Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Thanx, Ducky.
Ik had al het een en ander zitten graven op diy-audio, maar deze kende ik nog niet.
( Ben bekend met Scheaffer, ik heb het front van mijn Kannibaal laten maken daar.)

Even over de voeding.

Ik beschik dus over twee ringkerntransformatoren met ieder twee secundaire wikkelingen.
Er waren 4 bruggelijkrichters toegepast en 4 elko's van ieder 68000 uF. (geen tikfout.)
Voor zover ik kan nagaan was het een dual-mono opzet met twee aparte aardpunten.
Wat je vaak tegenkomt in Pass-labs versterkers zijn spoelen tussen de elko's en grote MKP condensatoren na de elko's. (vaak Audyn Cap).
Het gekke (en verwarrende voor mij) is dat in het origineel van de A5 één stuks
bruggelijkricher en geen spoelen of condensatoren gebruikt zijn. (plaatje is voor 1 kanaal.)
Dus ga ik ervan uit dat dat later door de kopiebouwers is toegevoegd.
Wat het er ook niet makkelijker maakt is dat iedere bouwer zijn eigen "recept" lijkt te hanteren.
Ik vond ook een paar schema's met verschillende waarde's :
ale5-pwr.gif
ale5-pwr-kri.gif
aleph2_pswire.jpg

Om de vragen even te formuleren :

- Is het verstandiger / beter om 2 brugcellen per trafo te gebruiken ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een spoel in de voeding ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een (vrij grote) MKP condensator in de voeding ?
- Als ik een dual-mono voeding opzet, is het dan verstandiger om met twee verschillende centrale massapunten te werken, of kan ik beter bij 1 blijven ?

Ik heb ook het programma PSU desinger gedownload, nu nog ermee leren werken...
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 15 feb 2012, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Het enige voordeel van twee bruggen/trafo lijkt me dat je dan niet hoeft op te letten hoe je de wikkelingen aansluit :wink: .
Met één brug en een wikkeling omgekeerd komt er niks uit en ook moet ie wel tegen een hogere spanning kunnen maar met de vermeldde 600V is dat van geen belang.
Door de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes :o .
Omdat de voeding in serie met de LS staat en de eigenschappen van elkos op hogere frequenties te wensen overlaat is het de bedoeling dat een paar "gewone" Cs die taak overnemen.
De eerste van de twee voedingen is wel mooier...blauw :lol:
Anne
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Papa schreef ooit:

A pi (CLC) type filter would be appropriate. 1 to 2 mH
is a good value, and it must be a big coil with thick
wire, not a tiny coil, rated at 10 amps or so and .1 ohm or so.

It will not increase the current, but it will reduce noise on
the supply, and thus noise coming out of the amplifier.


Misschien t een en ander simuleren:
http://www.duncanamps.com/psud2/download.html
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Om de vragen even te formuleren :

- Is het verstandiger / beter om 2 brugcellen per trafo te gebruiken ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een spoel in de voeding ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een (vrij grote) MKP condensator in de voeding ?
- Als ik een dual-mono voeding opzet, is het dan verstandiger om met twee verschillende centrale massapunten te werken, of kan ik beter bij 1 blijven ?
Bij het bouwen van een voeding zijn er vele keuzes die gemaakt kunnen worden. De keuzes hebben over het algemeen te maken met geld. kijk maar eens bij de originele Aleph 5, 1 brug, 4 elko's en geen additionele filtering (CLC of CRC). Wil je het mooier maken, dan kan je het volledig symmetrisch opbouwen, 2 bruggen en voorzien van additionele filtering. Hiervoor zijn meer onderdelen nodig, is meer ruimte nodig en kost dus meer geld. Als zelfbouwer maak je meestal maar 1 exemplaar, dus dan maakt een extra brug het geheel niet veel duurder. Goed terugkomend op je vragen:

1) Ja, dan kan je een volledig symmetrische voeding maken en dat is over het algemeen beter.
2) Met een spoel maak je een CLC filter (Low Pass Filter) om de AC rimpel weg te filteren. Dit kan ook met een CRC filter. CLC filter is over het algemeen iets beter, maar duurder (spoel vs weerstand). Daarnaast is het spanningsverlies bij een CLC lager dan bij een CRC.
3) De MKP is een 'decoupling capacitor' voor de hogere frequenties. Met name bedoeld om wat eigenschappen van de elko's te compenseren.
4) Iedere versterker zijn eigen massa. Let wel op de ground!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat die spoeltjes de rimpel zouden verminderen :-s vergeet het maar,veel te klein :o .
Zoals de tekening laat zien met alle elkos aan een massavlak lijkt me een goede manier.
Bij twee versterkers alleen de massas van de ingangen aan elkaar.
En de kast ook alleen aan de massa bij de ingang.
Anne
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Wie heeft het over kleine spoeltjes? Lees maar eens wat Duck Twacy schreef :!:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

Het zou enkel kunnen dienen als wat ontstoring.
Ze zijn inderdaad veel te klein om de rimpel drastisch te doen verminderen.

Typisch een audiofiele voeding, zullen we maar zeggen :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Dus 2.2 mH of 3.9 mH is veel te laag om een goede werking te geven, begrijp ik ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zoals ik al zei :( ,
Door de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes :o .
Met snelle (soft recovery) diodes niet zo nodig,anders misschien :? .
En met "klein" bedoelde ik niet het volume maar de zelfinduktie :wink:
Anne
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Foutje van mij het gaat inderdaad niet om de AC rimpel :?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

Nou het kan wel hoor, maar dan moet je een capaciteit van een paar farad hebben :wink:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Okki schreef:
Wie heeft het over kleine spoeltjes? Lees maar eens wat Duck Twacy schreef :!:
Maar ik kwootte alleen de heer Pass hoor.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door MxTheo »

In vroegere elektuurschakelingen zaten in de voedingslijnen weerstanden van 0,1Ohm.
Dus brugcel +/- => weerstand 0,1 => elko 10.000u => weerstand 0,1 => elko 10.000u.
Dit filterde volgens elektuur behoorlijk wat rommel uit de voedingsspanningen.
En neemt veel minder ruimte in dan een dikke spoel.
De vraag blijft, is het hoorbaar?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Zoals ik al zei :( ,
Door de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes :o .
Met snelle (soft recovery) diodes niet zo nodig,anders misschien :? .
En met "klein" bedoelde ik niet het volume maar de zelfinduktie :wink:
&
ray5150 schreef:
Dus 2.2 mH of 3.9 mH is veel te laag om een goede werking te geven, begrijp ik ?
dus hoe groot moet een spoel zijn om in deze toepassing effect te hebben?
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

dat hangt af van de frequentie die je eruit wil filteren.
Effectief maak je eigenlijk een laagdoorlaatfilter.
Impedantie van de spoel= 2*3,16*L*Frequentie [Ohm]

Bij een spoel van 2,2mH=0,0022 H ==> Z=0,014*frequentie Bij 50 Hz ongeveer 0,7 jOhm Dus bijna niks.

De 50 Hz brom moet dus voornamelijk via de C' s worden afgevlakt

Hogere frequentie >500 Khz via het laagdoorlaat filter

Check ook ff dit over bromspanningen:
http://www.thel-audioworld.de/module/Netzteil/Infos.htm
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

MxTheo schreef:
In vroegere elektuurschakelingen zaten in de voedingslijnen weerstanden van 0,1Ohm.
Dus brugcel +/- => weerstand 0,1 => elko 10.000u => weerstand 0,1 => elko 10.000u.
Dit filterde volgens elektuur behoorlijk wat rommel uit de voedingsspanningen.
En neemt veel minder ruimte in dan een dikke spoel.
De vraag blijft, is het hoorbaar?
Jij bedoelt vast zoals dit :
CRC.png
Heeft inderdaad als voordelen dat het veel compacter in te bouwen is, en een hand weerstanden zijn een stuk goedkoper dan een paar spoelen... :wink:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Op diyaudio is al heel wat geschreven over CLC , CRC, multipliers.
bv http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -vs-c.html

Misschien is dit nog wat: http://demonstrations.wolfram.com/PiFilter/
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

:shock:
Duck Twacy schreef:
Op diyaudio is al heel wat geschreven over CLC , CRC, multipliers.
bv http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -vs-c.html

Misschien is dit nog wat: http://demonstrations.wolfram.com/PiFilter/

uit de diyaudio thread citaat van Nelson Pass

Either a CLC or CRC is still a lot better than C. As an example,
I have here a supply with 30,000 uF after the rectifier, then
.12 ohms, then another 30,000 uF. The difference on either side
of the resistor is about 10 dB worth of ripple, and that's a lot.

10 dB is een factor 100 (dBpower 10 log toch?) Dus de rimpel spanning is blijkbaar een factor 10dB lager (=factor 100? lineair) :shock: En dat door alleen een R te plaatsen..... Moet dan wel een dikke R zijn want de (piek) stromen zijn aanzienlijk
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Duck Twacy »

Bij klasse A is de stroomsterkte altijd hoog...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Zou 3 stuks van 5 Watt paralel voldoende zijn ?
Ik vraag me alleen af welke weerstandswaarde ik dan zou moeten hebben.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

Duck Twacy schreef:
Bij klasse A is de stroomsterkte altijd hoog...

Ja een instelling ergens tussen de 2-3A continue.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ray,als ik naar je laatste tekening kijk :shock: je wil toch de min-voeding niet kortsluiten :lol:
Die A5 verbruikt idd maar 2 tot 3A.Eén weerstand van 0,15 ohm verliest dan 0,3 tot 0,45V (5W is dus zat) nauwelijks de moeite tov 34V,de variatie van 0,45-0,3=0,15V al helemaal niet (versterker op spanning tussen 33,55 en 33,7V) dus niet drie parallel,eentje volstaat.En wat de rimpelonderdrukking betreft 0,15 ohm doet veel meer dan 0,15/3=0,05 ohm :D .
Wat de enkele/dubbele brug betreft,zou toch voor de enkele oplossing kiezen.Zo zit er steeds maar een diode tussen trafo en elko (anders twee) geeft meer spanning en minder verliezen.Je kunt het bijv. met vier van deze doen
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6132
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Welke tekening bedoel je, Anne ?
Ik heb al (een heleboel) gelijkrichters, die wil ik graag opnieuw gaan gebruiken :
BrugCel-35A-1000V-amp.jpg
BrugCel-35A-1000V-amp.jpg (21.39 KiB) 780 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ja natuurlijk,had het kunnen weten,kringloop :D .
Maar hiero :cry:
Anne
Bijlagen
Oei.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Lnsadnoh »

ray5150 schreef:
(Ja, sorry, ik heb je titel gestolen.)
Zie het nu pas, :oops: .
Juist leuk dat je ook zo een titel gebruikt!
Mooi project!
Plaats reactie