Weerstandje voor piezo
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
Weerstandje voor piezo
Hallo,
Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag moest plaatsen dus daarom maar hier.
Ik heb een aantal piezo tweeters aangeschaft die ik samen met een driver ga aansluiten.
Ik weet alleen nog niet hoeveel ohm de weerstand moet zijn die ik voor mijn piezo's zet.
Ik wilde het als bijgevoegd schema doen (gaan pas vanaf 2KHz tonen naar toe).
Dus mijn vraag is hoeveel ohm en watt moet deze weerstand zijn?
Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag moest plaatsen dus daarom maar hier.
Ik heb een aantal piezo tweeters aangeschaft die ik samen met een driver ga aansluiten.
Ik weet alleen nog niet hoeveel ohm de weerstand moet zijn die ik voor mijn piezo's zet.
Ik wilde het als bijgevoegd schema doen (gaan pas vanaf 2KHz tonen naar toe).
Dus mijn vraag is hoeveel ohm en watt moet deze weerstand zijn?
- Bijlagen
-
- Schema
- untitled.JPG (10.56 KiB) 2386 keer bekeken
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De impedantie van een piezo ligt vrij hoog. De weerstand is ook afhankelijk van de hoeveelheid demping die je wilt bereiken, natuurlijk.
Zonder de juiste gegevens is dat dus niet te bepalen.
Misschien als je het volgende artikel eens doorleest, dat je een aardig oordeel kunt vormen:
http://www.pulsardevelopments.com/produ ... ezoan.html
Kees
Zonder de juiste gegevens is dat dus niet te bepalen.
Misschien als je het volgende artikel eens doorleest, dat je een aardig oordeel kunt vormen:
http://www.pulsardevelopments.com/produ ... ezoan.html
Kees
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
Piezo's zijn capacitief zoals Jeroen al schreef. Een nadeel daarvan kan zijn dat ze bij zeer hoge frequenties een dermate lage impedantie vertonen dat versterkers er (onhoorbaar) door gaan oscilleren. Vooral versterkers overleven dat niet, de piezo's kunnen het vaak nog wel hebben. Het oscilleren is te voorkomen door een weerstand van ongeveer 10Ω in serie op te nemen, precies zoals in je schema. Dus nut kan het zeker wel hebben. Bij goedkope versterker meer kans op oscillatie.
Voor verzwakking is inderdaad eerder een condensator nodig. Eerst maar eens zonder uitproberen zou ik zeggen. Het rendement van piezo's ligt niet bar hoog, dus misschien komt het zonder verzwakking al goed.
Monteer de piezo's verticaal en zo dicht mogelijk bij elkaar.
Voor verzwakking is inderdaad eerder een condensator nodig. Eerst maar eens zonder uitproberen zou ik zeggen. Het rendement van piezo's ligt niet bar hoog, dus misschien komt het zonder verzwakking al goed.
Monteer de piezo's verticaal en zo dicht mogelijk bij elkaar.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
@ AntonZ: Ik heb een 10ohm weerstandje gekocht en ga deze vandaag aansluiten en heel de boel ff testen.
@ bartsegers: De gietijzeren hoorn is van fane (weet niet precies welk model) en de driver is een dd-1 driver.
@jeroen_d & AntonZ: Een condensator? hiermee kan ik dus het rendement van de piezo tweeters naar beneden halen? Van hoeveel Farad moet ik er dan eentje pakken?
@ bartsegers: De gietijzeren hoorn is van fane (weet niet precies welk model) en de driver is een dd-1 driver.
@jeroen_d & AntonZ: Een condensator? hiermee kan ik dus het rendement van de piezo tweeters naar beneden halen? Van hoeveel Farad moet ik er dan eentje pakken?
Als het zo'n heel kleintje is, gaat die niet lang mee als je een beetje herrie wilt maken. Ik denk dat je een weerstand van 5W of 10W nodig hebt.kevincejanssen schreef:@ AntonZ: Ik heb een 10ohm weerstandje gekocht en ga deze vandaag aansluiten en heel de boel ff testen.
Ik kan hiervoor geen waardes berekenen, hopelijk techneuten hier die dat wel kunnen.@jeroen_d & AntonZ: Een condensator? hiermee kan ik dus het rendement van de piezo tweeters naar beneden halen? Van hoeveel Farad moet ik er dan eentje pakken?
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
