meer moeten nadenken over wat je van je sub wilt. Er zijn schattige kleine subjes maar die gaan helaas niet erg laag en meestal ook niet knoeperhard. kosten blijven dan beperkt. Er zijn ook hele grote subjes die afgrond laag gaan en waarbij je bijna misselijk wordt van de geluidsdruk. Da's meestal wat minder goedkoop.
Voorbeeld van klein is de little Thumpy XS
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ght=thumpy
Voorbeeld van groot is de CSS SDX15 met 2 passieve 18"radiatoren
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =css+sdx15
Tikfoutje, je hebt gelijk.indoubt schreef:Waarschijnlijk bedoel je de 58 i.p.v de 85 (of heb ik het mis)
Die Quake die ik nu heb is 295x295x430 (bxdxh). Na aftrek van het versterkercompartiment blijft er zo'n 22 liter over. Veel groter wil ik niet gaan, kleiner mag altijd.
Ik vind die Quake helemaal niet zo slecht klinken, maar dat kan natuurlijk komen door het het gebrek aan vergelijkingsmateriaal.
In principe is de sub alleen voor films. Hij hoort bij dit project:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=8165
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=8165
Wat wordt de afstemfrequentie van je thuis bios luidsprekertjes? Ik kon dat zo snel niet in je topic ontdekken. Ook niet of er een high-pass wordt gebruikt om je satelieten van de lagere frequenties te vrijwaren (kan vaak ook al met een wat betere 5.1 versterker trouwens maar dan wel liefst met instelbare crossover)
Afhankelijk van hoe laag je de satelieten spelen zijn andersoortige subs geschikt. De overgangsfrequentie tussen sub en satelieten mag niet te hoog zijn anders gaat dat ten koste van je geluidskwaliteit. Je sub moet dan te hoge frequenties weergeven en dat kan die vaak minder goed. Met stereosubs wordt het weer een ander verhaal maar dat valt waarschijnlijk buiten het bestek van dit project.
Gezien het feit dat ie alleen voor films wordt gebruikt EN je liefst een redelijk kleine kast wilt is mogelijk een systeem met een passieve radiator het meest passend. Deze hebben als voordeel dat ze behoorlijk laag komen in een kleine kast en behoorlijk veel db's kunnen produceren. Naadeel is soms dat ze een wat hogere group delay hebben, dat is echter voor film zelden bezwaarlijk.
Als ik me niet vergis kan een Peerless XLS10 met passieve radiator in een 30 liter kastje. Meestal zie je ze frontfiring maar ik heb er eens een gebouwd met de woofer downfiring en de PR frontfiring. Voor zover mijn audiogeheugen dat toelaat te beoordelen zijn de verschillen tussen down en frontfiring gering. Dat is echter beoordeelt met een relatief lage crossover frequentie van de sub (60Hz of zo)
Dit is slechts een voorbeeld van de vele mogelijke. Bovendien is de crossover naar je satelieten bepalend.
Je merkt misschien dat er al redelijk wat aannames worden gedaan en compromissen worden gesloten (acceptatie hogere groupdelay, acceptatie toch meer dan 22 L, acceptatie dat downfiring geen probleem is, acceptatie dat de crossover frequentie niet te hoog wordt etc, etc.)
Nog niet meteen kopen dus die spullen. Misschien eerst een luisteren bij iemand die er een heeft staan of naar Speaker en co, die ze ook heeft staan.
Afhankelijk van hoe laag je de satelieten spelen zijn andersoortige subs geschikt. De overgangsfrequentie tussen sub en satelieten mag niet te hoog zijn anders gaat dat ten koste van je geluidskwaliteit. Je sub moet dan te hoge frequenties weergeven en dat kan die vaak minder goed. Met stereosubs wordt het weer een ander verhaal maar dat valt waarschijnlijk buiten het bestek van dit project.
Gezien het feit dat ie alleen voor films wordt gebruikt EN je liefst een redelijk kleine kast wilt is mogelijk een systeem met een passieve radiator het meest passend. Deze hebben als voordeel dat ze behoorlijk laag komen in een kleine kast en behoorlijk veel db's kunnen produceren. Naadeel is soms dat ze een wat hogere group delay hebben, dat is echter voor film zelden bezwaarlijk.
Als ik me niet vergis kan een Peerless XLS10 met passieve radiator in een 30 liter kastje. Meestal zie je ze frontfiring maar ik heb er eens een gebouwd met de woofer downfiring en de PR frontfiring. Voor zover mijn audiogeheugen dat toelaat te beoordelen zijn de verschillen tussen down en frontfiring gering. Dat is echter beoordeelt met een relatief lage crossover frequentie van de sub (60Hz of zo)
Dit is slechts een voorbeeld van de vele mogelijke. Bovendien is de crossover naar je satelieten bepalend.
Je merkt misschien dat er al redelijk wat aannames worden gedaan en compromissen worden gesloten (acceptatie hogere groupdelay, acceptatie toch meer dan 22 L, acceptatie dat downfiring geen probleem is, acceptatie dat de crossover frequentie niet te hoog wordt etc, etc.)
Nog niet meteen kopen dus die spullen. Misschien eerst een luisteren bij iemand die er een heeft staan of naar Speaker en co, die ze ook heeft staan.
Ik ben er voorlopig uit.
Ik ga de boel scheiden. Ik maak een kast voor de woofer, en een kastje voor de versterker. Op deze manier kan de versterker gewoon bij m'n audioapparatuur blijven staan, met als voordelen dat er al 220 aanwezig is, de versterker van de sub makkelijker af te regelen is (en ook niet door de kinderen), en ik een normale lengte tulpkabel kan gebruiken.
In eerste instantie gebruik ik daar de onderdelen van m'n REL voor. Ik bewaar de kast, dus als het toch niet bevalt, kan ik de boel weer terugdraaien en dat ding alsnog verkopen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ga de boel scheiden. Ik maak een kast voor de woofer, en een kastje voor de versterker. Op deze manier kan de versterker gewoon bij m'n audioapparatuur blijven staan, met als voordelen dat er al 220 aanwezig is, de versterker van de sub makkelijker af te regelen is (en ook niet door de kinderen), en ik een normale lengte tulpkabel kan gebruiken.
In eerste instantie gebruik ik daar de onderdelen van m'n REL voor. Ik bewaar de kast, dus als het toch niet bevalt, kan ik de boel weer terugdraaien en dat ding alsnog verkopen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Oké. Ik heb die REL te koop gezet. Als ik er een redelijk bedrag voor kan krijgen verkoop ik hem, anders ga ik hem ombouwen.
Mocht ik hem verkopen, dan zou ik toch nog wel wat to-the-point adviezen kunnen gebruiken. Hier nog een opsomming van de wensen:
-Het wordt een Hypex DS1.2 versterkermodule (budgetbepaald).
-Versterkermodule komt in aparte kast.
-Subkast met één speaker, naar de grond gericht (rondkruipende kinderen).
-Maximaal 30 liter kastinhoud.
-Zal hoofdzakelijk voor films worden gebruikt.
-Wil mijn buren te vriend houden/ mijn kinderen laten slapen, dus beestachtig hoeft het niet te worden.
-Woonkamer is 30 vierkante meter
Dus dan rest de vraag; welke woofer in wat voor kast, BR of geen BR
Heeft het zin om de kast te voorzien van schuine wanden, of is dit alleen van nut bij middentonen.
Ik heb nog voldoende 40 mm mdf liggen voor een kast. Kunnen we zeggen hoe dikker, hoe beter?
Alvast bedankt, en pardon voor mijn wispelturigheid

Mocht ik hem verkopen, dan zou ik toch nog wel wat to-the-point adviezen kunnen gebruiken. Hier nog een opsomming van de wensen:
-Wil mijn buren te vriend houden/ mijn kinderen laten slapen, dus beestachtig hoeft het niet te worden.
Heeft het zin om de kast te voorzien van schuine wanden, of is dit alleen van nut bij middentonen.
Ik heb nog voldoende 40 mm mdf liggen voor een kast. Kunnen we zeggen hoe dikker, hoe beter?
Arno schreef:Oké. Ik heb die REL te koop gezet. Als ik er een redelijk bedrag voor kan krijgen verkoop ik hem, anders ga ik hem ombouwen.
hypex is prima spul
wederom prima keus, anders blijft er wel heel weinig over van je 30 liter als je de versterker netjes luchtdicht zou inbouwen
Ik meen me te herinneren dat of de H1208 of de H1252 van Seas in een kleine (<30 liter ) bassreflex behoorlijk netjes speelde, t zal niet heel hard gaan...
Dit heeft bij een subwoofer in principe geen nut, alleen bij een hele grote behuizing
Is 30 liter de netto of bruto beschikbare afmeting? reken maar eens na wat 40 ipv 20 mm mdf doet met je buitenafmetingen bij 30 liter netto, ik zou liever 20mm pakken, bracing erin en die 30 liter iets oprekken
ik heb het even nagekeken, met die seas krijg je een erg lange poort, das wellicht niet optimaal als je het simpel wilt houden..
Denk nog even na over de maximale buitenmaten, wellicht zit er nog wat rek in die 30 liter. Een wat grotere behuizing is namelijk handig als je wat minder vermogen beschikbaar hebt...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met zo'n kleine kast en geen toepassing van PR's zou ik kiezen voor een gesloten kast met correctie (dit vanwege de anders erg lang wordende BR poorten voor een beetje fatsoenlijk lage afstemming). maakt in elk geval de keuze wat ruimer... CSS SDX10?
kinderen: een frontje doet al wonderen, wat ze niet zien willen ze ook geen vingers in stoppen. is hier 2 kinderen lang goed gegaan
kinderen: een frontje doet al wonderen, wat ze niet zien willen ze ook geen vingers in stoppen. is hier 2 kinderen lang goed gegaan
- Bijlagen
-
- DriverOrientationDownSideFire.pdf
- hier een doc om in te kunnen schatten of downfiring een goed idee is voor de gekozen woofer
- (8.64 KiB) 239 keer gedownload
Nou, vooruit. 344 x 344 x 594 mm. Maak ik 'm van 22mm mdf, komt ie op 49.5 liter. Nog iets eraf voor de versteviging = 45 liter netto.
Verleid me nou niet om nog verder te gaan, want dan loopt het hier uit op een echtscheiding
Henkjan, die CSS SDX10 da's idd een knap woofertje. Maar die kost 199 Euro. Dat is veel te veel.
Bedankt voor die pdf. Erg handig. Ik had er nog niet eens aan gedacht of het slecht zou kunnen zijn voor je speakers. Downfiring is dus geen must meer.
Is die W8-740C geschikt? Of de W6-1139SG, twee maal in één kast?
Verleid me nou niet om nog verder te gaan, want dan loopt het hier uit op een echtscheiding
Henkjan, die CSS SDX10 da's idd een knap woofertje. Maar die kost 199 Euro. Dat is veel te veel.
Bedankt voor die pdf. Erg handig. Ik had er nog niet eens aan gedacht of het slecht zou kunnen zijn voor je speakers. Downfiring is dus geen must meer.
Je hebt een 10" en vraagt nu naar een 8" of zelfs een 6" (wel twee dan) Misschien niet inmogelijk maar waarschijnlijker wordt het er niet op.Arno schreef:Nou, vooruit. 344 x 344 x 594 mm. Maak ik 'm van 22mm mdf, komt ie op 49.5 liter. Nog iets eraf voor de versteviging = 45 liter netto.
Verleid me nou niet om nog verder te gaan, want dan loopt het hier uit op een echtscheiding![]()
Bij 45 liter dreigt een echtscheiding en als je vrouw je lief is zou ik dat dus niet op de spits drijven. Bovendien kun je al heel redelijke compacte subs bouwen die daaronder blijven.
200€ gaat je budget ruim te boven lees ik. De andere die je noemt kosten circa 6 tientjes (12 tientjes als je 2 maal een W6 wil) Heb je een budget gesteld waar je binnen moet blijven?
De hypex1,2 heeft geen high level ingang maar ik heb begrepen dat ie direct aan de sub out van een multichannel receiver komt. Als dat correct is dan is het geen probleem
Zou 120€ passen? dan is er misschien ook nog wel een mooi 10" woofje te vinden. Welliswaar wat minder uitslag dan de CSS en zonder de XBL2 aandrijving maar, naar het schijnt heeft ie ook hele lage vervorming.
edit: als je perse wilt kun je hier wel een heel klein subje met een W8-740 lenen. Hij staat tijdelijk niks te doen in de garage. Bedenk wel dat het een snoezig ding is en als je vrouw em ziet mag je met niks anders meer naar huis komen. Oppassen dus
Ik heb nog eens wat zitten luisteren en kijken naar die quake. Het probleem zit hem zo te zien inderdaad in die kleine Xmax. Ik heb hem in het verleden eigenlijk voornamelijk voor muziek gebruikt, en dat klonk best lekker. Nu merk ik dat bij films de woofer snel aan z'n Xmax zit. En dan heeft ie de neiging om min of meer te blokkeren.
Indoubt, bedankt voor je aanbod wat betreft het lenen van je snoezige subje. Ik zit echter met een vervoersprobleem, dus ik denk dat ik je aanbod moet afslaan.
Had je het trouwens over een specifiek 10 inch woofertje van 120 euro?
Zoals ik al zei hoeft het echt niet heel erg hard te kunnen. Ik vind het echter lastig om te beoordelen welke woofers geschikt zijn. Wat is de minimale Xmax bijvoorbeeld, waaraan hij moet voldoen?
Ik zit toch te denken aan die W8-740. Maar ik begrijp dat het moeilijk is voor jullie om te beoordelen of ik daar tevreden mee zal zijn.
Indoubt, bedankt voor je aanbod wat betreft het lenen van je snoezige subje. Ik zit echter met een vervoersprobleem, dus ik denk dat ik je aanbod moet afslaan.
Had je het trouwens over een specifiek 10 inch woofertje van 120 euro?
Zoals ik al zei hoeft het echt niet heel erg hard te kunnen. Ik vind het echter lastig om te beoordelen welke woofers geschikt zijn. Wat is de minimale Xmax bijvoorbeeld, waaraan hij moet voldoen?
Ik zit toch te denken aan die W8-740. Maar ik begrijp dat het moeilijk is voor jullie om te beoordelen of ik daar tevreden mee zal zijn.
Hallo Arno,
Ik hoop niet dat ik je teveel voor het hoofd stoot, maar kijk hier eens:
http://www.mivoc.de/mivoc/details-home- ... %20schwarz
Ik heb zijn voorganger en die bevalt prima. Wellicht een idee om je REL op Marktplaats te zetten (of hier te verkopen natuurlijk) en zo´n ding aan te schaffen.
Als ik mij niet vergis is ie in 3 kleuren leverbaar, zwart, zilver en houtmotief.
Groeten,
Mischa
Ik hoop niet dat ik je teveel voor het hoofd stoot, maar kijk hier eens:
http://www.mivoc.de/mivoc/details-home- ... %20schwarz
Ik heb zijn voorganger en die bevalt prima. Wellicht een idee om je REL op Marktplaats te zetten (of hier te verkopen natuurlijk) en zo´n ding aan te schaffen.
Als ik mij niet vergis is ie in 3 kleuren leverbaar, zwart, zilver en houtmotief.
Groeten,
Mischa
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=7108
Misschien niet zo goed als de CSS maar volgens de verhalen heeft deze unit een zeer lage THD en is zeer goed bruikbaar als sub. Ik heb er zelf echter nog geen ervaring mee
Misschien niet zo goed als de CSS maar volgens de verhalen heeft deze unit een zeer lage THD en is zeer goed bruikbaar als sub. Ik heb er zelf echter nog geen ervaring mee
-
Audioslave
indoubt schreef:http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=7108
Zeer fraai
Maar juist deze subwoofers(laag rendement) net als de CSS lust nogal Wat(t) en dan ga je het zeker niet redden met bv een amp die Henkjan aanbeveeld.
en niet te vergeten deze, nu we toch bezig zijn..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8119
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8119