6550forever
Moderator: Beheerdersteam
-
6550forever
6550forever
Hallo forum leden,
Na maanden "lurken"op het forum heb ik me nu toch maar aangemeld.
Ik ben al jaren bezig met het zelfbouwen van allerlei apparaten waaronder buizenversterkers. Mijn laatste bouwproject is alweer jaren geleden en betrof een buizenversterker voor mijn broer.
Deze versterker is zo goed gelukt dat ik voor mijzelf ook weer eens iets nieuws wil bouwen.
Tijdens het zoeken naar ideeën stuitte ik op dit forum.
Het lijkt me leuk om de vorderingen van de nieuwe versterker te delen (ik vind het in ieder geval leuk de vorderingen van anderen te zien) en leuke ideeën op te doen.
Gr,
6550forever
PS de versterker van mijn broer:
Na maanden "lurken"op het forum heb ik me nu toch maar aangemeld.
Ik ben al jaren bezig met het zelfbouwen van allerlei apparaten waaronder buizenversterkers. Mijn laatste bouwproject is alweer jaren geleden en betrof een buizenversterker voor mijn broer.
Deze versterker is zo goed gelukt dat ik voor mijzelf ook weer eens iets nieuws wil bouwen.
Tijdens het zoeken naar ideeën stuitte ik op dit forum.
Het lijkt me leuk om de vorderingen van de nieuwe versterker te delen (ik vind het in ieder geval leuk de vorderingen van anderen te zien) en leuke ideeën op te doen.
Gr,
6550forever
PS de versterker van mijn broer:
Re: 6550forever
Dat is een leuke binnenkomer.
Ik ben geen buizenman, maar ik vermoed zomaar dat het versterker is met een paar 6550 eindbuizen zijn.
Dat heb ik uiteraard afgeleid van je nickname
Ik ben geen buizenman, maar ik vermoed zomaar dat het versterker is met een paar 6550 eindbuizen zijn.
Dat heb ik uiteraard afgeleid van je nickname
-
6550forever
Haha, bedankt!Zweitse schreef:Ik zou je broer wel even voor een aantal weken willen zijn
Elke keer als ik bij hem op bezoek ben zit ik altijd een beetje jaloers naar zijn versterker te kijken
De nieuwe versterker wordt inderdaad weer voorzien van 6550 buizen. Die dingen zijn behoorlijk robuust en klinken lekker.
Mijn broer is een keer twee weken op vakantie gegaan en vergeten zijn versterker uit te zetten.
De versterker stond toen nog onder in een TV dressoir ook
Maar, de 6550's gaven geen krimp. Stevige dingen
Daar zullen heeeel wat uurtjes werk in zijn gaan zitten...Een genot voor het oog !
Welkom.
En weer een buizenliefhebber erbij.
En de versterker is super mooi gebouwd zeg.
Erg fraai.
En weer een buizenliefhebber erbij.
En de versterker is super mooi gebouwd zeg.
Erg fraai.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Weer een buizenman erbij, welkom! Ziet er netjes, de versterker. Mooie print erin met bias regeling, inschakelvertraging voor de hoogspanning (denk ik, bij het relais). Veel plezier hier.
- RobertD
- Contacteer:
Een heel fraaie binnenkomer.
Wij zijn natuurlijk allemaal benieuwd naar het schema van die versterker.
Ik heb ook eens een stel van die Welter transformatoren op een EL34 versterker gehad. Die klonken heel goed, ik vind ze alleen nogal erg aan de prijs. (Ik had ze via Ebay voor weinig).
Wij zijn natuurlijk allemaal benieuwd naar het schema van die versterker.
Ik heb ook eens een stel van die Welter transformatoren op een EL34 versterker gehad. Die klonken heel goed, ik vind ze alleen nogal erg aan de prijs. (Ik had ze via Ebay voor weinig).
welkom op dit forum
en felicitaties met de bouw van je amp
zeer mooi
mvg
audioot
en felicitaties met de bouw van je amp
zeer mooi
mvg
audioot
-
6550forever
De print bevat inderdaad de bias regeling en de +400V voeding. De overige elektronica bewaakt de ruststroom door de eindbuizen. Wordt deze voor een of meerdere buizen te hoog dan wordt de hoogspanning uitgeschakeld dmv het relais.Barry2001 schreef:Weer een buizenman erbij, welkom! Ziet er netjes, de versterker. Mooie print erin met bias regeling, inschakelvertraging voor de hoogspanning (denk ik, bij het relais). Veel plezier hier.
Er zit ook nog een inrush current begrenzing in. Deze zit op een apart printje rechtsonder.
Ik vind de prijzen van Welter transformatoren eerlijk gezegd nogal meevallen. Ik heb toentertijd ca 240 euro betaald voor de 2 uitgangstransformatoren en de voedingstrafo. Ze zijn in ieder geval niet duurder dan Hammond als ik naar de prijzen nu kijk.
De nieuwe versterker word overigens iets heel anders qua uiterlijk
- ronnydepony
Welkom hier,
ben hier ook nog maar een paar maandjes actief , eerst mijn buizenversterker van betere componenten voorzien en nu is hij stuk door een defecte buis.
Maar ik zie dat jij al veel verder staat dan ik , prachtige versterker.
Een schema interesseert mij ook wel, zodat ik die extra's zoals die inrush enz. eens kan bestuderen.
mvg,
Ronny
ben hier ook nog maar een paar maandjes actief , eerst mijn buizenversterker van betere componenten voorzien en nu is hij stuk door een defecte buis.
Maar ik zie dat jij al veel verder staat dan ik , prachtige versterker.
Een schema interesseert mij ook wel, zodat ik die extra's zoals die inrush enz. eens kan bestuderen.
mvg,
Ronny
-
6550forever
Hier is het schema.
De voeding en de versterker zijn redelijk standaard. Het enige "rare" is de eerste trap. De ecc81 wordt een beetje geknepen. Dit is om de direct gekoppelde tweede trap goed in te stellen. Ook is de eerste trap eigenlijk een soort van verschiltrap. Op die manier haal ik nog wat extra versterking uit deze trap.
De voeding en de versterker zijn redelijk standaard. Het enige "rare" is de eerste trap. De ecc81 wordt een beetje geknepen. Dit is om de direct gekoppelde tweede trap goed in te stellen. Ook is de eerste trap eigenlijk een soort van verschiltrap. Op die manier haal ik nog wat extra versterking uit deze trap.
- Bijlagen
-
- schema.pdf
- (90.86 KiB) 238 keer gedownload