L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

Niks tekening aanpassen, gewoon uithuilen en opnieuw beginnen. :rock:

Dit is een leermoment.

Ik ken ze maar al te goed, een betere kun je niet krijgen. :oops:

Ik heb zelf ooit een keer de meetlat vast gehouden en uitgelezen, hij was alleen op zijn kop, dan lees je 61 i.p.v. 91, dat kan dus iedereen overkomen. ook mij dus. :sure: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Mee eens. Lullig maar poep gebeurd.
Als je het met 3 doet zul je altijd denken hoe het geweest zou zijn met 4.

Ik heb het destijds met mijn Stiletto's ook gehad maar toen was de kast bijna klaar en deze was veel groter en complexer dan deze kast. Dus kop op en gaan met die banaan!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Meuh, ja meesters :cry:

Van de week mezelf maar weer eens richting de Hubo slepen (weer een reden om zelf een zaagtafel aan te schaffen :mrgreen: ).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

MichaelB schreef:
Meuh, ja meesters :cry:

Van de week mezelf maar weer eens richting de Hubo slepen.
Niks slepen, met frisse moed............ de paden op de lanen in. :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

hannesie schreef:
Niks slepen, met frisse moed............ de paden op de lanen in. :lol:
Je hebt gelijk! Ik kan dan meteen de baffles laten zagen, dan kunnen ze daar rekening houden met de 15 graden. Met een decoupeerzaag met geleiding gaat het wel, maar mooi is anders. Inmiddels heb ik het maken van de boven- en onderkant al zo in de vingers dat ik 2 nieuwe in 20 minuutjes gemaakt heb.

Kijk, eigenlijk alleen maar positieve zaken! :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

is het precies 15°? dat kan je dus ook frezen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

MichaelB schreef:
Kijk, eigenlijk alleen maar positieve zaken! :lol:
Zo kennen we je weer...................!! :P :D
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Nu ik nog eens door je foto's heen blader ben ik me gaan afvragen of je het boven en onderpaneel rechtstreeks van de tekening hebt overgenomen? Dit is namelijk een exact bovenaanzicht en aangezien deze panelen onder een hoek staan, zijn deze groter dan op het bovenaanzicht. Laat het maar weten als je een view van t paneel zelf wil hebben.
Over 3 tangbands gesproken: ik wil de tekening best aanpassen maar zou je dat wel doen :wink: ?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
is het precies 15°? dat kan je dus ook frezen
Moet je wel de spullen daar voor hebben en die heb ik niet. Ik heb alleen de standaard freesjes. Die set wil ik ook nog eens uitbreiden met goed spul, want ik heb nu welgeteld 2 goeie frezen en 2 hakkietakkie doosjes van 20 euro met 8 frezen en die krengen worden al bot als je er naar kijkt. Oh ja en m'n UBERFEZEN uiteraard :mrgreen:

Maar laten zagen is wel lekker hoor, het is meteen strak.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heatside schreef:
Dit is namelijk een exact bovenaanzicht en aangezien deze panelen onder een hoek staan, zijn deze groter dan op het bovenaanzicht. Laat het maar weten als je een view van t paneel zelf wil hebben.
Uhm, ik heb 26cm genomen als maat voor het paneel. Ik ging er vanuit dat dat als los paneel bedoelt was. Dus gewoon de maat.
Mja, als het ook nog onder een hoek bedoelt was, dan klopt het niet idd. Eigenlijk vind ik de verhouding, zoals het nu is, wel mooi.
Wat zou de maat dan werkelijk zijn?

Ja! Doe is met 3 Tang Bands! DOE DOE! :lol:

EDIT: maak ik weer een denkfout, want die 26cm komt nu optisch mooi uit, omdat de achterzijde er tegenaan zit en het effectief dan 27,8cm is. Dat wordt dan straks weer 26cm, hmmm.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

Dan kom je toch weer met ruimte tekort voor de basunit aan de achterzijde..............??
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

hannesie schreef:
Dan kom je toch weer met ruimte tekort voor de basunit aan de achterzijde..............??
Nope, dat is het mooie, die past gewoon en heeft ook nog voldoende liters!

Maar de gedachte is om opnieuw te beginnen, tenzij het er met 3 units HEEL mooi uitziet :-$
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

MichaelB schreef:
Maar de gedachte is om opnieuw te beginnen, tenzij het er met 3 units HEEL mooi uitziet :-$
Dan teken ik die gewoon niet :P.
Je hebt PB trouwens.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heatside schreef:
MichaelB schreef:
Maar de gedachte is om opnieuw te beginnen, tenzij het er met 3 units HEEL mooi uitziet :-$
Dan teken ik die gewoon niet :P.
Je hebt PB trouwens.
Wel potverdorie! Tekenen die hap! :lol:
Hehehehe, serieus, ben wel benieuwd...

Je hebt antwoord op de PB.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

En? Wat zijn de plannen? :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Hij wordt opnieuw gebouwd.

Voor degene, die nu deels in elkaar zit, verzin ik wel weer een ander plekje.

Helaas zit ik wat tijd betreft niet ruim de komende weken, dus het zal wel even duren voordat er echt weer vorderingen zijn, helaas :(
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Zoh, lang genoeg nagedacht over het geheel :mrgreen:

Okee, ik wil opnieuw beginnen, maar is dat eigenlijk wel zo verstandig?

Een line-array is leuk voor in de woonkamer, mits de array lang genoeg is. In de 'proof of concepts' heb ik mede om die reden gekozen voor 8 W2-800's. Je hebt dan een effectieve luisterhoogte van 45cm. Dit komt prima uit met normaal op de bank zitten/hangen.

Kies ik voor 4 W2-800's, dan heb ik nog maar een effectieve hoogte van 22,8cm. Door de bundeling merk je dit verschil gigantisch (het voordeel/nadeel) van een array. Achter een bureau is dit niet handig lijkt me. De ene keer zit je naar voren, dan naar achter, dan een stand er tussenin. De speaker moet dan precies goed gericht staan, anders zit je buiten de bundel...

Nu was mijn hersenspinsel: toch kiezen voor 3 W2-800's en dan de middelste gebruiken als tweeter (dit zou ik dan passief doen, anders kom ik niet uit met de minidsp :( )

Optisch zeg ik: toch een array, maar ik ben bang dat dat voor dit doeleinde niet goed gaat uitpakken door de bundeling...

Wat denken jullie hiervan?

Overigens kan de tweeter dan ook gewijzigd worden voor een echte tweeter, want de overgang zal ik pas rond de 6Khz gaan leggen (het punt waar de bundeling volgens mij gaat plaatsvinden). Een D'Appolito opstelling dus.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Makkelijke vorm heb ik weer gekozen *kuch*.

Doordat het allemaal schuin wegloopt, is het geen 1-2'tje om het triplex er omheen te buigen. Dat gecombineerd met mijn knulligheid kan nog leuk worden 8-[
lasmsklemmen1.jpg
lasmsklemmen2.jpg
Het zit er zo netjes als kan op. Op foto 1 is te zien, dat door het schuin weglopen, het raakvlak aan de voorzijde niet groot is. Ik schat zo'n 50%. Hier zal ik nog een vullende lijm moeten gebruiken.

Goed, dit proces ga ik nog 3x herhalen en daarna is het een kwestie van meer plaatjes toevoegen. Dat zal een stuk makkelijker zijn! Als de eerste maar goed zitten.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door michelp »

Hee die vorm lijkt heel veel op een paar speakers die ik een keer gemaakt heb. Staat nog wel ergens een foto van hier als het goed is.
Ik heb die rondingen aan de zijkant gelijmd en daarna met spanbanden aangetrokken, werkt misschien wel makkelijker als met lijmtangen
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Heb ik ook gedaan. Spanbanden werken ook goed maar pas op als je veel oversteek hebt in je hout. Daardoor kan hij in het midden dan weer bol trekken. Wat ook goed werkt is een contramal. Daar kun je de plaat inleggen en je frame er op. Kwestie van aandrukken en zit altijd goed. Ook fijn voor alle volgende lagen. Ik weet uit ervaring dat lijmklemmen niet lekker blijven zitten op een schuin vlak. ;)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ik heb een contramal (op 1 van de eerdere foto's te zien), maar dat werkt niet.

Tenminste, met deze contramal niet (te stroef). Er moet dan gigantisch veel kracht gezet worden. Zoveel zelfs, dat ik dat met de lijmtangen niet meer voor elkaar kreeg. Ik ga nog proberen om op het glijdende deel van de mal een stripje kunstof te plakken (dat spul wat je op hoeken van bijv. een afgezaagd keukenblad plakt).

Spanbanden ga ik vanavond halen, maar die had ik uiteraard niet liggen van het weekend en ik wilde HOE DAN OOK verder :mrgreen:
Mocht het met de mal dan toch niet lukken, dan ga ik de spanband methode gebruiken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Was vanavond laat thuis en daarom had ik geen zin meer om naar de DHZ zaak te gaan.

De kast heb ik nog wel uit de klemmen gehaald en dat is mooi gelukt! Het triplex zit netjes langs alle zijden en de draai die het hout maakt is ook goed gelijkmatig. Op de foto's is dat helaas lastig te zien.

Oh ja, de foto's zijn niet zo heel scherp, want deze zijn met de telefoon genomen (vriendin is een paar dagen weg en heeft het fototoestel mee).
lasmsIMG_0545.jpg
lasmsIMG_0546.jpg
lasmsIMG_0547.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hrscharft »

Michael,

Hoe dik is het triplex dat je gebruikt?
Zelf gebruik ik voor dit soort klussen altijd 3 mm triplex van de gamma. Dit laat zich echt onwijs makkelijk buigen, deze vraag omdat jij het aldoor hebt over dat er zoveel spanning is in de plaat.
Aan de andere kant moet je dan waarschijnlijk nog wel wat extra laagjes lijmen maar goed daar is het hobby voor toch ;)

Gr,

Harm.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Het is 4mm triplex, volgens mij hadden ze toen niet dunner bij de Hubo liggen.

Als je het zo in je handen hebt, dan is het echt soepel, maar er moet ook een draai in komen en daardoor gaat het wat zwaarder.
Ik heb het net even geprobeerd met iets glads op de mal (had nog wat plakplastic liggen) en dan gaat het al een stuk makkelijker!

Morgen zal ik de mal dus gebruiken voor de andere speaker. Zolang de eerste laag maar goed zit, dan volgt de rest ook wel.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Zo en nummer 2 heeft een eerste laagje gekregen.
Nummer 1 een 2e laag (ligt te drogen).
CD1D2423-77FF-48A3-8693-2C23743D0370.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”