6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ik heb de print zo ver mogelijk geassembleerd, ik wacht nog op enkele weerstanden en het relais.
Tijdens de montage ontdekt dat sommige gatafstanden niet helemaal correct zijn, deze zal ik komende week aanpassen samen met de onderdelen nummering.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Ziet er heel goed uit kerel :) Ik wacht geduldig af tot de hoofdtelefoonversterker langskomt :oops:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Mooi werk ,Ronny :rock:

Ik meld me wel weer,als ik de boel aan de loop heb........................

Voor nu,eerst even mijn dac-6 afmaken :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ik luister al meer dan een week naar de schakeling in mijn cd speler en merk dat ik de 6n6 buffer niet meer gebruik.

Nog een foto, de print past ook in een lage euro behuizing.

Afbeelding

Ronny :D
Neok
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 17:36

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Neok »

Ziet er tof uit Ronny! Als je prints maakt doe ik zeker mee!
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Toepassingen voor de buffer/voorversterker zoals ik die gebruik:

- Als uitgangstrap in CD spelers en DAC's die een omvormer(DAC ic) hebben met een stroomuitgang( I/V weerstand).
- Als voorversterker(10x) samen met een ingangbronkeuze en volumeregeling.
- Als ingangsbuffer/versterker voor Hypex UCD ST modules waarbij de bestaande opamp wordt overbrugd.( alleen asymmetrisch).
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Zaterdag de rest van de onderdelen binnen gekregen.
Zondag alles afgebouwd en getest. De inschakelvertraging werkte niet zoals in eerste instantie bedacht. Dit is nu aangepast. Inschakel vertraging is ongeveer 20 seconden.

Verder had ik nu de bedoelde trafo's van Weiss( gekocht bij conrad), de spanning voor de anode voeding kwam nu uit op +/- 140V. En heb ik nog enkele kleine aanpassingen gedaan op het ontwerp.

Schema en printontwerp zijn bijgewerkt. En bij mij thuis heeft mijn zoon de 6n16buffer ingepikt. Hij draait nu tussen zijn mengpaneel en zijn aktieve boxen. De uitgang 5x verzwakt zodat de totale versterking ongeveer 2 x is.

Afbeelding

En volgens hem klinkt het nu veel!!! mooier.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door koifarm op do 09 feb 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Kleine vordering gemaakt,,,

De dc- gloei voeding is klaar en getest[2x6,3v] :mrgreen:

Voor het ontwerp, zie mijn dac-6..... :wink: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=325

Tot later................... :mrgreen:
Bijlagen
Test 6,3v.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Nog enkele foto,s :mrgreen:
Bijlagen
11.JPG
22.JPG
33.JPG
44.JPG
55.JPG
66.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Mooi boetseer werk.

Welke weerstandswaarde ga je voor de i/v conversie gebruiken?
Ik zag een stroomoutput van 1 mA bij de AD1865. Samen met de 12x versterking van de buffer. Zou ik tussen de 100 en 180ohm kiezen.

Ga je nog een speciaal type weerstand gebruiken?

Ronny
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Dank voor boetseerwerk,,al was het enkel voor het meetwerk,scheeld een hoop linealen,geo driehoeken,passers en frustraties................................. :mrgreen:

Nee ,deze is puur als voorversterker voor mijn KT88 eindbakken,dus niet voor de AD-Dac. :sure: [hier gebruik ik 6N2P,s EV,met dc-gloei,KLINKT ALLER BEST!!!!!!!]

Als I/V weerstand gebruik ik 1% metaalfilm,klinkt goed [200ohm],ook allan bradly geprobeerd, niet goed,te vet geluid :rock:

Des te preciezer des te beter......... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Stapje verder,,,,,,,,,,,,,,,,,, :mrgreen:

Gaten geponst en geboord, :rock:
Bijlagen
a1.JPG
a2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ja,nu zul je wel denken,wat doet dat achterlijke blauwe ding daar tussen,,, :wink:

Ja er staat een F/T elco tussen de JJ,s waarom???? vertel,vertel................ :mrgreen:

Eigenlijk is die elco alleen geschikt voor Fender versterkers,[gitaristen onder ons weten waar ik het over heb :wink: ]

Deze elco geeft een fris,recht voor je raap,helder,strad geluid.................

Te samen met de JJ elco,s en het volle midden van de 6N16,s hoop ik hier een iets moderner bouquet te creeren :mrgreen:

Misschien wordt de laatste nog vervangen door 1 met meer ,,space,, :mrgreen:



beetje peper, zout en nootmuskaat O:)
Laatst gewijzigd door democles op vr 10 feb 2012, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Vandaag de smoorspoelen voor de voeding in rubbers opgehangen en op een subframe geschroefd ,tegen trillingen en als afscherming :wink:
Bijlagen
b1.JPG
b2.JPG
b3.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Democles, zo te zien moet jij ook elke dag wel even knutselen.

Ik heb de rimpel op de anodevoeding gemeten deze was 0,1 mV. En dus totaal niet hoorbaar.
Belangrijk was wel het verbinden van de "-" van de anodevoeding met de "-" van de gloeivoeding. Dit is op de print de draadbrug bij de voedingselco's. Zonder deze verbinding was er een kleine brom hoorbaar.

Ik ben begonnen met de hoofdtelefoonversterker. Verslag hiervan volgt binnenkort.

Ronny
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Democles, zo te zien moet jij ook elke dag wel even knutselen.
Voor nu, eerst weer een paar dagen rust,,,,moet het beslag nog bestellen....................

Tot later....................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Kreeg een ideetje en vroeg me af,of het mogelijk is een 6N1P- EV aan een 6N16 te knopen,dus SRPP/6N1P met 6N16 als kathodevolger..........

Misschien weet Anne hier iets over.......
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

moet het beslag nog bestellen....................
???? ook ouwejaar vieren op 29 februari :lol:
Anne

Zie ook net een vraag,moet wel eerst nazien,maar een dikke(nouja dik)buis en dan de peuter erachter :o
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ja,beslag.................. :mrgreen:
Bijlagen
beslag.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

De SRPP met een 6N1 ipv 6N16 moet zonder meer kunnen,wel 50% meer gloeistroom.
Om de kathodevolger met een 6N16 ipv 6N6 te doen gaat ook wel,maar minder goed.Voor een goeie kathodevolger heb je een steile buis nodig en die van de 6N16 is maar de helft.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Bedankt, Anne O:)

Kan dus beter een 6N6P gebruiken als kathodevolger....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Om een kleine versterker in elkaar te zetten met die 6N16 buisjes is een leuke puzzel .
Met een PP kom je een heel end....tot de UGT.Dat wordt zelf wikkelen met heeel dun draad of een veel te dikke kopen.
Met een seriebalans heb je een gewone trafo en een veel kleinere wikkelverhouding.Door de lage uitgangsimpedantie van zo'n schakeling zijn de eigenschappen van die trafo ook veel minder doorslaggevend.
Heb dit ineen geflanst (op "papier"),ziet er hoopvol uit,voor wie het wil proberen.De trafo is een gewone nettrafo.Een 115V exemplaar is niet zo makkelijk te vinden maar deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3511 zou ook wel kunnen.
Anne
Bijlagen
OTL6N12.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 30 dec 2013, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Heb dit ineen geflanst (op "papier"),ziet er hoopvol uit,voor wie het wil proberen.De trafo is een gewone nettrafo.Anne
Ik vind dit schema "iets" meer dan elkaar geflanst, vind het erg origineel , zal eerst eens wat pijltjes omhoog en omlaag zetten om te zien of dit ding nou meekoppeld of tegenkoppeld (of allebei).

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Anne en Aat, een klein eindversterkertje bouwen intrigeert mij wel. Maar ik ben eerst bezig met de OTL hoofdtelefoon versterker. Maar als jullie een leuk concept willen/ kunnen bedenken wil ik het wel bouwen.

Mijn input voor het concept:

Hammond 125a of 125 se uitgangstrafo gebruiken.http://www.hammondmfg.com/125a.htm
3 x 6n16 buizen per kanaal gebruiken. Hierdoor kun je mogelijk iets meer vermogen halen.

Ronny
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Niet veel te doen :sure: dus het HF10 versterker-ontwerp omgezet naar de 6N16 met de Hammond UGT :o .
Zou iets van een 300-400mW moet geven,lijkt me ruim voldoende voor een koptelefoon.
Of de uitgangsimpedanties wel zo geschikt zijn met die Hammond :?:
Anne
Bijlagen
MiniPP.JPG
Plaats reactie