Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Thanx, Ducky.
Ik had al het een en ander zitten graven op diy-audio, maar deze kende ik nog niet.
( Ben bekend met Scheaffer, ik heb het front van mijn Kannibaal laten maken daar.)
Even over de voeding.
Ik beschik dus over twee ringkerntransformatoren met ieder twee secundaire wikkelingen.
Er waren 4 bruggelijkrichters toegepast en 4 elko's van ieder 68000 uF. (geen tikfout.)
Voor zover ik kan nagaan was het een dual-mono opzet met twee aparte aardpunten.
Wat je vaak tegenkomt in Pass-labs versterkers zijn spoelen tussen de elko's en grote MKP condensatoren na de elko's. (vaak Audyn Cap).
Het gekke (en verwarrende voor mij) is dat in het origineel van de A5 één stuks
bruggelijkricher en geen spoelen of condensatoren gebruikt zijn. (plaatje is voor 1 kanaal.)
Dus ga ik ervan uit dat dat later door de kopiebouwers is toegevoegd.
Wat het er ook niet makkelijker maakt is dat iedere bouwer zijn eigen "recept" lijkt te hanteren.
Ik vond ook een paar schema's met verschillende waarde's :
Om de vragen even te formuleren :
- Is het verstandiger / beter om 2 brugcellen per trafo te gebruiken ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een spoel in de voeding ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een (vrij grote) MKP condensator in de voeding ?
- Als ik een dual-mono voeding opzet, is het dan verstandiger om met twee verschillende centrale massapunten te werken, of kan ik beter bij 1 blijven ?
Ik heb ook het programma PSU desinger gedownload, nu nog ermee leren werken...
Ik had al het een en ander zitten graven op diy-audio, maar deze kende ik nog niet.
( Ben bekend met Scheaffer, ik heb het front van mijn Kannibaal laten maken daar.)
Even over de voeding.
Ik beschik dus over twee ringkerntransformatoren met ieder twee secundaire wikkelingen.
Er waren 4 bruggelijkrichters toegepast en 4 elko's van ieder 68000 uF. (geen tikfout.)
Voor zover ik kan nagaan was het een dual-mono opzet met twee aparte aardpunten.
Wat je vaak tegenkomt in Pass-labs versterkers zijn spoelen tussen de elko's en grote MKP condensatoren na de elko's. (vaak Audyn Cap).
Het gekke (en verwarrende voor mij) is dat in het origineel van de A5 één stuks
bruggelijkricher en geen spoelen of condensatoren gebruikt zijn. (plaatje is voor 1 kanaal.)
Dus ga ik ervan uit dat dat later door de kopiebouwers is toegevoegd.
Wat het er ook niet makkelijker maakt is dat iedere bouwer zijn eigen "recept" lijkt te hanteren.
Ik vond ook een paar schema's met verschillende waarde's :
Om de vragen even te formuleren :
- Is het verstandiger / beter om 2 brugcellen per trafo te gebruiken ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een spoel in de voeding ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een (vrij grote) MKP condensator in de voeding ?
- Als ik een dual-mono voeding opzet, is het dan verstandiger om met twee verschillende centrale massapunten te werken, of kan ik beter bij 1 blijven ?
Ik heb ook het programma PSU desinger gedownload, nu nog ermee leren werken...
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 15 feb 2012, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het enige voordeel van twee bruggen/trafo lijkt me dat je dan niet hoeft op te letten hoe je de wikkelingen aansluit
.
Met één brug en een wikkeling omgekeerd komt er niks uit en ook moet ie wel tegen een hogere spanning kunnen maar met de vermeldde 600V is dat van geen belang.
Door de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes
.
Omdat de voeding in serie met de LS staat en de eigenschappen van elkos op hogere frequenties te wensen overlaat is het de bedoeling dat een paar "gewone" Cs die taak overnemen.
De eerste van de twee voedingen is wel mooier...blauw
Anne
Met één brug en een wikkeling omgekeerd komt er niks uit en ook moet ie wel tegen een hogere spanning kunnen maar met de vermeldde 600V is dat van geen belang.
Door de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes
Omdat de voeding in serie met de LS staat en de eigenschappen van elkos op hogere frequenties te wensen overlaat is het de bedoeling dat een paar "gewone" Cs die taak overnemen.
De eerste van de twee voedingen is wel mooier...blauw
Anne
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Papa schreef ooit:
A pi (CLC) type filter would be appropriate. 1 to 2 mH
is a good value, and it must be a big coil with thick
wire, not a tiny coil, rated at 10 amps or so and .1 ohm or so.
It will not increase the current, but it will reduce noise on
the supply, and thus noise coming out of the amplifier.
Misschien t een en ander simuleren:
http://www.duncanamps.com/psud2/download.html
A pi (CLC) type filter would be appropriate. 1 to 2 mH
is a good value, and it must be a big coil with thick
wire, not a tiny coil, rated at 10 amps or so and .1 ohm or so.
It will not increase the current, but it will reduce noise on
the supply, and thus noise coming out of the amplifier.
Misschien t een en ander simuleren:
http://www.duncanamps.com/psud2/download.html
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Bij het bouwen van een voeding zijn er vele keuzes die gemaakt kunnen worden. De keuzes hebben over het algemeen te maken met geld. kijk maar eens bij de originele Aleph 5, 1 brug, 4 elko's en geen additionele filtering (CLC of CRC). Wil je het mooier maken, dan kan je het volledig symmetrisch opbouwen, 2 bruggen en voorzien van additionele filtering. Hiervoor zijn meer onderdelen nodig, is meer ruimte nodig en kost dus meer geld. Als zelfbouwer maak je meestal maar 1 exemplaar, dus dan maakt een extra brug het geheel niet veel duurder. Goed terugkomend op je vragen:Om de vragen even te formuleren :
- Is het verstandiger / beter om 2 brugcellen per trafo te gebruiken ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een spoel in de voeding ?
- Wat is het voordeel van het gebruiken van een (vrij grote) MKP condensator in de voeding ?
- Als ik een dual-mono voeding opzet, is het dan verstandiger om met twee verschillende centrale massapunten te werken, of kan ik beter bij 1 blijven ?
1) Ja, dan kan je een volledig symmetrische voeding maken en dat is over het algemeen beter.
2) Met een spoel maak je een CLC filter (Low Pass Filter) om de AC rimpel weg te filteren. Dit kan ook met een CRC filter. CLC filter is over het algemeen iets beter, maar duurder (spoel vs weerstand). Daarnaast is het spanningsverlies bij een CLC lager dan bij een CRC.
3) De MKP is een 'decoupling capacitor' voor de hogere frequenties. Met name bedoeld om wat eigenschappen van de elko's te compenseren.
4) Iedere versterker zijn eigen massa. Let wel op de ground!
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat die spoeltjes de rimpel zouden verminderen
vergeet het maar,veel te klein
.
Zoals de tekening laat zien met alle elkos aan een massavlak lijkt me een goede manier.
Bij twee versterkers alleen de massas van de ingangen aan elkaar.
En de kast ook alleen aan de massa bij de ingang.
Anne
Zoals de tekening laat zien met alle elkos aan een massavlak lijkt me een goede manier.
Bij twee versterkers alleen de massas van de ingangen aan elkaar.
En de kast ook alleen aan de massa bij de ingang.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wie heeft het over kleine spoeltjes? Lees maar eens wat Duck Twacy schreef 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het zou enkel kunnen dienen als wat ontstoring.
Ze zijn inderdaad veel te klein om de rimpel drastisch te doen verminderen.
Typisch een audiofiele voeding, zullen we maar zeggen
Ze zijn inderdaad veel te klein om de rimpel drastisch te doen verminderen.
Typisch een audiofiele voeding, zullen we maar zeggen
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dus 2.2 mH of 3.9 mH is veel te laag om een goede werking te geven, begrijp ik ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zoals ik al zei
,
.
En met "klein" bedoelde ik niet het volume maar de zelfinduktie
Anne
Met snelle (soft recovery) diodes niet zo nodig,anders misschienDoor de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes.
En met "klein" bedoelde ik niet het volume maar de zelfinduktie
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Foutje van mij het gaat inderdaad niet om de AC rimpel 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou het kan wel hoor, maar dan moet je een capaciteit van een paar farad hebben 
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Maar ik kwootte alleen de heer Pass hoor.Okki schreef:Wie heeft het over kleine spoeltjes? Lees maar eens wat Duck Twacy schreef
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
In vroegere elektuurschakelingen zaten in de voedingslijnen weerstanden van 0,1Ohm.
Dus brugcel +/- => weerstand 0,1 => elko 10.000u => weerstand 0,1 => elko 10.000u.
Dit filterde volgens elektuur behoorlijk wat rommel uit de voedingsspanningen.
En neemt veel minder ruimte in dan een dikke spoel.
De vraag blijft, is het hoorbaar?
Dus brugcel +/- => weerstand 0,1 => elko 10.000u => weerstand 0,1 => elko 10.000u.
Dit filterde volgens elektuur behoorlijk wat rommel uit de voedingsspanningen.
En neemt veel minder ruimte in dan een dikke spoel.
De vraag blijft, is het hoorbaar?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
&Ah!buis schreef:Zoals ik al zei,
Met snelle (soft recovery) diodes niet zo nodig,anders misschienDoor de elko te ontdubbelen en een spoeltje ertussen raak je meer van de storingen kwijt die ontstaan bij het(begin van)sperren van de diodes.
.
En met "klein" bedoelde ik niet het volume maar de zelfinduktie![]()
dus hoe groot moet een spoel zijn om in deze toepassing effect te hebben?ray5150 schreef:Dus 2.2 mH of 3.9 mH is veel te laag om een goede werking te geven, begrijp ik ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
dat hangt af van de frequentie die je eruit wil filteren.
Effectief maak je eigenlijk een laagdoorlaatfilter.
Impedantie van de spoel= 2*3,16*L*Frequentie [Ohm]
Bij een spoel van 2,2mH=0,0022 H ==> Z=0,014*frequentie Bij 50 Hz ongeveer 0,7 jOhm Dus bijna niks.
De 50 Hz brom moet dus voornamelijk via de C' s worden afgevlakt
Hogere frequentie >500 Khz via het laagdoorlaat filter
Check ook ff dit over bromspanningen:
http://www.thel-audioworld.de/module/Netzteil/Infos.htm
Effectief maak je eigenlijk een laagdoorlaatfilter.
Impedantie van de spoel= 2*3,16*L*Frequentie [Ohm]
Bij een spoel van 2,2mH=0,0022 H ==> Z=0,014*frequentie Bij 50 Hz ongeveer 0,7 jOhm Dus bijna niks.
De 50 Hz brom moet dus voornamelijk via de C' s worden afgevlakt
Hogere frequentie >500 Khz via het laagdoorlaat filter
Check ook ff dit over bromspanningen:
http://www.thel-audioworld.de/module/Netzteil/Infos.htm
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Jij bedoelt vast zoals dit :MxTheo schreef:In vroegere elektuurschakelingen zaten in de voedingslijnen weerstanden van 0,1Ohm.
Dus brugcel +/- => weerstand 0,1 => elko 10.000u => weerstand 0,1 => elko 10.000u.
Dit filterde volgens elektuur behoorlijk wat rommel uit de voedingsspanningen.
En neemt veel minder ruimte in dan een dikke spoel.
De vraag blijft, is het hoorbaar?
Heeft inderdaad als voordelen dat het veel compacter in te bouwen is, en een hand weerstanden zijn een stuk goedkoper dan een paar spoelen...
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Op diyaudio is al heel wat geschreven over CLC , CRC, multipliers.
bv http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -vs-c.html
Misschien is dit nog wat: http://demonstrations.wolfram.com/PiFilter/
bv http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -vs-c.html
Misschien is dit nog wat: http://demonstrations.wolfram.com/PiFilter/
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Duck Twacy schreef:Op diyaudio is al heel wat geschreven over CLC , CRC, multipliers.
bv http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... -vs-c.html
Misschien is dit nog wat: http://demonstrations.wolfram.com/PiFilter/
uit de diyaudio thread citaat van Nelson Pass
Either a CLC or CRC is still a lot better than C. As an example,
I have here a supply with 30,000 uF after the rectifier, then
.12 ohms, then another 30,000 uF. The difference on either side
of the resistor is about 10 dB worth of ripple, and that's a lot.
10 dB is een factor 100 (dBpower 10 log toch?) Dus de rimpel spanning is blijkbaar een factor 10dB lager (=factor 100? lineair)
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Bij klasse A is de stroomsterkte altijd hoog...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zou 3 stuks van 5 Watt paralel voldoende zijn ?
Ik vraag me alleen af welke weerstandswaarde ik dan zou moeten hebben.
Ik vraag me alleen af welke weerstandswaarde ik dan zou moeten hebben.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Duck Twacy schreef:Bij klasse A is de stroomsterkte altijd hoog...
Ja een instelling ergens tussen de 2-3A continue.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ray,als ik naar je laatste tekening kijk
je wil toch de min-voeding niet kortsluiten
Die A5 verbruikt idd maar 2 tot 3A.Eén weerstand van 0,15 ohm verliest dan 0,3 tot 0,45V (5W is dus zat) nauwelijks de moeite tov 34V,de variatie van 0,45-0,3=0,15V al helemaal niet (versterker op spanning tussen 33,55 en 33,7V) dus niet drie parallel,eentje volstaat.En wat de rimpelonderdrukking betreft 0,15 ohm doet veel meer dan 0,15/3=0,05 ohm
.
Wat de enkele/dubbele brug betreft,zou toch voor de enkele oplossing kiezen.Zo zit er steeds maar een diode tussen trafo en elko (anders twee) geeft meer spanning en minder verliezen.Je kunt het bijv. met vier van deze doen
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6132
Anne
Die A5 verbruikt idd maar 2 tot 3A.Eén weerstand van 0,15 ohm verliest dan 0,3 tot 0,45V (5W is dus zat) nauwelijks de moeite tov 34V,de variatie van 0,45-0,3=0,15V al helemaal niet (versterker op spanning tussen 33,55 en 33,7V) dus niet drie parallel,eentje volstaat.En wat de rimpelonderdrukking betreft 0,15 ohm doet veel meer dan 0,15/3=0,05 ohm
Wat de enkele/dubbele brug betreft,zou toch voor de enkele oplossing kiezen.Zo zit er steeds maar een diode tussen trafo en elko (anders twee) geeft meer spanning en minder verliezen.Je kunt het bijv. met vier van deze doen
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6132
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Welke tekening bedoel je, Anne ?
Ik heb al (een heleboel) gelijkrichters, die wil ik graag opnieuw gaan gebruiken :
Ik heb al (een heleboel) gelijkrichters, die wil ik graag opnieuw gaan gebruiken :
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja natuurlijk,had het kunnen weten,kringloop
.
Maar hiero
Anne
Maar hiero
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zie het nu pas,ray5150 schreef:(Ja, sorry, ik heb je titel gestolen.)
Juist leuk dat je ook zo een titel gebruikt!
Mooi project!
