Eerste stappen in de meetwereld
Moderator: Beheerdersteam
Bedoel je op dit plaatje Bart: download.php?id=8139
De opamp onderaan is de lijn uitgangsbuffer en versterkt 1x. Het dil IC bovenaan de print is een eeprom voor de TI USB tranceiver. Die USB tranceiver staat alom bekend om zijn lage jitter. Is echt van een andere orde dan de standaard PCM2704
De opamp onderaan is de lijn uitgangsbuffer en versterkt 1x. Het dil IC bovenaan de print is een eeprom voor de TI USB tranceiver. Die USB tranceiver staat alom bekend om zijn lage jitter. Is echt van een andere orde dan de standaard PCM2704
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 24 jun 2009, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ja die ene buffer opamp, een LMV722.Pjotr schreef:Bedoel je op dit plaatje: download.php?id=8139
De opamp is de lijn uitgangsbuffer en versterkt 1x. Het dil IC bovenaan de print is een eeprom voor de TI USB receiver.
Als je standaard GAIN te kort komt, kun je wellicht daar iets mee spelen.
Ik kwam trouwens een ander kaartje tegen, dat ook behoorlijk presteerd.
De Terratec DMX6 USB
http://tweakers.net/pricewatch/173427/t ... e-usb.html
Als we dan toch met geld gaan smijten dan toch liever de Lexicon: http://www.lexiconpro.com/ProductDetail ... ductID=154
Ziet er ook nog mooi uit als generieke USB DAC voor in mijn set
Ziet er ook nog mooi uit als generieke USB DAC voor in mijn set
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Oké
Na de eerste impedantiemetingen wil ik uiteraard frequentie response gaan meten.
Gisteren 9V blokje gekocht, en alles aangesloten.
Ik krijg bij de setup van STEPS, het eerste probleem.
Bij audio device setup, pakt hij netjes mijn USB kaartje van behringer.
Wat moet ik daarna invullen bij de rest?
Ik gebruik dus de complete gecallibreerde set van IBF akustik.
Wie wilt mij verder helpen?
Na de eerste impedantiemetingen wil ik uiteraard frequentie response gaan meten.
Gisteren 9V blokje gekocht, en alles aangesloten.
Ik krijg bij de setup van STEPS, het eerste probleem.
Bij audio device setup, pakt hij netjes mijn USB kaartje van behringer.
Wat moet ik daarna invullen bij de rest?
Ik gebruik dus de complete gecallibreerde set van IBF akustik.
Wie wilt mij verder helpen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Frequentie doe je normaliter met ARTA en niet STEPS.
Waardes die er standaard staan niks mee doen, tenzij je hem gekalibreerd hebt en wel
Waardes die er standaard staan niks mee doen, tenzij je hem gekalibreerd hebt en wel
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Beste mensen,
Door Bartsegers ben ik geattendeerd op het feit meten met ARTA. (Dank daarvoor)
Op dit moment is voor mij het belangrijkste om impedantie te kunnen meten om mijn demping te controleren, maar wellicht ga ik in de toekomst ook frequenties meten. Als ik op het forum en internet rond speur kom ik bijna iedere keer een opstelling tegen in combinatie met versterker, zenerdiodes, enz..
Op de arta site en ook via internet ben ik de vereenvoudigde opstelling tegengekomen (fig. 3.1 in de LIMP handleiding). Deze maakt gebruik van de phone uitgang van een geluidskaart, de ingang en een weerstand van bijv. 100ohm (volgens de LIMP handleiding). Als ik het goed begrijp kun je met deze opstelling echt alléén maar impedantie metingen verrichten.
Mijn vraag:
Is dit een bruikbare opstelling (snel, goedkoop, doeltreffend)? Of zijn er zoveel haken en ogen dat het een must is om direct door te gaan naar de opstelling met losse versterker?
Zoals ik het lees, zou ik met deze opstelling snel geholpen kunnen zijn en kan ik op mijn gemak verder oriënteren op het gebied van meten.
Gr. Frank
Door Bartsegers ben ik geattendeerd op het feit meten met ARTA. (Dank daarvoor)
Op dit moment is voor mij het belangrijkste om impedantie te kunnen meten om mijn demping te controleren, maar wellicht ga ik in de toekomst ook frequenties meten. Als ik op het forum en internet rond speur kom ik bijna iedere keer een opstelling tegen in combinatie met versterker, zenerdiodes, enz..
Op de arta site en ook via internet ben ik de vereenvoudigde opstelling tegengekomen (fig. 3.1 in de LIMP handleiding). Deze maakt gebruik van de phone uitgang van een geluidskaart, de ingang en een weerstand van bijv. 100ohm (volgens de LIMP handleiding). Als ik het goed begrijp kun je met deze opstelling echt alléén maar impedantie metingen verrichten.
Mijn vraag:
Is dit een bruikbare opstelling (snel, goedkoop, doeltreffend)? Of zijn er zoveel haken en ogen dat het een must is om direct door te gaan naar de opstelling met losse versterker?
Zoals ik het lees, zou ik met deze opstelling snel geholpen kunnen zijn en kan ik op mijn gemak verder oriënteren op het gebied van meten.
Gr. Frank
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Ik zou het gewoon proberen.
Je gebruikt dan dus feitelijk de geluidskaart en versterker van je laptop. (als je met een laptop meet)
en dan is je spanningsdeler klaar.
Ik denk dat het voor een impedantiemeting nauwkeurig genoeg is eigenlijk.
Maar als zelf startend ARTA gebruiker, laat ik dat antwoord even in het midden.
Je gebruikt dan dus feitelijk de geluidskaart en versterker van je laptop. (als je met een laptop meet)
en dan is je spanningsdeler klaar.
Ik denk dat het voor een impedantiemeting nauwkeurig genoeg is eigenlijk.
Maar als zelf startend ARTA gebruiker, laat ik dat antwoord even in het midden.
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Volgens mij is dit ook de meetopstelling die in Hobby Hifi 5/2009 wordt uitgelegd. Prima geschikt om de impedantie van een luidspreker mee te meten, niet geschikt voor het meten van T/S parameters (dat moet bij een hoger vermogen gebeuren?).de_smit schreef:Is dit een bruikbare opstelling (snel, goedkoop, doeltreffend)? Of zijn er zoveel haken en ogen dat het een must is om direct door te gaan naar de opstelling met losse versterker?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Ik zou zelf toch de voorkeur geven met een spanningsdeler erbij.
Ook impedantie zijn niet lekker te meten met lage spanningen (vermogens).
Punt is namelijk dat je met die zeners en die spanningsdeler wel je geluidskaart beschermt.
Meestal kunnen deze niet veel meer hebben dan een paar volt piek-piek.
Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
Ook impedantie zijn niet lekker te meten met lage spanningen (vermogens).
Punt is namelijk dat je met die zeners en die spanningsdeler wel je geluidskaart beschermt.
Meestal kunnen deze niet veel meer hebben dan een paar volt piek-piek.
Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Kun je dit uitleggen? Want ik heb de meetkabel uit de HH nagemaakt en daarmee kan ik op zich prima de impedantie van een luidspreker meten. E.e.a. zou misschien wel verklaren waarom deze kabel niet te gebruiken is voor het meten van T/S parameters.b_force schreef:Ik zou zelf toch de voorkeur geven met een spanningsdeler erbij.
Ook impedantie zijn niet lekker te meten met lage spanningen (vermogens).
Als uitgangssignaal gebruik je de output van de soundcard zelf. Deze is niet meer dan een paar milliwatt en zal ook nooit een hogere spanning uitsturen dan de input van de kaart zelf kan hebben.b_force schreef:Punt is namelijk dat je met die zeners en die spanningsdeler wel je geluidskaart beschermt.
Meestal kunnen deze niet veel meer hebben dan een paar volt piek-piek.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
De output van je geluidskaart gebruiken, is sowieso niet aan te raden omdat de opamps meestal niet voldoende vermogen kunnen leveren. Het hangt een beetje van het type opamp af, maar er zijn er die je zo kapot speelt met een beetje belasting. Je krijgt dus 27ohm + speaker. Beter is inderdaad 100ohm te nemen, maar dan wordt je signaal nog veel meer verzwakt.
Bij lage spanningen kan je signaal- ruis verhouding zo slecht worden dat je eigenlijk niks zinnigs meet met ARTA (of LIMP in dit geval). De lijn die je dan krijgt is dan zeg maar niet mooi strak maar heel rimpelig/vol met pieken en dalen.
Het kan allemaal net wel hoor direct aan je geluidskaart met een 100ohm weerstand, maar heel ideaal is het niet.
Bij lage spanningen kan je signaal- ruis verhouding zo slecht worden dat je eigenlijk niks zinnigs meet met ARTA (of LIMP in dit geval). De lijn die je dan krijgt is dan zeg maar niet mooi strak maar heel rimpelig/vol met pieken en dalen.
Het kan allemaal net wel hoor direct aan je geluidskaart met een 100ohm weerstand, maar heel ideaal is het niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
sterker nog, het zijn laag vermogen parameters, je moet ze dus bij laag vermogen meten als je t goed wil doen. (en nu we het toch over TSP meten hebben: klem het chassis goed in bij het meten, NIET ophangen aan een touwtje (tip van dr. Small himself) dan meet je ze niet goed)b_force schreef:Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Jammer dat er hiervoor geen algemene ISO/NEN normen gelden. Dat zou een hoop gegoochel in datasheets schelenHenkjan schreef:(en nu we het toch over TSP meten hebben: klem het chassis goed in bij het meten, NIET ophangen aan een touwtje (tip van dr. Small himself) dan meet je ze niet goed)
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Met hoger vermogen bedoelde ik in dit geval meer dan de paar milliwatt die uit een geluidskaart kunnen komen. Ik snap dat het niet de bedoeling is om T/S parameters te gaan meten bij 100W...Henkjan schreef:sterker nog, het zijn laag vermogen parameters, je moet ze dus bij laag vermogen meten als je t goed wil doen. (en nu we het toch over TSP meten hebben: klem het chassis goed in bij het meten, NIET ophangen aan een touwtje (tip van dr. Small himself) dan meet je ze niet goed)b_force schreef:Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
Maar hebben we het voor een correcte meting dan over 1W of over (veel) minder of meer?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Orde van grootte zit inderdaad rond ruwweg rond 1W aan 8ohm (= 2,83V of 350mA). Soms zit je wat lager, rond 0,5W oid.
Verschilt ook een beetje per luidspreker.
Verschilt ook een beetje per luidspreker.
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Ja, dat is een goede richtwaarde.Bean schreef:Maar hebben we het voor een correcte meting dan over 1W of over (veel) minder of meer?
Nu is vermogen een betrekkelijk begip bij T/S metingen (eigenlijk 2 impedantie metingen) omdat de impedantie sterk varieert rond Fs. Daarom kun je beter uitgaan van 2,83V Rms. I.i.g. kom ik dan met door de fabrikant goed opgemeten waarden (Visaton, Audax) vrij goed in de buurt van de datasheet na een tijdje inspelen. En zoals Henkjan opmerkte goed vastzetten, ikzelf plak ze wel eens met de magneet tegen de stalen poot van mijn bureau met de added mass methode
Gebruik je de volume methode dan zijn terracotta bloempotten uit het tuincentrum prima meetkastjes die weinig kosten. Even een plankje van MDF er op lijmen met PU lijm dan om de speaker vast te schroeven. Draadje kan dan prima door het gaatje onder in de pot en afdichten met stopverf o.z.i.
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Wat een hoop reactie ineens
Ik heb binnenkort een (oudere) labtop beschikbaar om de simpele uitvoering met 100ohm weerstand te proberen. Kan niet veel mee mis gaan.
Als ik jullie verdergaande discussie zo lees, verdient het dus de voorkeur om voor de toekomst een budget(je) te creëren voor een betere meet methode met meer mogelijkheden.
Bedankt voor jullie hulp en iedereen veel plezier en succes met meten (en bouwen natuurlijk)
Gr. Frank
Ik heb binnenkort een (oudere) labtop beschikbaar om de simpele uitvoering met 100ohm weerstand te proberen. Kan niet veel mee mis gaan.
Als ik jullie verdergaande discussie zo lees, verdient het dus de voorkeur om voor de toekomst een budget(je) te creëren voor een betere meet methode met meer mogelijkheden.
Bedankt voor jullie hulp en iedereen veel plezier en succes met meten (en bouwen natuurlijk)
Gr. Frank
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Je kunt met een 15W LM1875 of een TDA nog iets (types weet ik niet uit mijn hoofd) een prima en goedkoop meetampje bouwen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Met een TDA1520 kan ik alle metingen doen? Of is die inmiddels wat te gedateerd? Tot mijn verrassing vond ik nog 3 van die chips met wat componentjes in een doos, dus in het gunstigste geval hoef ik daarvoor alleen nog een enkelvoudige trafo tussen 12 en 35V op de kop te tikken.b_force schreef:Je kunt met een 15W LM1875 of een TDA nog iets (types weet ik niet uit mijn hoofd) een prima en goedkoop meetampje bouwen.
Uitgewerkte schema's kom ik trouwens nauwelijks tegen. Kan ik voor een meetversterker gewoon de schakeling uit de datasheet aanhouden?
- Bijlagen
-
- TDA1520_[img].pdf
- (197.99 KiB) 248 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Als ik de datasheet zo zie, dan kan die TDA1520 enkel via een enkelvoudige voeding gebruikt worden.
Het "nadeel" is dat je dan een (grote) condensator aan de uitgang hebt.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel handig, omdat je impedantie dan vaak toch iets oploopt.
Voor de rest zijn zulke versterkertjes onbruikbaar voor vervormingsmetingen.
Een LM1875/76 of LM3875/86 lijken me nog de beste opties.
Het "nadeel" is dat je dan een (grote) condensator aan de uitgang hebt.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel handig, omdat je impedantie dan vaak toch iets oploopt.
Voor de rest zijn zulke versterkertjes onbruikbaar voor vervormingsmetingen.
Een LM1875/76 of LM3875/86 lijken me nog de beste opties.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Heh, dat is nou jammer van die oplopende impedantiecurve. Wat is trouwens de bepalende factor die een TDA1520 onbruikbaar maakt voor vervormingsmetingen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Het kan wel hoor, maar dan moet je voor die oplopende impedantie corrigeren.
Vervorming van de TDA1520 zelf is gewoon te hoog.
Vervorming van de TDA1520 zelf is gewoon te hoog.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Dan wacht ik toch maar even tot ik een kleine trafo voor de LM3886's tegenkom. De TDA's leg ik dan maar opzij voor het geval ik me eens verveel (eigenlijk kan ik ze dan net zo goed weggooien
), en misschien iets voor het terras of de PC wil maken.
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Eigenlijk hoeft die niet eens zo aan de gebruikelijke spanningen te voldoen. Als je een 2x 15V of 18V vindt is die voor meetdoeleinden ook prima. Je heb toch nooit het maximumvermogen nodig voor de meting. Het enige waar je even rekening mee moet houden is de minimale voedingsspanning van die LM3886 en die is 20V (+/- 10V). Voor de volledigheid, de maximale voedingsspaning bedraagt 84V (+/- 42V) volgens specsheet.
Alles daar tussen is goed voor de meetversterker.
Groeten,
Mischa
Alles daar tussen is goed voor de meetversterker.
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eerste stappen in de meetwereld
Klopt, wat ik echter eerder zou doen is wel voor de juiste spanning gaan, maar een lager vermogen kiezen.
Bij lagere spanning gaat de versterker namelijk ook meer vervormen.
Hoeveel dat precies is, is niet helemaal in de datasheet te vinden (of maar voor een deel).
Bij lagere spanning gaat de versterker namelijk ook meer vervormen.
Hoeveel dat precies is, is niet helemaal in de datasheet te vinden (of maar voor een deel).
