BNS E2.2 wordt Snell Type K

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

BNS E2.2 wordt Snell Type K

Bericht door wouter »

Volgende week hoop ik een setje BNS E2.2 binnen te krijgen - 25 jaar oud ;-)

Sinds ik een jaar geleden 1 exemplaar in mijn handen had is deze luidspreker me blijven boeien.
Het filter leek me helemaal niet verkeerd, maar ik vraag me af welk type weerstand er in zit. Is dit een koolstof achtig ding?
BNS E2.2 002.jpg
Het vilt in de luidspreker was van mooie kwaliteit. De vifa M21WG-09-08 is een eenvoudige maar muzikale 8" voor 2-weg gebruik... naar het schijnt.

De Snell Type K heeft dezelfde drivers, alleen een ander filter. Later ook als Audio Note AN-K op de markt gekomen.

Ik ga wellicht nog opzoek naar de Vifa D19TD 05 ipv 00, aangezien die gekoeld is. Of dat nodig en beter is weet ik niet, maar ik had gewoon zin in een leuk stukje Hollandsche glorie :D De kasten zouden voor verbetering vatbaar zijn, evenal het filterontwerp. Ik ben benieuwd naar het origineel en wellicht dat ik daarna met nieuwe kasten en andere filtering aan de slag ga.

BNS E2.2
BNS E2.2.PNG
Snell Type K
Edit, juiste afbeelding is 404

Audio Note AN-K
Afbeelding
Tegenwoordig met coating op de conus...
Afbeelding


Terug naar de vraag: welk type weerstand is dit?
Laatst gewijzigd door wouter op za 27 feb 2021, 23:33, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: BNS E2.2

Bericht door markbakk »

Volgens mij een draadgewonden weerstand. Die MKT is ook leuk om te zien: ooit eens tientallen van dit type uit de dump gehaald voor luidsprekerprojecten.
Overigens zou ik die D19 lekker laten zitten. Als je al een ferrofluid-gevulde uitvoering zou kunnen vinden, is dat wss. allang uitgedroogd. Spul heeft niet het eeuwige leven...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

o, ik vond ze een beetje lijken op bijvoorbeeld de Mundorf M-resist

Afbeelding

Wat ik van een verzamelaar begreep is dat de D19TD 05 het beter deed, vanwege belastbaarheid of zo.
Toen gaf ik aan dat ik juist de E2.2 zocht omdat die oude (gerefoamde) 2-weg een tweeter zonder ferrofluid had, en dat dit dus geen probleem zou zijn qua ouderdom juist vanwege die stroperigheid met de jaren.

Zou het wellicht een idee zijn om de impendantiepiek van deze ongedempte tweeter aan te pakken met een notch of zo?

Een 8" 2-weg die bij 5 kHz naar een 3/4" is lekker in strijd met CD, ik ben erg benieuwd :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: BNS E2.2

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
o, ik vond ze een beetje lijken op bijvoorbeeld de Mundorf M-resist
Dat is m.i. ook een draadgewonden weerstand... zelfs volgens Mundorf. Alleen op een inductie-arme wijze gewikkeld (maar dat doet IT ook al decennia).
Zou het wellicht een idee zijn om de impendantiepiek van deze ongedempte tweeter aan te pakken met een notch of zo?

Een 8" 2-weg die bij 5 kHz naar een 3/4" is lekker in strijd met CD, ik ben erg benieuwd :wink:
Tsja, een beetje de school van een 8" breedbander met een supertweeter hè? Ik vind er niet veel aan, conussen groter dan 5" gecombineerd met van die 3/4" domes. Een notch kan geen kwaad, maar als hij wisselt op 5k is dat ook weer overdreven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2 weerstand type?

Bericht door wouter »

Yeah, een gerestaureerd setje gekocht!

Hier zit een andere filter in dan die uit mijn openingspost, kleinere onderdelen en een MKC condensator heb ik me laten vertellen. Binnenkort gaan er 2 paar luidsprekerdraden naar buiten en dan wordt er extern geexperimenteerd met het filter. De kast is dichtgemaakt door de vorige eigenaar maar kan eenvoudig weer gepoort worden. Het is meer een sleufje en gezien een Qtc van 0.7 lijkt me het onwaarschijnlijk dat dit systeem +/- 3dB heeft van 40-20000 Hz zoals op de sticker staat O:)
Ook zaten er gecoate woofers in maar ik wilde liever de ongecoate. Hij had er zat op voorraad dus werden er even andere ingezet. Toen viel me het andere filter dus op.

Het Snell Type K filter ga ik dan ook uitproberen. Die heeft dezelfde drivers en schijnt beter te klinken.
Uiteraard ga ik daarna zelf ook nog aan de pruts. Wellicht eindig ik wel met een heel andere tweeter, deze midwoofer schijnt in iedergeval de meest muzikale 2-weg variant te zijn van deze vifa serie. Ik ga er achter komen :rock:
Bijlagen
BNS E2.2 024.jpg
BNS E2.2 025.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: BNS E2.2 weerstand type?

Bericht door TheoK »

Ziet er mooi uit Wouter.
Krijg je echt geen spijt van. De klank van BNS speakers is gewoon super goed.
Ondanks dat ze al meer dan 20 jaar oud zijn.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: BNS E2.2 weerstand type?

Bericht door arjank »

TheoK schreef:
Ziet er mooi uit Wouter.
Krijg je echt geen spijt van. De klank van BNS speakers is gewoon super goed.
Ondanks dat ze al meer dan 20 jaar oud zijn.
TheoK, hoe is het met jouw gemodificeerde BNS speakers?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: BNS E2.2 weerstand type?

Bericht door TheoK »

arjank schreef:
TheoK, hoe is het met jouw gemodificeerde BNS speakers?
Draaien perfect Arjan.
Ben er nog steeds zeer tevreden over.
Heb soms wel het idee dat de midwoofer wat veel heen en weer gaat en erg.
Zou het ouderdom kunnen zijn? Ik klapper ook wel eens. En dat is ook leeftijd. :wink:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2 weerstand type?

Bericht door wouter »

Heb je de E2.2 toevallig? En wat houdt bij jou modificatie in?

Het type dat in de E2.2 zit heeft de kleinste spreekspoel en is het minst belastbaar.
Een gesloten box is vanwege gewapper onder de poortafstemming aan te bevelen. Deze zijn dichtgemaakt maar het kan best zijn dat ik een andere constructie ga ontwerpen, TL bijvoorbeeld. Anderszijds houd ik het graag origineel. Wellicht later de overstap naar een set Translators.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: BNS E2.2 weerstand type?

Bericht door arjank »

TheoK schreef:
arjank schreef:
TheoK, hoe is het met jouw gemodificeerde BNS speakers?
Draaien perfect Arjan.
Ben er nog steeds zeer tevreden over.
Heb soms wel het idee dat de midwoofer wat veel heen en weer gaat en erg.
Zou het ouderdom kunnen zijn? Ik klapper ook wel eens. En dat is ook leeftijd. :wink:
Goed om te horen!
Zou het niet door je buizen versterker komen dat ie af en toe flink op en neer gaat? (ontbreken van terugkoppeling) Of draaien die speakers daar niet op?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

Vandaag wat metingen gedaan.

De woofer heeft het een beetje krap meen ik te meten. De optelling van de drivers is prima. Het hoog loopt enorm op, daar gaat wat aan gebeuren op den duur denk ik. Gelukkig is de treble regelaar van mijn NAD vooral op het hoogste hoog gericht, een kleine afzwakking maakt het erg prettig. Het laag is erg 'dun' en rommelt boven merkbaar wat te luid. Begrijpelijk, wellicht dat deze kast(afstemming) een gecontroleerd lek/flow resistor kan gebruiken.
BNS meting 1.PNG
BNS meting 2.PNG
Ik zeg mooie optelling van woofer en tweeter direct tussen beide units in.

De tweeter het het filter uit de openingspost & de tweeter in de box (woofer met de hand een beetje gedempt)
BNS meting 3.PNG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: BNS E2.2

Bericht door TheoK »

Ik heb altijd de buizenversterkers erop draaien Arjan.
En er zit ook wel tegenkoppeling op.
Waar ik me wel zorgen om maak is dat mocht er ooit
de midwoofer moet worden vervangen welke er dan in moet.
Ik ben bang dat het dan einde verhaal is voor mijn BNS-jes.
Maar zolang ze nog draaien geniet ik er nog elke dag van.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

De Vifa M21 WG09-08 moet er in, geen andere. Althans, dat zou ik echt niet willen. Andere woofers zijn wel als replacement inzetbaar maar die zijn wel anders. Qua filtering geen probleem maar wellicht verliest het toch z'n 2-weg charme.

Ik meen dat die M21 nog gemaakt wordt en anders heeft het adresje waar ik ze vandaan heb nog zat. Hij had letterlijk stapels met die dingen staan. Ik vroeg me af waar al die E2.2's bleven maar nu weet ik het :rofl: Hij heeft vele varianten BNS, Snell, Translator, T+A etc. etc.

Vervanging kost per stuk 50 euro ongeveer.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: BNS E2.2

Bericht door TheoK »

Het gaat om dit setje Wouter.
Zoals je kunt lezen is het filter al aangepast.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &hilit=bns
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

Grappig, die tweeters heb ik zien liggen en de originele passieve membramen in nieuwstaat heb ik in mijn handen gehad. Een soort hardschuim met een kleine bolling dus dome vormig.

Wellicht allemaal te koop.
Op MP vind je hem als Ronald van Ijk. Leuke en enthousiaste vent!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

De Jantzen Audio JA-8008 HES, uit bijvoorbeeld de El Nino, vind ik een fascinerende luidspreker.
Afbeelding

Het is een speciale productie van Seas, heel bijzonder. Mms = 15 gram
"Die nur im Randbereich dampfend beschichtete Papiermembran zeigt eine auffallige langfaserige Struktur, die vond in die Papiermischung eingearbeiteten Baumwollfasern stammt."
Bron: Hobby Hifi juni/juli 2010 - High-end project El Nino.

Ik verwacht dat de draden die ik zie in het onbehandelde papiermembraan ook dit soort katoenpluis vezels zijn. Prachtig vind ik het, het mooiste papier membraan dat ik ooit bezat :kwijl: :lol:


De SPL curve toont gelijkenis met de M21WG09/08.
Daarom wil ik ook gaan kijken naar een gelijk soort filtering. De kast van El Nino is op 1 cm na gelijk qua front afmetingen met de BNS E2.2, de El Nino is groter dan ik had verwacht.

Het filter heeft geen grote lowpass spoel om te voorkomen dat het bereik tussen 200 en 600 Hz inzakt. Een dubbele zuigkring en door weerstand gereduceerd werkende parallel condensator.

Misschien dat ik die Fountek Neo CD2.0 van marktplaats maar zou moeten kopen :roll: :kwijl:
Bijlagen
BNS E2.2 032.jpg
BNS E2.2 031.jpg
Jantzen Audio Ja8008.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: BNS E2.2

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
De Jantzen Audio JA-8008 HES, uit bijvoorbeeld de El Nino, vind ik een fascinerende luidspreker.
Het is een speciale productie van Seas, heel bijzonder. Mms = 15 gram
Naar ontwerp van Troels Gravesen. Z'n website vertelt meer over de achtergrond ervan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

Zo.... lekker lopen 'pielen' gister en vandaag. Reden was de mogelijkheid om een paar Snell Type K te kopen op MP, maar die werden me te duur. Heb eerst even gekeken hoe goed ik uit de voeten kon met exact dezelfde units in mijn BNS E2.2

Nou, dat Snell filter maakt er een heel andere box van, veeel mooier afgestemd vind ik. Aangezien ik geen ferrofluid heb heb ik nog een impendantiecorrectie toegepast, en dat maakt wel verschil. De tweeter vond het eerst niet echt grappig, rond 2kHz in actie. Lijkt me de moeite waard voor een stereo opstelling, wordt vervolgt...

Op de foto mijn manier voor een bi wire oplossing zonder slopen :wink: Handig voor externe filters, woofer is aan de klemmen, tweeter met extra aansluitdraden naar buiten.
BNS E2.2 snell filter 1.PNG
Bijlagen
BNS E2.2 001.jpg
BNS E2.2 008.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: BNS E2.2

Bericht door bas focal m180 »

Ik lees nu pas dat je hier ook mee bezig bent , er wordt tegen woordig flink opgeknapt/ gerestaureerd bij jouw , speakers no 4 meen ik .

wouter schreef:
De Jantzen Audio JA-8008 HES, uit bijvoorbeeld de El Nino, vind ik een fascinerende luidspreker.
Zeer mooie driver , hadden ze nou die spreekspoel niet van alu gemaakt dan was het een top driver .
Misschien dat ik die Fountek Neo CD2.0 van marktplaats maar zou moeten kopen :roll: :kwijl:
:oops:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
Ik lees nu pas dat je hier ook mee bezig bent , er wordt tegen woordig flink opgeknapt/ gerestaureerd bij jouw , speakers no 4 meen ik .
(...
Misschien dat ik die Fountek Neo CD2.0 van marktplaats maar zou moeten kopen) :oops:
Ja, even over een andere boeg gegooid, de hobby :D Heel erg leuk om met wat kennis mooi oud spul op te snorren. Bovendien nu budget voor dingen wat eerder buiten bereik lag, en datzelfde kost nu ook nog eens weinig. Neem de Mission, heb een setje 780 a 1100,- voor 25,- gekocht. Het repareren heeft geen geld gekost, wel heel veel wijzer van geworden.

De Snell Type K heeft een D19TD-05 tweeter, dus met ferrofluid. Daar ga ik nu dus achteraan, bij partsexrpess nog te koop maar ik weet niet hoe moeilijk dat in huis te krijgen is. Daarom eerst maar eens zelf wat klooien.
Die Neo tweeter was leuk i.c.m. met deze woofer, die 3/4" vifa heeft het maar moeilijk rond 2kHz (zeker deze versie zonder FF)

Translator ga ik a.s.a.p. mee verder. Leuk om te vergelijken, heeft een wat potentere woofer maar die zou meteen minder muzikaal zijn in een 2-weg. En die tweeter heeft een hoorntje. Leuke vergelijking straks, Snell Type K (filter in BNS kast) en Translator Impact 30. :rock:


Wat speurwerk naar deVifa D19TD05-08
In 2009 uit productie gegaan
Andere benaming; Vifa HT195 (type zonder FF = H202)
O.a. in Mission Tweeters R761-HFU-D19
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeters biPartsexpress bestellen t.b.v Snell Type K

Bericht door wouter »

Op dit moment overweeg ik - nu het nog kan - een paartje Vifa H195 (D19TD05-08) te bestellen bij partsexpress maar daarmee heb ik geen ervaring :roll:
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... fa%20d19td

Is dat gewoon in de webshop winkelwagen vullen en over laten komen? Misschien dat iemand anders ook overweegt daar iets te bestellen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeters bij Partsexpress bestellen t.b.v Snell Type K

Bericht door markbakk »

Kan je daar niet via AC en de respectievelijke dealers gemakkelijker aan komen? De D20's met textieldome zijn trouwens wel een slagje mooier. Via PE krijg je ook invoerheffingen...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeters bij Partsexpress bestellen t.b.v Snell Type K

Bericht door wouter »

Ze zijn al uit productie sinds 2008...

heffingen maakt me niet uit, mocht het 30 of 40 euro zijn dan is dat te overzien, echter hoe het allemaal werkt heb ik geen ervaring mee... Gewoon beschouwen als webshop? Als 'gift' omzeil je heffingen toch ook eenvoudig? (niet dat ik ze niet wil betalen hoor)

D20 is inderdaad mooi(er) maar niet wat in de Snell Type K zit, dus voor dit project niet interessant. Andere 3/4" tweeter zal eerder een Scanspeak 2010 worden :wink:

Edit: en hierop loop ik vast, daar gaan we maar even niet aan beginnen ;-)
partsexpress.PNG
Ik ga misschien maar voor de mission tweeters, daar zit ook de H195 in.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K

Bericht door wouter »

Mission 761 is via MP gekocht, evenals nieuwe kastjes voor dit project. De BNS 242, in ietwat misbruikte staat.

Ik vraag me af hoe ik de kasten het mooist kan herstellen, afschuren en met de juiste olie of lak weer mooi maken denk ik. Het zwart in het midden gaat me wel lukken ;-) Vooral voor de mahonie (?) buitenkant kan ik wel wat tips gebruiken. Ik wil de kasten strippen en helemaal netjes maken en opnieuw opbouwen. Achterop komen nieuwe aansluitklemmen. Die er standaard op zit kan eruit en dan krijg je precies zo'n vorm als o.a. in de Snell Type K achterop zit (alleen dan helaas niet in het midden)
Bijlagen
BNS E2.2 012.jpg
BNS E2.2 013.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: BNS E2.2 wordt Snell Type K

Bericht door John P »

Als je eens wil spelen met een tweeweg met bandje kun je eens kijken naar een Infinity Qe http://link.marktplaats.nl/551129896 dit is een box met een hoop potentie maar het hoog moet wel iets getemd.
Infinity-Qe.jpg
Infinity-Qe.jpg (12.68 KiB) 3469 keer bekeken
Edit:plaatje toegevoegd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”