UPGRADE visaton 3weg ala vox 200

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

UPGRADE visaton 3weg ala vox 200

Bericht door roozeboom »

Beste mede forummers ik start dit draadje om dat ik na de meet sessie van Jeroen D
het besluit heb genomen om de tweeter te vervangen door een andere .
dit zou volgens jeroen en michaelb de beste oplossing zijn.
wat verder op viel was dat de simulatie van het filter wat gedaan is door wouter goed klopt
waarvoor nogmaals mijn dank .
nou hebben Martijn M en Michal B een aantal type tweeters genoemd ?????
weet alleen niet meer welke
ik zat zelf te denken aan de sc10n van visaton
(ik blijf het liefst bij visaton ik wil de units graag van een merk houden)
hier nog de boxsim simulatie van de filters die nu in de luidsprekers zitten
roozeboom5.JPG

groeten bas
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: UPGRADE visaton 3weg ala vox 200

Bericht door roozeboom »

ik heb net een reactie van Jeroen D gehad in een ander topic met de meet data en een stuk tekst die heb ik even hierheen gekopieerd .
ik snap zelf nog niet alles wat jeroen bedoeld dus ik wil mij graag laten informeren over het juiste handelen
grtn bas

Jeroen D

Hier nog even wat uitleg, ik toon de meetdata. Zwart is de woofer, blauw is midhoog, rood is midhoog met tweeter geïnverteerd.

Het laag was redelijk in orde, maar te luid (niet zo erg als dat de meting suggereert, de niveau's kloppen niet omdat de meting van het laag vlakbij de woofer is gedaan). Bij aansturing met aparte versterkers en niveau instelling kan dit eenvoudig worden opgelost.

De meting van het midhoog geeft aan dat de fase uitlijning tussen middentoner en tweeter niet klopt. Het filterontwerp houdt geen rekening met het weglengte verschil tussen middentoner en tweeter. De conus van de middentoner ligt naar achteren, de tweeter staat dus akoestisch gezien voor de middentoner. Dit is altijd zo op een vlakke baffle die verticaal staat. In de simulatie, met het huidige filter gesimuleerd, moet dus de tweeter zo ver naar voren worden gezet, dat de blauwe curve ontstaat. Met deze zelfde positie en tweeter geïnverteerd zou de rode curve moeten ontstaan. Als deze simulatie is gelukt, moet de tweeter in de simulatie op deze positie worden gehouden. Dan opnieuw filter ontwerpen totdat het wel mooi optelt. Ik hoop dat de ontwerper dit begrijpt. Zo niet, stel maar vragen aan de ZBA leden voor uitleg in het topic dat je gaat openen. Er zijn genoeg leden die snappen wat hier aan de hand is. Als je een nieuwe tweeter hebt aangeschaft, moet je hem in de filtersimulatie ook weer naar voren zetten, precies hetzelfde want de woofers hou je gelijk en de nieuwe tweeter zit op dezelfde plek.
meet data joeroen d 04-02-2012.png
meet data joeroen d 04-02-2012.png (194.82 KiB) 597 keer bekeken
Bijlagen
meet data joeroen d 04-02-2012.png
meet data joeroen d 04-02-2012.png (194.82 KiB) 597 keer bekeken
roozeboom

Bericht door roozeboom »

ik ben nog een beetje aant rondsnuffelen geweest op het web.
nou is misschien de visaton G20SC 8Ohm is kwa diameter het zelfde als de dt 94.
misschien iemand andere opties ??

grtn bas
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

op zich een goede visaton tweeter , inzetbaar vanak 3000hz .
roozeboom

Bericht door roozeboom »

hoi Bas ik ben een beetje aan het zoeken gegaan op advies van Jeroen d, Martijn m en MichaelB.
deze tweeter zou een vlakkerre respons moeten hebben als de dt94 die er nu in zit

grtn bas
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De dt94 lijkt me op zich helemaal niet zo'n verkeerde tweeter. Ik zou het in eerste instantie in het filter zoeken. De fasegelijkheid van de tweeter en de middentoners kan beter. Zou je boxsim-bestand eens willen posten?

Afbeelding
roozeboom

Bericht door roozeboom »

Martijn M ik moest ff zoeken maar als goed is moet dit het zijn,
dit is wat Wouter destijds heeft gesimuleerd.
ik hoop dat je er wat mee kan,
ik snap er zelf de ballen van (misschien dat het me ooit nog eens duidelijk wordt)

alvast bedankt
grtn bas
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De G20SC is echt een heel goede visaton tweeter, zijn ook zat ontwerpen van gemaakt icm met de W130S. Kijk maar bij visaton en anders het discussieforum via de visaton site.

Die DT94 meet prima maar is toch een wat kunstmatig fris klinkende tweeter verwacht ik.

Verder is wat gesteld wordt over weglengte verschil niet correct. Visaton heeft in boxsim giga veel data verwerkt, o.a. de akoestische centra van luidsprekers. Die van de W130 en DT94 kun je zo bij de gegevens opzoeken.

Als het toch niet mooi optelt dat komt dat dus ergens anders door. Het beste achterhaal je dat door de meetdata van de afzonderlijke units te gebruiken en dan het filter dat er nu in zit dan te simuleren. Dan kun je zien of boxsim fout zit of dat het filter niet goed ontworpen is, of wat dan ook. Ik was bij mijn topic met de W130S ook niet helemaal tevreden met de praktijk dus weet niet zo goed hoe goed boxsim bruikbaar is voor echt goede ontwerpen.

De fase zou moeten kloppen en de optelling correct:
roozeboom7.PNG
roozeboom6.PNG
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat het probleem wordt veroorzaakt door een off-set van de tweeter. De off-set moet heel groot worden wil je significante verschillen krijgen. Wellicht is er ergens een fout gemaakt bij het opbouwen van het filter.
roozeboom

Bericht door roozeboom »

ok wouter en martijn zal ik foto's maken van het hoog en mid filter ??

grtn bas
roozeboom

Bericht door roozeboom »

foto's van het hoog filter
P2080045.JPG
P2080046.JPG
P2080047.JPG
en van het mid filter
P2080048.JPG
P2080049.JPG
P2080050.JPG
ik hoop dat het duidelijk genoeg is

grtn bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit gaat de verkeerde kant op. Ga niet eindeloos zoeken of er iets fout is aan het filter.

Uit wat ik heb gemeten durf ik te stellen dat het filter gebouwd is volgens schema en dat het goed werkt. De fout zit in het ontwerp, doordat Boxsim de praktijk niet voldoende benadert.
Ik zoek de fout in ontbreken van fasegelijkheid, omdat de curves goed kloppen en uit mijn metingen blijkt dat het overnamepunt op 3500Hz ligt zoals ook in boxsim gesimuleerd.
N.B. mijn meting is gedaan ter hoogte midden tussen tweeter en middentoner in, dus niet ter hoogte van de tweeter. Ook dat kan een afwijking met de simulatie veroorzaken.

Ik kan je ten sterkste aanraden om, na aanschaf van de nieuwe tweeter, iemand goede metingen te laten verrichten en dan een nieuw filter te ontwerpen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Stoute boxsim, had er zo mijn best op gedaan :rofl:

Ik ben benieuwd of er nog meer meetgegevens zijn. Individuele driver metingen bijvoorbeeld...
roozeboom

Bericht door roozeboom »

Ok Jeroen ik zal beter luisteren zal eerst andere tweeters bestellen (duurt denk ik nog wel effks
eerst salaris afwachten)
dus even afwachten tot ze er zijn

(iemand nog een paartje G20SC tweeters voor weining :mrgreen: :mrgreen: )

Jeroen Bedankt voor je toelichting
komt vanzelf goed wouter :D

groeten bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Stoute boxsim, had er zo mijn best op gedaan :rofl:

Ik ben benieuwd of er nog meer meetgegevens zijn. Individuele driver metingen bijvoorbeeld...
Die zijn er helaas niet. Dat gaat ook bijna niet op een ZBA luisterdag. Enerzijds kost dat veel tijd, anderzijds zijn de mensen hier niet op voorbereid. Ze willen primair een check van of het goed werkt. Het is ook veel te lawaaiig op zo'n dag om echt goede metingen te kunnen doen. Ik heb een uitzondering kunnen maken voor de 2-weg van Dragosz, die speciaal zijn box uit elkaar heeft gehaald om het filter te ontkoppelen.
Bean

Bericht door Bean »

jeroen_d schreef:
Ik kan je ten sterkste aanraden om, na aanschaf van de nieuwe tweeter, iemand goede metingen te laten verrichten en dan een nieuw filter te ontwerpen.
Even de knuppel in het hoenderhok gooien :wink:

Op welke afstand en onder welke hoek naar boven/onder is gemeten? En in hoeverre is het meetresultaat hiervan afhankelijk? Mogelijk is het meetresultaat vertekend (mede door de d'Appolito-opstelling van de mids) en zou een meting op tweeterhoogte en/of op grotere afstand meer overeenkomst met boxsim laten zien?

Ik begrijp dat de overnamefrequentie bij 3,2kHz ligt.
Als ik de metingen zie, dan zie ik te weinig output zowel onder als op de overnamefrequentie (namelijk een dip net onder de 2kHz en nog een dip net boven de 3kHz). Dat zijn vrijwel exact de frequenties waar boxsim bij een meethoek naar onder/boven ook dips in de output simuleert, zie plaatje.

De vraag is dus, is er werkelijk iets mis met de simulatie of het filter, of laat de meting precies die eigenschappen zien die boxsim ook laat zien?
En ten tweede, mocht er toch sprake zijn van een verkeerde afstemming van het filter (welke oorzaak dan ook), dan zou ik op basis van de meetgegevens eerder het filter van de mids aanpassen en niet de tweeter vervangen. Het 'probleemgebied' bevindt zich toch van ruim onder tot op de overnamefrequentie :?:
Bijlagen
BoxSim - Roozeboom hoek naar boven.PNG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Correctie mijnerzijds. Ik was vergeten dat het een d'Appolito was. Ik heb dus wel degelijk op tweeter hoogte gemeten. Bij een 2-weg meet ik tussen de midwoofer en tweeter in, maar bij deze box is natuurlijk recht voor de tweeter gemeten.

Ik blijf erbij dat de simulatie van boxsim niet klopt.

Waarom niet even controleren wouter? Even schuiven met de tweeter in de simulatie en kijken of je mijn meetcurve kan realiseren?

Wat de tweeter betreft, die klinkt niet zo zuiver. Een upgrade kan zeker geen kwaad.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het schuiven van de tweeter heb ik gisteren al even geprobeerd. Daarmee kon ik het resultaat van jouw meting niet reproduceren.
Bean

Bericht door Bean »

Met het verschuiven van de tweeter leidt in de simulatie tot een dip bij ca. 4kHz.
Het verschuiven van één mid heeft een soortgelijk effect (dip tussen 3 en 4kHz).
Zoals Martijn aangeeft lijkt dit niet op de meting.

(Ik ben het overigens met je eens dat er betere tweeters zijn dan een DT94, maar Roozeboom haalt nu wellicht nog niet het maximum uit de units, waarom daar niet eerst op concentreren?)
roozeboom

Bericht door roozeboom »

@Wouter (bean)

als eerste bedankt voor je input, over de terminologie waar jullie over praten
heb ik persoonlijk (nog) geen kaas van gegeten .
Ik heb afgelopen zaterdag in Almelo met Jeroen, Martijn, en MichaelB hier over gesproken
nadat Jeroen de metingen had uitgevoerd .
Ik sluit mij daarom ook aan bij hun mening ,dat deze luidsprekers eigenlijk een betere tweeter verdienen.
En is het dan niet zo dat ik beter eerst andere tweeters aanschaf en daarna verder ga met het
upgraden/aanpassen van het filter .
dit ook zeker gezien de eventuele kosten van de filter componenten.
(ik heb het financieel niet zo heel ruim)

Ik waardeer jullie input zeker het zou mij zelf niet lukken denk ik

groeten Bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als het niet met schuiven van de tweeter lukt, dan zijn blijkbaar toch ook de curves niet exact zoals voorspeld. Helaas, komt het toch neer op goed meten van de individuele drivers zonder filter.
roozeboom

Bericht door roozeboom »

Hoi Jeroen ook dat is niet heel moeilijk te realiseren ff de soldeer bout erbij moet in tien minuten te doen zijn ik heb ook 3 losse filters per kast maakt dit soort aanpassingen makkelijker te doen.
Bedoel je met het schuiven van de tweeter wat Martijn heeft geprobeerd?
zodat hij een zelfde resultaat krijgt als jouw meting?

als ik het niet goed begrijp dan hoor ik het graag :mrgreen:

groeten bas
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat er geen zelfde resultaat uit kan komen door schuiven met de tweeter hebben mensen al aangegeven. Ik vermoedde dat dat de oplossing was, helaas bleek dat niet zo te zijn.

Ik hoop dus dat je iemand in de buurt hebt om metingen te doen of dat je het zelf kunt. Dat is blijkbaar toch meer betrouwbaar dan werken met boxsim. Ook gehoormatig was duidelijk dat er meer uit de speaker te halen valt.
roozeboom

Bericht door roozeboom »

Ok Jeroen bedankt voor je uitleg dat maakt iniedergeval iets duidelijk voor mij,
het is dus de bedoeling neem ik aan dat er gemeten wordt als de nieuwe tweeters er zijn?

groeten bas
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

roozeboom schreef:
Ok Jeroen bedankt voor je uitleg dat maakt iniedergeval iets duidelijk voor mij,
het is dus de bedoeling neem ik aan dat er gemeten wordt als de nieuwe tweeters er zijn?

groeten bas
hoi bas , nog vorderingen ???

Zat leuk geluid in maar die tweeter was niet zo , ben beniuwd hoe het ermee staat .

gr Bas
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”