Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
Geinspireerd door Henkjan's ontwerp ben ik 1 stap omhoog gegaan: Dodecaëder!
En het ontwerp is neergeschoten door de welstandscommissie.
Het ei vind ze ook niets dus als ik de poll in ogenschouw neem dan staat de Elysium kloon nu op 1.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

V.

is je eigen stem ook al in de poll verwerkt en de stem van de welstandscomissie?

als dat laatste namelijk niet zo is staan de Ekloon en de bol immers op een gedeelde eerste plaats met beiden 4 stemmen ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

@Hrshaft
Nee, ik heb niet gestemd nog. Maar de stand is toch vrij eenduidig...
Schermafbeelding 2012-02-14 om 9.48.36 PM.png
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

als je puur op d poll afgaat is de stand vrij eenvoudig ja dan wint ei met een grote voorsprong. Maar aangezien er iemand met een veto bij jou in huis is ;) en die ook heeft gebruikt om het ei ontwerp af te schieten blijven de bol en de Ekloon over.

Deze staan nu 3v4 in de poll zonder de stem van de welstandscommissie en uzelve.

Kortom dat zou dus eigenlijk 4v4 moeten zijn aangezien ze eerder in het topic al voor de bol gekozen had :)
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Elysium Subs

Bericht door cobaltjeh »

Gekozen voor het ei, waarom 1 relatief veilig voor kleine kinder handjes. 2 het is iets unieks, 3 ik ben erg benieuwd hoe je ze gaat bouwen. :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Wat kan er nou in vredesnaam mis zijn met de Beolab 11.... :wink:

-doordrukmodus aan-

Afbeelding

Afbeelding

-doordrukmodus uit-
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Elysium Subs

Bericht door 595ss »

Laat ik dan eens met jouw partner meedenken dan....

Zoals beschreven in het topic; de kloon.

Extreem hoge WAF ivm geen SPINNENWEBBEN en STOFNESTEN zoals tussen de eitjes.
Extreem makkelijk schoon te maken.

Kindermodus aan...

Eenheid geeft rust.

Uiterlijkmodus aan...

eitjes zijn zo KEF :(

Vraagtekenmodus aan...

waarom vraag je het ons; jullie moeten er naar kijken/luisteren
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door b_force »

Wat is er mis met KEF?? :-s
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: Elysium Subs

Bericht door hondaman »

De eitjes :P
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Dat is nu al de 2de keer dat er over de Kef eitjes word begonnen maar Kef heeft helemaal geen eitjes in het programma! Alleen een lelijke UFO. Wat bedoel je dan?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Elysium Subs

Bericht door SuperR »

"Men" noemt deze dingen zo, vandaar
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Pfff, vind het geen vergelijk. Officieel is de Beolab 11 ook geen eivorm maar een tulp vorm. Hij is wat slanker dan hoe ik hem getekend heb. Zal nog wel wat variaties maken in de vorm.

Vind hem toch wel heel erg stoer. Ook wallmount erg gaaf!
foto_55_37_6.jpg
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Kijk, op die foto's zie je goed wat ik bedoel met "een in 2 gespleten ei" tegenover "een ei met een plak er tussenuit".
Zoals jij het getekend hebt, is het een in 2 gespleten ei waarvan de helften wat uit elkaar gezet worden, waardoor de vorm niet meer klopt in het eerste opzicht (als je je inbeeld dat die spleet dicht is, heb je een uitgerokken ei) en waardoor het imo wat plomp oogt.
Zoals B&O het doet is het eerder een ei met een plak er tussenuit gehaald: als je je inbeeldt dat die spleet dicht is, krijg je een normale ei-vorm die in vrij natuurlijke verhouding is, waardoor het een stuk slanker oogt...

Het probleem dat je hebt met de vorm zoals B&O deze uitvoert, is dat je beduidend minder literinhoud krijgt per helft als je dezelfde hoogte en diepte behoudt tegenover je eigen ontwerp, want de boel versmalt wel wat. Als je dat dan weer gaat compenseren door de vorm in zijn geheel te vergroten, zal het volgens mij té groot worden...
De mooie optiek van de CSS SDX7's gaat ook helemaal verloren in dit ontwerp, je zal er toch niets van zien, zeker niet als er wat stof tussen die spleet kruipt (of vind je het een leuk idee dat de schoonmaak-verantwoordelijke minstens wekelijks een plumeau tussen die spleet ramt, langs de mooie kostbare en binnenkort onvervangbare SDX7's?)...

De standaard-kast of de Elysium-kloon lijkt me dus de meest aangewezen optie, zowel naar integratie in het interieur als technisch als qua opbouw...

Als je dan toch voor een ei-vorm gaat waarin je de driver niet ziet, dan kun je net zo goed een heel ei maken op pootjes en daar een enkele krachtige 8" (CSS Trio8 bijvoorbeeld) subwoofer in zetten langs de onderkant (downfiring). Eventueel kun je dan nog een contrasterende verticale lijn over het ei schilderen of zelfs infrezen om het geheel wat te breken en slanker te laten ogen.

Isabelle
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Ik snap je verhaal Candisa.
Daarom ook een nieuwe tekening. Ik heb heel goed gekeken naar het origineel en dan zie je dat hij eigenlijk helemaal niet mooi rond is maar dat er een bijna recht tussenstuk tussen zit. Ik heb de buitenmaat nu 1 op 1 overgenomen en dan ziet het er ineens heel anders uit.
Tulip 3D.jpg
Tulip Front.jpg
Tulip Side.jpg
Tulip Top.jpg
Tulip - Woonkamer.jpg
Tulip - Woonkamer (luisterpositie).jpg
Ja ik weet het, beetje plaatjes overkill... Live with it!

En het vergelijk tussen het eerste model en het tweede:
Tulip vs Egg.jpg
Tulip vs Egg Top.jpg
Het eerste model was echt een ei vorm, het tweede meer de gewenste tulp. De afstand tussen beide helften heb ik naar 40mm opgeschroefd. Nu kun je weer net iets beter de drivers zien zitten.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

En met een iets andere kleurverdeling.
Bijlagen
Tulip Color Variation.jpg
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Hmmm, die bredere gap zal er misschien voor zorgen dat je de drivers *ietje* beter ziet zitten, maar icm de smallere totaalvorm oogt die spleet nu wel héél erg breed...
Ik vraag me ook af in hoeverre je nog wat literinhoud hebt in die behuizing? Met wat DSP in combinatie met flink wat vermogen kun je veel corrigeren, maar dat haalt het rendement wel flink naar beneden en je krijgt veel meer hitte-ontwikkeling in de motor (die opgesloten zit in een kleine gesloten behuizing), wat nu ook niet bepaald bevorderlijk is voor zowel de klank als de levensduur van de drivers...

Ik ben geen fan van dit ontwerp, technisch gezien nooit geweest en qua uiterlijk ook nog steeds niet...

Isabelle
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Elysium Subs

Bericht door 595ss »

b_force schreef:
Wat is er mis met KEF?? :-s
Helemaal niets, begrijp mij niet verkeerd 8-[
Ik vind alleen dat als iets ontwerpt en het later wilt uitbreiden, je 1 lijn moet aanhouden.

...ik kan mij dan ook helemaal vinden in het betoog van Isabelle...

Maar, ik hoef er niet tegenaan te kijken en kan ook niet beslissen waar vinculum naar wil kijken.

Rob
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

blanda.jpg
:lol: Blanda Subs
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Hahaha en Hannesie, hoe klinkt dat nou?

Ik ben het met bovenstaande(n) ook gedeeltelijk eens hoor. Ik vind het ontwerp zelf erg gaaf en heel bijzonder. Ook vind ik op zich de combinatie met de woonkamer prima. De combi met de Elysiums vind ik ook minder. En nogmaals, het feit dat de woofers verborgen zijn vind ik niets. Dan had ik er net zo goed een Peerless SLS 6.5 in kunnen zetten oid.
Laat ik over het fabricageproces nog maar niet eens beginnen! Wat een karwei zou dit zijn! Schijven maken, op een draaibank op maat maken. Dan vierendelen en de tussenliggende stukken maken. Dan de dubbele baffle platen nog. En dan heb je nog maar iets tussen de 2 en 4 liter over. Is dat de reden dat B&O er ruim 1500 euro voor vraagt?

Maar ze zijn zo leuk.... :cry:

De Elysiumkloon past idd prima bij de monitors qua looks maar voor mijn gevoel zijn ze zo lomp vergeleken bij die kleine monitors.
Tulip vs Elysiumkloon - Front.jpg
Tulip vs Elysiumkloon - Top.jpg
Toevallig is de voet van de stand op een enkele mm na dezelfde grootte als de Elysium kloon zou zijn. Dat geeft een idee van de grootte.
De aandacht moet gaan naar de Elysiums en de subs moeten ondersteunend zijn. Daarom wil ik die niet te groot maken. Wederom de eeuwige strijd tussen de grootte en de kwaliteit. Ga ik voor (op zichzelf staande) looks dan is de tulp de duidelijke winnaar. Ga ik voor kwaliteit en bewezen concepten dan wint de kloon.

Ik vind dit zo lastig!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Ok, om nog even een goed beeld te krijgen van de kloon heb ik deze even naast de Elysium gezet, dus niet in de woonkamer.
Elysium + Kloon Front.jpg
Met blades:
Elysium + Kloon (met blades).jpg
En zonder blades:
Elysium + Kloon.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Hahaha en Hannesie, hoe klinkt dat nou?
De snoertjes zaten er niet aan. :rofl:

Je snapt misschien wel dat ik die "tulp" het leukst vind.

Alleen in je vergelijk doe je het niet eerlijk, je kleurstelling geeft een verkeerde voorstelling van zaken als je de 1 en de ander in verschillende kleuren weergeeft.
Geef die tulp meer eens een volledig zwarte kleur, is tie heel anders, en de oranje dildo's (Fasekegels) zie je dan ook duidelijker/contrastrijker.
Dan wel een tikje draaien, zodat je het kan zien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Elysium Subs

Bericht door TubeHead »

Vinculum schreef:
En met een iets andere kleurverdeling.

Als ik dit zo zie moet ik toch denken aan de "Turret" van het PC Spel "Portal"

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

@Tubehead
Haha klopt ja! Dat zei een collega ook al tegen me.

Nog even een tekening tussendoor. Geïnspireerd door een externe harddisk en mijn iMac.
Small box - Floorstand 3.jpg
Small box - Floorstand 3 Woonkamer.jpg
Small box - Floorstand 2.jpg
Small box - Floorstand 2 Woonkamer.jpg
Small box - Floorstand 1 Woonkamer.jpg
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Voor mij gaat het nu tussen de kloon en de iMac-achtige behuizing....

Isabelle
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

Eeen kloon optie...

Je zei zelf al een paar posts eerder dat de kloon footprint bijna hetzelfde is als de footprint van de Elysiums.

hmmmm..... elysium stand iets inkorten en Kloon er onder??

Gr,

Harm.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”