Ruis MiniDSP Balanced
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ruis MiniDSP Balanced
Mijn balanced minidsp ruist, heeft dat eigenlijk altijd wel gedaan. Overdag heb ik daar niet zo'n last van, maar als het 's avonds stiller begint te worden dan is het hoorbaar. Zo hoorbaar dat het me eigenlijk een tikkie irriteert.
De unbalanced versie is, mits goed geimplementeerd, ruisvrij. Op het minidsp forum lees ik vaker dat de balanced versie ruist. Nu is mijn vraag, is er iemand hier op het forum met een balanced minidsp die niet ruist?
Mijn exemplaar is een van de eerste balanced minidsp's. Wellicht dat er in de tussentijd modificaties in het productieproces zijn geweest en dat de ruis nu verholpen is.
De unbalanced versie is, mits goed geimplementeerd, ruisvrij. Op het minidsp forum lees ik vaker dat de balanced versie ruist. Nu is mijn vraag, is er iemand hier op het forum met een balanced minidsp die niet ruist?
Mijn exemplaar is een van de eerste balanced minidsp's. Wellicht dat er in de tussentijd modificaties in het productieproces zijn geweest en dat de ruis nu verholpen is.
Re: Ruis MiniDSP Balanced
Ik zou een keer mijn 2x8 kunnen testen, maar dit is natuurlijk niet echt de vergelijking die je wilt.
Jij bent de enige die een gebalanceerde versie gebruikt tot nog toe, naar ik weet, tenminste op dit forum 
ZBA oudgediende Leeuwarden (nu op audioforum.nl) heeft ook een gebalanceerde. Ook ruis. Ik vraag me daarom af of het een structurele ontwerpfout is van Minidsp.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar die ruis blijft. Ook op de digitale ingang. Vandaar de vraag of een nieuwe balanced minidsp een oplossing kan zijn. Zo niet, dan eens kijken naar een alternatief. Mijn eindversterkers zijn gebalanceerd, dus het liefst een gebalanceerde oplossing.
De minidsp 2x8 (hypex lijkt stilt te liggen) is dan het enige alternatief. De huidige opzet van de kast mag dan op de schop....
Ik heb al van alles geprobeerd, maar die ruis blijft. Ook op de digitale ingang. Vandaar de vraag of een nieuwe balanced minidsp een oplossing kan zijn. Zo niet, dan eens kijken naar een alternatief. Mijn eindversterkers zijn gebalanceerd, dus het liefst een gebalanceerde oplossing.
De minidsp 2x8 (hypex lijkt stilt te liggen) is dan het enige alternatief. De huidige opzet van de kast mag dan op de schop....
het ruis- en plopprobleem was voor mij één van de redenen om niet (meer) voor minidsp te kiezen..
Het is maar zeer de vraag of met een nieuwere versie van de balanced minidsp je problemen opgelost zullen zijn, ik zou de gok alvast niet wagen en eventueel een alternatief zoeken.
Die zijn er legio:
- Groundsound
- Xilica
- Behringer
- ...
Het is maar zeer de vraag of met een nieuwere versie van de balanced minidsp je problemen opgelost zullen zijn, ik zou de gok alvast niet wagen en eventueel een alternatief zoeken.
Die zijn er legio:
- Groundsound
- Xilica
- Behringer
- ...
Een andere mogelijkheid is nog om er één of 1 dacs achter te zetten en die via I2S, of eventueel SPDIF, aan te sluiten. Losse PCB's van b.v. Twisted Pear Audio zijn niet zo duur als je ze zelf bestukt. Ik heb dit zelf ook zo gedaan, hoewel ik geen ruisprobleem had. Bij hannesie zijn Blanda-dsp project hebben we een Hongkong dac gebruikt om het hoog op deze manier te verzorgen.
Laatst gewijzigd door knuisje op ma 06 feb 2012, 9:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal ik eens testen of ze het bij de 2x8 wel goed opgelost hebben?
Ik heb hier nog een advance accoustic eindtrap staan die een geblanceerde ingang heeft.
Ik heb hier nog een advance accoustic eindtrap staan die een geblanceerde ingang heeft.
Dat is inderdaad ook een mogelijke oplossing. Dat zullen dan twee dac's, IV's en voedingen moeten worden. Eens kijken op hoeveel je uitkomt bij Twisted Pear.knuisje schreef:Een andere mogelijkheid is nog om er één of 1 dacs achter te zetten en die via I2S, of eventueel SPDIF, aan te sluiten. Losse PCB's van b.v. Twisted Pear Audio zijn niet zo duur als je ze zelf bestukt. Ik heb dit zelf ook zo gedaan, hoewel ik geen ruisprobleem had. Bij hannesie zijn Blanda-dsp project hebben we een Hongkong dac gebruikt om het hoog op deze manier te verzorgen.
Laatst gewijzigd door Rizzo op ma 06 feb 2012, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je dat zou willen doen, graag. Een 2x8 minidsp zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan een 4 kanaals Tisted Pear dac 
2 stuks van deze is ook een mogelijkheid: http://www.ebay.nl/itm/24bit-192KHz-DAC ... 3cc1a8d305
Dan ben je nog niet gebalanceerd met die HK DAC.knuisje schreef:2 stuks van deze is ook een mogelijkheid: http://www.ebay.nl/itm/24bit-192KHz-DAC ... 3cc1a8d305
Met de zogenaamde opvolger, met de PCM1798, die dus 3 opamps heeft zou het mogelijk wel eens beter kunnen gaan, die maakt van de 2 opamps (gebalanceerd?) naar 1 het signaal voor de uitgang.
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-DA ... 7700wt_873
Ik weet het niet zeker, maar Satafan heeft er zo eentje.
Ik heb net even gekeken op de site van Twisted pear. Voor een paar COD dac's + IV converter + voedingen ben je rond de 500 dollar kwijt ex btw en invoerrechten. Daar moeten ook nog trafo's bij. Vrij stevig voor een ruisprobleempje
Op mijn werk kan ik niet op e-bay, dus ik zal vanavond even kijken. Minidsp 2x8 is 299 dollar ex btw en invoerrechten, significant goedkoper dus. Nog maar eens goed over nadenken.
Op mijn werk kan ik niet op e-bay, dus ik zal vanavond even kijken. Minidsp 2x8 is 299 dollar ex btw en invoerrechten, significant goedkoper dus. Nog maar eens goed over nadenken.
Als je alleen de pcb's koopt en zelf de onderdelen er op soldeert ben je voor een fractie van die prijs klaar. Ook voor de oplossing met de ebay dacs ben je niet zoveel kwijt. Maar het is wat je zelf wilt natuurlijk. 
Goed punt. Ik zal eens kijken of ik de onderdelen op de BOM bij Farnell kan vinden.
- Soundexcel
Mijn techneuten brein zegt dat het wellicht slim kan zijn om het probleem bij de bron aan te pakken.
Ik kan me niet voorstellen dat uit de on-board dac al zo veel ruis komt.
Dit is alleen mogelijk als de voeding echt bar en boos slecht is.
Het lijkt mij verstandig om eerst eens de scoop aan de DSP te hangen om te kijken wat de veroorzaker is van het probleem...
Kan je een hoop geld mee besparen
Het lijkt mij verstandig om eerst eens de scoop aan de DSP te hangen om te kijken wat de veroorzaker is van het probleem...
Behalve dan dat een Xilica XM-2040 tig keer zo hard ruistBertDB schreef:- Xilica
- ...
Ik heb deze en nooit stil kunnen krijgen. Het stoort me inmiddels niet meer. Heel soms dat het me nog opvalt, maar met muziek op achtergrond nivo hoor je het al niet meer.
Volgens mij hebben ze toch iets niet op orde bij MiniDSP.
Ik heb sinds enige tijd een 2x4 boardje unbalanced in huis (2010 versie) en ook daar komt behoorlijk wat ruis uit (met 3m afstand nog goed hoorbaar)
Diverse pogingen gedaan om het stil te krijgen o.a. de ingang kortgesloten, losse accu als voeding gebruikt, gnd van de line-in aan chassis gelegd en verschillende versterkers gebruikt.
Niets heeft mogen baten.
Het frappante is dat de Hypex AS2.100 module exact dezelfde DSP heeft en daarbij moet je echt met de neus op de tweeter zitten om iets van ruis te kunnen horen (met volume volledig open).
Ik heb sinds enige tijd een 2x4 boardje unbalanced in huis (2010 versie) en ook daar komt behoorlijk wat ruis uit (met 3m afstand nog goed hoorbaar)
Diverse pogingen gedaan om het stil te krijgen o.a. de ingang kortgesloten, losse accu als voeding gebruikt, gnd van de line-in aan chassis gelegd en verschillende versterkers gebruikt.
Niets heeft mogen baten.
Het frappante is dat de Hypex AS2.100 module exact dezelfde DSP heeft en daarbij moet je echt met de neus op de tweeter zitten om iets van ruis te kunnen horen (met volume volledig open).
Precies, dat gevoel heb ik ook en wat je omschrijft m.b.t. herken ik meteen. Zit je vlak bij een speaker is het gewoon storend. Vandaar dat ik heel benieuwd ben naar de ervaring van Cobaltjeh en zijn 2x8 minidsp.
Als het zo op te lossen is scheelt dat idd een hoop geld. Helaas heb ik geen scoop nog de technische kennis om daarmee om te gaan.Soundexcel schreef:Mijn techneuten brein zegt dat het wellicht slim kan zijn om het probleem bij de bron aan te pakken.
- Soundexcel
Aan de DSP zal het niet liggen. Dit is digitaal.
De ruis ontstaat meestal door een slechte voeding, of een slecht ontworpen analoog circuit (weinig filtering etc).
Hypex heeft dus meer aandacht besteed aan dit analoge deel.
Als je het circuit na loopt, van af de DAC naar de uitgang, zou je een opbouw van ruis moeten zien. Standaard komt er geen ruis uit een DAC chip.
Hoe dit is op te lossen is geheel afhankelijk van de opbouwen van de print.
Als je een keer in de buurt van Bilthoven of Zeist hebt kunnen we wel eens kijken naar de DSP.
Wellicht dat een betere uitgangs trap met symmetrische voeding al een hoop kan oplossen.
De ruis ontstaat meestal door een slechte voeding, of een slecht ontworpen analoog circuit (weinig filtering etc).
Hypex heeft dus meer aandacht besteed aan dit analoge deel.
Als je het circuit na loopt, van af de DAC naar de uitgang, zou je een opbouw van ruis moeten zien. Standaard komt er geen ruis uit een DAC chip.
Hoe dit is op te lossen is geheel afhankelijk van de opbouwen van de print.
Als je een keer in de buurt van Bilthoven of Zeist hebt kunnen we wel eens kijken naar de DSP.
Wellicht dat een betere uitgangs trap met symmetrische voeding al een hoop kan oplossen.
- Soundexcel
heeft iemand toevallig al een schema gevonden?
Ik lees dat ze zelf geen schema's uitgeven. Misschien dat die stiekem toch ergens is uitgelekt?
Ik lees dat ze zelf geen schema's uitgeven. Misschien dat die stiekem toch ergens is uitgelekt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
misschien is het feit dat de ongebalanceerde versie geen last heeft van ruis al een aanwijzing?
- Soundexcel
Absoluut. Het enige verschil is dat op de gebalanceerde versie er een extra linedriver bij zit.
De voeding van beide is ook anders, de gebalanceerde werkt alleen op 12v, de 'normale' lust alles van 7 tot 20 volt.
Tevens geeft analoog in bij mijn minidsp (de 2x4 die ik heb) ook altijd ruis. (Ik gebruik wel dezelfde voeding, even een andere proberen?).
Tevens geeft analoog in bij mijn minidsp (de 2x4 die ik heb) ook altijd ruis. (Ik gebruik wel dezelfde voeding, even een andere proberen?).
Dat lijkt me een goed idee, ik moet alleen eens kijken wanneer dat zou kunnen plaatsvinden. Normaliter ben ik niet in de buurt van Zeist of Bilthoven te vinden;)Soundexcel schreef:Aan de DSP zal het niet liggen. Dit is digitaal.