Ruis MiniDSP Balanced
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Goede conclusie.
De dithering zit voor de volume regeling.
Wanneer de ruis overeind blijft heeft het hier dus niet mee te maken.
Wanneer de volume regeling wordt uitgeschakeld, zou de eventuele dithering ook moeten worden uitgeschakeld. Maar dit is een aanname.
De dithering zit voor de volume regeling.
Wanneer de ruis overeind blijft heeft het hier dus niet mee te maken.
Wanneer de volume regeling wordt uitgeschakeld, zou de eventuele dithering ook moeten worden uitgeschakeld. Maar dit is een aanname.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Het dithersignaal wordt volgens mij na de volumeregeling toegevoegd. Je zou eigenlijk het digitale signaal via spdif een analyzer ingooien, dan kun je zien wat er gebeurt.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Bedoel je hiermee het verschil tussen de analoge en digitale uitgang?
In de datasheet hebben ze het nergens over DA dithering. Er is helaas ook geen schema te vinden van het DAC circuit.
In de datasheet hebben ze het nergens over DA dithering. Er is helaas ook geen schema te vinden van het DAC circuit.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Het kan ook een vervelend soort aardlus zijn via je voeding (neem aan wallbrick SMPS) en een gezamenlijke aardconnectie. Je hoort dan geen 50Haz, maar allerhande intermodulatie op de schakelfrequentie van de SMOS. Als voeding en versterker beide op het zelfde punt zijn geaard, kan je 's proberen de aarde van de voeding niet te gebruiken. Zou het probleem zomaar eens kunnen oplossen.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
De miniDSP wordt via een LM317 gevoed. Verder is hij volledig geïsoleerd. Dus daar ligt het probleem niet.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Vandaag de uitgangs trap van de mini DSP voorzichtig los gehaald.
Hierna heb ik een passief uitgangs filter op 50khz toegevoegd.
De metingen die hier uit komen zijn zeer veel belovend.
Een lineaire meting komt op -70dBu.
Een gefilterde meting (22Khz LP) komt op -95dBu.
Dit begint er meer op te lijken.
Let wel op dat hierbij een ongebalanceerd signaal wordt gebruikt wat zorgt voor een lager audio niveau.
stap 2: het gelijk leggen van de uitgangs niveau's om een goede vergelijking te maken.
Hierna heb ik een passief uitgangs filter op 50khz toegevoegd.
De metingen die hier uit komen zijn zeer veel belovend.
Een lineaire meting komt op -70dBu.
Een gefilterde meting (22Khz LP) komt op -95dBu.
Dit begint er meer op te lijken.
Let wel op dat hierbij een ongebalanceerd signaal wordt gebruikt wat zorgt voor een lager audio niveau.
stap 2: het gelijk leggen van de uitgangs niveau's om een goede vergelijking te maken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Ik bedoel inderdaad een vergelijking te maken met het analoge signaal en wat uit de dsp komt. Heb de manual bestudeert en dat is dus nog niet zo makkelijk, je hebt daar een I2S naar spdif converter voor nodig. De manual is verder ook niet duidelijk waar de volumeregeling plaats vindt: in de dsp of in de dac's. Wat voor dac zit er eigenlijk in?Soundexcel schreef:Bedoel je hiermee het verschil tussen de analoge en digitale uitgang?
In de datasheet hebben ze het nergens over DA dithering. Er is helaas ook geen schema te vinden van het DAC circuit.
GRG
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
De DAC zit in de ADAU1701. Deze datasheet is daar heel onduidelijk over.
Ik probeer nu audio uit de minidsp te krijgen. Maar dat is nog knap lastig zonder software
Ik probeer nu audio uit de minidsp te krijgen. Maar dat is nog knap lastig zonder software
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Met de minidigi erop het je een i2s naar spdif converter, zou je die kunnen gebruiken?ds23man schreef:Ik bedoel inderdaad een vergelijking te maken met het analoge signaal en wat uit de dsp komt. Heb de manual bestudeert en dat is dus nog niet zo makkelijk, je hebt daar een I2S naar spdif converter voor nodig. De manual is verder ook niet duidelijk waar de volumeregeling plaats vindt: in de dsp of in de dac's. Wat voor dac zit er eigenlijk in?Soundexcel schreef:Bedoel je hiermee het verschil tussen de analoge en digitale uitgang?
In de datasheet hebben ze het nergens over DA dithering. Er is helaas ook geen schema te vinden van het DAC circuit.
GRG
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Kijk eens aan, er zit vooruitgang in! Als ik het goed begrijp wordt nu de ruis weggefilterd. Klopt het eigenlijk wel dat er ruis hoort te zijn? 50khz ligt welliswaar buiten het het menselijk gehoor, maar je filtert toch ook audiosignaal weg (geen idee of dat eigenlijk kwaad kan).Soundexcel schreef:Vandaag de uitgangs trap van de mini DSP voorzichtig los gehaald.
Hierna heb ik een passief uitgangs filter op 50khz toegevoegd.
De metingen die hier uit komen zijn zeer veel belovend.
Een lineaire meting komt op -70dBu.
Een gefilterde meting (22Khz LP) komt op -95dBu.
Dit begint er meer op te lijken.
Let wel op dat hierbij een ongebalanceerd signaal wordt gebruikt wat zorgt voor een lager audio niveau.
stap 2: het gelijk leggen van de uitgangs niveau's om een goede vergelijking te maken.
Mijn eindtrappen zijn gebalanceerd, is een dergelijk passief filter ook mogelijk met een gebalanceerd signaal?
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Meten is weten.
Hierbij een aantal waardes die uit diversen metingen zijn gekomen.
Het niveau verschil tussen de gebalanceerde output en de ongebalanceerde output is 14,2 db.
Het gemeten ruis niveau op de ongebalanceerde output is 69,6dBu (ongefilterd)
Het gemeten ruis niveau op de gebalanceerde output is 53,5 dBu (ongefilterd)
In beide gevallen is er gebruik gemaakt van een 50Khz LP filter.
Hieruit kunnen we concluderen dat de uitgangs trap 2 db aan ruis toevoegt.
De volume regeling voegt ook nog eens 1,5 db aan ruis toe.
Ik heb het LP filter ook nog verlaagt naar 35khz. Je zit dan echter al duidelijk in het hoorbare gebied te filteren, iets wat niet wenselijk is.
Er is dus wel wat winst te behalen. Bijvoorbeeld in een betere voeding of steilere filtering.
De vraag is echter of dit de moeite waard is......
Hierbij een aantal waardes die uit diversen metingen zijn gekomen.
Het niveau verschil tussen de gebalanceerde output en de ongebalanceerde output is 14,2 db.
Het gemeten ruis niveau op de ongebalanceerde output is 69,6dBu (ongefilterd)
Het gemeten ruis niveau op de gebalanceerde output is 53,5 dBu (ongefilterd)
In beide gevallen is er gebruik gemaakt van een 50Khz LP filter.
Hieruit kunnen we concluderen dat de uitgangs trap 2 db aan ruis toevoegt.
De volume regeling voegt ook nog eens 1,5 db aan ruis toe.
Ik heb het LP filter ook nog verlaagt naar 35khz. Je zit dan echter al duidelijk in het hoorbare gebied te filteren, iets wat niet wenselijk is.
Er is dus wel wat winst te behalen. Bijvoorbeeld in een betere voeding of steilere filtering.
De vraag is echter of dit de moeite waard is......
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Bedoel je dat een andere uitgangstrap wenselijker is? Als een andere voeding en/of een filter het gewenste resultaat niet geven, dan zijn een externe dac of een andere uitgangstrap de enige opties.
Andere optie is wachten totdat hypex eens doorkomt met de dlcp
Andere optie is wachten totdat hypex eens doorkomt met de dlcp
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Hmmm,
Ik zat net op de pot
net te bedenken waar deze meetwaardes aan gerelateerd zijn. Het is gebruikelijk om een referentiepunt te nemen bijv. t.o.v. maximale uitsturing. Je zult dus eerst een maximaal signaal moeten uitsturen ( 0db digitaal), dat als referentie moeten nemen en vanuit daar je ruisvloer bepalen. De waardes die je nu meet liggen op het nivo van een cassettedeck met en zonder dolby!!!!
GRG
Ik zat net op de pot
GRG
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Jan-Willem heeft ons beloofd dat de verdere ontwikkeling binnen een paar weken weer ter hand wordt genomen!Rizzo schreef:
Andere optie is wachten totdat hypex eens doorkomt met de dlcp
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
ds23man. Je hebt deels gelijk. De conclusie klopt inderdaad niet (drie kwartier op de fiets doet wonderen als je al de hele dag aan het werk bent
)
Een aantal waardes heb ik niet vermeld en de aangegeven waarde zijn inderdaad niet ten opzichte van de maximale uitsturing van de MiniDSP maar ten opzichte van 0dBu.
In dit geval is dat echter niet zo belangrijk omdat het om het verschil gaat.
Bij een 1Khz toon op 0dBfs geeft de gebalanceerde uitgang -9,5 dBu. De ongebalanceerde uitgang (Dac uitgang, passief gefilterd) geeft -23,7dBu.
De ongefilterde meting is eigenlijk niet representatief. Aangezien deze meetset tot 350khz gaat, wordt er bij een ongebalanceerde kabel tussen miniDSP en meetset nog behoorlijk
wat interferentie opgepikt.
Als we gaan kijken wat de gemeten waardes zijn met filtering over de meeting is het verschil tussen de directe uitgang van de DAC en de balanceer trap groter.
In de meest optimale situatie kwam ik hier op -72dBu en -97dBu. Dan hebben we het uiteindelijk over een niveau verschil van 11db (tel hier dus 9,5db bij op om de ruisvloer t.o.v.
de maximale uitsturing te bepalen).
Met deze waarde is het zeker interessante om te kijken of een hoge kwaliteit uitgangs trap met betere filtering de oplossing is.
Een aantal waardes heb ik niet vermeld en de aangegeven waarde zijn inderdaad niet ten opzichte van de maximale uitsturing van de MiniDSP maar ten opzichte van 0dBu.
In dit geval is dat echter niet zo belangrijk omdat het om het verschil gaat.
Bij een 1Khz toon op 0dBfs geeft de gebalanceerde uitgang -9,5 dBu. De ongebalanceerde uitgang (Dac uitgang, passief gefilterd) geeft -23,7dBu.
De ongefilterde meting is eigenlijk niet representatief. Aangezien deze meetset tot 350khz gaat, wordt er bij een ongebalanceerde kabel tussen miniDSP en meetset nog behoorlijk
wat interferentie opgepikt.
Als we gaan kijken wat de gemeten waardes zijn met filtering over de meeting is het verschil tussen de directe uitgang van de DAC en de balanceer trap groter.
In de meest optimale situatie kwam ik hier op -72dBu en -97dBu. Dan hebben we het uiteindelijk over een niveau verschil van 11db (tel hier dus 9,5db bij op om de ruisvloer t.o.v.
de maximale uitsturing te bepalen).
Met deze waarde is het zeker interessante om te kijken of een hoge kwaliteit uitgangs trap met betere filtering de oplossing is.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Deze waardes komen trouwens exact overeen met de datasheet van Analog devices.
Eerlijke jongens zijn dat
Eerlijke jongens zijn dat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Ik begin er meer aan te denken dat het ruis probleem "software" gerelateerd is.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
En waar trek je die conclusie uit?
De metingen zeggen iets anders......
De metingen zeggen iets anders......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Als de metingen uitwijzen dat Analog behoorlijk eerlijk is wat spec's en bij de -100db liggen, dan verwacht ik het probleem niet in de electronica maar eerder iets in de software die de extra ruis veroorzaken. Je kunt dan wel leuk een schemaatje uit de datasheet nabouwen, maar de software die je erin propt moet ook kloppen!Soundexcel schreef:En waar trek je die conclusie uit?
De metingen zeggen iets anders......
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Interessant punt, nooit gedacht dat de oorzaak van ruis in de software zou kunnen liggen
. Het typische is dat anderen met een ongebalanceerde versie vaak geen last van ruis hebben (soms wel).
De gebalanceerde versie komt minder vaak voor, maar tot nu heb ik alleen verhalen over implementaties met ruis gehoord. Niet over stille gebalanceerde minidsp's....
De gebalanceerde versie komt minder vaak voor, maar tot nu heb ik alleen verhalen over implementaties met ruis gehoord. Niet over stille gebalanceerde minidsp's....
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Ik denk ook dat de software in de gebalanceerde en ongebalanceerde versie het zelfde is.
De oorzaak ligt denk ik in een slecht ontworpen PCB, uitgangs trap en voeding.
Wanneer de eerste twee worden opgelost is hier zeker wist te behalen.
De oorzaak ligt denk ik in een slecht ontworpen PCB, uitgangs trap en voeding.
Wanneer de eerste twee worden opgelost is hier zeker wist te behalen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Zou je de uitgangstrap eens kunnen uittekenen, dan hebben we een uitgangspunt.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Dat zou mooi zijn maar die bestaat helaas niet. Ik heb hem deels uitgetekend tot waar nodig, maar niet volledig.
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Ik ga als het dit weekend mee zit, een ICE versterker module testen met behulp van het gebalanceerde signaal van de minidsp 2x8. Ik zal hier wel even melden of deze minidsp daar ook last van heeft. De ruis op de huidige ongebalanceerde uitgangen is zo goed als niet hoorbaar. (Met oor op tweeter pas hoorbaar.)
Nu is het natuurlijk wel dat mijn lm4780 eindversterkers wel een lagere ingangsspanning nodig hebben dan de hypex versterkers.
Nu is het natuurlijk wel dat mijn lm4780 eindversterkers wel een lagere ingangsspanning nodig hebben dan de hypex versterkers.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Ik ben ook wel benieuwd naar waar de miniDSP voor wordt gebruikt.
Het is wel een verschil of er een 10 watt buizen versterker of een 500 watt PA versterker met hoorns achter hangt
EDIT: Gevonden, UCD-400 en Reference monitor
Het is wel een verschil of er een 10 watt buizen versterker of een 500 watt PA versterker met hoorns achter hangt
EDIT: Gevonden, UCD-400 en Reference monitor
