Zou ik eventueel nog meer bracing moeten doen of is die middelste plaat genoeg?
Elysium Subs
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Ik weet ook niet of het zin of onzin is maar hoe dan ook, ik kan niet midden op de muur een sub gaan hangen hoe mooi de unit ook is. Dan word ik thuis levend gevild. 
Zou ik eventueel nog meer bracing moeten doen of is die middelste plaat genoeg?
Zou ik eventueel nog meer bracing moeten doen of is die middelste plaat genoeg?
Re: Elysium Subs
JAAAAA! Wel mooi!

Veel beter dan de kloon. Die klonen staan er een beetje bij als reservespeakers, terwijl bovenstaand ontwerp 'interieurtechnisch' veel subtieler is. Beetje mysterieus zelfs.
Klonen, bah.
Veel beter dan de kloon. Die klonen staan er een beetje bij als reservespeakers, terwijl bovenstaand ontwerp 'interieurtechnisch' veel subtieler is. Beetje mysterieus zelfs.
Klonen, bah.
Re: Elysium Subs
Ziet er zeer stevig uit Vin.Vinculum schreef:of is die middelste plaat genoeg?
Je laat ook direct mn fav. zien
Re: Elysium Subs
Met bracings in subs is het devies: the more the better. Ik zou trouwens gewoon kiezen voor twee aparte compartimenten (dat is pas een stevig tussenschot) en ook ben ik van de bracings met veel relatief kleine ronde gaten i.p.v. zo'n kruishout dat je nu hebt getekend. Ik zou verder ook boven- en onderpaneel nog koppelen, gewoon met een houtje.Vinculum schreef:Zou ik eventueel nog meer bracing moeten doen of is die middelste plaat genoeg?
Re: Elysium Subs
Twee kleine sono-subjes kan inderdaad ook, gewoon een cilinder, eentje upwards, eentje downwards, zilver vertical streepje for good measure...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Een kleine update. De welstandscommissie heeft zich gebogen over alle ontwerpen tot nu toe. Degene die er volgens haar met kop en schouders boven uit steekt is.....
De bolvorm!
Haar redenen? Klein en in verhouding met de kleine Elysiums. Units zijn toch zichtbaar (wat een vrouw he!) en je ziet het bijna niet.
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met haar eens ben wat dit betreft. Ik ga dus maar eens wat meer bolontwerpjes maken.
De bolvorm!
Haar redenen? Klein en in verhouding met de kleine Elysiums. Units zijn toch zichtbaar (wat een vrouw he!) en je ziet het bijna niet.
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met haar eens ben wat dit betreft. Ik ga dus maar eens wat meer bolontwerpjes maken.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Zucht...
Op verzoek van vrouwlief heb ik de bolvorm wat uitgewerkt. Ditmaal op schaal. Dat levert een bol met een diameter op van 34cm buitenmaat wat resulteert in 14 liter intern volume bij 2cm wanddikte.
En dat word vrij lomp: Toen was het ineens niet mee zo mooi. Te lomp zegt ze. Ben ik mee eens. Lastig is dit. Elk model heeft zo zijn voor en nadelen.
De ei/tulp is qua vorm het meest bijzonder. Deze is ook het kleinst. Nadeel is dat de mooie woofers nauwelijks te zien zijn.
De Elysium kloon is voor de hand liggend maar daarom ook zo saai. Voor mijn gevoel is deze vrij lomp. De voet van de stands is toevallig precies dezelfde grootte als de subkast zou moeten worden.
De bolvorm is ook anders dan anders maar oogt vrij massaal en is ook de grootste van het stel.
De standaard kast is precies dat. Standaard. Misschien dat een leuk detail dit ontwerp wat stijl kan geven. Qua bouwen is dit natuurlijk wel de makkelijkste.
Om even een goed vergelijk te krijgen van de huidige modellen heb ik ze maar even op een rijtje gezet naast elkaar.
En de virtuele bierfles ter groottevergelijk. Wat vinden jullie? (Poll geopend)
Op verzoek van vrouwlief heb ik de bolvorm wat uitgewerkt. Ditmaal op schaal. Dat levert een bol met een diameter op van 34cm buitenmaat wat resulteert in 14 liter intern volume bij 2cm wanddikte.
En dat word vrij lomp: Toen was het ineens niet mee zo mooi. Te lomp zegt ze. Ben ik mee eens. Lastig is dit. Elk model heeft zo zijn voor en nadelen.
De ei/tulp is qua vorm het meest bijzonder. Deze is ook het kleinst. Nadeel is dat de mooie woofers nauwelijks te zien zijn.
De Elysium kloon is voor de hand liggend maar daarom ook zo saai. Voor mijn gevoel is deze vrij lomp. De voet van de stands is toevallig precies dezelfde grootte als de subkast zou moeten worden.
De bolvorm is ook anders dan anders maar oogt vrij massaal en is ook de grootste van het stel.
De standaard kast is precies dat. Standaard. Misschien dat een leuk detail dit ontwerp wat stijl kan geven. Qua bouwen is dit natuurlijk wel de makkelijkste.
Om even een goed vergelijk te krijgen van de huidige modellen heb ik ze maar even op een rijtje gezet naast elkaar.
En de virtuele bierfles ter groottevergelijk. Wat vinden jullie? (Poll geopend)
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 14 feb 2012, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Elysium Subs
Kijk! 100% van alle mensen die nu gestemd hebben vinden het ei/tulp de mooiste!
Bouwen zeg ik.
Bouwen zeg ik.
Re: Elysium Subs
Dit vrouwspersoon stemt op de Elysium-kloon en als nipte tweede: de standaard kast...
Die eieren zouden mooier kunnen mochten ze er niet uit zien als een ei dat gehalveerd is en waarvan de helften een stuk uit elkaar gezet worden, maar als een ei waar effectief een plak van tussenuit gehaald is, waardoor het natuurlijker en slanker zal ogen --> volume verkleint, dus moet het geheel weer opgerekt worden om voldoende inhoud te bekomen --> Vermoedelijk hetzelfde verhaal als met de bolllen: uiteindelijk veels te groot...
Isabelle
Die eieren zouden mooier kunnen mochten ze er niet uit zien als een ei dat gehalveerd is en waarvan de helften een stuk uit elkaar gezet worden, maar als een ei waar effectief een plak van tussenuit gehaald is, waardoor het natuurlijker en slanker zal ogen --> volume verkleint, dus moet het geheel weer opgerekt worden om voldoende inhoud te bekomen --> Vermoedelijk hetzelfde verhaal als met de bolllen: uiteindelijk veels te groot...
Isabelle
Re: Elysium Subs
Dat lijkt me inderdaad ook nog een leuk idee, maar dan met een trapezium-vormige baffle en bovenaan een ribbe, in plaats van een driehoekige baffle en bovenaan een punt, zodat er 2 SDX7's in passen. Verticaal in 2 gezaagd en een stuk er tussen gezet zeg maar...
Misschien ook even de moeite om dat in sketchup te gooien?
Isabelle
Misschien ook even de moeite om dat in sketchup te gooien?
Isabelle
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Gooi het graag in Sketchup zodra ik enig idee heb wat je bedoelt...Candisa schreef:Dat lijkt me inderdaad ook nog een leuk idee, maar dan met een trapezium-vormige baffle en bovenaan een ribbe, in plaats van een driehoekige baffle en bovenaan een punt, zodat er 2 SDX7's in passen. Verticaal in 2 gezaagd en een stuk er tussen gezet zeg maar...
Misschien ook even de moeite om dat in sketchup te gooien?
Overigens lijkt het idee van HJ erg lomp als ik het schaal naar de grootte van een SDX7.
Re: Elysium Subs
Dan heb je toch een leuk bijzettafeltje.Vinculum schreef:Overigens lijkt het idee van HJ erg lomp als ik het schaal naar de grootte van een SDX7.
Re: Elysium Subs
Ik hoop dat het met een paar geschetste 2D-aanzichten duidelijker is wat ik bedoel:
Edit: Bovenaanzicht staat ondersteboven, het bovenaanzicht is gewoon hetzelfde als het vooraanzicht!
Laatst gewijzigd door Candisa op di 14 feb 2012, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Bullsh*t! In de eerste post stond het ei al! Jammer hoor...MichaelB schreef:Toen was het ei er nog niet!
@Candisa
Bedoel je zoiets? Niet vervelend bedoeld maar dat vind ik echt niets. Lijkt op een podium monitor.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Elysium Subs
Dat ei/tulp ding vind ik fantastisch, goed gejat!
Van B&0 vind ik het echt een super ding, mede omdat ze hem gewoon aan de muur hangen als voorbeeld. Wie doet hen dat na? 2x 2,5 liter met 6,5" drivers, lijkt me prima ook voor jou te doen. Flinke LT maar je hebt voldoende drivers met dito capaciteit. Compleet zonde om compacte subdrivers in een grote behuizing te zetten, dus... my 2 ct.
Van B&0 vind ik het echt een super ding, mede omdat ze hem gewoon aan de muur hangen als voorbeeld. Wie doet hen dat na? 2x 2,5 liter met 6,5" drivers, lijkt me prima ook voor jou te doen. Flinke LT maar je hebt voldoende drivers met dito capaciteit. Compleet zonde om compacte subdrivers in een grote behuizing te zetten, dus... my 2 ct.
Re: Elysium Subs
Ik bedoelde inderdaad zoiets, en inderdaad: het ziet er niet uit als je het in de ruimte ziet
Het idee van HenkJan ziet er zoals verwacht ook wat lomp uit: te breed in verhouding tot de hoogte...
Ik blijf er dus bij: Elysium-kloon of standaard-kastje
Isabelle
Het idee van HenkJan ziet er zoals verwacht ook wat lomp uit: te breed in verhouding tot de hoogte...
Ik blijf er dus bij: Elysium-kloon of standaard-kastje
Isabelle
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Geinspireerd door Henkjan's ontwerp ben ik 1 stap omhoog gegaan: Dodecaëder!
Oogt niet al te lomp volgens mij.
Oogt niet al te lomp volgens mij.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Elysium Subs
Eerlijk gezegd vind ik ze geen van alle een echt harmonisch geheel vormen. Het is een beetje alsof de subwoofers niet bij het systeem horen, en er in een ander geheel worden tussengefrommeld. De laatste vind ik het best integreren, maar mogelijk kan je ook denken aan iets wat bij het meubel past. Een soort extensie meubelstukken die je er al dan niet direct tegenaan plaatst...?
Re: Elysium Subs
Op deze heb ik gestemd (als het goed is?).Hondasnl schreef:Ziet er zeer stevig uit Vin.Vinculum schreef:of is die middelste plaat genoeg?
Je laat ook direct mn fav. zien.
Mooie kasten ervoor
- Bijlagen
-
- Op%20een%20rij%20-%20Bovenaanzicht.jpg (5.71 KiB) 334 keer bekeken
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Nou dat doe ik dus expres liever niet. Ik weet nl niet of dit meubel nog een lang leven beschoren is.Marp schreef:De laatste vind ik het best integreren, maar mogelijk kan je ook denken aan iets wat bij het meubel past. Een soort extensie meubelstukken die je er al dan niet direct tegenaan plaatst...?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Vinculum schreef:Geinspireerd door Henkjan's ontwerp ben ik 1 stap omhoog gegaan: Dodecaëder!
