Eerste stappen in de meetwereld

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bedoel je op dit plaatje Bart: download.php?id=8139

De opamp onderaan is de lijn uitgangsbuffer en versterkt 1x. Het dil IC bovenaan de print is een eeprom voor de TI USB tranceiver. Die USB tranceiver staat alom bekend om zijn lage jitter. Is echt van een andere orde dan de standaard PCM2704
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 24 jun 2009, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Bedoel je op dit plaatje: download.php?id=8139

De opamp is de lijn uitgangsbuffer en versterkt 1x. Het dil IC bovenaan de print is een eeprom voor de TI USB receiver.
Ja die ene buffer opamp, een LMV722.
Als je standaard GAIN te kort komt, kun je wellicht daar iets mee spelen.

Ik kwam trouwens een ander kaartje tegen, dat ook behoorlijk presteerd.
De Terratec DMX6 USB

http://tweakers.net/pricewatch/173427/t ... e-usb.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als we dan toch met geld gaan smijten dan toch liever de Lexicon: http://www.lexiconpro.com/ProductDetail ... ductID=154

Ziet er ook nog mooi uit als generieke USB DAC voor in mijn set
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door bartsegers »

Oké

Na de eerste impedantiemetingen wil ik uiteraard frequentie response gaan meten.
Gisteren 9V blokje gekocht, en alles aangesloten.

Ik krijg bij de setup van STEPS, het eerste probleem.
Bij audio device setup, pakt hij netjes mijn USB kaartje van behringer.

Wat moet ik daarna invullen bij de rest?
Ik gebruik dus de complete gecallibreerde set van IBF akustik.

Wie wilt mij verder helpen?
Bijlagen
vraag arta.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Frequentie doe je normaliter met ARTA en niet STEPS.
Waardes die er standaard staan niks mee doen, tenzij je hem gekalibreerd hebt en wel :)
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door de_smit »

Beste mensen,
Door Bartsegers ben ik geattendeerd op het feit meten met ARTA. (Dank daarvoor)
Op dit moment is voor mij het belangrijkste om impedantie te kunnen meten om mijn demping te controleren, maar wellicht ga ik in de toekomst ook frequenties meten. Als ik op het forum en internet rond speur kom ik bijna iedere keer een opstelling tegen in combinatie met versterker, zenerdiodes, enz..
Op de arta site en ook via internet ben ik de vereenvoudigde opstelling tegengekomen (fig. 3.1 in de LIMP handleiding). Deze maakt gebruik van de phone uitgang van een geluidskaart, de ingang en een weerstand van bijv. 100ohm (volgens de LIMP handleiding). Als ik het goed begrijp kun je met deze opstelling echt alléén maar impedantie metingen verrichten.

Mijn vraag:
Is dit een bruikbare opstelling (snel, goedkoop, doeltreffend)? Of zijn er zoveel haken en ogen dat het een must is om direct door te gaan naar de opstelling met losse versterker?
Zoals ik het lees, zou ik met deze opstelling snel geholpen kunnen zijn en kan ik op mijn gemak verder oriënteren op het gebied van meten.

Gr. Frank
Bijlagen
simplified jig.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door bartsegers »

Ik zou het gewoon proberen.
Je gebruikt dan dus feitelijk de geluidskaart en versterker van je laptop. (als je met een laptop meet)
en dan is je spanningsdeler klaar.

Ik denk dat het voor een impedantiemeting nauwkeurig genoeg is eigenlijk.
Maar als zelf startend ARTA gebruiker, laat ik dat antwoord even in het midden.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Bean »

de_smit schreef:
Is dit een bruikbare opstelling (snel, goedkoop, doeltreffend)? Of zijn er zoveel haken en ogen dat het een must is om direct door te gaan naar de opstelling met losse versterker?
Volgens mij is dit ook de meetopstelling die in Hobby Hifi 5/2009 wordt uitgelegd. Prima geschikt om de impedantie van een luidspreker mee te meten, niet geschikt voor het meten van T/S parameters (dat moet bij een hoger vermogen gebeuren?).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Ik zou zelf toch de voorkeur geven met een spanningsdeler erbij.
Ook impedantie zijn niet lekker te meten met lage spanningen (vermogens).
Punt is namelijk dat je met die zeners en die spanningsdeler wel je geluidskaart beschermt.
Meestal kunnen deze niet veel meer hebben dan een paar volt piek-piek.

Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Bean »

b_force schreef:
Ik zou zelf toch de voorkeur geven met een spanningsdeler erbij.
Ook impedantie zijn niet lekker te meten met lage spanningen (vermogens).
Kun je dit uitleggen? Want ik heb de meetkabel uit de HH nagemaakt en daarmee kan ik op zich prima de impedantie van een luidspreker meten. E.e.a. zou misschien wel verklaren waarom deze kabel niet te gebruiken is voor het meten van T/S parameters.
b_force schreef:
Punt is namelijk dat je met die zeners en die spanningsdeler wel je geluidskaart beschermt.
Meestal kunnen deze niet veel meer hebben dan een paar volt piek-piek.
Als uitgangssignaal gebruik je de output van de soundcard zelf. Deze is niet meer dan een paar milliwatt en zal ook nooit een hogere spanning uitsturen dan de input van de kaart zelf kan hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

De output van je geluidskaart gebruiken, is sowieso niet aan te raden omdat de opamps meestal niet voldoende vermogen kunnen leveren. Het hangt een beetje van het type opamp af, maar er zijn er die je zo kapot speelt met een beetje belasting. Je krijgt dus 27ohm + speaker. Beter is inderdaad 100ohm te nemen, maar dan wordt je signaal nog veel meer verzwakt.

Bij lage spanningen kan je signaal- ruis verhouding zo slecht worden dat je eigenlijk niks zinnigs meet met ARTA (of LIMP in dit geval). De lijn die je dan krijgt is dan zeg maar niet mooi strak maar heel rimpelig/vol met pieken en dalen.

Het kan allemaal net wel hoor direct aan je geluidskaart met een 100ohm weerstand, maar heel ideaal is het niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
sterker nog, het zijn laag vermogen parameters, je moet ze dus bij laag vermogen meten als je t goed wil doen. (en nu we het toch over TSP meten hebben: klem het chassis goed in bij het meten, NIET ophangen aan een touwtje (tip van dr. Small himself) dan meet je ze niet goed)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
(en nu we het toch over TSP meten hebben: klem het chassis goed in bij het meten, NIET ophangen aan een touwtje (tip van dr. Small himself) dan meet je ze niet goed)
Jammer dat er hiervoor geen algemene ISO/NEN normen gelden. Dat zou een hoop gegoochel in datasheets schelen :roll:
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Bean »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Overigens valt T/S meten op hoge vermogens wel mee. Een paar Watt is al voldoende.
sterker nog, het zijn laag vermogen parameters, je moet ze dus bij laag vermogen meten als je t goed wil doen. (en nu we het toch over TSP meten hebben: klem het chassis goed in bij het meten, NIET ophangen aan een touwtje (tip van dr. Small himself) dan meet je ze niet goed)
Met hoger vermogen bedoelde ik in dit geval meer dan de paar milliwatt die uit een geluidskaart kunnen komen. Ik snap dat het niet de bedoeling is om T/S parameters te gaan meten bij 100W...
Maar hebben we het voor een correcte meting dan over 1W of over (veel) minder of meer?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Orde van grootte zit inderdaad rond ruwweg rond 1W aan 8ohm (= 2,83V of 350mA). Soms zit je wat lager, rond 0,5W oid.
Verschilt ook een beetje per luidspreker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Pjotr »

Bean schreef:
Maar hebben we het voor een correcte meting dan over 1W of over (veel) minder of meer?
Ja, dat is een goede richtwaarde.

Nu is vermogen een betrekkelijk begip bij T/S metingen (eigenlijk 2 impedantie metingen) omdat de impedantie sterk varieert rond Fs. Daarom kun je beter uitgaan van 2,83V Rms. I.i.g. kom ik dan met door de fabrikant goed opgemeten waarden (Visaton, Audax) vrij goed in de buurt van de datasheet na een tijdje inspelen. En zoals Henkjan opmerkte goed vastzetten, ikzelf plak ze wel eens met de magneet tegen de stalen poot van mijn bureau met de added mass methode ;)

Gebruik je de volume methode dan zijn terracotta bloempotten uit het tuincentrum prima meetkastjes die weinig kosten. Even een plankje van MDF er op lijmen met PU lijm dan om de speaker vast te schroeven. Draadje kan dan prima door het gaatje onder in de pot en afdichten met stopverf o.z.i.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door de_smit »

Wat een hoop reactie ineens :D
Ik heb binnenkort een (oudere) labtop beschikbaar om de simpele uitvoering met 100ohm weerstand te proberen. Kan niet veel mee mis gaan.

Als ik jullie verdergaande discussie zo lees, verdient het dus de voorkeur om voor de toekomst een budget(je) te creëren voor een betere meet methode met meer mogelijkheden.

Bedankt voor jullie hulp en iedereen veel plezier en succes met meten (en bouwen natuurlijk)
Gr. Frank
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Je kunt met een 15W LM1875 of een TDA nog iets (types weet ik niet uit mijn hoofd) een prima en goedkoop meetampje bouwen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Marp »

b_force schreef:
Je kunt met een 15W LM1875 of een TDA nog iets (types weet ik niet uit mijn hoofd) een prima en goedkoop meetampje bouwen.
Met een TDA1520 kan ik alle metingen doen? Of is die inmiddels wat te gedateerd? Tot mijn verrassing vond ik nog 3 van die chips met wat componentjes in een doos, dus in het gunstigste geval hoef ik daarvoor alleen nog een enkelvoudige trafo tussen 12 en 35V op de kop te tikken.

Uitgewerkte schema's kom ik trouwens nauwelijks tegen. Kan ik voor een meetversterker gewoon de schakeling uit de datasheet aanhouden?
Bijlagen
TDA1520_[img].pdf
(197.99 KiB) 248 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Als ik de datasheet zo zie, dan kan die TDA1520 enkel via een enkelvoudige voeding gebruikt worden.
Het "nadeel" is dat je dan een (grote) condensator aan de uitgang hebt.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel handig, omdat je impedantie dan vaak toch iets oploopt.
Voor de rest zijn zulke versterkertjes onbruikbaar voor vervormingsmetingen.

Een LM1875/76 of LM3875/86 lijken me nog de beste opties.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Marp »

Heh, dat is nou jammer van die oplopende impedantiecurve. Wat is trouwens de bepalende factor die een TDA1520 onbruikbaar maakt voor vervormingsmetingen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Het kan wel hoor, maar dan moet je voor die oplopende impedantie corrigeren.
Vervorming van de TDA1520 zelf is gewoon te hoog.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door Marp »

Dan wacht ik toch maar even tot ik een kleine trafo voor de LM3886's tegenkom. De TDA's leg ik dan maar opzij voor het geval ik me eens verveel (eigenlijk kan ik ze dan net zo goed weggooien :lol: ), en misschien iets voor het terras of de PC wil maken.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door mischa72 »

Eigenlijk hoeft die niet eens zo aan de gebruikelijke spanningen te voldoen. Als je een 2x 15V of 18V vindt is die voor meetdoeleinden ook prima. Je heb toch nooit het maximumvermogen nodig voor de meting. Het enige waar je even rekening mee moet houden is de minimale voedingsspanning van die LM3886 en die is 20V (+/- 10V). Voor de volledigheid, de maximale voedingsspaning bedraagt 84V (+/- 42V) volgens specsheet.
Alles daar tussen is goed voor de meetversterker.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de meetwereld

Bericht door b_force »

Klopt, wat ik echter eerder zou doen is wel voor de juiste spanning gaan, maar een lager vermogen kiezen.
Bij lagere spanning gaat de versterker namelijk ook meer vervormen.
Hoeveel dat precies is, is niet helemaal in de datasheet te vinden (of maar voor een deel).
Plaats reactie