Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Ik weet ook niet of het zin of onzin is maar hoe dan ook, ik kan niet midden op de muur een sub gaan hangen hoe mooi de unit ook is. Dan word ik thuis levend gevild. ;)
Zou ik eventueel nog meer bracing moeten doen of is die middelste plaat genoeg?
Bijlagen
Elysiub bracing.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Elysium Subs

Bericht door Arno »

JAAAAA! Wel mooi!

Afbeelding

Veel beter dan de kloon. Die klonen staan er een beetje bij als reservespeakers, terwijl bovenstaand ontwerp 'interieurtechnisch' veel subtieler is. Beetje mysterieus zelfs.

Klonen, bah.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Lnsadnoh »

Vinculum schreef:
of is die middelste plaat genoeg?
Ziet er zeer stevig uit Vin.
Je laat ook direct mn fav. zien :) .
Bijlagen
Elysium%20Kloon.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Elysium Subs

Bericht door markbakk »

Vinculum schreef:
Zou ik eventueel nog meer bracing moeten doen of is die middelste plaat genoeg?
Met bracings in subs is het devies: the more the better. Ik zou trouwens gewoon kiezen voor twee aparte compartimenten (dat is pas een stevig tussenschot) en ook ben ik van de bracings met veel relatief kleine ronde gaten i.p.v. zo'n kruishout dat je nu hebt getekend. Ik zou verder ook boven- en onderpaneel nog koppelen, gewoon met een houtje.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Elysium Subs

Bericht door blueznl »

Twee kleine sono-subjes kan inderdaad ook, gewoon een cilinder, eentje upwards, eentje downwards, zilver vertical streepje for good measure...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Een kleine update. De welstandscommissie heeft zich gebogen over alle ontwerpen tot nu toe. Degene die er volgens haar met kop en schouders boven uit steekt is.....


De bolvorm!
Haar redenen? Klein en in verhouding met de kleine Elysiums. Units zijn toch zichtbaar (wat een vrouw he!) en je ziet het bijna niet.
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met haar eens ben wat dit betreft. Ik ga dus maar eens wat meer bolontwerpjes maken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Zucht...

Op verzoek van vrouwlief heb ik de bolvorm wat uitgewerkt. Ditmaal op schaal. Dat levert een bol met een diameter op van 34cm buitenmaat wat resulteert in 14 liter intern volume bij 2cm wanddikte.
En dat word vrij lomp:
Woonkamer - Bol2.jpg
Woonkamer (Luisterpositie) - Bol2.jpg
Toen was het ineens niet mee zo mooi. Te lomp zegt ze. Ben ik mee eens. Lastig is dit. Elk model heeft zo zijn voor en nadelen.
De ei/tulp is qua vorm het meest bijzonder. Deze is ook het kleinst. Nadeel is dat de mooie woofers nauwelijks te zien zijn.
De Elysium kloon is voor de hand liggend maar daarom ook zo saai. Voor mijn gevoel is deze vrij lomp. De voet van de stands is toevallig precies dezelfde grootte als de subkast zou moeten worden.
De bolvorm is ook anders dan anders maar oogt vrij massaal en is ook de grootste van het stel.
De standaard kast is precies dat. Standaard. Misschien dat een leuk detail dit ontwerp wat stijl kan geven. Qua bouwen is dit natuurlijk wel de makkelijkste.


Om even een goed vergelijk te krijgen van de huidige modellen heb ik ze maar even op een rijtje gezet naast elkaar.
En de virtuele bierfles ter groottevergelijk.
Op een rij - Vooraanzicht.jpg
Op een rij - Bovenaanzicht.jpg
Wat vinden jullie? (Poll geopend)
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 14 feb 2012, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Kijk! 100% van alle mensen die nu gestemd hebben vinden het ei/tulp de mooiste!

Bouwen zeg ik. :mrgreen:
poll.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Elysium kloon FTW!
Hier zei je nog wat anders....
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Dit vrouwspersoon stemt op de Elysium-kloon en als nipte tweede: de standaard kast...

Die eieren zouden mooier kunnen mochten ze er niet uit zien als een ei dat gehalveerd is en waarvan de helften een stuk uit elkaar gezet worden, maar als een ei waar effectief een plak van tussenuit gehaald is, waardoor het natuurlijker en slanker zal ogen --> volume verkleint, dus moet het geheel weer opgerekt worden om voldoende inhoud te bekomen --> Vermoedelijk hetzelfde verhaal als met de bolllen: uiteindelijk veels te groot...

Isabelle
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Dat lijkt me inderdaad ook nog een leuk idee, maar dan met een trapezium-vormige baffle en bovenaan een ribbe, in plaats van een driehoekige baffle en bovenaan een punt, zodat er 2 SDX7's in passen. Verticaal in 2 gezaagd en een stuk er tussen gezet zeg maar...
Misschien ook even de moeite om dat in sketchup te gooien?

Isabelle
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Candisa schreef:
Dat lijkt me inderdaad ook nog een leuk idee, maar dan met een trapezium-vormige baffle en bovenaan een ribbe, in plaats van een driehoekige baffle en bovenaan een punt, zodat er 2 SDX7's in passen. Verticaal in 2 gezaagd en een stuk er tussen gezet zeg maar...
Misschien ook even de moeite om dat in sketchup te gooien?
Gooi het graag in Sketchup zodra ik enig idee heb wat je bedoelt... ;)
Overigens lijkt het idee van HJ erg lomp als ik het schaal naar de grootte van een SDX7.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
MichaelB schreef:
Elysium kloon FTW!
Hier zei je nog wat anders....
Toen was het ei er nog niet!

Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ze allemaal mooi vind!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Overigens lijkt het idee van HJ erg lomp als ik het schaal naar de grootte van een SDX7.
Dan heb je toch een leuk bijzettafeltje. :D
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Ik hoop dat het met een paar geschetste 2D-aanzichten duidelijker is wat ik bedoel:
zba.gif
Edit: Bovenaanzicht staat ondersteboven, het bovenaanzicht is gewoon hetzelfde als het vooraanzicht!
Laatst gewijzigd door Candisa op di 14 feb 2012, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Toen was het ei er nog niet!
Bullsh*t! In de eerste post stond het ei al! Jammer hoor... ;)

@Candisa

Bedoel je zoiets?
Candisa.jpg
Niet vervelend bedoeld maar dat vind ik echt niets. Lijkt op een podium monitor. :oops:
Candisa - Woonkamer.jpg
Ook Henkjan's ontwerp even getekend op schaal.
Octaeder - Woonkamer.jpg
Die punt naar voren bied wel perspectieven voor nieuwsgierige kleine handjes... :twisted:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elysium Subs

Bericht door wouter »

Dat ei/tulp ding vind ik fantastisch, goed gejat!

Van B&0 vind ik het echt een super ding, mede omdat ze hem gewoon aan de muur hangen als voorbeeld. Wie doet hen dat na? 2x 2,5 liter met 6,5" drivers, lijkt me prima ook voor jou te doen. Flinke LT maar je hebt voldoende drivers met dito capaciteit. Compleet zonde om compacte subdrivers in een grote behuizing te zetten, dus... my 2 ct. :wink:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Ik bedoelde inderdaad zoiets, en inderdaad: het ziet er niet uit als je het in de ruimte ziet :lol:

Het idee van HenkJan ziet er zoals verwacht ook wat lomp uit: te breed in verhouding tot de hoogte...

Ik blijf er dus bij: Elysium-kloon of standaard-kastje

Isabelle
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Geinspireerd door Henkjan's ontwerp ben ik 1 stap omhoog gegaan: Dodecaëder!
Oogt niet al te lomp volgens mij.
Bijlagen
Dodecaeder.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elysium Subs

Bericht door Marp »

Eerlijk gezegd vind ik ze geen van alle een echt harmonisch geheel vormen. Het is een beetje alsof de subwoofers niet bij het systeem horen, en er in een ander geheel worden tussengefrommeld. De laatste vind ik het best integreren, maar mogelijk kan je ook denken aan iets wat bij het meubel past. Een soort extensie meubelstukken die je er al dan niet direct tegenaan plaatst...?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Lnsadnoh »

Hondasnl schreef:
Vinculum schreef:
of is die middelste plaat genoeg?
Ziet er zeer stevig uit Vin.
Je laat ook direct mn fav. zien :) .
Op deze heb ik gestemd (als het goed is?).
Mooie kasten ervoor :!:
Bijlagen
Op%20een%20rij%20-%20Bovenaanzicht.jpg
Op%20een%20rij%20-%20Bovenaanzicht.jpg (5.71 KiB) 335 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Marp schreef:
De laatste vind ik het best integreren, maar mogelijk kan je ook denken aan iets wat bij het meubel past. Een soort extensie meubelstukken die je er al dan niet direct tegenaan plaatst...?
Nou dat doe ik dus expres liever niet. Ik weet nl niet of dit meubel nog een lang leven beschoren is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Vinculum schreef:
Overigens lijkt het idee van HJ erg lomp als ik het schaal naar de grootte van een SDX7.
Dan heb je toch een leuk bijzettafeltje. :D
octaëders hebben enorm veel mogelijkheiden:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Geinspireerd door Henkjan's ontwerp ben ik 1 stap omhoog gegaan: Dodecaëder!
:rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”