Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik denk ook niet dat het niet toepassen van die c-jes hoorbaar zijn in een eindversterker, hoewel het wel wordt gedaan.
Zou het eerder toepassen in een voorversterker.
Als je met een scoop op de elko;s gaat meten zie je volgens mij niets van die ratel die de dioden veroorzaken.
En wanneer je de weerstanden R1 en R3 toepast wordt de (laad)stroomratel ook behoorlijk gedempt.
Zou het eerder toepassen in een voorversterker.
Als je met een scoop op de elko;s gaat meten zie je volgens mij niets van die ratel die de dioden veroorzaken.
En wanneer je de weerstanden R1 en R3 toepast wordt de (laad)stroomratel ook behoorlijk gedempt.
Die word zoiezo al beperkt door de inwendige weerstand van je transfo & diodes, een weerstand van 0.xx ohm doet hier nog maar weinig toe.
En die weerstand beperkt de hogere frequenties maar zeer weinig. De andere weerstanden doen dat dan weer zeer goed icm de elco's hierachter.
Trouwens 10dB = faktor 3.3 of mocht het in het raar geval vermogen zijn faktor 10.
Je hebt trouwens geen 100% constante stroom uit de voeding, zolang de uitgangsstroom onder de biasstroom is dit wel het geval ( =99% van de gevallen). Maar op zich moet je je daar geen zorgen om maken.
Versterkers als deze hebben een matige PSRR op hogere frequenties, daarom is de waarde van de spoel zo raar, deze heeft niet als doel de 100Hz rimpel te verkleinen maar de frequenties > kHz te beperken ( gelijkrichten geeft namelijk een spectrum pulsies tot tientallen kHz )
mvg Rudy
En die weerstand beperkt de hogere frequenties maar zeer weinig. De andere weerstanden doen dat dan weer zeer goed icm de elco's hierachter.
Trouwens 10dB = faktor 3.3 of mocht het in het raar geval vermogen zijn faktor 10.
Je hebt trouwens geen 100% constante stroom uit de voeding, zolang de uitgangsstroom onder de biasstroom is dit wel het geval ( =99% van de gevallen). Maar op zich moet je je daar geen zorgen om maken.
Versterkers als deze hebben een matige PSRR op hogere frequenties, daarom is de waarde van de spoel zo raar, deze heeft niet als doel de 100Hz rimpel te verkleinen maar de frequenties > kHz te beperken ( gelijkrichten geeft namelijk een spectrum pulsies tot tientallen kHz )
mvg Rudy
Dank je, Rudy.
Heldere uitleg. Het leek me ook al stug als jij zomaar iets zou beweren zonder het te kunnen onderbouwen.
Kun jij ook iets vertellen of het nut heeft om snubbers te gebruiken in dit soort voedingen ?
Heldere uitleg. Het leek me ook al stug als jij zomaar iets zou beweren zonder het te kunnen onderbouwen.
Kun jij ook iets vertellen of het nut heeft om snubbers te gebruiken in dit soort voedingen ?
-
Duck Twacy
Je kunt ook op zoek gaan naar een een setje Ixys brugcellen.
Ik heb er destijds diverse gekocht op diyaudio
o.a iets dat lijkt hierop (maar zal wel een ander type zijn):
http://www.ebay.com/itm/IXYS-IXFN340N06 ... 2c60b96be4
en deze
http://www.diyaudio.com/forums/swap-mee ... fiers.html
Ik heb er destijds diverse gekocht op diyaudio
o.a iets dat lijkt hierop (maar zal wel een ander type zijn):
http://www.ebay.com/itm/IXYS-IXFN340N06 ... 2c60b96be4
en deze
http://www.diyaudio.com/forums/swap-mee ... fiers.html
Nah, da's te makkelijk, en een beetje heel veel duur. het is natuurlijk wel de sport om de kosten zo laag mogelijk te houden.
(over overkill gesproken...340A...
en ze zijn nog spuuglelijk ook...)
Hoe sluit je die dingen eigenlijk aan ? soldeerogen ?
(over overkill gesproken...340A...
Hoe sluit je die dingen eigenlijk aan ? soldeerogen ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 22 feb 2012, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Duck Twacy
Bjuty is in de i of de bieholder 
lukt een plaatje zo:

(en ik had nog wel een gratis setje liggen (ergens in de kelder
)
lukt een plaatje zo:
(en ik had nog wel een gratis setje liggen (ergens in de kelder
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op vr 17 feb 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een treinmotor wilt ompolen niet, nee.... 
Oei, dat verandert de zaak.... hij is wel lekker plat...en ik heb maar een paar centimeter hoogte over...Duck Twacy schreef:(en ik had nog wel een gratis setje liggen (ergens in de kelder)
Flesje wijn ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
ray5150 schreef:Als je een treinmotor wilt ompolen niet, nee....
Hoe lelijker hoe beter toch?
Hoe chiquer het wordt, hoe meer je moet afvragen wat voor gebakken lucht erin zit
Eerst hete het
.
Maar toch ook maar wat minder onzin
,ipv condensators over de diodes zou je ook die spoeltjes tussen de diodes en de eerste elko kunnen zetten,waar de verguisde R1 R2 zaten.Zo hou je HF-rommel tegen en de trafo zal je dankbaar zijn wegens getemperde stroompieken.
En ik heb het ook nog steeds over Elektuur hoor.Die tOr was om te benadrukken dat ik de indruk heb dat het vooral daarna erger geworden is.Lijkt of het kapitaal en niet de techniek er de boventoon voert.Wie weet moet het wel om niet dezelde weg op te gaan als wijlen RadioBulletin en Radio Elektronica
.
Anne
en toen ie misschien niet veel hoefde te kosten werd het(over overkill gesproken...340A...en ze zijn nog spuuglelijk ook...)
Het lijkt wel een omgekeerd kunstwerk,hoe goedkoper hoe mooierOei, dat verandert de zaak.... hij is wel lekker plat...en ik heb maar een paar centimeter hoogte over...
Maar toch ook maar wat minder onzin
En ik heb het ook nog steeds over Elektuur hoor.Die tOr was om te benadrukken dat ik de indruk heb dat het vooral daarna erger geworden is.Lijkt of het kapitaal en niet de techniek er de boventoon voert.Wie weet moet het wel om niet dezelde weg op te gaan als wijlen RadioBulletin en Radio Elektronica
Anne
Zelfs de budget componenten worden soms in korte tijd afgrijselijk duur 
Geen idee, ik vraag me af hoe je zo'n ding moet aansluiten, de datasheet is daar niet helemaal duidelijk over : Maar ik heb ook nog wel iets nuttigs gedaan :b_force schreef:Hoe chiquer het wordt, hoe meer je moet afvragen wat voor gebakken lucht erin zit
En daar komt dit onder te zitten :
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 18 feb 2012, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Duck Twacy
Zal dit weekend even kijken of ik ze nog boven tafel kan krijgen. Ze zitten nog in een plastic buis volgens mij. Maar weet echt niet zeker of ze bruikbaar zijn in een aleph.ray5150 schreef:Oei, dat verandert de zaak.... hij is wel lekker plat...en ik heb maar een paar centimeter hoogte over...Duck Twacy schreef:(en ik had nog wel een gratis setje liggen (ergens in de kelder)
Flesje wijn ?
Fles wijn is aardig, maar is niet nodig. Vind t gewoon leuk als ze nog een keer gebruikt worden (ikzelf had al die andere Ixys gekocht om in de Aleph toe te passen. Die zien er meer zo uit (dus die platte waren sowieso over)):
Als het printje onder de elko's komt, kan je dan nog wel gemakkelijk bij de zekeringen?
[quote="ray5150En daar komt dit onder te zitten :
Er is nog ruimte voor wat vettere printsporen Ray.....
Wordt weer een mooi stuk huisvlijt van je.
Er is nog ruimte voor wat vettere printsporen Ray.....
[zeikmodus]ray5150 schreef:
Deze print kan redelijk gemakkelijk draadbrugloos, maar ik heb geen idee of je dan nog zo'n mooie layout hebt
[/zeikmodus]
Groeten,
Mischa
Nee, maar dat is een ingecalculeerd risico, ik heb wel overwogen om zekeringhouders in de achterwand te plaatsen maar dat geeft verschillende problemen.Okki schreef:Als het printje onder de elko's komt, kan je dan nog wel gemakkelijk bij de zekeringen?
Zo komen de houders dan (te) dicht tegen de elko's aan en is er ook een hoop extra netspanning-bedrading.
Terwijl het juist een streven (en noodzaak) is om zo kort en zo min mogelijk AC en audio-signaalbedrading toe te passen.
De bodemplaat voor de elko's zit met een paar moeren vast, verwisselen van de zekering zou in een kwartier te doen moeten zijn.
cool schreef:Er is nog ruimte voor wat vettere printsporen Ray.....
Ah, ik had er weer eens niet bijgezet dat dit nog in ontwikkeling is....mischa72 schreef:[zeikmodus]
Deze print kan redelijk gemakkelijk draadbrugloos, maar ik heb geen idee of je dan nog zo'n mooie layout hebt
[/zeikmodus]
Ik nam aan dat wel duidelijk zou zijn....
Mischa, you can do a better job ?
Hou wel rekening met 230 VAC op alle sporen, dus een minimale kruipafstand van 5-6 mm.
En tussen de relais moeten er ook nog een paar u-vormige happen uit. daar dus geen sporen leggen...
Effe aan de overkant wezen shoppen...
Ik zal straks even kijken. Nu eerst even richting stad voor de laatste onderdelen voor mijn meetversterkertje.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Wat is dat toch dat iedereen maar met meetversterkers bezig is.... 
Ben wel benieuwd welke zaak daar aan de 'overkant' zit?
Als je Aleph 5 af is kunnen we wellicht een vergelijk houden met mijn Aleph 4...
Groetjes Walter
Als je Aleph 5 af is kunnen we wellicht een vergelijk houden met mijn Aleph 4...
Groetjes Walter
PB gestuurd, en ook hier mijn dank dat je even wilt zoeken.Duck Twacy schreef:Zal dit weekend even kijken of ik ze nog boven tafel kan krijgen. Ze zitten nog in een plastic buis volgens mij. Maar weet echt niet zeker of ze bruikbaar zijn in een aleph.
Ik weet ook niet of ze bruikbaar zijn als gelijkrichter, ze hebben wel 4 aansluitingen, maar volgens de datasheet is het een MOSFET met 4 aansluitingen, geen brugcel.