Jordan JX92S fullrange

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dracoplasm

Re: Jordan JX92S fullrange

Bericht door Dracoplasm »

Ook een idee voor de standaard. Boven plaatje 18mm MDF op een holle poot (25mm MDF, 25mm tulpenhout, 25mm MDF). Tulpen hout steekt max 5 in de poot, dan bereken ik dat er zo'n 3 kg aan zand in kan (beter dan niks). De voet wordt gemaakt van twee lagen 18mm mdf, of één keer 18 en één ik 25mm (voor de voet ga ik een mal maken, en met de kopieerring op de frees verder, mocht dat niet lukken een autocat tekening en opzoek naar een CNC frees - wel de makkelijkste optie...).

Foto van een 3 seconden schets:
Bijlagen
L1020943.JPG
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Het wachten is nu op de boutjes en de poortlengte, dan kan alles in elkaar gelijmd worden. Vandaag heb ik alles gezaagd, alles past netjes, luidspreker gat is klaar (plus verzonken uiteraard), baspoort gat is klaar en de speaker aansluitingen kunnen erin.

En....?
Hoe beviel de circelgeleider?

Gr,

Harm
Dracoplasm

Perfect. Werkt erg goed. Nu helaas geen foto's van, maar werkte gewoon zoals ik had verwacht.
Dracoplasm

Programma lijkt nu wel te werken. Bij een volume van 0,466 ft3, poort diameter van 1,69 inches en 45 hertz zou ik een lengte aan moeten houden van 5,71 inches, dus 14,5 centimeter. Is 'iedereen' het hiermee eens?
Ik neem aan dat ik geen rekening hoef te houden met de te plaatsen baf en andere volume toevoegende materialen.

Mocht dit kloppen, rest enkel het filter.
Als iemand daar bij kan helpen ben ik zeer dankbaar. Ik zou per filter een euro of 20 uit willen geven (bij Rumoh bijvoorbeeld). Welke onderdelen zouden dan mooi zijn ( naar eerder schema misschien Jantzen z-standard cap 6.8, Superes 3.90 OHM 10W en Jantzen 1.00mm WIRE COIL 1.00 MH)?

Is pritex van 2.8cm hoog voldoende?
Laatst gewijzigd door Dracoplasm op vr 17 feb 2012, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Ik zou je aanraden om een ClarityCap SA te nemen ipv de Z-standard, deze haalt meer uit de Jordan dan een Z-standard

Rudy
Dracoplasm

RumoH schreef:
Ik zou je aanraden om een ClarityCap SA te nemen ipv de Z-standard, deze haalt meer uit de Jordan dan een Z-standard

Rudy
Dat lijkt me ook wel wat. Alleen moet ik nu nog weten hoe het filter eruit gaat zien :D (heb in 'The Edge' geprobeerd maar snap er niks van, een 70.xx uF kan toch niet - ook begrijp ik niet of ik een keuze zou moeten maken tussen filter 1 en 2, of dat ze allebei gebouwd moeten worden... anders eerst maar zonder filter)
En of mijn poortlengte klopt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Op basis van The Edge kan je ook geen filter ontwerpen, geeft hooguit een richting aan. je zal of wat moeten overnemen van een betsaand ontwerp met (vrijwel) de zelfde maat baffle of je moet gaan (laten) meten

Poort kan ik hier ff niets van zeggen. maar kan iemand mss even eerst kijken of die 45Hz wel lekker uitkomt in die 13 liter? mss is een iets andere afstemming beter (ook op de cone excursie letten). En hieveel demping gebruik je?
Dracoplasm

Henkjan schreef:
Op basis van The Edge kan je ook geen filter ontwerpen, geeft hooguit een richting aan. je zal of wat moeten overnemen van een betsaand ontwerp met (vrijwel) de zelfde maat baffle of je moet gaan (laten) meten

Poort kan ik hier ff niets van zeggen. maar kan iemand mss even eerst kijken of die 45Hz wel lekker uitkomt in die 13 liter? mss is een iets andere afstemming beter (ook op de cone excursie letten). En hieveel demping gebruik je?

Oke. Ik zat te denken aan pritex van 2.8cm overal en dan evt. nog iets aan opvulling onder in, waarbij ik de baspoort enigszins vrij houd. Ik zal ze dus tzt moeten laten meten om een filter te ontwerpen, een bestaand onderwerp met deze grote is er volgens mij niet.
Sowieso was ik van plan om een filter voorbereiding te plaatsen voordat het geheel dicht gaat. Dus plaatje hout en afstandhoudertjes onderin zodat ik hierop later een filter kan schroeven.

Edit: even verder gekeken dan mijn neus lang is en een oude mailwisseling met Jim Griffin opgezocht. Zijn Jordan JX92S mini-monitor is 30x20x30 wat betreft buiten maten (die van mij 35x20x35). Aangezien ik 25mm hout gebruik denk ik dat ik er wat betreft inhoud niet ver vanaf zit. Echter is zijn baspoort wel anders dan waar ik vanuit ben gegaan (diameter 35mm en 100mm lang tegen over mijn 43mm met 145mm lengte), kan ik dan nog wel de eerder door mij berekende lengte gebruiken? Over het te gebruiken filter schrijft hij:

" The BSC circuit that I have used is a 1.5 mH coil in parallel with a 4 ohms resistor. The values are derived from the width of the baffle so it assumes the dimensions given in the enclosure plan given in the above link. This circuit is placed in series with the positive lead of the driver. "

Kan ik dit dan zo gebruiken, of moet ik iets daaraan veranderen, en hoe ziet dat er in een schema uit?
Dracoplasm

Ondertussen (wachtend op hulp mbt filter/poort :wink: ) ook op schaal een pootje gemaakt. Ik denk dat de vorm bij nader inzien een wijde Y moet worden in plaats van een T.
Bijlagen
L1020944.JPG
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Bij 13l kom ik met de poort op 17,4cm (poort 50mm)

Fb = 43,17
Ql=7
F3= 49,82
Dracoplasm

RumoH schreef:
Bij 13l kom ik met de poort op 17,4cm (poort 50mm)

Fb = 43,17
Ql=7
F3= 49,82
Heft een binnenmaat van 43mm. Met welk programma bereken je dit?
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Met 43mm wordt ie 15,8cm lang

Ik gebruik over het algemeen Bassbox Pro om gewoon snel kasten uit te rekenen
Dracoplasm

RumoH schreef:
Met 43mm wordt ie 15,8cm lang

Ik gebruik over het algemeen Bassbox Pro om gewoon snel kasten uit te rekenen
Oke, ook op 45hertz? Best raar dat er een centimeter tussen programma's zit.
Heb je enig idee of ik het filter zoals ik net had gepost gewoon kan gebruiken?
Dracoplasm

Naja, ik ga gewoon voor de 1.5 mH spoel parallel met een 4 ohms weerstand. Wat kan ik dan het beste kopen (Rumoh dan maar :wink: , moet nog wat meer - was eigenlijk van plan het dan even op te halen, maar verzending is goedkoper (60km retour vanaf Groningen))?

Ik dacht aan SUPERES 3.90 OHM 10W (Jantzen?) met de 1.40 MM WIRE COIL 1.50 MH (of met de 1 mm versie, scheelt aardig wat geld, en ik weet niet of het veel beter is, kan ik dan niet beter voor de 1mm gaan icm Mundorf MResist Supreme 3.90 Ohm 20Watt? Dat lijkt mij ook wel wat).
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

De laatste keer naar groningen was nog altijd 22km....... :wink:

Misschien dat je beter even langskomt met je speaker, kunnen we de speaker doormeten en de juiste waardes bepalen

Rudy
Dracoplasm

RumoH schreef:
De laatste keer naar groningen was nog altijd 22km....... :wink:

Misschien dat je beter even langskomt met je speaker, kunnen we de speaker doormeten en de juiste waardes bepalen

Rudy
Heb je even een pb gestuurd. Probleem is enkel dat ik bij het meten al wel mijn luidsprekeraansluitingen erin moet zetten, en aan de pritex zien te komen (wat ik ook bij jou had willen kopen).
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Het meten kan ook met de kabels door de basreflex naar buiten. Pritex kunnen we er ook hier in stoppen, even een zijkant met lijmtangen erop en dan meten. Daarna kun je in alle rust alles afmaken.....
Dracoplasm

RumoH schreef:
Het meten kan ook met de kabels door de basreflex naar buiten. Pritex kunnen we er ook hier in stoppen, even een zijkant met lijmtangen erop en dan meten. Daarna kun je in alle rust alles afmaken.....
Dat lijkt me een erg goed plan. Hopelijk ga ik ze vrijdag lijmen, en dan zou ik een week later een keer langs kunnen komen, stuur wel even een pm tzt.
Gisteren nog even begonnen met mijn stand. Nu nog bedenken hoe ik de onderkant aan ga pakken, maar eerst maar eens de luidsprekers afmaken.
Bijlagen
18022012095.jpg
Dracoplasm

Morgen ga ik de kastjes maar eens lijmen, maar ik zit te denken om meteen maar een stap verder te gaan en een losse (super)tweeter op- de kast te zetten. Nu zit ik aan twee tweedehandsopties te kijken: de audiosmile supertweeter: http://www.audiosmile.com/supertweeters-747-0.html of misschien de hier op het forum aangeboden waveguides met BMS 4540ND. Zijn dit opties, en heb ik er wat aan. In het filter zou dan evt. het hoog deels uit de Jordan's gefilterd kunnen worden.

Heeft iemand enig idee of dit een idee is, aangezien de Jordan toch maar beperkt zijn in het hoog (en laag). Kan ik dan beter een audiosmile halen en deze gewoon aan mijn speakeraansluitingen hangen, of een waveguide met een los filter, of alles intern in de luidspreker?
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Die audiosmile tweeters zijn RT1II HiVi tweeters (Klik)

Rudy
Dracoplasm

RumoH schreef:
Die audiosmile tweeters zijn RT1II HiVi tweeters (Klik)

Rudy
Die kan ik dan goedkoper zelf in een kleine behuizing plaatsen. + passende filter. Denk je dat dat wat is? Of zou het weinig toevoegen aan de jordan.
RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Probeer 'em eerst zo eens uit en kijk of je wat mist.
Dracoplasm

RumoH schreef:
Probeer 'em eerst zo eens uit en kijk of je wat mist.
Dat was ik inderdaad bij nader inzien ook van plan. Vandaag baspoort geplaatst, slagmoeren erin, achterkant driver gat afgerond. En in elkaar gelijmd.
Bijlagen
24022012108.jpg
Dracoplasm

Alles afgerond. Nu nog stevig gaan schuren en de stand moet nog een boven en onderkant.
Bijlagen
L1020946.JPG
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Very Very nice.

maar wat is dat grijzige hout dat je hebt gebruikt?
Of is dat gewoon een gekleurde mdf variant ofzo?

Gr,

Harm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”