Weerstandje voor piezo

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Weerstandje voor piezo

Bericht door kevincejanssen »

Hallo,

Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag moest plaatsen dus daarom maar hier.

Ik heb een aantal piezo tweeters aangeschaft die ik samen met een driver ga aansluiten.
Ik weet alleen nog niet hoeveel ohm de weerstand moet zijn die ik voor mijn piezo's zet.
Ik wilde het als bijgevoegd schema doen (gaan pas vanaf 2KHz tonen naar toe).
Dus mijn vraag is hoeveel ohm en watt moet deze weerstand zijn?
Bijlagen
Schema
Schema
untitled.JPG (10.56 KiB) 2385 keer bekeken
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De impedantie van een piezo ligt vrij hoog. De weerstand is ook afhankelijk van de hoeveelheid demping die je wilt bereiken, natuurlijk.
Zonder de juiste gegevens is dat dus niet te bepalen.
Misschien als je het volgende artikel eens doorleest, dat je een aardig oordeel kunt vormen:
http://www.pulsardevelopments.com/produ ... ezoan.html

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Waarom eigenlijk 4 ? Ik heb dat soort tweets vaak toegepast met breedbanders. Eéntje was dan meestal voldoende.
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Waarom 4? Omdat ik kasten heb gekocht waar er 2 aan elke kant zaten en in het midden een gietijzeren hoorn met daarachter die driver. En het er leuk uitziet (aangezien die dingen toch niks kosten).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je zuiver wil verzwakken dan moet je geen weerstand maar een condensator voor piezo tweeters zetten. Dit komt omdat de impedantie van een piezo tweeter niet ohms is maar vooral capacitief. Het kan echter geen kwaad om er een serieweerstand voor te zetten, dat vindt de versterker prettig.
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

Piezo's zijn capacitief zoals Jeroen al schreef. Een nadeel daarvan kan zijn dat ze bij zeer hoge frequenties een dermate lage impedantie vertonen dat versterkers er (onhoorbaar) door gaan oscilleren. Vooral versterkers overleven dat niet, de piezo's kunnen het vaak nog wel hebben. Het oscilleren is te voorkomen door een weerstand van ongeveer 10Ω in serie op te nemen, precies zoals in je schema. Dus nut kan het zeker wel hebben. Bij goedkope versterker meer kans op oscillatie.

Voor verzwakking is inderdaad eerder een condensator nodig. Eerst maar eens zonder uitproberen zou ik zeggen. Het rendement van piezo's ligt niet bar hoog, dus misschien komt het zonder verzwakking al goed.

Monteer de piezo's verticaal en zo dicht mogelijk bij elkaar.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dus je gaat én een echte hoorn met driver gebruiken, én 4 piezo's ?

Wat is de hoorn + driver voor iets dan?
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

@ AntonZ: Ik heb een 10ohm weerstandje gekocht en ga deze vandaag aansluiten en heel de boel ff testen.

@ bartsegers: De gietijzeren hoorn is van fane (weet niet precies welk model) en de driver is een dd-1 driver.

@jeroen_d & AntonZ: Een condensator? hiermee kan ik dus het rendement van de piezo tweeters naar beneden halen? Van hoeveel Farad moet ik er dan eentje pakken?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou eens beginnen met 470nF oftewel 0,47uF. Hoe kleiner de condensator, hoe meer verzwakking. Dat is dus ook een kwestie van proberen. Als je een multimeter hebt en de capaciteit van de 4 piezo's kunt meten, dan is dat handig en weet je hoeveel je aan het verzwakken bent.
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

kevincejanssen schreef:
@ AntonZ: Ik heb een 10ohm weerstandje gekocht en ga deze vandaag aansluiten en heel de boel ff testen.
Als het zo'n heel kleintje is, gaat die niet lang mee als je een beetje herrie wilt maken. Ik denk dat je een weerstand van 5W of 10W nodig hebt.
@jeroen_d & AntonZ: Een condensator? hiermee kan ik dus het rendement van de piezo tweeters naar beneden halen? Van hoeveel Farad moet ik er dan eentje pakken?
Ik kan hiervoor geen waardes berekenen, hopelijk techneuten hier die dat wel kunnen.
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Weerstandje van 10 ohm en 9 watt.
Geen condensator nodig klinkt zo al best netjes.

Bedankt iedereen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”